zwakke rug en toch werken in de thuiszorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

zwakke rug en toch werken in de thuiszorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:25

Beats bokkers,

Ik heb een vraag, ik heb een niet al te beste rug..( Helaas) maar wil eel graag een opleiding in de zorg doen, maar weet ook dat dat lichamelijk heel zwaar is. Dus mijn vraag is wie werkt er in de zorg, en heeft ook rug problemen? Heb je veel last van me rug, of juist niet?

Wat Zijn jullie ervaringen hiermee?

Alvast bedankt

Rindin

Re: zwakke rug en toch werken in de thuiszorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:26

Als je met een rug die vaak klachten geeft, de zorg in gaat, kan ik je maar 1 ding aanraden; zorg dat je sterk wordt en blijft in je romp. Zou toch zonde zijn als rugklachten de reden gaan zijn om vroegtijdig iets anders te moeten gaan doen...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:27

ja ik heb veel last van me rug, en ik werk notabene in de zorg met lichamelijk gehandicapten.
Ook in de thuis zorg heb ik gewerkt en dat vond ik lichamelijk een stuk minder zwaar.
er zijn tegenwoordig zo veel hulpmiddelen en als je die blijft gebruiken waar ze voor bedoelt zijn en jij goed aan je eigen lichaam blijf denken is het goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:29

Ik vind het nogal een risico, je weet nooit hoe lang je dit vol gaat houden en als dat maar een paar jaar is is dat zonde van je opleiding en zonde van je rug. ;)
Ik zou sowieso de huisarts of een andere dokter of iets in de hand nemen om te kijken of het uberhaupt verstandig is.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:49

Iedereen bedankt voor de reacties .. ik heb zelf sculiose ( hoop dat ik het goed heb geschreven) en heb een half hast geleden acute spit gehad, en een prolaps... Zou het inderdaad zonde vinden on vroegtijdig iets anders te moeten gaan doen door mijn rug, Dan ga ik liever een andere opleiding doen...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:53

Een zwakke rug kun je altijd sterker maken he ;).
Je kan m trainen en inderdaad naar de fysio gaan.
Het zou geen reden moeten zijn om je droom niet te volgen ;).

Ik heb(had) ook een zwakke onderrug, maar ben toch de sport ingegaan.
Soms is het nog wel zwaar, maar ik heb er geen spijt van!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:57

İk weet niet wat je mogelijkheden zijn, maar er zijn natuurlijk meerdere beroepen/werkvelden
in de zorg. İn sommige gevallen valt het mee wat betreft de fysieke belasting van de zorgverlener. Misschien kun je je daar meer in verdiepen om dan te kijken naar wat binnen jou wensen en mogelijkheden ligt?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:07

In de zorg draait er ook veel om techniek. Het is belangrijk om deze rugsparemde technieken goed onder de knie te krijgen zodat je je rug zo min mogelijk belast.
Ik ben vpk op de IC en red het wel met een zwakke rug eigenlijk, het is gewoon een kwestie van techniek, waardoor andere spieren gaan versterken en je je rug zo min mogelijk belast.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:10

Ik heb ook scoliose en ik kan je vertellen na 2 jaar verzorgende gedaan te hebben heb ik moeten stoppen.
Ik doe nu maatschappelijkezorg en dat gaat een stuk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:14

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:16

Iedereen weer bedankt voor de reacties,

Moralian, daar ben ik dus ook bang voor dat mijn rug het niet goed aan gaat kunnen.

Voor iedereen, nadat ik mijn prolaps en acute spit had heb ik fysio gehad en heb nu nog secartheraphie voor mijn rug maar merk wel dat als ik teveel doe dat ik mijn rug dan nog wel flink voel, en het er soms ook nog wel flink inschiet...

@jolien, bedankt voor de link ga hem ff bekijken

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:20

Joolien schreef:
Je hebt een verschil tussen een zwakke rug en een aandoening aan de rug.

http://www.scoliose.nl/wat-is-scoliose/ ... e-en-werk/
Staat hier dus dat je beter geen zwaar werk kunt doen ;)

Scoliose is inderdaad heel anders dan een zwakke rug. Maar mijn post was geplaatst vlak na het berichtje van TS dat ze scoliose heeft.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:24

