3 katten, en dan blijk je allergisch, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

3 katten, en dan blijk je allergisch, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 10:00

Hallo Bokkers,

Ik zit hier een beetje verdrietig maar tegelijkertijd ook strijdlustig.

Ik ben altijd al iemand geweest die heel erg veel niest, al vanaf kinds af aan. Maar ik had daar weinig last van, was wel iets vaker verkouden en soms beroerd van het niezen en hoesten, maar ach, als dat alles is, toch? Altijd een kat gehad als kind, die bij mij op bed sliep en zelfs mijn kussen deelde.

Sinds december 2012 woon ik samen met mijn vriend, die drie prachtige Heilige Birmanen heeft. Ik ben niet erger of meer gaan niezen, en er was dus niks aan de hand. Ik zit sinds vorig jaar Oktober werkloos thuis, iets wat ik al wist in September. In September begon de hele ellende dus. Hoesten, hoesten, hoesten. Soms tot huilens toe. Paar keer bij de dokter geweest, van alles geprobeerd en uiteindelijk verdween het hoesten, maar bleef ik flink niezen. En het bleef niet bij niezen.

's nachts en het overgrote deel van de dag zit mijn neus verstopt, maar dan ook echt. Is een periode geweest dat ik echt naar adem moest happen, ook dat ging voorbij. Nu is het alleen nog maar niezen en het verstopt zitten. In principe kan ik daar mee leven, maar ik kreeg gewoon last van mijn kaken en tanden door het snotteren de hele dag door.

Vorige week weer naar de huisarts, een spray meegekregen die echt als een wondermiddel helpt. Ook meteen bloed af laten nemen.

Nu heb ik net gebeld met de assistente, en die vertelde mij dat ik allergisch ben voor huisstofmijt, schimmels en je raad het al, katten. Een beetje geschokt vertelde ik haar dat ik dus drie katten hebben. Ja die moesten weg. Ja, de deur uit met die beesten, dat was het beste. EUH, wat? Na nog wat advies hing ik op, en toen kwamen de tranen. Ik ga toch zeker niet mijn beesten weg doen omdat ik een beetje nies?

Even ademhalen, en nu hoop ik dat er Bokkers met advies kunnen komen, want een ding is zeker, de katten weg doen is het aller aller aller laatste wat ik wil.

xMathilde

Re: 3 katten, en dan blijk je allergisch, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:03

Misschien sowieso al zorgen dat de katten niet overal in het huis kunnen komen? Of een buitenverblijf of iets dergelijks?
Lijkt me een enorm lastige situatie, heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee. Succes in ieder geval!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:05

bepaalde plaatsen in huis afsluiten van katten bv living en slaapkamers. Dan zou het moeten minderen die allergie. bv. katten in keuken of veranda? waar ze buiten kunnen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 10:07

Onze katten kunnen niet naar buiten. Wel mogen ze niet overal komen, zoals de slaapkamer. Huiskamer mogen ze wel komen, is ook een groot deel van hun leefruimte.

Wat ik zelf al bedacht had

- Vaker stofzuigen, dus 4 a 5 x in de week of zelfs elke dag.
- Handen wassen na aaien.
- Meer ramen open.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:09

Zijn er geen medicijnen te krijgen om de allergie een beetje in de hand te houden?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:09

Mijn broer is ook allergisch voor katten en kan prima samenwonen met de kat. Inderdaad zorgen dat de katten niet op de verdieping met de slaapkamer komen en bepaalde kamers in het huis voor jou schoon en katvrij houden.
En natuurlijk een antihistamine. Succes en sterkte ermee, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:10

Komen de katten nu in de slaapkamer/kamer waar wasgoed hangt/is? Dan zou ik beginnen om ze daar niet meer binnen te laten. En kijken of dat helpt. Verder goed luchten en elke dag stofzuigen. Je zou eventueel zelfs ochtend en avond kunnen stofzuigen om uit te testen of dat verschil maakt met 1x per dag stofzuigen of om de dag stofzuigen. Hoe schoner hoe beter. Snap heel goed dat je niet direct de katten de deur uit wilt zetten!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:11

Wat je moet doen? Gewoon niets. Als je dat vol kunt houden. Ceterizine tabletjes vragen bij de huisarts. Grote voorraad zakdoekjes in huis halen en voor in nood neusspray.

