Hersenschudding, ik heb ze dan toch echt :+

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LynnDenise

Hersenschudding, ik heb ze dan toch echt :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:47

En daar lig je dan, languit op de vloer. Blijven liggen denk ik bij mezelf, want dit was geen zachte val. Waar heb ik pijn? Mijn knie doet zeer, maar nee mijn hoofd pfoe, duizelig.

Ik ben vaak een kluns }:0 kan mijn enkel op 3 plaatsen breken bij het touwtje springen, mijn pols scheuren door een paaltje niet te zien en nu lig ik op de grond doordat ik over een bout ben gestruikeld. Een bout, waarvan ik wist dat die op de grond nog aanwezig was. Waar ik iedereen voor hebt gewaarschuwd en waar ik vooral erg voor op mijn hoede was. Ik ga verzitten, nog duizeliger. Waar kwam mijn hoofd toch tegenaan? Tegen de stelling?
Om me heen staan collega's, ik roep dat ze voor hulp moeten bellen en ik sla het lieve glaasje water van een collega af. Voor ik het weet staan er een stuk of 5 BHV'ers voor mijn neus en wordt er een coolpack op mijn knie en hoofd gelegd.

Dit was 1,5 week geleden en jeetje wat heb ik een hersenschudding onderschat! De 'day after' stond ik gewoon weer op de werkvloer en werd ik netjes naar huis gestuurd toen ik lijkbleek van mijn truck af kwam, de volgende dagen hoefde ik niet te komen. Dat was maar goed ook.
Thuis, op de bank gaat alles prima, ik voel me kiplekker en absoluut niet ziek. In de dagen na mijn val kon ik nog net mijn boterhammetje smeren en toen moest ik weer gaan zitten omdat ik weer enorm duizelig werd en een beetje licht in mijn hoofd. Jeetje, wat was dit toch? Ziek voel je je niet, maar je lichaam laat duidelijk merken dat je gewoon op die bank moet blijven zitten.

Na een week op de bank te hebben gezeten, ben ik heel eigenwijs afgelopen maandag weer gaan werken. Ik kon niet tillen, niet bukken en eigenlijk alleen een beetje rondjes rijden op mijn reachtruck, maar ik was weer aan het werk :')
Vandaag kon ik eindelijk weer een beetje tillen, doosjes van 10 kilo gaan redelijk, maar na een paar dozen is een rustpauze onvermijdelijk. Bukken gaat nog steeds helemaal niet, maar ik las al dat dit nog wel even kan duren.

HA heeft trouwens pijnstillers voorgeschreven en vond dat ik gewoon mijn ding moest doen totdat het zeer ging doen. Al hoorde ik in mijn omgeving dat je juist rust moet houden, omdat anders je klachten chronisch konden worden. In hoeverre dit allemaal waar is weet ik niet, maar ik vond het alarmerend genoeg om echt even die week rust te pakken.

Zijn er mensen die ook een hersenschudding hebben gehad? Hebben jullie hier nog lang last van gehad? Ik ben helemaal niet iemand die thuis gaat zitten, met een fikse verkoudheid of klein griepje ga ik gewoon naar mijn werk. Alleen vond ik al deze klachten zo vaag en kon ik, naast op de bank zitten, echt helemaal niks doen.
Hopelijk gaan de klachten niet al te lang aanhouden.

Pluttersput

Re: Hersenschudding, ik heb ze dan toch echt :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:07

Toevallig heb ik een week of 5 geleden een flinke hersenschudding te pakken gehad, kreeg een balk op mijn hoofd. Maandagmiddag om 13.00, vergeet het nooit meer :') . Ik kon alleen nog maar huilen, was misselijk en had gruwelijke hoofdpijn. Ben naar huis gegaan en op bed gaan liggen, en heb de hele middag alleen nog maar liggen slapen. Iedere 2 uur moest mijn vriend me wakker maken, 24 uur lang. Dit om te kijken of ik nog aanspreekbaar was. De dinsdag kon ik zowaar al de trap af, maar dan moest ik ook echt direct op de bank zitten. Tv kijken, ipadden, computeren, dat ging allemaal niet. Met een beetje moeite kon ik lezen, maar wel in het donker met een lampje. Want daglicht was te fel.
Woensdag kon ik alweer wat rond scharrelen, en had ik niet zoveel last meer van licht en geluid. Donderdag ben ik weer wat gaan autorijden, maar verder niets. En vrijdags ben ik langzaam weer dingen op gaan pakken. Gelukkig had ik vakantie en ben niet hoeven gaan werken, maar anders had ik me echt echt ziek gemeld, en ik ben ook geen miep.

