Hoe iemand helpen met een depressie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Hoe iemand helpen met een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 09:58

Met een brok in mijn keel wil ik dit onder andere van me afschrijven, maar ook vooral hulp van anderen zoeken die hier ervaring in hebben.

Na een korte relatie van iets meer dan 3 maanden heeft mijn vriend er besloten een punt achter te zetten. Eergisteren hadden we een redelijk confronterend telefoongesprek, waarin ik hem vertelde dat het voor mij moeilijk was dat hij weinig tot geen interesse toonde naar mijn kant. Gister kwam ik bij hem thuis en merkte al dat de stemming erg somber was in huis. Hij heeft me verteld dat hij al langer doorhad dat hij al zijn interesse in zijn werk stortte en totaal geen interesse meer had in zijn buitenwereld en in de mensen om wie hij eigenlijk hoort te geven (maar dat op dit moment niet kan opbrengen), maar dat ons telefoongesprek hem toch wel duidelijk heeft gemaakt dat hij hulp moet zoeken.

Hij heeft toen ook het hoge woord eruit gegooid, mede doordat zijn ex ook kampte met een depressie en mij dit niet ook door wil laten maken en omdat hij niet meer weet hoe hij me ziet (hij ziet me als meer dan een goede vriendin, maar niet als zijn vriendinnetje), heeft hij besloten er een punt achter te zetten. Ik heb respect voor zijn beslissing en vind het enorm knap dat hij mij zijn leed wil besparen. Voor mij gaat dit echter gewoon niet. Ik heb op dit moment paniekaanvallen en mijn lichaam kan heel moeilijk stil zitten. Op dit moment zou ik enorme spierpijn moeten hebben van al het lopen dat ik gister heb gedaan, maar zelfs nadat mijn voeten gister te zwaar waren om op te tillen kon ik in mijn hoofd niet stoppen met lopen. Hij is niet de eerste waarmee ik een relatie heb, wel de eerste voor wie ik oprecht meer voel dan verliefdheid, de eerste jongen van wie ik echt gehouden heb buiten mijn familie om.

Op dit moment is het nog heel moeilijk vrede te nemen voor mij. Hij heeft na aanleiding van ons telefoongesprek wel de dokter gebeld, waar ik ontzettend blij mee ben. Op dit moment weet ik dat het voor mij belangrijk is om even tot rust te komen, wel heb ik al mijn gevoelens op papier gezet in de vorm van een brief aan hem, waarin ik de jongen waar ik van hou in heb beschreven, zodat hij dit hopelijk mee kan nemen in zijn herstelproces zodat hij ziet wat anderen in hem zien. Als voor mij het grootste verdriet eruit is zou ik wel heel graag een steun voor hem willen zijn in zijn herstelproces, en hij heeft me ook beloofd dat we contact zouden houden en hij me op de hoogte zou houden van hoe het met hem gaat. Verder heb ik gister even kort via whatsapp met zijn beste vriend gepraat die ook op de hoogte is van zijn situatie. Hij heeft me ook beloofd dat hij hem zou steunen. Maar ik zou graag van jullie ervaringen willen horen hoe ik hem verder zou kunnen helpen. Ook al ben ik misschien zijn vriendin niet meer, ik geef nog wel heel erg om hem. Daarbij kan ik ook voor mezelf pas echt een punt erachter zetten als ik weet dat het beter met hem gaat. Graag hoor ik ervaringen van mensen die ofwel zelf met een depressie te maken hebben gehad, hoe zij steun kregen van mensen om zich heen. En ik zou ook graag ervaringen van mensen horen waarbij iemand in hun omgeving een depressie heeft of had. Ik wil jullie alvast bedanken voor het lezen en voor de tips.

vuurneon

Re: Hoe iemand helpen met een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:03

Praktische dingen kunnen vaak veel verschil maken; keer boodschappen doen voor hem (of hem meenemen daarin) of een ingevroren portie eten meenemen voor bij hem in de vriezer? Zodat als hij echt even erdoorheen zit, hij wel wat in huis heeft.
Bewegen is ook erg gunstig voor een depressie; hem een keer meenemen voor een wandeling?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:06