Ik ben al jaren allergisch voor bijna alles, en ja ook voor katten en ik heb er twee waarvan eentje behoorlijk euh harig is.

De katten mogen bij mij niet op de slaapkamer.

Niet gelijk in de stress schieten en gewoon kijken wat je kunt verbeteren. Wordt de situatie onhoudbaar kun je altijd nog bedenken wat je doet. Je hoeft niet nu meteen allerlei doemscenario's te bedenken omdat de assistente zo reageerde.

Het dichtslaan ken ik, heb ik ook meer als ik veel thuis ben. Soms zit alles ZO dicht dat ik ervan moet kokhalsen omdat het drukt in mijn keel.

En dan nog hooikoorts erbij: jippie!! helemaal niet meer te harden.
Gelukkig haal ik dan een injectie bij de HA en die onderdrukt tijdelijk alles. Ik ben dus nu een paar maanden heerlijk klachtvrij. De enige vrije maanden van het jaar.

Maar nouja, Snoetje gaat gewoon niet weg. Nooit. Dan maar pilletjes slikken en neusspray gebruiken.

Veel meer stofzuigen is overigens niet zo'n goed plan omdat dan alles opwaait. Beter kun je meer nat afnemen.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 16-04-14 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:11

Zorgen dat de katten in ieder geval niet op de slaapkamer komen. Dat geeft al stuk verlichting. Voor de huisstofmijt kijken voor speciale hoezen om je kussen dekbed en matras.

Hier waren mn broertje en ik beide allergisch voor de hond. Allergoloog zei hond moet weg. Wij wouden dit niet. Paar jaar later allebei opnieuw getest hond kwam er niet meer uit.

Ja merk het wel ik loop ook altijd te niezen en te snotteren. Ik vind het niet erg de honden (Ja we hebben er nu ik op mezelf woon zelfs 2) geven me er genoeg voor terug. Ik moet de hond niet op bed hebben dan gaat het niet goed. Dan begin ik nog meer te snotteren en niezen en krijg ik ook traanogen.

Het is dus afvragen wat jezelf wil. Je kunt zorgen voor goede allergietabletten/sprays dit lucht al heel op. Maar het niezen en snotteren blijft wel.

succes met je beslissing!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:12

Vriendlief had in het begin wat last van de hond.. Elke dag een tijdje luchten, véél stofzuigen, stof vegen en alles van stof de kamer uit heeft hier goed geholpen. De hond mag niet op de bank en heeft een mand met een anti-allergie kussen, en wordt regelmatig gewassen en elke week geborsteld.
Zoiets zou ik dus eerst proberen. Stoffen meubels evt vervangen door leren meubels.. Katten elke dag buiten borstelen..
En verder heb ik nog een spraybus tegen allergieën, die vangt rondvliegende stofdeeltjes op. Een luchtzuiveraar zou ook nog kunnen helpen, daar heb ik ook nog aan zitten denken.
Ik heb ook een robotzuiger die regelmatig alles schoon maakt, die komt ook onder de meubels en in de hoekjes. Ideaal.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:14

Heb je vloerbedekking liggen? Mijn vader bleek ook allergisch te zijn voor katten. Wij hebben toen overal de vloerbedekking vervangen door laminaat en elke dag gestofzuigd, dat zorgt toch al voor minder haren en stof.

Succes ermee :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:15

Ik heb zelf ook 3 katten en ben allergisch volgens de bloedtest. Wat ik merk dat ik in de loop der jaren wel een soort resistentie voor mijn eigen katten opbouw. Van andere katten heb ik veel meer last.

