Obstipatie en gebruik Oxazepam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zorgzaam

Obstipatie en gebruik Oxazepam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:35

Sinds het gebruik van Oxazepam en Quetiapine is er obstipatie ontstaan.
Het tehuis heeft geen bijsluiter van de middelen, vandaar hier even de vraag voor ik er daar verder op inga.

[MW] Ervaring met medicijn Seroquel

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:39

Murthul

Re: Obstipatie en gebruik Oxazepam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:41

Kan zeker door de oxazepam komen! Even overleggen met de huisarts :)

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:45

Bedankt, tijdens de intake voor opname is al heel duidelijk aangegeven dat betreffende persoon hier gevoelig voor is.
Kreeg voor opname in het tehuis al 1x per dag Movicolon.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:50

Zorgzaam schreef:
Bedankt, tijdens de intake voor opname is al heel duidelijk aangegeven dat betreffende persoon hier gevoelig voor is.

In dat geval kun je evt tijdelijk alvast 2x per dag movicolon proberen, ik ken ook mensen die als ze een verstopping hebben 4/5 zakjes wegtikken en er dan vanaf zijn :=
Mocht de verstopping nog niet weg zijn kun je het beste eerst proberen de verstopping te verhelpen (met b.v. Bisacoldil (zet)pillen) en daarna doorgaan met een hogere dosering movicolon.
Tenzij de huisarts snel plek heeft natuurlijk..

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:54

Murthul schreef:
Zorgzaam schreef:

In dat geval kun je evt tijdelijk alvast 2x per dag movicolon proberen, ik ken ook mensen die als ze een verstopping hebben 4/5 zakjes wegtikken en er dan vanaf zijn :=
Mocht de verstopping nog niet weg zijn kun je het beste eerst proberen de verstopping te verhelpen (met b.v. Bisacoldil (zet)pillen) en daarna doorgaan met een hogere dosering movicolon.
Tenzij de huisarts snel plek heeft natuurlijk..

Bij 2 zakjes ontstaat ernstige diarree dus dan gaat de hele boel letterlijk aan de loop is de ervaring.
Gaat hier om iemand die in een tehuis zit he, daar vinden ze je al snel een zeur is de ervaring inmiddels :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:57

Er is inderdaad een verband tussen dat pammetje en obstipatie...
Een kennis van me had een huisarts die hem met oxazepam een paar darmoperaties door verstopping bezorgde: arts schreef die pillen voor zonder te waarschuwen voor verstopping. Die man is dus voor niks geopereerd, die darmafsluitingen (ja zo erg was het inmiddels) waren te voorkomen geweest met voldoende laxeermiddel. En zelfs toen die verstoppingen een feit waren, had die dokter nog niet meteen door dat het aan die pillen lag... dat heeft maanden geduurd.

Daarom wordt er in verpleeghuizen en vaak ook op de PAAZ laxerende middelen bijgegeven.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 15:02

Zoolgangster schreef:
Er is inderdaad een verband tussen dat pammetje en obstipatie...
Een kennis van me had een huisarts die hem met oxazepam een paar darmoperaties door verstopping bezorgde: arts schreef die pillen voor zonder te waarschuwen voor verstopping. Die man is dus voor niks geopereerd, die darmafsluitingen (ja zo erg was het inmiddels) waren te voorkomen geweest met voldoende laxeermiddel. En zelfs toen die verstoppingen een feit waren, had die dokter nog niet meteen door dat het aan die pillen lag... dat heeft maanden geduurd.

Daarom wordt er in verpleeghuizen en vaak ook op de PAAZ laxerende middelen bijgegeven.

Van Calci Chew tegen bot-ontkalking kreeg betreffende persoon ook obstipatie was ook niks over gezegd in het vorige tehuis.
Ermee gestopt en probleem opgelost.
Dan geef je al duidelijk dingen aan bij een intake en nu is het weer misse boel!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:03

Zorgzaam schreef:
Bij 2 zakjes ontstaat ernstige diarree dus dan gaat de hele boel letterlijk aan de loop is de ervaring.
Gaat hier om iemand die in een tehuis zit he, daar vinden ze je al snel een zeur is de ervaring inmiddels :(

Hmmh, lastig.. Ik zou zelf toch wel voor de 2 zakjes gaan om de verstoppende werking van de oxazepam tegen te gaan.. Ik gok zomaar dat dat ook is wat de huisarts zal zeggen..
Toch even met diegene overleggen en die uiteindelijk de keuze laten maken denk ik, mocht er met 2 zakjes diaree komen kun je altijd weer stoppen met het 2e zakje, toch?
Lastig hoor..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:03

bij mij op het werk heeft een client jarenlang movicolon gehad, client gebruikt ook oxazepam.
door slikproblemen moet nu alles in vladikte aangeboden worden, ook het drinken.
movicolon is niet in te dikken, vandaar dat wij het zijn gaan afbouwen met de verwachting dat de ontlasting goed op gang zou blijven ivm aanbod bambixpap, omdat dit niet het geval bleek te zijn zijn we cupjes pruimenmoes gaan geven.
per dag krijgt hij nu 1 cupje pruimenmoes ( = ongeveer 2 eetlepels) en zijn ontlasting is perfect soepel.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 15:07

