Snel uitgekeken op alles, laks e.d.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Snel uitgekeken op alles, laks e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:03

Al jaren heb ik een probleem waar ik me nu toch meer en meer aan begin te ergeren, ik raak ontzettend snel uitgekeken op alles, ben laks en kan me moeilijk aanzetten tot bepaalde dingen.

Het begon al op de middelbare school, ben hier nogal gepest en had een rottijd, heb hierdoor veel gespijbeld en heb dus mijn middelbare school niet afgemaakt. Daarna ben ik naar het MBO gegaan en ben een opleiding gaan volgen die me in eerste instantie best heel leuk leek. Helaas ging het ook hier weer mis ik was laks, spijbelde weer veel en ben na een jaar gestopt. Heb toen wel een opleiding ontdekt die ik echt leuk vond en ben die dan ook gaan volgen. Het eerste jaar begon best aardig, ik voelde me beter op die opleiding, maar het structureel spijbelen was nog steeds aan de orde. Ik heb het eerste jaar dan ook niet gehaald en moest die over doen. Dat heb ik gedaan en toen ging het gelukkig een heel stuk beter tot en met het 2e jaar. Dit mede omdat er een duidelijke structuur aanwezig was en ik goed wist waar ik aan toe was. Het 3e jaar was weer drama, ineens was het zelfstudie geworden. We moesten ons 's morgens en 's middags melden en voor de rest moest ik het maar uitzoeken had ik het idee. Het spijbelen kwam weer terug en toen ben ik zelfs van school af getrapt omdat ik te weinig aanwezig was.
Voor mijn ouders was dit de druppel en van hun mocht ik niet meer paardrijden, de grootste straf die er bestond, want bij de paarden voelde ik me fijn. Ik moest van mijn moeder werk zoeken en kon gelukkig een baantje krijgen op een handelstal, zo gehaaid was ik dan ook wel weer :')
In die periode leerde ik ook mijn toenmalige vriend kennen die aan de andere kant van het land woonde. Mijn school deed heel moeilijk om me voor het volgende jaar weer aan te nemen (ik zou allerlei psychische tests moeten ondergaan) en toen hebben we besloten om te gaan samenwonen zodat ik mijn opleiding in een andere stad af kon maken.
Dit ging toen een heel stuk beter, deze school had veel meer een stok achter de deur en de stages waren zo verspreid dat ik elke week zowel stage als school had. Voor mij een ideale combinatie, want ik ben veel meer een praktijkmens.
Na krap 2 jaar ging die relatie over en was ik nog niet klaar met mijn opleiding (ook hier was ik eigenlijk best vaak afwezig en heb daardoor 1 periode niet gehaald), toen heb ik een kamer gezocht en ben ik zodra mijn opleiding af was weer naar huis vertrokken.
Binnen no time had ik een baan, fulltime om het lab. Veel beter dan dit kon het niet, net afgestudeerd en direct al aan het werk. Deze baan viel mij echter vrij zwaar, de werkdruk was hoog en had buiten mijn werk nog maar weinig energie voor andere dingen. Toen mijn contract er bijna opzat was ik uitgeblust en kwam ik met vage klachten thuis te zitten. Werd toen doorgestuurd naar een psycholoog en ik had volgens haar een burn-out. In totaal heb ik 5 maanden thuis gezeten, maar daar werd ik echt gek van en besloot om weer te gaan werken. Ik vond een ontzettende leuke baan en had het daar ook goed naar mijn zin. Hier heb ik echter ook een paar stomme dingen gedaan waardoor ik er na 2,5 jaar uit moest. Mijn wereld stortte in, ik baalde zo van mezelf dat ik het verpest had. Echter ga ik dan in een soort overlevingsstand, dus snel weer werk zoeken en vooral dóórgaan. Inmiddels werk ik weer 3 maanden in een andere functie die me totaal niet bevalt. In het begin was ik razend enthousiast en heb me zo ook de sollicitatieprocedure doorgebluft, ik heb namelijk helemaal geen opleiding voor deze baan. Per 1 mei zal ik weer werkloos zijn, dus ben nu weer druk op zoek. Nu wél weer een baan op het lab, ben er wel achter dat dat iig een stuk beter bij mij past.