Verder: goed voeren. Een gezonde vacht levert voor jou ook minder problemen op. Ik voer ze nu KVV en dat verschil is goed te merken. Vooral wanneer ik bij katten ben die eten op Whiskas niveau krijgen.
Stofzuigen is altijd goed, al ben ik er vrij laks in :o
Luchten, kamers katvrij houden, geen vloerbedekking maar laminaat, plavuizen of iets anders glads en antihistamine aan je huisarts vragen (ik heb zelf Desloratadine, voorheen Aerius) en eventueel neusspray voor noodgevallen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:18

Ik ben extreem allergisch voor huisstofmijt en katten bevorderen dit inderdaad niet. Toch heb ik er twee ;). Ik heb geen vloerbedekking, geen gordijnen, een speciale hoes om mijn matras en kussen (vergoed door de verzekering, je kunt zelfs een hoes om je dekbed krijgen) en stofzuig inderdaad iedere dag. Verder de kleedjes en kussens waar de katten op liggen regelmatig wassen op 90 °C. Succes!!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:18

Ik ben ook allergisch aan katten en honden en toch loopt er hier ook een kat en hond rond. Het ergste is tijdens de ruitijd en ondanks dat ik dus tussen hond en kat leef is het voor mij erger in een huis waar de katten niet buiten komen.

Ik kan wel begrijpen dat je vriend zijn 3 mooie katten niet zomaar buiten zet, maar ik geloof wel dat dit voor jou een hele verluchting zal zijn. Begrijp me niet verkeerd onze kat zit ook meer binnen dan buiten met momenten, maar doordat ze buiten kunnen is het aangenamer.

'S avonds voor het slapen gaan neem ik een allergiepilletje en een neusspray, daarmee kom ik de nacht door. Verder blijf ik deze tijd van het jaar zoveel mogelijk van kat en hond af. Hiermee overleef ik mijn dagen. Als kind was mijn allergie erger, helaas.. Ik stond dan vol met blaasjes en uitslag als ik hond of kat ook maar 1 aai gaf..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:20

Ook ik ben allergisch, alleen dan voor honden (& huisstofmijt) en ik had er al drie toen dat geconstateerd werd. Wat bij ons geholpen heeft is inderdaad net als bij _MG alle vloerbekleding weghalen en laminaat of iets dergelijks ervoor in de plaats. Ook hebben wij nu shutters i.p.v. gordijnen en leren stoelen ipv stof. Zo kunnen we alles goed schoonhouden en alle haren enzo makkelijk opzuigen. Ik had er echt enorm veel last van, daarom ben ik ook onderzocht op allergieen maar zo is het heel erg goed leefbaar. De honden komen alleen beneden en mogen niet meer boven dat scheelt ook veel.

Verder heb ik een allergie hoes om mijn beddengoed en matras, tegen huisstofmijt, en dat maakt ook een wereld van verschil, ik heb deze gekregen via de zorgverzekering.

Net als Amanda heb ik ook het idee dat je een soort van resistent word voor je eigen dieren, als wij een nieuw dier erbij hebben heb ik daar ook de eerste maanden het meeste last van. Bij andere mensen thuis heb ik daar ook meer last van.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 16-04-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:20

Ik had een kat en mijn toenmalige vriend was erg allergisch voor katten (ook voor huisstofmijt, pollen, paarden en nog zo een en ander). De kat mocht uiteraard niet in de slaapkamer komen vanwege zijn allergie, maar verder wel overal.

Hij vond het gelukkig redelijk dat ik mijn kat hield. Zijn ouders hadden ook katten (2 perzen, dus hij wist al hoe allergisch hij was). Na een jaar of 10 samenwonen was zijn kattenallergie over. Ze zeggen dat na 20 jaar allergieën kunnen overgaan...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:21

Ik ben ook al vanaf kinds af aan allergisch voor katten. Ik heb echter ook vanaf kinds af aan gewoon katten. Ze mogen niet op de bovenverdieping komen en ik stofzuig vaak en neem dan ook hun mandjes mee.
Ja ik ben altijd wel wat snotterig, maar het is in de loop van de jaren wel minder geworden. We hebben er nu een huiskat bij sinds 2 jaar en die heeft een hele andere vacht dan de kat die wel buiten komt en daar heb ik helemaal geen extra last van gekregen.