De week eens ben ik gewoon weer gaan werken. Was wel helemaal op aan het eind van de dag, maar goed, ik functioneerde weer en kon weer naar de pony's.

Nu, 5 weken later dus, heb ik nergens last meer van. Ik heb wel echt een dikke 2 weken geen tv kunnen kijken, net alsof mijn ogen niet meer samen konden werken, heel raar. Maar nu kan ik alles weer ^^

Het advies bij mij was om alles te doen wat ik wilde doen, maar met mate. Dus tot ik voelde dat het niet meer ging, en dan moest ik ook echt stoppen.

Beterschap!

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:23

Als de wiedeweerga je bed in, geen prikkels, even niets. Voor je het weet blijf je je leven lang last houden (helaas spreek ik uit ervaring, black-out, harde weg en ook ik kon best door dacht ik, lag drie dagen later op de stroke-afdeling met uitvalsverschijnselen, nu ruim een jaar verder kan ik gelukkig weer best veel, als ik na een uurtje wat doen even rust neem, geregeld een middagje extra ga slapen en vooral geen tv kijk of drukte opzoek).

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:25

Precies mij!
ik kan ook gewoon over het kleinste dingetje struikelen en me enkel breken..
of springen en vallen endan een hersenschudding krijgen
nogsteeds geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:36

Ik ben een paar jaar geleden door mijn paard aan een boom afgeveegd, en met een flinke hersenschudding naar het ziekenhuis afgevoerd, daar een nacht gebleven. Van de neuroloog moest ik echt rustig aan doen, de eerste week was werken nog geen optie, de tweede week moest ik thuis blijven van de arbo arts. De derde week halve dagen en dat was echt meer dan genoeg. Toen ook wel weer zelfstandig de paarden gaan doen.
Ik voelde me in het begin ook heel wat, als ik net wakker was. Maar het heeft echt tijden geduurd voordat ik weer normaal functioneerde en met prikkels om kon gaan. Het eerste half jaar heb ik steeds terugvallen gehad, heel moe en hoofdpijn.
Mijn tip, neem het echt serieus en echt rustig aan doen, neem de tijd die je lichaam aangeeft!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:39

Ik heb een paar jaar geleden 3 hersenschuddingen in een jaar gehad. Ik kon niks anders dan rustig aan doen, eerste weken alleen maar op de bank, daarna halve dagen naar school. Nu zo'n 6 jaar later heb af en toe migraine die ik daarvoor nooit had.
Het enige wat ik kan zeggen, doe echt rustig aan. Laat je door niemand verplichten wat te doen want het kan heel nare gevolgen hebben.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:43

Ik heb een aantal jaar geleden een hersenschudding gehad, en door niet voldoende rust te nemen daar helaas chronische klachten aan over gehouden. Ik kan niet meer zo goed geluiden onderscheiden, telefoneren met achtergrondgeluiden is echt onmogelijk. En ik heb vaak en snel last van hoofdpijn.
Maanden heb ik slecht tv kunnen kijken, op de computer kunnen zitten, en ook letters in een boek gingen bewegen. Ik heb ruim een jaar lang last gehad van concentratieproblemen.

Ik kan dus maar één ding zeggen, rust nemen! Tv kijken, lezen zijn dingen die je allemaal beter niet kunt doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:35

Ik ben begin december met Jim over de kop gegaan --> zware hersenschudding.
En net als jij de dag erna gewoon weer aan het werk. Ik was niet buitenwesten, dus een hersenschudding kon bijna niet, aldus de doktersassistente.
Diezelfde dag lijkbleek naar huis gestuurd, wat dagen rust voorgeschreven gekregen en daarna weer volop aan het werk.
Dat ging niet natuurlijk, dus weer naar huis.
Uiteindelijk heb ik 4 weken rust gehad (genomen). Maar door die 1e paar weken verwaarlozing, zijn de klachten wel door gaan slepen en heb ik nu nog steeds vaak hoofdpijn, concentratieproblemen, gevoeligheid voor licht en geluid. Het neemt af, maar gaat wel langzamer.
Helaas zijn er waarschijnlijk ook blijvende klachten. Mijn rechteroog functioneert niet goed meer en ik heb voor het eerst van mijn leven migraine gehad.
Wat heb ik er nu spijt van dat ik het in het begin niet serieuzer heb genomen en me op heb laten naaien door mensen in mijn omgeving (waar ik natuurlijk meer naar luisterde dan de mensen die riepen dat ik rustig aan moest doen :o ).