Wat erg voor je :( heel veel sterkte.
Ik denk dat de enige manier waarmee je iemand kunt helpen met een depressie is door er te zijn voor die persoon wanneer hij t nodig heeft, en hem verder gewoon even de tijd geeft het voor zichzelf op een rijtje te zetten. Ik heb het ook een tijd lang moeilijk gehad (depressie wil ik niet gelijk zeggen maar goed was het iig niet) en dan waren er mensen die je willen helpen, heel lief, maar zich vervolgens met je bleven bemoeien.
Geef hem de tijd en de ruimte zichzelf terug te vinden. Hier zal een psycholoog hem bij helpen. Neem verder zelf ook de tijd jezelf te herwinnen en blijf je niet op hem storten.
Ik zou aanraden 'oppervlakkig ' contact te houden, te vragen hoe het gaat. Als hij er over wil praten dan geeft ie dat wel aan. Zo niet, laten gaan.
Heel veel sterkte er mee iig, zulke situaties zijn altijd k*t :(

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:11

Het hangt er denk ik vanaf of hij geholpen wil worden. Als hij gemotiveerd is om te veranderen, dan zou ik hem vragen om bijv. naar een psycholoog of maatschappelijk werker te gaan om daar aan zijn depressie te werken, en hem zelf zo goed mogelijk steunen in dat proces. Of probeer hem te activeren: activeren is vaak een eerste stap in het herstellen van een depressie. Laat hem zelf zijn dagelijkse dingen doen, ga met hem wandelen, sporten (heeft een zeer helend effect), onderneem samen met hem zijn hobby's (als hij die heeft). Maar: je kan activeren wat je wilt, uiteindelijk komt een depressie in 99 van de 100 gevallen ergens vandaan. Het beste is dus om het bij de wortel aan te pakken en niet enkel aan symptoombestrijding te doen, want dan is de kans op terugval echt vele malen groter dan die op blijvend herstel.

Als hij niet wil veranderen, kan je hem eigenlijk ook niet helpen. Als hij passief is en jij gaat dingen van hem overnemen, bekrachtig je alleen zijn gedrag. Dan zou je moeten proberen hem toch te motiveren om aan zijn depressie te gaan werken. Dat is het enige wat je echt kunt doen, anders gaat het jou vooral héél veel energie en verdriet kosten.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:15

Uit een depressie komen is echt aan de persoon zelf, ik heb het in een andere vorm (manisch depressief) redelijk veel meegemaakt (en nog) in mijn omgeving en op sommige momenten kun je zeggen en doen wat je wilt maar alles wordt in de wind geslagen en als ze dan toe moeten geven dat je toch wel gelijk hebt is er wel weer wat anders. Ze zien overal het slechtste in en iedereen is 'tegen hen', overal vinden ze wel iets om in die staat te blijven tot ze echt klaar zijn om te veranderen en dat hoeft niet het moment te zijn dat ze zeggen dat ze er klaar voor zijn. Naar mijn gevoel is het redelijk vergelijkbaar met het stoppen met roken (het is natuurlijk heel iets anders maar ik vind het altijd wel een handig voorbeeldje), je kunt nog zo vaak zeggen dat je ermee stopt maar het gebeurd pas echt als de persoon zich er echt voor in wilt zetten en sterk genoeg is om door te vechten op de momenten dat het even wat moeilijker is.

Als je dus ook probeert te helpen en het helpt niet neem dat dan niet persoonlijk, dat heeft namelijk niets met jou te maken. Er voor hem zijn is in mijn ogen helpen wanneer hij erom vraagt of wanneer je merkt dat hij dit wilt maar eigenlijk niet toe durft te geven, maar ook afstand nemen als je merkt dat dat nodig is. Laat hem zo nu en dan even zien of vertel hem hoe goed het leven is maar dat de zware momenten er nou eenmaal bijhoren, vertel hem eerlijk dat hij het zelf moet doen en probeer zo nu en dan wat leuks of ontspannends met hem te doen. Wees streng en zeg hem dat het nu geen tijd is om te zeiken, bestel een pizza of maak wat lekkers te eten voor hem en kijk een film of praat over je eigen leven (edit: of ga inderdaad sporten of iets anders doen, alles om hem bezig te houden/af te leiden/uit zijn negatieve spiraal of gedachtenstroom te trekken). Dit werkt natuurlijk alleen op een moment dat hij aangeeft hulp te willen en daar ook open voor staat en als de relatie deze optie geeft, maar op die manier kun je hem misschien even uit zijn negatieve spiraal trekken.