Mijn ouders kregen toen ook het advies de katten weg te doen. Ze hebben dit met mij overlegd en ik werd daar als kind echt heel erg verdrietig van, eigenlijk was ik ontroostbaar. Dus de katten bleven en op mijn slaapkamer ging de vloerbedekking eruit en kreeg ik een gladde vloer, de gordijnen verdwenen ook en verder vervangen voor rolgordijnen met een gladdere stof. Mijn slaapkamer werd extra goed schoongemaakt en ik groeide er eigenlijk langzaam overheen.

Dat extra snotteren neem ik nu maar voor lief, heb een goede neusspray van de HA en die gebruik ik als het erger wordt (zoals nu als ze erg verharen). Maar er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt geen katten of dieren meer in huis te nemen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:32

Konden ze je vertellen waar je precies allergisch voor was aan de katten? Huidschilfers, haren, speeksel...
Mijn vriend blijkt bijvoorbeeld veel minder last te hebben bij gecastreerde katten dan niet-gecastreerd.
Zoiets zou je dus ook kunnen overwegen.

Wat betreft het stofzuigen; dat kun je inderdaad veel vaker gaan doen, niet alleen voor de katten maar ook de huisstofmijt / schimmels. Veel schoonmaken dus ;)
En verder zijn er al ontzettend goede tips genoemd hier.

(overigens; huisstofmijt allergie betekent alles goed warm wassen! Kunnen ze niet tegen. En speciaal beddengoed aanschaffen)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 10:40

- Katten kunnen niet in slaapkamer of kamer waar wasgoed droogt, echter staan wasmachine en droger wel in de katten kamer, en staat daar ook de mand met vies wasgoed. Die mand dus sowieso verplaatsen en wellicht droger/wasmachine dan ook.

- We hebben geen vloerbedekking gelukkig, wel stoffen stoelen en banken, die zullen dan weg moeten.

- Speciaal beddengoed ga ik halen, en alle katten kleedjes maar elke week mee wassen op 90 graden.

- Vaker stofzuigen en poetsen. Deed ik nu 1 x per week, dan nu maar elke dag stofzuigen en 2 a 3 x alles nat afnemen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 10:40

NoeskaMoos schreef:
Konden ze je vertellen waar je precies allergisch voor was aan de katten? Huidschilfers, haren, speeksel...
Mijn vriend blijkt bijvoorbeeld veel minder last te hebben bij gecastreerde katten dan niet-gecastreerd.
Zoiets zou je dus ook kunnen overwegen.

Wat betreft het stofzuigen; dat kun je inderdaad veel vaker gaan doen, niet alleen voor de katten maar ook de huisstofmijt / schimmels. Veel schoonmaken dus ;)
En verder zijn er al ontzettend goede tips genoemd hier.

(overigens; huisstofmijt allergie betekent alles goed warm wassen! Kunnen ze niet tegen. En speciaal beddengoed aanschaffen)

Nee, ze konden mij niet vertellen waarvoor precies dan, alleen katten. Ze zijn hier allemaal gecastreerd.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:37

Er zijn ook tabletjes die een allergie wat dragelijker maken :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:41

ik ben al sinds mijn tienertijd allergies voor mijt, pollen, hooikoorts, en jawel huisdieren en paarden.... en daarnaast ook nog allergie gerelateerde astma.
ik heb ermee leren leven... nooit van mijn leven dat mijn dieren de deur uit zouden gaan. Ik heb er wel pilletjes en pufjes en neusspray voor, en daarmee kan ik het goed onder controle houden. Ik hou de katten niet veel op schoot, als paardlief verhaard kom ik er liever niet bij in de buurt. Rijden gaat prima, maar poetsen wat minder, dus dat mag dochter doen, of het gaat even snel... jammer, maar geen urenlange getut met paardje.. hond komt ook wel in huis, maar op slechte dagen zorg ik wel voor voldoende ventilatie (en als het me te erg wordt gaat hondlief lekker buiten spelen :) ...
er is dus in mijn geval goed mee te leven. Ik hoop dat jij ook een oplossing kan vinden. Huisdieren wegdoen zou voor mij echt een allerlaatste optie zijn.
sterkte!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:43

Mijn man is zwaar allergisch en het lijkt er op dat mijn dochter nu ook allergisch is. Elke keer als ze een kat knuffelt krijgt ze jeukende ogen en moet ze niezen.

