niet sociaal zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

niet sociaal zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:18

Niet sociaal zijn daar bedoel ik o.a mee dat je niet in de gaten hebt dat je bepaalde dingen niet moet doen, zo ook rekening houden met anderen is erg lastig. Mijn dochter heeft een verstandelijke beperking, en is getest op autisme. Helaas kwam daar geen duidelijke diagnose uit, zelf heeft ze er dus geen last van want ze weet niet wat ze mist?

Daar door krijgen we steeds woorden, zo waren we een weekendje weg en liep ze 2 dagen alleen maar te Wats Appen. Ik heb daar zeker wel iets van gezegd, maar ze miste haar vriend en hield geen rekening met de rest. Als ik het er over heb snapt ze ook niet wat ik bedoel, ik ben op zoek naar iets wat haar er bij kan helpen. Bv een therapie of zo iets?

belle_boef

Re: niet sociaal zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:21

De huisarts kan je doorverwijzen naar instanties in jouw omgeving. en naast begeleiding/therapie voor je dochter is het voor jou als ouder ook belangrijk om hulp te zoeken in hoe je daar op een goede manier mee om kan gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:22

Ja aan de huisarts had ik ook al gedacht, ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:24

In de meeste gevallen heb je een verwijsbrief nodig, dus is e HA de eerste stap.
Verder zou je eens kunnen googlen wat er aan psychiatrische instellingen in jouw omgeving zitten en wat zij bieden. Dan kom je voorbereid bij de huisarts.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:26

Hoe oud is je dochter? Het whatsappen is ook iets wat pubers gewoon veel doen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:26

marleen_usar schreef:
Daar door krijgen we steeds woorden, zo waren we een weekendje weg en liep ze 2 dagen alleen maar te Wats Appen. Ik heb daar zeker wel iets van gezegd, maar ze miste haar vriend en hield geen rekening met de rest.

Is dit niet gewoon deels puber gedrag?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:27

Okee heel duidelijk, ik dacht dat er misschien iets was dat dat stukje bv in de hersen niet werkt en dat dat een beetje geactiveerd kan worden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:28

Als iemand autisme heeft en dan met name op sociaal gebied, dan is dit wel aan te leren. Of ze het echt ooit snappen (en met name voelen) zou waarschijnlijk niet gebeuren. Maar sociaal gedrag is heel goed aan te leren. Ik heb drie neefjes met autisme en als je ze net zou leren kennen zou je er niets aan merken. Het sociale gedrag is aangeleerd

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:29

Ze is 20 maar in haar hoofd niet, nee als ik echt boos wordt en dat appen verbiedt dan doet ze het na veel commentaar ook niet. Ze boert bv ook buiten, en zegt dan, dat geeft toch niet ik moet het kwijt. Terwijl wij zelf echt wel sociaal zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:30

Dat heel veel whatsappen is gewoon puberteit en moet je even door heen. Ik heb ook een periode gehad dat ik alle vrije secondes van de dag moest en zal kijken, ook tijdens eten, bij familie, zelfs als we gingen uiteten. Gaat vanzelf weer over, ik kan nu makkelijk een paar uur zonder (en dat gebeurt ook regelmatig). Ik zie het ook in mijn omgeving met ander kinderen van mijn leeftijd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:31

Dat Wats appen is niet het enige, het rekening houden met een ander is ook niet aanwezig. Vaak als ik iets zeg zie je gewoon dat ze niet snapt waar het om gaat. Zo was laatst mijn nieuwe telefoon buiten werking, dus ik belde met Tele 2. Die vroeg iets wat ik niet snapte dus ik zei ik geef mijn dochter even.

Doet ze een heel boekje over mij open, ja ze heeft al een paar telefoons kapot gemaakt. Iedere keer al heel snel, terwijl dat bij mij niet gebeurt bla bla bla. En soms zegt ze iets tegen iemand waar van ik denk, oei waarom zeg je dat nou?
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 14-04-14 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:34

Maar puberaal gedrag, terwijl ze 20 is? Ik ben zelf ook 20, maar ik ken toch niemand in mijn omgeving die zo denkt? Ken er wel genoeg die met hun gsm prullen de hele dag, maar ze zijn verder wel gewoon heel sociaal en ze luisteren ook naar je.