Het is heel lastig, ik weet er alles van, laat je er niet te veel door beïnvloeden en neem ook afstand als je merkt dat je er zelf onder begint te lijden. Ik wens hem er veel sterkte mee.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 10:40

Heel erg bedankt voor de reacties in ieder geval al, ik heb er echt wat aan. Hij is inderdaad van plan om via de dokter doorgestuurd te worden naar een psycholoog.
Hij heeft nogal een heftig verleden en hier komt het heel waarschijnlijk ook vandaan. Een groot deel van de depressie zal ook voortkomen uit dat hij zelf gesloopt is door de depressie van zijn ex waar hij op dat moment mee samenwoonde. Ergens weet ik ook wel dat hij de juiste beslissing heeft genomen door een punt achter de relatie te zetten, omdat ik eigenwaarde problemen heb en hij me ertegen wilde beschermen dat ik zijn depressie persoonlijk aantrok. Het betekent voor mijn eigenwaarde inderdaad ook veel dat hij het me verteld heeft, aangezien ik me in tijden niet zo onzeker heb gevoeld als de laatste maand.
Hij heeft wel altijd voedsel in zijn koelkast, hij kookt meestal genoeg voor twee of drie dagen en vriest dan de rest dus in. Het grootste probleem schuilt het erin dat hij er gewoon niet aan denkt om te eten, hij is tien kilo afgevallen sinds het begin van onze relatie.

Het moeilijkste punt voor mij op dit moment is, in hoeverre we contact moeten houden. Gisteren was ik niet echt voor rede vatbaar, hij heeft me toen wel gevraagd of hij me een brief mocht schrijven waarin hij zijn gevoelens zou uitleggen. Ik heb hem ook gezegd dat ik dit heel fijn zou vinden en het heel fijn zou vinden als we binnenkort een keer samen koffie zouden gaan drinken maar hem op dat moment ook gevraagd of hij me daarvoor zelf wil benaderen. Achteraf weet ik niet of dit slim is, of dat ik hem beter zelf binnenkort een keer kan vragen voor koffie. En ik weet niet of het slim is om mijn brief te versturen, op dit moment zijn mijn gevoelens nog het sterkst, maar aan de andere kant weet ik niet of het slim is om hem een brief te sturen waarin ik mijn gevoel zo uitgedrukt is, omdat ik hem geen schuldgevoel wil aanpraten.

Ik weet dat ik niet te dicht bovenop hem moet gaan zitten sowieso, dan zou ik mezelf ook slopen, maar ik weet dat ik mezelf nog erger sloop als ik nu afstand van hem neem. Dat zou ik mezelf niet kunnen vergeven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:44

Kun je het met hem erover hebben, hoe hij jouw rol hierin ziet? En dat jij ook aangeeft wat jouw verwachtingen zijn?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 10:49

Dat vind ik wel een hele goeie, dat is wel iets wat hij inderdaad zou waarderen. Wat vinden jullie een reële tijd om eroverheen te laten gaan? Naar mijn gevoel komt het te opdringerig als ik er vandaag al mee zou komen, maar als ik er teveel tijd overheen laat gaan ben ik bang dat hij het gevoel heeft dat ik hem laat vallen.
Overigens wil ik ook de mensen die me per pb benaderd hebben ontzettend bedanken, jullie reacties helpen me echt heel erg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:51

Mijn gevoel zegt; als hij al naar de psycholoog gaat. Daar kan hij namelijk ook al handvatten krijgen voor bv gesprekken en daardoor kan het beter bespreekbaar zijn.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 15:50

Zijn beste vriend zei me ook dat ik het beter even kan laten rusten. Niet alleen voor hem, maar ook voor mijzelf. Hij had liever dat ik helemaal geen contact meer zou zoeken, niet omwille van hem, maar vanwege mij. Hij snapte mijn punt ook wel dat ik er kapot aan zou gaan als ik hem nu zou laten vallen. Ik heb voor mezelf nu alles op papier gezet wat ik wil dat hij weet, deze brief zou ik sowieso pas over 2-3 weken de deur uit doen, maar ik zou het wel fijn vinden als iemand hem misschien voor me wil doorlezen en zeggen of het wel slim is om de dingen zo te verwoorden als ik gedaan heb. Is er iemand die ik de brief zou mogen pb'en (aangezien hij nogal gevoelig ligt wil ik hem niet hier open en bloot neerzetten)?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:26

Ik wil er gerust even naar kijken voor je.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:45

Ik heb zelf geen full blown depressie gehad, wel weken dat ik het liefst alleen in bed lag. Ik heb dus wel enigszins vergelijkingsmateriaal al is het niet helemaal hetzelfde.
Ik heb in die periode ook een briefje gekregen van een vriend van mij. Mijn ervaring toen was dat ik er niks mee kon. Ik had namelijk geen ruimte voor een ander zijn emoties.