Evelyne79 schreef:
bij mij op het werk heeft een client jarenlang movicolon gehad, client gebruikt ook oxazepam.
door slikproblemen moet nu alles in vladikte aangeboden worden, ook het drinken.
movicolon is niet in te dikken, vandaar dat wij het zijn gaan afbouwen met de verwachting dat de ontlasting goed op gang zou blijven ivm aanbod bambixpap, omdat dit niet het geval bleek te zijn zijn we cupjes pruimenmoes gaan geven.
per dag krijgt hij nu 1 cupje pruimenmoes ( = ongeveer 2 eetlepels) en zijn ontlasting is perfect soepel.
Pruimenmoes is ook geprobeerd in het vorige tehuis zonder succes :P
Nog meer ideeën?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:37

Zorgzaam schreef:
Evelyne79 schreef:
Pruimenmoes is ook geprobeerd in het vorige tehuis zonder succes :P
Nog meer ideeën?

Kiwi's eten op nuchtere maag, helpt echt.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:46

Magnesiumoxide :j zorgt voor meer vocht in de darm waardoor het beter doorloopt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:53

Lgt er natuurlijk ook aan hoeveel oxazepam er wordt geslikt; er zit nogal een verschil tussen bijvoorbeeld 5 en 50 mg. Het zal wel in de bijsluiter staan, maar Oxazepam wordt ook juist bij "koliek-achtige" verschijnselen gegeven. Dat iets in de bijsluiter staat, wil niet zeggen dat het ook waarschijnlijk is dat het voorkomt en vaak gaat het dan om hogere doseringen.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:11

chevax schreef:
Lgt er natuurlijk ook aan hoeveel oxazepam er wordt geslikt; er zit nogal een verschil tussen bijvoorbeeld 5 en 50 mg. Het zal wel in de bijsluiter staan, maar Oxazepam wordt ook juist bij "koliek-achtige" verschijnselen gegeven. Dat iets in de bijsluiter staat, wil niet zeggen dat het ook waarschijnlijk is dat het voorkomt en vaak gaat het dan om hogere doseringen.
Hoeveelheid weet ik niet qua gram, alleen 3x per dag 1 pil. Er wordt precies bijgehouden in een agenda (ook door bezoek wat komt) wanneer er ontlasting is ivm vroegere klachten.
Sinds de Oxazepam en Quetiapine is het mis.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:27

Er zijn zat laxerende middelen, al dan niet in de apotheek verkrijgbaar.
Het simpelse is denk ik gewoon 1,5 zakje movicolon te geven of wat lichters zoals Roosvicee Laxo.
Magnesium kauwtabletten heb je ook nog.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:08

Pruimenmoes, wat al eerder genoemd werd, is ook een heel bekend laxeermiddel.
Maar ja, het ligt inderdaad ook aan de dosering van de Oxazepam of het voldoende werkt.
Ik vind het trouwens een slechte zaak als een verpleegafdeling niet op de hoogte is van de bijwerkingen van zo'n bekend middel.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:40

Zoolgangster schreef:
Pruimenmoes, wat al eerder genoemd werd, is ook een heel bekend laxeermiddel.
Maar ja, het ligt inderdaad ook aan de dosering van de Oxazepam of het voldoende werkt.

ook bij een hoge dosering heeft de pruimenmoes effect bij die client op mijn werk

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:15

Waarom vraag je niet een gesprek met een verpleeghuisarts aan? Je kunt op internet veel vragen, maar je kunt de kennis en de relevantie niet beoordelen van degene die de antwoorden geeft. Ik heb al eerder topics van je gezien waar veel bezorgdheid uit naar voren komt.
Obstipatie kan door meer dingen komen dan alleen medicatie gebruik. Dat kun je niet vanachter een scherm beoordelen.
Bovendien denk ik dat vertrouwen in de instelling waar een geliefde verblijft erg belangrijk is en daar zul je voor moeten communiceren met de instelling.
In de ouderenzorg is vaak veel complexiteit, de behandelend arts kan uitleg geven over keuzes van middelen, de afwegingen die gemaakt zijn ed.

Het is natuurlijk erg vervelend dat je je niet gehoord voelt door de verpleging, toch zou ik het gesprek aan gaan want je voelt je blijkbaar niet fijn bij de gang van zaken.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 10:31

raket schreef:
Waarom vraag je niet een gesprek met een verpleeghuisarts aan? Je kunt op internet veel vragen, maar je kunt de kennis en de relevantie niet beoordelen van degene die de antwoorden geeft. Ik heb al eerder topics van je gezien waar veel bezorgdheid uit naar voren komt.
Obstipatie kan door meer dingen komen dan alleen medicatie gebruik. Dat kun je niet vanachter een scherm beoordelen.
Bovendien denk ik dat vertrouwen in de instelling waar een geliefde verblijft erg belangrijk is en daar zul je voor moeten communiceren met de instelling.
In de ouderenzorg is vaak veel complexiteit, de behandelend arts kan uitleg geven over keuzes van middelen, de afwegingen die gemaakt zijn ed.

Het is natuurlijk erg vervelend dat je je niet gehoord voelt door de verpleging, toch zou ik het gesprek aan gaan want je voelt je blijkbaar niet fijn bij de gang van zaken.
Er zijn al 2 gesprekken geweest met de verpleeghuisarts over andere zaken en we praten tegen een muur!