Nou, dat was een beetje de geschiedenis, dan nu de punten waar ik nu zoal tegenaan loop...
Ik raak snel uitgekeken op alles, zo begin ik bijvoorbeeld goede moed en volledig enthousiast aan een sport, doe dat braaf een week of 4 en dan ben ik er al wel mee klaar mee en kan ik me er niet meer toe zetten.
Ook in het huishouden heb ik hier heel erg veel last van, ik ben gigantisch laks en als ik me voorneem om het netjes te houden lukt me dat welgeteld een week. Dan verslonst alles weer... Lijstjes maken heb ik geprobeerd, dan nog doe ik daarvan alleen de dingen die ik op dat moment "aankan" of zin in heb en lig de rest van de dag op de bank een filmpje te kijken oid. Ik ben echt een koningin in dingen uitstellen, zo ligt er al wel een maand lang strijkgoed om me te wachten. Draag nu gewoon de kleding die ik of niet hoef te strijken of ik koop gewoon wat nieuws :') Ben dan ook gigantisch impulsief en impulsaankopen komen mij echt niet vreemd voor. Hoe vaak ik wel niet een instrument gekocht heb (gitaar voornamelijk) en me ingenomen heb om te leren spelen. En je raad het al, na een maand staat dat ding onaangeroerd in de kamer...
Ik merk het ook in mijn relatie, we zijn nu een paar maanden verder en om heel eerlijk te zijn ben ik er al wel een beetje op uitgekeken. Mijn kriebels zijn weg, begin me te irriteren en ga zo maar door.

Begin meer en meer te denken dat er ergens iets niet goed zit in mijn hoofd, dat ik misschien wel één of andere stoornis heb ouzo... Misschien wel ADD?

Zo... dit was een mega lang verhaal, langer dan ik in mijn hoofd had, maar wel fijn dat ik het nu een keer getypt heb en er niet zelf alleen maar mee loop.

Autumnn

Re: Snel uitgekeken op alles, laks e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:08

lastig! Is het geen optie om 2 parttime banen te nemen? beide in een totaal verschillend segment?
Bijv. 2 dagen bij de paarden en 2 dagen in een laboratorium?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:14

Zo te lezen komt het probleem op meerdere vlakken terug, en dat wijst inderdaad op een stoornis of in ieder geval bepaalde gedachtepatronen waarmee je jezelf in de weg zit. Ik zou eens naar een psycholoog gaan. Die kan je helpen achterhalen wat de oorzaak is en hoe je daar beter mee om kan gaan. Het is heel frustrerend als je wel wéét dat dingen moeten gebeuren maar je het toch, keer op keer, niet doet. Helemaal als je zelf niet eens begrijpt waarom je het telkens niet doet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:15

Daar heb ik wel eens aan zitten denken, maar aangezien je bij een 2e baan geen hefiingskorting hebt van de belasting werk je dan bijna voor niets. Heb wel een koophuis en moet dus wel een bepaald inkomen hebben om rond te kunnen komen

Dani: Je slaat inderdaad de spijker op zijn kop. Mijn "problematiek" komt in zo ongeveer alle aspecten van mijn leven voor. Daarom begin ik ook meer en meer te denken dat er misschien wel een stoornis oid is.
Vond het alleen nooit ernstig genoeg om daadwerkelijk hulp voor te gaan zoeken, in mijn hoofd ziet mijn huisarts me al aankomen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:20

Klinkt heeeeeeel bekend, ik heb ADHD en heel veel overeenkomsten met jouw verhaal :j. Zo gek is je gedachtengang dus niet. Ik heb een heleboel trucjes bedacht om ermee om te kunnen gaan en voor het huishouden heb ik hulp zodat ik het steeds meer zelfstandig kan gaan doen, werkt best goed :j.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:21

Nou, het lijkt me anders behoorlijk vervelend. Het levert problemen op in je werksfeer, in je relaties, het kost je geld, zelfs iets simpels als het huishouden bijhouden kost de grootste moeite. En ongetwijfeld zul je je daar ook nog met regelmaat schuldig over voelen, of je afvragen waarom in vredesnaam iedereen dat kan en jij niet. Dat is, alles bij elkaar, meer dan genoeg reden om hulp te vragen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:21

De vraag is: wat ga je met de informatie doen als je nu zou weten dat je een 'stoornis' hebt?
Ga je je er dan niet onbewust achter verschuilen?
Je kunt ook zelf op zoek gaan naar mensen die ervaren zijn in het coachen van bijv. ADDers. Ongeacht of je het wel of niet zou hebben kunnen de tips je wellicht een stuk verder helpen.
Want ook als je het stempeltje krijgt is daarmee het probleem nog niet weg.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:25

Je verhaal is ontzettend herkenbaar voor mij.

Zelf gooi ik het wel eens op een soort 30-dilemma. Aan een storing heb ik eigenlijk nooit gedacht. Wel dat een goede schop onder mijn kont wel eens zou werken. Niet zo lui doen, zeg ik dan tegen mezelf. Want ik heb het dus alleen met zaken als werk, huishouden, etc. En zelden met de paarden.