Je kan het altijd eens navragen bij je huisarts.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:36

Ik vind dat ze autistisch is, maar door dat ze een verstandelijke beperking heeft en autisme daar op lijkt konden ze niet zeggen of ze het had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:37

Ik vind het persoonlijk ook als puber gedrag klinken, als ze 20 is maar in haar hoofd jonger door de beperking zit ze nu dus midden in haar pubertijd en is dit gedrag toch wel 'normaal'.

Pubers houden (vaak) geen rekening met anderen of de wensen/regels van hun ouders, snappen niet waarom dat allemaal moet want ze zijn bezig met zichzelf te ontdekken en ook de grens opzoeken. Of dat nou om whatsapp gaat of boeren, rekening houden met anderen of wat dan ook... maakt niet uit.

Je kan nog eens naar de huisarts gaan en nog een second opinion aanvragen voor een onderzoek naar autisme maar verder denk ik dat je gewoon even door de zure appel heen moet...

Heeft ze als jong kind symptomen gehad van autisme?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:40

Ja ze had daar echt tekenen van en ze was bijna 8 toen ze al volop in de pubertijd zat. Kreeg toen ook puberbuien en alles er op en er aan. Later gingen die buien weg, ze heeft een vriend gehad maar die kon er ook niet meer tegen. Als er iemand met hem stond te praten, drong ze zich gewoon op. Haar zus is ook autistisch en die was het die op een dag zei, is mijn zus ook autistisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:48

En dat rond haar 8e kan niet nog de kleuter pubertijd zijn geweest? Weet niet hoe haar mentale leeftijdsverschil is?

Dat aandringen klinkt wel weer autistisch inderdaad. Tja ik zou in zo'n geval het zekere voor het onzekere nemen en een second opinion vragen. Als je andere dochter ook autistisch is ken je de tekenen en zie in je profiel dat je zelf therapeute bent dus dan ga ik er ergens van uit dat je daar zelf toch wel veel van kan zien, zeker omdat jij haar dagelijks mee maakt en het je dochter is natuurlijk.

Mocht bij de second opinion nou wel autisme naar boven komen kan ze ook gerichter hulp en begeleiding krijgen natuurlijk :j

Succes en sterkte in elk geval!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:49

Toen ze bijna 8 was moest ze naar de schoolarts, daar bleek dat ze borsten kreeg en ook schaamhaar, hij vertelde dat ze in de pubertijd was.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:38

Ligt het niet gewoon aan haar verstandelijke beperking?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:36

Nee dat weet ik inmiddels zeker, want een vrouw die achter mij woont haar niveau is lager en die heeft er geen last van.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:39

Het spijt me heel erg maar ik vind het ook niet normaal hoe jij reageert , vind het wat moeilijk uit te leggen, maar het is toch normaal dat zij haar vriend mist? En dat je hier zomaar neer gooit dat je dochter op haar 8e schaamhaar en borsten krijgt vind ik ook respectloos naar haar toe, vraag dan een schaduwaccount aan of iets..

*edit ik zie dat je therapeut bent, dan vind ik het helemaal een apart verhaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:40

marleen_usar schreef:
Nee dat weet ik inmiddels zeker, want een vrouw die achter mij woont haar niveau is lager en die heeft er geen last van.

Je kunt geen beperkingen met elkaar gaan vergelijken, want de punten waarin ze tekort schieten zijn allemaal verschillend.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:42

Veel mensen hebben ook gevraagd of ze autistisch is, ook mensen die haar nog niet zo lang kennen. Maar ik weet niet of we het ergens anders nog een keer kunnen laten testen?
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 14-04-14 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:42

Het lijkt me (als hulpverlener) dat jij hulp vraagt om te snappen hoe het bij je dochter werkt en hoe jij haar kunt steunen. Wat zou jou kunnen helpen in dat proces?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:42

Pfoe, het is wel iets waar je mee kan leren omgaan zowel als omgeving als persoon zelf. De vraag is alleen of actie op 20 jarige leeftijd nog aan slaat en hoeverre ze zin heeft daar energie in te steken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:45

Ik zou het wel handig vinden om bv te weten hoe ik er mee om moet gaan, of hoe ik het haar op een bepaalde manier nog kan leren? Ze gaat binnenkort aan het werkt, is een hele leuke baan dus ik hoop dat het goed gaat op het sociale punt. Ik weet zeker dat ze gaat proberen, maar als je bv iets heel normaal vind maar het kan niet terwijl je het gewoon doet, omdat je niet beter weet.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 14-04-14 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt