Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Succes he!
. Het went redelijk snel , vooral omdat ik echt meteen heel ziek wordt dus dan laat je vanzelf ook wel dingen staan. Veel etiketten lezen en dan krijg je wel een overzichtje van merken/dingen die je wel mag. Ook zijn mijn bakkunsten enorm omhoog gegaan. Want als ik ergens zin in heb zal ik meestal zelf moeten maken
Het enige wat ik mis is dat ik niet even makkelijk eten kan op halen zoals Chinees of Pizza of lekkere broodjes. Je moet alles zelf maken. Bestel online ook wel veel eten omdat de supermarkten niet zoveel hebben.
, maar geloof me, het went snel en dan lees je gewoon de ingrediënten lijst, of weet het gewoon uit je hoofd. Ik heb wel nog 2 tips: wij dachten altijd dat hij wél mars mocht, maar geen snickers, blijkt dus andersom te zijn. Wél snickers, en hoewel er niets op de ingrediënten lijst staat van gluten bij mars, kunnen er wel sporen in zitten bij mars. Daar kwamen we achter door het maandelijkse blad van de coeliakie vereniging, wat me bij tip 2 brengt, want ik zou er echt lid van worden. Je hebt echt veel aan het blad dat je maandelijks krijgt en er worden veel leuke glutenvrije activiteiten georganiseerd. Waar mijn broertje veel aan heeft, want zeg nou zelf, weten dat je één middag álles kunt eten wat je ziet omdat het glutenvrij is? Een middag niet op hoeven letten? Geweldig toch! Ook de kookcursussen heeft dan vooral mijn moeder veel aan gehad, om glutenvrij ook echt lekker te maken
. Zelf brood bakken is ook veel goedkoper, gezonder en lekkerder dan dat dure voorverpakte glutenvrije brood.
. Succes! delvira schreef:Sorry kom zo maar ff binnenvallen. Maar is deze aandoening zichtbaat in het bloed? Loop zelf al een tijdje enorm te klungelen. Vage klachten als pijnlijke gewrichten, darmklachten. En nu weer bloedarmoede. Mijn huisarts heeft nu zelf gezegd dat ze een ldubbel consult met mij wil, omdat de klachten te lang duren....
Zou fijn zijn als het lekker brood is hoef ik niet altijd te bakken!
) na drie bloedonderzoeken nog niets is gevonden en je er wel kans op hebt omdat coeliakie in de familie voorkomt. (En het zit blijkbaar niet in mn DNA, dus ik heb 3x de hel van bbloedprikken onnodig meegemaakt, maar goed, laat ik daar maar niet meer aan denken.
) Mavelle schreef:Ik heb ook coeliakie, op mn 8e vastgesteld, maar natuurlijk heb ik het al mijn hele leven. Sinds mijn 16e/17e eet ik weer gewoon, de symptomen die ik vroeger had zijn verdwenen. Waar ik vroeger altijd bleek en mager was heb ik nu kleur en vlees aan mn lijf! Ik let er wel op zo min mogelijk gluten te eten, maar koop geen vervangende producten meer.