Ik volg je topic met belangstelling! :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:29

Ik begrijp dat het probleem met een stempeltje niet weg is, maar dan snap ik wel waarom ik dingen doe zoals ik ze doe en kan ik gerichter bezig zijn met hoe het dan beter kan. Mocht er na onderzoek uitkomen dat ik bijvoorbeeld add zou hebben kan ik daar met een coach of psycholoog aan werken, al dan niet met eventuele medicatie

Rmpleteaser: Ik heb het tegenwoordig zelfs met de paarden, vind het heel erg erg moeilijk als dingen " moeten". Dan denk ik "pffft, ik moet ook nog naar stal vandaag" en daar heb ik dan helemaal geen zin in. Als ik me dan toch die schop onder mijn kont geef en gewoon ga is het ook allemaal weer goed als ik er eenmaal ben.

Wat misschien ook wel het vermelden waard is, is dat mijn ouders ook van het mom zijn: schop onder je reet en gewoon doen. Dat heb ik ook altijd gedaan of geprobeerd, maar ik merk dat dat voor mij eigenlijk niet zo heel goed werkt omdat ik dan mezelf voorbij ga

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:47

Liselot schreef:
Daar heb ik wel eens aan zitten denken, maar aangezien je bij een 2e baan geen hefiingskorting hebt van de belasting werk je dan bijna voor niets. Heb wel een koophuis en moet dus wel een bepaald inkomen hebben om rond te kunnen komen

Dit is onzin. Het lijkt misschien zo omdat je minder op je loonstrookje krijgt. Maar je hebt gewoon recht op de heffingskorting. In de jaaraangifte komt er gewoon een teruggaaf uit voort.
De reden waarom deze regel is ingevoerd is omdat mensen het presteerden om dubbel heffingskorting in te houden en aan het einde van het jaar dus 1x terug moesten betalen.

Je gaat er met 2 banen dus niet op achteruit, maar je moet wel wat langer op je geld wachten. Zie het maar als een soort sparen :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:15

Hmmm niet in mijn ervaring, heb er wel een tijdje een baan naast gehad voor af en toe in de weekenden, maar moest altijd bijbetalen bij de aangifte.
Maar goed, daar gaat mijn topic eigenlijk ook niet over :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:17

Hier een ADHD'er, de dingen die jij noemt passen wel heel erg in het ADHD plaatje dus het lijkt me inderdaad geen gek idee om dat uit te laten zoeken :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:21

Hyperactief ben ik in mijn ogen niet, wel kan ik ineens ergens heel erg veel aandacht voor hebben. Mijn vriend en ik willen bijvoorbeeld op motorvakantie, dan kan ik echt dagenlang úren achter internet doorbrengen om dat allemaal uit te zoeken, te kijken wat we nodig gaan hebben, waar dat het goedkoopst is en ga zo maar door. Geloof dat dat hyperfocus wordt genoemd?

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:22

Lijkt wel mijn verhaal :). En ik heb ADD. Zolang ik mijn ritalin slik geen last van alles. Maar zodra ik geen ritalin slik nergens zin en het liefst lig ik de hele dag voor de tv (Heel erg).

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:28

Liselot schreef:
Hyperactief ben ik in mijn ogen niet, wel kan ik ineens ergens heel erg veel aandacht voor hebben. Mijn vriend en ik willen bijvoorbeeld op motorvakantie, dan kan ik echt dagenlang úren achter internet doorbrengen om dat allemaal uit te zoeken, te kijken wat we nodig gaan hebben, waar dat het goedkoopst is en ga zo maar door. Geloof dat dat hyperfocus wordt genoemd?

Ik vond mezelf ook niet hyperactief, eerder altijd moe. Maar in mijn hoofd is het zonder medicatie altijd druk haha. En ik kan ook behoorlijk ratelen als ik mijn pilletje niet gehad heb. Dus ja wel een H erbij, maar verder is ADHD en ADD volgens mij wel ongeveer hetzelfde hoor en hoe dit zich dan precies uit verschilt gewoon erg per persoon.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:30

Dani schreef:
Zo te lezen komt het probleem op meerdere vlakken terug, en dat wijst inderdaad op een stoornis of in ieder geval bepaalde gedachtepatronen waarmee je jezelf in de weg zit. Ik zou eens naar een psycholoog gaan. Die kan je helpen achterhalen wat de oorzaak is en hoe je daar beter mee om kan gaan. Het is heel frustrerend als je wel wéét dat dingen moeten gebeuren maar je het toch, keer op keer, niet doet. Helemaal als je zelf niet eens begrijpt waarom je het telkens niet doet.