Een emotionele brief schrijven zou ik dus wel wat mee oppassen. Niet eens zozeer om hem pijn te doen, maar vooral jezelf. Na zo'n brief heb je toch verwachtingen. Verwachtingen die hij misschien niet waar kan maken.

Een 'gezellig' kopje koffie drinken kan best een opgave zijn voor iemand die depressief is. Je kunt denk ik het beste laten weten dat je wel aan hem denkt, zonder er verwachtingen aan te verbinden. Hij moet zich nu vooral op zichzelf focussen en er zal weinig ruimte voor anderen zijn. En ik hoop voor zijn welzijn dan ook dat hij dat stukje egoisme pakt.

Als je wilt wil ik best je brief lezen. Maar ik denk dat je ook na moet denken wat je doel en verwachtingen zijn bij/voor die brief.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:50

Persoonlijk denk ik dat je er het beste aan doet gepaste afstand te nemen, maar er wel echt voor hem te zijn. Dat is soms wel lastig, maar dat werkt veel beter als dat je veel te erg je best moet doen om gezellig te zijn, ook voor hem is dat denk ik zo fijner.
Rust in bouwen, tijd geven om na te denken maar voorkomen dat iemand ontzettend weg zakt.
Mocht je willen mag je pb'en want opzich herken ik dit wat je omschrijft wel, maar ga dat niet hier neer zetten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:57

Ik heb toen ik een depressie had ook een email gekregen van iemand.
Dit was voor mij heel moeilijk omdat ik wist dat ik andere pijn deed door mijn gedrag en die brief zorgde voor nog meer schuldgevoel naar mijzelf toe, en dat was op dat moment niet een opkikker om extra te vechten.
Pas aan het einde, toen ik mij wat beter ging voelen, hielp een motiverend gesprek wel.
Maar in het begin, als je alles niet meer ziet zitten en je echt heel beroerd voelt, is het juist niet heilzaam.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:00

Daarom inderdaad zeg ik dat gepaste afstand goed is.
Je moet niet enorme druk op iemand leggen, maar op een of andere manier wel laten weten dat je er echt voor diegene bent, ook voor rotgesprekken..

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:07

Als eerste is het natuurlijk al heel positief dat hij naar de ha gaat en zich wil laten doorverwijzen. Hoeveel mannen steken hun hoofd niet in het zand voor depressie? Hij wil er dus zelf al wel aan werken.

Uit eigen ervaring (ik heb zelf intussen al een aantal jaar een depressie) kan ik je zeggen dat praktische dingen het meest geholpen hebben bij mij. Je hebt niet alleen weinig interesse in de buitenwereld, je bent ook gewoon te moe om iets te doen. Als je een depressie hebt, wil je je ook afsluiten voor iedereen. En ik geloof ook niet dat dat slecht is, je hebt dat gewoon nodig op dat moment. Maar er zitten wel dagen tussen dat je contact wilt, of met iemand wil praten. Ben er dan voor hem en laat hem praten. Elk klein stapje is er een.

En wat al gezegd was las ik ergens hierboven, ga geen brief sturen met jouw emoties erin. Daar zal hij echt geen tijd voor hebben en je op een afstand willen houden. Als je al zo met jezelf in de knoop zit, kan je de emoties van een ander er echt niet bij hebben en zul je ook bij behoefte aan praten, deze persoon vermijden. En dat is het laatste wat je wilt, toch?

Laat hem weten dat je er bent voor hem als hij je nodig heeft en wellicht een paar positieve dingen over hem en laat het daarbij. Geen ellenlang verhaal schrijven. Gewoon een leuk opbeurend kaartje met een korte mededeling van steun. Uiteindelijk is hij degene die het op moet lossen, maar zo af en toe een kaartje kan heel veel doen om je dag goed te maken.

Veel sterkte. Deze situaties zijn niet makkelijk en er gaat nogal wat tijd overheen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:42

Ik denk dat jullie het verkeerde idee trekken bij mijn intentie van de brief. De eerste brief die ik heb geschreven staan inderdaad veel echte emoties in, deze heb ik ook niet voor niets voor mezelf gehouden, puur om het er even uit te krijgen. In mijn daadwerkelijke brief beschrijf ik de positieve eigenschappen die hij, ook nu, nog steeds heeft, en daarbij ook mijn dankbaarheid voor wat hij voor mij betekend heeft. En een klein stukje over dat hij zich absoluut niet schuldig hoeft te voelen ten opzichte van mij (omdat ik het idee heb dat hij zich wel enorm schuldig voelt, dit staat alleen niet in de brief). De brief is ongeveer 3/4 a4, is het dan nog steeds een slecht idee vinden jullie? Ik had meer de hoop dat hij er een beetje een opbeur aan zou hebben, ondanks dat dat misschien nog ver weg is.