Dus: neem echt je rust, want deze klachten wil je niet chronisch :n
Laat je niet gek maken, maar goede afspraken met een huisarts en arbo. Want niet alleen jij hebt er langer last van als je je rust niet neemt, je werkgever ook.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:40

Ik heb een keer een erge hersenschudding gehad, met mijn hoofd flop op plavuizen vloer geknald.
Zag van alles voorbij komen in mijn hoofd, van wat ik op tv had gezien die dag tot mijn moeder die ervoor nog tegen me praatte. Ben dik 2 minuten buiten westen geweest
Resultaat was 2 weken niks kunnen doen, ik kon niks eten want alles kwam er weer uit.
Kon amper liggen want had een gigantische bult op mijn achterhoofd zitten.

Daarna heb ik nog 2 lichte hersenschuddingen gehad van het van het paard vallen.
Gelukkig minder slecht in orde en alleen veel duizelig en misselijkheid

Ik ben blij dat mij toen volledige rust is voorgeschreven, men wat heb ik me toen beroerd gevoeld zeg!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 17:47

Bedankt voor alle reacties!

En jeetje, wat heb ik toch hersenschuddingen onderschat. Ik dacht dat het gewoon een soort hoofdpijn was en ik wuifde het altijd een beetje weg. Nu weet ik pas hoe het voelt.

Aan alle reacties te zien moet je het echt rustig aan doen, toch bijzonder dat mijn dokter gewoon pijnstilling voorschrijft met de woorden, rustig aan doen als je pijn hebt.
Amanda, heb je na je telefoontje met de assistente nog contact gehad met de dokter over je hoofd? Dat lijkbleke is dan ook echt een symptoom, aangezien jij precies hetzelfde hebt gehad.
Ann_moi, jeetje 3 hersenschuddingen in een jaar, ik zou er niet aan moeten denken. Hoe voelde jij je als je niks deed? Want ik voel me, nog steeds, helemaal niet ziek.
Sushilla, wat vervelend dat je er zoveel blijvende klachten aan hebt overgehouden. Heb jij helemaal geen rust genomen of wel een beetje?

Momenteel doe ik het rustig aan op mijn werk, ik til niet veel en als ik til vraag ik hulp. Verder neem ik extra pauzes tussen het werk door en dat werkt voor mij momenteel prima.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:51

Afgelopen week was dat toevallig op t.v. dat een Hersenschudding heel erg word onderschat door mensen!
Dat veel mensen ook niet in de gaten hebben dat ze een hersenschudding hebben.
Dat je er later veel klachten van kan krijgen als je niet doet,wat je hoort te doen bij een hersenschudding.
Sterkte ermee TS.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:53

Ik ben per direct onder controle ezet toen bleek dat het ernstiger was en toen had ik de ene week telefonisch contact en de andere week consult :j
Huisarts was ook een beetje geschrokken :=
Ik had 3 weken geleden pas mijn laatste consult, dus heb 3 maanden die controle ongeveer gehad.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:56

hier ook eentje....ik ben drie jaar geleden niet onzacht uit volle galop van mijn paard gekukeld en op mijn hoofd terecht gekomen. Ik was buiten westen en mijn cap was doormidden. Eigenwijs als ik ben, ben ik niet naar de ha gegaan, maar gewoon naar huis. Ik kon helemaal niets...liggend ging het wel, maar ik moest niet ineens mijn hoofd draaien oid.
Heeft wel zes weken geduurd voor ik weer echt wat kon doen (lekker....was gebeurd aan begin van mijn zomervakantie)
Ik heb nu af en toe nog steeds last van duizelingen. Als ik mij ineens omdraai 's nachts in bed bijv. Of als ik mijn haar fohn en ik doe mijn hoofd naar beneden. Als ik moe ben, ben ik snel licht in mijn hoofd. Een heel naar gevoel...