Mee eens :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:33

De H maakt inderdaad niet zo gek veel uit, verder is het gelijk :j. Ik ben zelf na jaren gestopt met de medicatie omdat ik er ondertussen meer nadelen van heb dan voordelen, maar merk nu toch ook dat ik soms gewoon echt een pilletje nodig heb omdat ik anders echt op mijn werk in de problemen kom.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:34

Het klinkt heel bekend. Je bent dus in ieder geval niet de enige. Zo zit ik nu bijvoorbeeld ook weer uit te stellen, terwijl ik eigenlijk weg moet. Ik merk ook dat als ik een stok achter de deur heb dat ik het dan allemaal beter en sneller doe. Maar als iets niet per se hoeft, dan doe ik het ook niet. Regelmatig is mijn kamer dan ook echt een puinzooi. Ik denk dan wel ''Mijn kamer moet echt opgeruimd worden'' maar ik doe het niet. En ik zou ook niet weten waarom.

Ik volg het topic dus even, maar weet dat je in ieder geval niet alleen bent :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:42

Vooral dat niet kunnen aanzetten tot dingen vind ik heel vervelend. En als ik ze san uiteindelijk toch een keer doe was het helemaal niet zo erg. Dus snap ik niet goed waarom ik dan zo zit te miepen. Maar de keer erop gaat het weer precies zo.
Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Geeft me wel dat zetje om toch maar de huisarts te gaan bellen voor een verwijzing, al zal ik dat ook wel weer gaan uitstellen :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:50

Oh, wat ontzettend herkenbaar. Ik heb er ook last van.
Geen tips voor je, maar ik lees wel even mee met de tips die je krijgt.
ADD heeft iemand bij mij ook al eens aangegeven. Ook omdat mijn hoofd zo ontzettend vol kan zijn met alles.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:52

Liselot schreef:
Vooral dat niet kunnen aanzetten tot dingen vind ik heel vervelend. En als ik ze san uiteindelijk toch een keer doe was het helemaal niet zo erg. Dus snap ik niet goed waarom ik dan zo zit te miepen. Maar de keer erop gaat het weer precies zo.
Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Geeft me wel dat zetje om toch maar de huisarts te gaan bellen voor een verwijzing, al zal ik dat ook wel weer gaan uitstellen :')

Niet uitstellen!! Het kan best een poosje duren voordat je bij een pych terecht kan laat staan voordat de diagnose er is en je eventuele medicatie kan krijgen. Dat wachten duurt al lang genoeg dus HUP bellen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:55

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:56

Ja hoor, bel ik de huisarts, is die 's middags niet telefonisch bereikbaar -O- Dan morgenochtend maar even bellen, ben maandag vrij, dus hopelijk kan ik dan een afspraak krijgen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:00

Amanda schreef:
Ik heb nog eens een mailtje van een tijdje terug opgezocht. Daar stond een link in met een hele interessante site: http://www.levente.nl/start.htm

Die site zat ik inderdaad al op te lezen. Héél veel herkenning bij het onderstaande :')
Citaat:
Ik betrapte me er gister toevallig op dat ik op dat moment had onthouden hoe ik in godsnaam op een onderwerp kwam waar we het absoluut niet over hadden. Meestal ben ik die hele link meteen alweer kwijt. Het sprong niet zomaar in m'n gedachten, maar het was zeker wel heel in de verte gelinkt aan het onderwerp waar we het dat moment over hadden. Het volgende gebeurde in m'n hoofd: We hadden het over een auto die hier op nat wegdek erg hard door de bocht ging, ik zag hem al helemaal het huis op de hoek rammen.
- Ik dacht aan het feit dat m'n rijinstructeur altijd zei dat ik niet zo door de bochten moest vliegen
- Daardoor dacht ik aan de bosweggetjes die we altijd reden met lessen
- Door m'n rijlessen heb ik veel van de omgeving hier gezien
- We zijn ook een paar keer langs Center Parcs gereden
- Vorig jaar zijn we in november in Center Parcs geweest en dat beviel erg goed
Vervolgens zeg ik 2 seconden nadat we het over de door de bocht scheurende auto hadden tegen m'n vriend: "We gaan dit jaar zéker in november weer naar Center Parcs!" En hij kijkt me aan van: waar haal je dat toch weer vandaan? Superblij

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:06

Ja, die kenmerken kwamen me ongeveer voor 95% ook heel bekend voor :=