Ik heb ook scoliose en vroeger werkte ik als verpleegkundige.
Zelfs met al de technieken, had ik nog steeds pijn.
Zeker als je veel met obese mensen enz. werkt.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:29

ik heb geen ervaring in de zorg maar wel rugpijn en in de paarden willen werken.
het was voor mij echt niet uit te houden.. continu die pijn sleurt je energie ook weg.
maarja je droom opgeven is heel teleurstellend dus je moet echt opzoek naar wat nu?
dat kan heel veel moeite en tijd kosten maar ik raad het je aan, je hebt vast meer in petto dan alleen dit.. Ik denk dat de pijn je gaat opbreken. (ik wil je niet weerhouden van je droombaan btw. Je kan het ook gaan doen en daarna weer iets anders, maar dat is soms lastiger)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:29

Ik werk in de psychiatrie en ben hypermobiel :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:13

Ik heb zelf 2 paarden, en die moet ik ook zelf mesten... Mij leek in de paarden werken ook altijd erg leuk, maar dat is voor mij sowieso afgevallen nu, want dat trek ik inderdaad niet. Nu leek mij de zorg erg leuk en fijn om mensen te kunnen helpen, maar wil mijn rug graag langer goed houden en gebruiken, ik heb nu secartherapie, en gaat het wel beter... Weet oom niet hoe erg de sculiose is, weet wel dat ik er al heel lang mee loop, en mijn rugspier ook helemaal verkrampt is, schouders ongelijk staan etc.. ( zit niet goed in elkaar) ;-) maar kan dus beter kijken naar ander werk dan de zorg en anders zorg in de zin van mensen geestelijk ondersteunen...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:29

oke scoliose is wel wat anders dan een zwakke rug, misschien kan je het meer zoeken in de richting van diabetes verpleegkundige of stoma verpleegkundige, wond verpleekundige dat is al een stuk minder zwaar.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:39

Joolien schreef:
Je hebt een verschil tussen een zwakke rug en een aandoening aan de rug.

http://www.scoliose.nl/wat-is-scoliose/ ... e-en-werk/
Staat hier dus dat je beter geen zwaar werk kunt doen ;)

Ik heb ook scoliose, maar daar zijn dan alsnog verschillende gradaties in. Voor mij vormt dit bv. Geen enkele beperking.

TS er zijn inderdaad genoeg jobs binnen de verpleegkunde/zorg die je wel kan doen waarbij je meer een rol als educator of begeleider op je neemt, denk maar aan de psychiatrie, maar zelfs binnen het ziekenhuis kan dit.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:49

Misschien kan je een keer een week ergens meedraaien in de zorg, zo veel mogelijk doen enzovoort.
zodat je kan ervaren hoe zwaar het is, de enigste die kan bepalen of iets te zwaar is ben je toch zelf!
ik werk ook met pas gebroken rug in de bakkerij, echt geen licht werk. Maar het gaat mij gelukkig wel goed af. Zolang ik maar goed op mezelf pas en blijf letten

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:56

Iedereen weer bedankt voor het meedenken en reageren... Ik lig momenteel op de bank ivm een zwaar gekneusde rug... Juist op de plek waar ik ook mijn prolaps had.. dus eerst daarvan herstellen, ik denk dat ik inderdaad maar ga kijken om iets in de zorg te gaan doen en dan meer ondersteunende beroepen... En Sorry wist niet dat een zwakke rug iets anders was dan sculiose, dacht dat het in dezelfde "categorie" viel. Excuus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:57

Beauty26 schreef:
Iedereen weer bedankt voor het meedenken en reageren... Ik lig momenteel op de bank ivm een zwaar gekneusde rug... Juist op de plek waar ik ook mijn prolaps had.. dus eerst daarvan herstellen, ik denk dat ik inderdaad maar ga kijken om iets in de zorg te gaan doen en dan meer ondersteunende beroepen... En Sorry wist niet dat een zwakke rug iets anders was dan sculiose, dacht dat het in dezelfde "categorie" viel. Excuus

Nja kijk ik heb ook een zwakke rug maar dan artrose, dus t is maar net wat er aan de hand is ;)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 14:35

Ik snap het jolien... Atrose komt ook bij ons in de familie voor,oma, moeder... Hoop dat het mij bespaart mag blíjven...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:40

aa lastig, het is net wat voor werk je in de zorg wil doen, ik werk met verstandelijk gehandicapten en daar komt niet zoveel tilwerk bij kijken. Als je kijkt naar zorg waar dat wel het geval is..zijn er veel hulpmiddelen maar je blijft cliënten houden die niet meegeven bij transfers en dan moet je best een stevige rug hebben. Het is zonde als je meer last krijgt van je rug door je werk, heb je zelf niets aan maar ook je collega's niet die jou diensten bv moeten invallen als je met je rug de ziektewet ingaat. Denk er goed over na welke tak je dan wil gaan doen in de zorg. Sowieso nadenken om je rug sterker te maken kan geen kwaad.