Mijn man heeft vroeger een kuur gedaan waardoor de allergie over is gegaan maar helaas nu dus weer teruggekomen. Verder slikt hij tabletjes van de huisarts en koopt hij in Nederland de allergiepillen bij de lidl want die zijn super goedkoop.

Balen is het zeker maar wij willen onze katten evenmin kwijt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:45

Helaas heb ik dan minder goed nieuws, ik heb twee Perzen gehad en ik ben ook zwaar allergisch voor huisstofmijt, alles wat ademt en een vachtje heeft, schimmels, bomen, pollen ed. Met medicijnen was het an sich te doen, maar een allergie bouwt zich op dus de kans is dat het alleen maar erger wordt net zoals bij mij.

Ons huis is helemaal gesaneerd (hoezen op het bed, gladde muren/vloeren, geen gordijnen ed) maar niets hielp. Ik heb het volgehouden tot de katten overleden waren, maar nu ze weg zijn komt er geen dier meer in huis. Ik heb lúcht!!

Ik heb Aerius en Beta....(nogiets) neusspray en als ik naar mijn konijnen ga die buiten zitten kom ik niezend terug...

Dus sterkte meis!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:10

Hier iemand met een levenslange kattenallergie die (tot voor kort) altijd een kat heeft gehad. Ik had er tot voor kort weinig last van, af en toe buien waarin het misging. Toen gestart met de studie diergeneeskunde en merkte dat het met de practica niet altijd soepeltjes ging met mijn allergieën. Ik ben toen doorgestuurd naar een allergoloog. Hier door middel van een andere test allergisch verklaard voor honden, katten, huisstofmijt en kippen, hierbij vooral pollenallergie-symptomen (jeukende/tranende ogen, veel niezen, kriebel/zwellingsgevoel in de keel).

Ik heb van de allergoloog destijds medicatie meegekregen die voor mij heel goed helpt. Ik heb een neusspray die ik alleen op momenten dat ik last heb hoef te gebruiken, en pillen voor dagelijks gebruik. Ik ben inmiddels wel gestopt met mijn studie, maar heb nu een vriend die 2 katten heeft en daarbij ook nog een heel stoffig huis. Zonder mijn medicatie heb ik er bij hem echt veel last van. Er is mij vertelt dat het heel erg kan verschillen per persoon of/hoe goed de medicatie aanslaat. Als je het fijn vind kan ik opzoeken voor je welke medicatie ik precies gebruik.

De reden dat het beter is om geen katten in de buurt te hebben is omdat je allergie mogelijk kan verergeren of je lichaam meer allergieën kan gaan ontwikkelen doordat je constant in aanraking bent met allergenen. Nu snap ik ook wel dat je niet even je kat uit het huis zet en dat zou ik van mijn vriend ook niet vragen.

Behalve goede medicatie is het belangrijk om zoveel mogelijk je allergie weg te houden. Dus je huis vaak stofzuigen, maar ook goed letten op je huisstofmijt allergie. Met regelmaat afstoffen met een vochtige doek (niet droog, dan verplaats je alleen maar stof), regelmatig het huis luchten/huis goed laten ventileren, beddengoed warm wassen en vaak naar buiten hangen, bij het aanschaffen van meubilair gaan voor meubilair waar weinig stof/haar aan kan blijven hangen, niet roken in huis, rolluiken verkiezen boven gordijnen (waar veel stof e.d. in blijft hangen) en zoals al een paar keer gezegd is, laminaat verkiezen boven vloerbedekking.

Als ik een allergische reactie heb ga ik het liefst onder de douche staan, lekker mijn neus leegstomen en alles even goed wassen, dan gaat het meestal heel snel beter.