Ontstoken tandvlees, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Ontstoken tandvlees, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 17:36

Afgelopen donderdag had ik een beetje ruzie met een velletje van een sinaasappel wat vastzat tussen mijn kiezen. Ik heb dit er tussen weggehaald met mijn nagel en ik merkte direct dat ik mijn tandvlees wat beschadigd had.

Sinds gister is op die plek mijn tandvlees flink ontstoken.
Het is rood en doet pijn. Eten kan ik trouwens gewoon. Heb uiteraard mijn tandjes netjes gepoetst maar zie nog niet veel verbetering.

Wat kan ik nog meer doen? Ik heb op dit moment geen stokers in huis. Gewoon vergeten met boodschappen doen.

Ik heb nog een fles mondwater staan, zou dit ook bij kunnen dragen aan het herstel?

Ik zie er gewoon tegen op om mijn tanden te poetsen want het is echt behoorlijk pijnlijk. En na hoeveel dagen moet het minder worden? Als het niet minder wordt ga ik uiteraard even naar de tandarts, maar ga liever ook niet als ik kans heb op enkel het advies goed poetsen en stokeren. Dan weet ik mijn geld ook wel anders uit te geven ;)

Brievenbus

Re: Ontstoken tandvlees, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:37

Even bij de apotheek perio aid gel halen en dat erop smeren voor het slapen gaan :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 17:40

Ja maar daar heb ik nu niet zo veel aan ;)
Woon in een klein dorp met apotheekhoudend huisarts, dat gaat het dus niet worden.
Wel een goede tip voor een volgende keer trouwens want ik heb weleens vaker dat mijn tandvlees een klein beetje ontstoken is maar dab heb ik er geen last van

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:42

Tja, goed schoonhouden zou ik zeggen. Goed poetsen, ook al doet het zeer...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:44

Goed poetsen en mondwater gebruiken :j 2-3x per dag en dan is het zo weg.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:45

Goed je tandenvlees meenemen tijdens het poetsen, is mij toen verteld door de assistente.
Je zou je tandarts altijd kunnen bellen voor advies :)

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:49

Zachtjes eroverheen borstelen als je je tanden aan het poetsen bent en na elke poetsbeurt goed spoelen met mondwater dan zou het snel voorbij moeten zijn! Bij mij heeft dat wel gewerkt nl..

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:04

Inderdaad goed (maar niet te hard) je tandvlees meepoetsen en mondwater gebruiken tegen de bacteriën. Volgens mij zou het dan snel over moeten zijn. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:06

Spoelen met zout water.1 kopje water en 1 theelepel zout.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:12

Britta31 schreef:
Spoelen met zout water.1 kopje water en 1 theelepel zout.

Dit dus, werkt niet zo goed als bv chloorhexidine, maar bij gebrek daaraan een prima huismiddeltje.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 07:04

Nou nu de ergste roodheid weg getrokken is, blijk ik dus helemaal geen ontstoken tandvlees te hebben, maar een afte op mijn tandvlees. Echt ik kan met tandenpoetsen wel door de grond gaan, zo zeer deed het. Voelde helemaal niet als ontstoken tandvlees namelijk, daarvoor deed het echt te veel pijn namelijk.

Ik weet dat aften bij mij gerelateerd zijn aan stress of spanning en dat klopt ook wel een beetje. Afgelopen vrijdag had ik iets belangrijks wat nogal wat spanning met zich meebracht. Dat is allemaal goed gegaan en achter de rug dus die spanning is niet meer aanwezig. Ik zal tussen de middag even een andere tandpasta halen want ik poetste altijd met paradontax, maar nu al weer een poosje met iets anders en dat bevalt me toch niet zo.

Misschien toch maar aan de zoutspoeling want ik lees dat dit goed is.

Nu las ik dat een aft ook gewoon herpes simplex is en daarmee is ook direct mijn opgezette lympfklier aan die zijde opgelost. Die heb ik namelijk net zo lang als de pijn in mijn mond maar ik legde eerst de link niet.
Ik heb wel vaker een koortslip die eigenlijk altijd samen gaat met een opgezette pijnlijke klier. Die is trouwens al weer een heel eind afgezakt en bijna op zijn gewoonlijke grote en pijnloos.

Maar goed wat moet ik nu doen met die aft? Ik kan hem moeilijk steeds kapot poetsen toch?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:52

In dat geval.. Zoveel mogelijk met rust laten. Lijkt me erg pijnlijk idd :n
Aftes kun je ook krijgen van rauwkost en schillen (appels, peren etc.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:55

Aften moet je absoluut niet kapot poetsen; dan blijf je het ook in stand houden. Ze (kunnen ook) ontstaan ook door een wondje namelijk, dus als jij het stuk blijft maken dan is het niet gunstig.

Ik ben blij met Pyralvex, maar je hebt ook spul met lidocaine om het te verdoven. Wel zo fijn met eten :)

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:59

Naast het spoelen en schoonmaken kun je ook kamille thee proberen. Misschien doet het de afte niet verdwijnen maar het verlicht in elk geval wel. (Je moet natuurlijk wel van Kamille thee houden)

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:02

Gaan poetsen met parodontax, in het begin vreselijk vies (zout) maar helpt bij mij erg goed tegen ontstoken tandvlees en aften.
Was ooit een advies van mijn tandarts.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:08

Mondwater zonder alcohol is mij verteld. Ik heb ook wel eens ontstoken tandvlees (jij nu niet begrijp ik) en ook voor aften kan ik je oregano olie ten zeerste aanraden. 1-2 druppels in warm water, alleen spoelen niet doorslikken. Werkt fantastisch maar de smaak kan even wennen zijn.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:57

Ik ben mondhygiënist en zie zodoende vaak mensen met ontstekingen in de mond.
Spoelen met zout water is echt prima bij ontstekingen in de mond gebcombineerd met een goede mondhygiëne (dagelijks 100% van fr tandplak verwijderen dmv poetsen en tussen de tanden reinigen met bv een houten stoker).

Mondspoelmiddelen zoals Listerine adviseer ik nooit.
Als iemand een heftige ontsteking heeft wordt nog wel eens Perio-Aid of Corsodyl geadviseerd (gewoon bij drogist te verkrijgen). Nadeel hiervan is dat ze lelijke verkleuringen op tanden en tong kunnen geven en daarnaast invloed hebben op de smaak.

Als je vaak last van normale aften hebt (deze aft lijkt eerder te komen door je nagel-actie): Zendium tandpasta is bewezen effectief in het voorkomen ervan.
Oorzaak van aften is nog steeds onbekend, stress en herpes zijn mogelijke oorzaken maar nog steeds niet wetenschappelijk bewezen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 07:15

Ik ben ook niet voor mondspoelmiddelen, maar het poetsen deed gewoon zoveel pijn dat ik er nauwelijks over heen kon met de borstel. Hierdoor kwam ik er ook achter dat het geen gewone ontsteking was maar een aft.

OOhhh ja Zendium, die was ik al helemaal weer vergeten. Ik heb dat een tijdje gebruikt omdat ik last van idd ontstekingen. Die kwamen toen door een tandpasta waar ik niet tegen kon (van Oral-B voor witte tanden), ik had een hele zere tong en verhemelte toen. Kreeg toen van de tandarts Zendium en toen was ik er zo van af.

Nou ja voorlopig zit hij er nog, maar niet meer zo vurig rood als eerder. Las dat het wel een week duurt voor dat het weg is. Dus in de pauze maar even naar beneden lopen en Zendium en nieuwe stokers kopen.