Weerstand opbouwen..... Hoe????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Weerstand opbouwen..... Hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 08:43

Ik heb een aantal pittige jaren achter de rug op gebied van gezondheid. Het begon met kinkhoest, daarna Pfeiffer en daarna nog een broertje van de ziekte van Lyme. Ik heb heel lang last gehad van mijn longen en ieder griepje, virusje wat voorbij kwam pikte ik op en vloerde mij weer volledig.
Vorig jaar ging het een tijdje beter maar deze winter is het weer kwakkelen.... Verkouden, grieperig, kortademig, moe, nergens geen puf in.....
Ik ben er zo klaar mee. Ik was altijd iemand vol energie die tig dingen tegelijk aan kan. En op dit moment lukt het mij zelfs niet om het huishouden goed te doen en m'n dieren te verzorgen. Heb nu ook nog eens m'n teen gebroken wat het allemaal nog wat lastiger maakt.
Maar nu ben ik er echt klaar mee. Die teen gaat wel weer over en ik wil nu er echt hard aan gaan werken om mijn gezondheid, mijn conditie en weerstand op te bouwen. Maar hoe? Ik eet gezond, veel vers fruit en groentes, heb veel lichamelijk werk dus beweeg ook redelijk veel. Heb wel overgewicht waar ik ook echt wat aan ga doen, maar is lastig als je steeds geen puf hebt om te sporten. Dus wie heeft een goede tip hoe ik kan beginnen met het opbouwen van een goede weerstand?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:58

Ik slik zelf sinds een tijdje probiotica tabletten ( yakult kan ik niet tegen) verder probeer ik zo min mogelijk suiker te eten.
Voor het eerst sinds jaren durf ik voorzichtig te zeggen dat ik wat meer energie heb. Heb ook pfeiffer gehad en regelmatig erg last van mijn darmen. Dat gaat nu beter.

Anoniem

Re: Weerstand opbouwen..... Hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:06

Inderdaad, probeer op geraffineerde suikers te laten in je voedsel dat je dat niet meer eet (helpt voor het afvallen en energie)

En probeer toch te sporten ook als je geen energie hebt, van sporten krijg je energie namelijk :)

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:02

zoveel mogelijk regelmaat helpt vaak ook. dus zoveel mogelijk op dezelfde tijden eten, en iedere nacht voldoende slaap (liefst iedere dag om dezelfde tijd opstaan ook en zo). Het klinkt héél saai, maar ik kan me zo voorstellen dat de huidige situatie ook niet echt ideaal is...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:06

Jeetje, klinkt heftig. Zou je niet naar een diëtiste kunnen stappen? Het lijkt me dat die in zo'n geval ook zouden moeten kunnen helpen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 13:37

Huidige situatie is inderdaad niet ideaal. Ben altijd erg actief geweest, had drukke hectische baan, druk sociaal leven, een paard, druk druk druk. En nu..... Steeds ziek, steeds moe, steeds aan het kwakkelen. En ik wil zo veel, dat maakt het lastig. Diëtiste is een goede tip, ik zal er eens eentje contacteren.
Ook meer regelmaat zal ik eens proberen. Het lastige is dat als ik me goed voel gelijk 100 dingen tegelijk wil doen.... En dat lukt dan niet.
Heb ook advies gekregen om hoge dosis vitamine D3 te nemen. Ben ik me nu nog over aan het inlezen wat dat precies met je lijf doet.
Kent iemand van jullie dat?

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:44

XLeandrosX schreef:
Huidige situatie is inderdaad niet ideaal. Ben altijd erg actief geweest, had drukke hectische baan, druk sociaal leven, een paard, druk druk druk. En nu..... Steeds ziek, steeds moe, steeds aan het kwakkelen. En ik wil zo veel, dat maakt het lastig. Diëtiste is een goede tip, ik zal er eens eentje contacteren.
Ook meer regelmaat zal ik eens proberen. Het lastige is dat als ik me goed voel gelijk 100 dingen tegelijk wil doen.... En dat lukt dan niet.
Heb ook advies gekregen om hoge dosis vitamine D3 te nemen. Ben ik me nu nog over aan het inlezen wat dat precies met je lijf doet.
Kent iemand van jullie dat?

Hier zit denk ik een belangrijk deel van het probleem... door lang 'niks' doen is je conditie gewoon minder dan deze geweest is, en omdat je daar niet bewust rekening mee houdt ga je eigenlijk iedere keer weer net over je grenzen heen, waardoor je niet goed herstelt. Langzaam opbouwen is heel belangrijk. En juist als het niet helemaal duidelijk is waarom het zo moeizaam gaat allemaal is dat onwijs vervelend, maar eigenlijk zou je maar zo veel/weinig uren moeten werken dat je daarnaast gemakkelijk je huishouden kan doen. pas als dit een week of 2 GOED gaat, weer opbouwen met een uurtje extra werken per dag enz enz totdat je weer op je normale uren zit..
maar ja, dan moet je ook maar een baas hebben die daaraan wil meewerken..

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:52

Ik ken deze frustratie wel, ik heb ook een tijd gekwakkeld na lange tijd ziekte en daarna een antibiotica-kuur van een half jaar. Ik ben destijds heel bewust gezonder gaan eten (dat doe je al, geef je aan) en ben mijn conditie heel langzaam gaan opbouwen door meer te sporten. Omdat ik er ook vaak geen zin in had, heb ik mijn moeder mee getrokken als sportmaatje zodat het leuker is én je niet zo makkelijk af kunt zeggen.
Verder heel bewust mijn slaap gaan pakken. 8 uur per nacht heb ik blijkbaar echt nodig, dus dan ga je dat maar doen. En zeg je af en toe iets af. Dat is balen, maar geen energie hebben is nog veel meer balen.

Probiotica en vitaminen heb ik aan gedacht, maar in principe zou je daar genoeg van binnen moeten krijgen als je gezond en gevarieerd eet. Bij vitaminen bestaat er juist ook zoiets als te veel, dus ben je zeker van je gezonde dieet, zou ik daar niet persé aan beginnen of raadpleeg een diëtist. Probiotica zou je kunnen doen maar dat hoef je niet te blijven doen; als je eenmaal wat opgebouwd hebt, heb je van jezelf weer genoeg. Overigens hoef je daar niet persé de dure producten voor te hebben hoor, gewone yoghurt bevat ook probiotica, maar dan wat minder dan zo'n flesje.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 14:20

Ja.... Steeds over die grens heen....
Ben eigen baas, nou ja, m'n dieren zijn m'n baas. We hebben een boerderij en dat is ook steeds hectisch en onregelmatig.
Maar gelukkig wel eigen baas.

Wat betreft gezond eten.... Ik eet gezonde dingen maar ook hier schort het aan regelmaat, dus ook niet goed.

Regelmaat is wel een sleutelwoord in het geheel misschien. Ben nogal een chaoot. Hoe breng je jezelf regelmaat bij... Dus nog een tip gevraagd. :D

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:56

Alles plannen? :D
Daar kan ik je misschien niet bij helpen, ik ben van mezelf juist heel georganiseerd dus kan me niet zo goed voorstellen hoe je als chaoot bent.