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:11

De hersenschudding bleek zwaarder dan een 'lichte' hersenschudding, die gediagnosticeerd was. Dus ja, eigenlijk te weinig rust genomen, en te snel weer begonnen.
Die hele dag is ook echt een zwart gat in mijn geheugen, het schijnt dat ik niet buiten westen ben geweest. Maar ik weet niet meer dan wat andere verteld hebben wat er gebeurd is (gevallen met skiën). Het enige dat ik me ooit ben gaan herinneren was dat vrienden Engels hebben gesproken tegen de EHBO (we waren in Duitsland).

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:50

gohya schreef:
Afgelopen week was dat toevallig op t.v. dat een Hersenschudding heel erg word onderschat door mensen!
Dat veel mensen ook niet in de gaten hebben dat ze een hersenschudding hebben.
Dat je er later veel klachten van kan krijgen als je niet doet,wat je hoort te doen bij een hersenschudding.
Sterkte ermee TS.

Ja, ik onderschatte het ook heel erg. Maar als je zoiets niet hebt gehad, kan je je ook echt niet voorstellen hoe zoiets voelt.

Amanda schreef:
Ik ben per direct onder controle ezet toen bleek dat het ernstiger was en toen had ik de ene week telefonisch contact en de andere week consult
Huisarts was ook een beetje geschrokken
Ik had 3 weken geleden pas mijn laatste consult, dus heb 3 maanden die controle ongeveer gehad.

Jeetje daar heb je nog lang mee gelopen, was je na de val nog buiten bewustzijn?

dems75 schreef:
hier ook eentje....ik ben drie jaar geleden niet onzacht uit volle galop van mijn paard gekukeld en op mijn hoofd terecht gekomen. Ik was buiten westen en mijn cap was doormidden. Eigenwijs als ik ben, ben ik niet naar de ha gegaan, maar gewoon naar huis. Ik kon helemaal niets...liggend ging het wel, maar ik moest niet ineens mijn hoofd draaien oid.
Heeft wel zes weken geduurd voor ik weer echt wat kon doen (lekker....was gebeurd aan begin van mijn zomervakantie)
Ik heb nu af en toe nog steeds last van duizelingen. Als ik mij ineens omdraai 's nachts in bed bijv. Of als ik mijn haar fohn en ik doe mijn hoofd naar beneden. Als ik moe ben, ben ik snel licht in mijn hoofd. Een heel naar gevoel...

Haha, eigenwijs lijkt bijna ook wel een symptoom bij een hersenschudding. Maar jij bent dus 3 jaar geleden gevallen en nu heb je er nog steeds last van? :(:) sterkte.

Sushilla88 schreef:
De hersenschudding bleek zwaarder dan een 'lichte' hersenschudding, die gediagnosticeerd was. Dus ja, eigenlijk te weinig rust genomen, en te snel weer begonnen.
Die hele dag is ook echt een zwart gat in mijn geheugen, het schijnt dat ik niet buiten westen ben geweest. Maar ik weet niet meer dan wat andere verteld hebben wat er gebeurd is (gevallen met skiën). Het enige dat ik me ooit ben gaan herinneren was dat vrienden Engels hebben gesproken tegen de EHBO (we waren in Duitsland).

Dat klinkt eerder als een hele zware hersenschudding, helemaal als je niet meer weet waar je bent.

Wat in mijn verhaal ontbreekt is dat ik verward was na de val, ze vroegen me welke dag het was en vol overtuiging zei ik 'dinsdag' terwijl het maandag was. Verder kan ik me alles nog heel goed herinneren, gelukkig maar.

Is er iemand wel helemaal van zijn symptomen afgekomen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:04

Ik ben niet buiten bewustzijn geweest. Daarom is de inschattingsfout ook gemaakt.
En sterker nog, ik heb nog steeds klachten. Snel hoofdpijn, moe, concentratieprobleem, gevoelig voor migraine (terwijl ik dat nog nooit eerder heb gehad), gevoelig op licht en geluid, disfunctionerend rechteroog.
Daarom: echt je rust nemen!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:36

Ik heb afgelopen woensdag een ongeluk gehad met de scooter en daarbij oa. een hersenschudding opgelopen.