Overigens weet ik ook dat ik geen verwachtingen uit de brief moet halen. Ik heb er ook ingezet dat ik hem begrijp als hij geen contact met me wil zoeken. De brief gaat sowieso pas de deur uit als ik zijn brief binnen heb. Een herstart in onze relatie zit er niet in, dat besef ik mij ook heel goed. Ik vind het heel belangrijk dat hij aan zichzelf werkt en ook voor zichzelf kiest en daarbij zich geen zorgen hoeft te maken om mij.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:06

Het is een beetje moeilijk om te zeggen wat je best kan doen.
Ik zou proberen "normaal" tegen hem te doen, zoals je anders ook zou doen. Nodig hem misschien nog eens uit om samen iets leuks te gaan doen?
Het heeft mij vroeger als ik het moeilijk had vaak wel geholpen dat een vriendin gewoon even een smsje stuurde om te vragen wanneer we elkaar nog eens zouden zien bij de paarden. Alles zonder druk, verplichting of wat dan ook. De keuze werd aan mij overgelaten, maar het motiveerde me dan meestal wel om toch terug buiten te komen en naar de paarden te gaan. Het feit dat ik op haar kon rekenen als ik een luisterend oor nodig had of als ik gewoon iets wilde gaan doen om mijn gedachten te verzetten heeft mij ook zeker geholpen!
Maar soms kan je niet veel doen. Je kan soms wel een luisterend oor bieden, iets leuks gaan doen of zo, maar jij kan zijn depressie niet verhelpen. Het is een dip waar hij zelf uit zal moeten komen met bv hulp van een psycholoog. Ik heb ooit ook in een situatie gezeten waarin een vriendin het erg moeilijk had op een bepaald moment. Maar ik wist dat ik voor haar niet meer kon doen dan er voor haar zijn, naar haar luisteren,... Ik heb haar dat toen ook heel eerlijk gezegd, dat ze me altijd mocht bellen, mailen enz maar dat ik niet meer kon doen dan er voor haar zijn en dat ik dacht dat ze nood had aan meer dan wat ik haar kon bieden. Maar ja, tegen haar kon ik zo'n dingen zeggen. Zij weet wat ik ermee bedoel en neemt dit van mij aan. Er zijn mensen waar ik zoiets niet direct tegen zou zeggen omdat ik op voorhand weet dat ze dit niet zouden aannemen of verkeerd zouden opvatten.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 16:17

Bedankt voor de reactie!
Ik zal even een korte update geven over hoe het gaat. Ik heb vorige week even met hem gepraat via facebook, hij heeft een doorverwijzing gekregen naar de psycholoog. Hij had van zijn beste vriend te horen gekregen dat ik hem gevraagd had om er wat extra voor hem te zijn, dat vond hij wel fijn aangezien zijn vriend nu doorgevraagd had over wat er aan de hand is, waardoor ze er echt een keer goed over hebben gepraat, in plaats van alleen oppervlakkig te blijven.
Hij gaf uit zich zelf aan dat zijn brief dinsdag zou aankomen. Deze is nog steeds niet aangekomen, maar voor ik er over begin wil ik er nog wat tijd overheen laten gaan, daarbij heb ik sowieso al niet zo veel vertrouwen in postNL. Ik heb hem gevraagd of hij er behoefte aan zou hebben als hij mijn brief zou krijgen, hij zei van wel. Ik moet hem echter nog posten, wat ik zo wil gaan doen.
Hij gaf aan dat het vanuit zijn kant nog wel een poos gaat duren voor we weer vriendschappelijk met elkaar kunnen omgaan. Hier heb ik wel respect voor, hij heeft natuurlijk al een hoop te verwerken en dan komt daar ook nog onze 'break-up' bij. Ik heb besloten het eerst wat rust te gunnen, wel wil ik hem volgende week ofzo nog even vragen naar de brief als deze dan nog niet binnen is, dit omdat deze wel belangrijk is voor mij als ik alles op een rijtje wil zetten.