Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Zorgzaam schreef:Bedankt, tijdens de intake voor opname is al heel duidelijk aangegeven dat betreffende persoon hier gevoelig voor is.
Kreeg voor opname in het tehuis al 1x per dag Movicolon.

Murthul schreef:Zorgzaam schreef:Bedankt, tijdens de intake voor opname is al heel duidelijk aangegeven dat betreffende persoon hier gevoelig voor is.
Kreeg voor opname in het tehuis al 1x per dag Movicolon.
In dat geval kun je evt tijdelijk alvast 2x per dag movicolon proberen, ik ken ook mensen die als ze een verstopping hebben 4/5 zakjes wegtikken en er dan vanaf zijn
Mocht de verstopping nog niet weg zijn kun je het beste eerst proberen de verstopping te verhelpen (met b.v. Bisacoldil (zet)pillen) en daarna doorgaan met een hogere dosering movicolon.
Tenzij de huisarts snel plek heeft natuurlijk..
Zoolgangster schreef:Er is inderdaad een verband tussen dat pammetje en obstipatie...
Een kennis van me had een huisarts die hem met oxazepam een paar darmoperaties door verstopping bezorgde: arts schreef die pillen voor zonder te waarschuwen voor verstopping. Die man is dus voor niks geopereerd, die darmafsluitingen (ja zo erg was het inmiddels) waren te voorkomen geweest met voldoende laxeermiddel. En zelfs toen die verstoppingen een feit waren, had die dokter nog niet meteen door dat het aan die pillen lag... dat heeft maanden geduurd.
Daarom wordt er in verpleeghuizen en vaak ook op de PAAZ laxerende middelen bijgegeven.
Zorgzaam schreef:Bij 2 zakjes ontstaat ernstige diarree dus dan gaat de hele boel letterlijk aan de loop is de ervaring.
Gaat hier om iemand die in een tehuis zit he, daar vinden ze je al snel een zeur is de ervaring inmiddels
Evelyne79 schreef:Pruimenmoes is ook geprobeerd in het vorige tehuis zonder succesbij mij op het werk heeft een client jarenlang movicolon gehad, client gebruikt ook oxazepam.
door slikproblemen moet nu alles in vladikte aangeboden worden, ook het drinken.
movicolon is niet in te dikken, vandaar dat wij het zijn gaan afbouwen met de verwachting dat de ontlasting goed op gang zou blijven ivm aanbod bambixpap, omdat dit niet het geval bleek te zijn zijn we cupjes pruimenmoes gaan geven.
per dag krijgt hij nu 1 cupje pruimenmoes ( = ongeveer 2 eetlepels) en zijn ontlasting is perfect soepel.
Zorgzaam schreef:Evelyne79 schreef:Pruimenmoes is ook geprobeerd in het vorige tehuis zonder succesbij mij op het werk heeft een client jarenlang movicolon gehad, client gebruikt ook oxazepam.
door slikproblemen moet nu alles in vladikte aangeboden worden, ook het drinken.
movicolon is niet in te dikken, vandaar dat wij het zijn gaan afbouwen met de verwachting dat de ontlasting goed op gang zou blijven ivm aanbod bambixpap, omdat dit niet het geval bleek te zijn zijn we cupjes pruimenmoes gaan geven.
per dag krijgt hij nu 1 cupje pruimenmoes ( = ongeveer 2 eetlepels) en zijn ontlasting is perfect soepel.![]()
Nog meer ideeën?
zorgt voor meer vocht in de darm waardoor het beter doorloopt chevax schreef:Hoeveelheid weet ik niet qua gram, alleen 3x per dag 1 pil. Er wordt precies bijgehouden in een agenda (ook door bezoek wat komt) wanneer er ontlasting is ivm vroegere klachten.Lgt er natuurlijk ook aan hoeveel oxazepam er wordt geslikt; er zit nogal een verschil tussen bijvoorbeeld 5 en 50 mg. Het zal wel in de bijsluiter staan, maar Oxazepam wordt ook juist bij "koliek-achtige" verschijnselen gegeven. Dat iets in de bijsluiter staat, wil niet zeggen dat het ook waarschijnlijk is dat het voorkomt en vaak gaat het dan om hogere doseringen.
raket schreef:Er zijn al 2 gesprekken geweest met de verpleeghuisarts over andere zaken en we praten tegen een muur!Waarom vraag je niet een gesprek met een verpleeghuisarts aan? Je kunt op internet veel vragen, maar je kunt de kennis en de relevantie niet beoordelen van degene die de antwoorden geeft. Ik heb al eerder topics van je gezien waar veel bezorgdheid uit naar voren komt.
Obstipatie kan door meer dingen komen dan alleen medicatie gebruik. Dat kun je niet vanachter een scherm beoordelen.
Bovendien denk ik dat vertrouwen in de instelling waar een geliefde verblijft erg belangrijk is en daar zul je voor moeten communiceren met de instelling.
In de ouderenzorg is vaak veel complexiteit, de behandelend arts kan uitleg geven over keuzes van middelen, de afwegingen die gemaakt zijn ed.
Het is natuurlijk erg vervelend dat je je niet gehoord voelt door de verpleging, toch zou ik het gesprek aan gaan want je voelt je blijkbaar niet fijn bij de gang van zaken.