Ik heb het net als jij ontzettend onderschat en dacht dat ik met een dag hoofdpijn wel vanaf was maar niets is minder waar. Ik lig vanaf woensdag al plat op de bank, zonder tv/laptop en m'n telefoon die ik een keer in de zoveel tijd even check, maar dan ook maximaal 10 minuten.

Woensdag en donderdag kon ik niets, tijdens het douchen zit ik op een kruk en zelfs dan word ik nog duizelig, ik moest mijn hand nog een keer opnieuw schoonspoelen maar na 5 minuten staan bij de kraan ging ik al bijna onderuit en móest ik gaan zitten.

Gisteren even een uurtje weggeweest met m'n moeder en oma, daarna kon ik twee uur slapen om bij te tanken.

En als we het dan toch over slapen hebben, ik doe s nachts amper een oog dicht van de pijn die ik in m'n hoofd heb, slaap maximaal een uurtje achter elkaar.

Ik slik 8 paracetamol per dag, als ze werken is het uit te houden, maar zodra ze uitgewerkt zijn komt die vreselijke hoofdpijn weer terug.

Nee, je zal mij nooit meer horen zeggen dat een hersenschudding wel meevalt.

Sterkte in ieder geval TS!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:11

Om in slaap te komen kun je Valdispert slikken. Dat heeft bij mij in het begin geholpen met slapen. Het is geen wondermiddel, maar het kan je allicht wat helpen :(:)

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:31

Jup, hier nog iemand! Ik heb 2x een hersenschudding gehad met net een jaar tussen beide. Eerst een trap tegen mijn achterhoofd aangehad van iemand. Vorig jaar heb ik de kaak van mijn paard op mijn achterhoofd gekregen. Beide keren heb ik er een half jaar lang last van gehad, voordat ik er helemaal vanaf was. Ik heb een halfjaar lang fysiotherapie gehad bij beide keren. Onderschat het alsjeblieft niet! Het is heftiger dan, dat het in eerste instantie lijkt. Ik had ook telkens het gevoel, dat ik van alles aankon, maar dat vond mijn lichaam niet zo grappig. Kijk echt geen tv, computer niet ect.! Daardoor duurt het alleen maar langer!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:34

Amanda schreef:
Om in slaap te komen kun je Valdispert slikken. Dat heeft bij mij in het begin geholpen met slapen. Het is geen wondermiddel, maar het kan je allicht wat helpen :(:)

Bedankt voor de tip. Als het er maar voor zorgt dat ik kan slapen.

TS en de rest, hebben jullie het met alleen paracetamol gedaan of met morfine?

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:36

Paracetamol. Daar heb ik zeker 5 weken opgeleefd in een dosis van telkens 2.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:39

En was dat voor jou uit te houden? Vooral s avonds, s nachts en s ochtends weet ik niet hoe ik het houden moet van de hoofdpijn. Gezien ibuprofen en diclofinac niet goed zijn bij hersenschuddingen zou de volgende stap morfine zijn, maar die bijwerkingen zijn niet echt ideaal.

Ik maak anders zelf wel even een topic aan vanavond, ben nu het topic van TS aan het gebruiken voor dingen die voor haar misschien niet relevant zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:40

Paracetamol, naproxen (aleve) of ibuprofen. Ik mocht het allemaal gebruiken. Alleen niet tegelijk.
Aleve is spierverslappend en aangezien ik ook nek en schouderklachten had wat hoofdpijn versterkte, slikte ik dat af en toe.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:54

Nah, ik had als nog hele erge hoofdpijn, maar aan de ene kant was dat ook maar goed! Ik had ook telkens het idee dat ik van alles kon, maar als ik dan iets deed.. %) Ik ging 1 a 2 uurtjes naar school waarna mijn moeder mij weer ophaalde en ik weer met koppijn mijn bed indook.
Maar goed het was wel beter uit te houden, dan zonder de paracetamol.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:59

Ik heb van de zomer een lichte hersenschudding gehad, paardlief steigerde met zijn hoofd tegen mijn achterhoofd aan. Ik was ontzettend duizelig maar volgens de huisartsenpost kwam het door de klap in mijn nek en kneuzingen in dat gebied. Dus ben ik de volgende dag gewoon naar een festival gegaan :') uiteindelijk ging mijn duizeligheid niet over en ben ik teruggegaan naar de huisarts die zei dat ik een hersenschudding had en de eerste week absolute rust had moeten houden. Dat heb ik dus niet gedaan..