nooit echt hersteld na longontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

nooit echt hersteld na longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:53

3 jaar geleden heb ik 2 keer achter elkaar een zware dubbele longontsteking gekregen. Ben er behoorlijk ziek van geweest. Ik merk dat mijn longen nooit meer de oude zijn geworden. Mijn longinhoud is echt een stuk minder wat ik bv merk met sporten, ben echt sneller buiten adem. Ligt vaak ook aan het weer, is het buiten wat kouder/vochtiger in de lucht merk ik het ook.

Zijn er meedere bokkers die hier last van hebben. Ik hoorde dat je na een longontsteking een soort littekenweefsel in je longen krijgt dat daardoor je longinhoud toch sneller op is.

liesjecryos

Re: nooit echt hersteld na longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:36

Heel erg herkenbaar,ik heb 4 zware longonstekingen achter elkaar gehad en ik ben de hele dag uitgeput.
En als er iemand verkouden is heb ik het de volgende dag ook maar dan heftiger,het zakt echt in mijn longen en hoest meteen slijm en heb ademtekort.
Maar het allerergste vindt ik dat niemand me wilt geloven want na een jaar ben je zogenaamd genezen nou niet dus.
HA zei al dat ik nooit meer de oude zou worden :(

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:41

Ik heb hetzelfde na 1 longvliesontsteking met aansluitend 2 longontstekingen, nu ben ik 4 jaar verder en ik heb eigenlijk constant pijn aan mijn zwaarst aangetaste long en ik heb sindsdien 1 a 2 longontstekingen per jaar. Ik heb er ondertussen mee leren leven...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:46

Kan zeker, een longontsteking is ook niet niks en niet te onderschatfen ;).
Maar er kan ook wat anders aan de hand zijn. Misschien laten doorverwijzen naar de longarts voor een longfunctietest?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 15:21

liesjecryos schreef:
Heel erg herkenbaar,ik heb 4 zware longonstekingen achter elkaar gehad en ik ben de hele dag uitgeput.
En als er iemand verkouden is heb ik het de volgende dag ook maar dan heftiger,het zakt echt in mijn longen en hoest meteen slijm en heb ademtekort.
Maar het allerergste vindt ik dat niemand me wilt geloven want na een jaar ben je zogenaamd genezen nou niet dus.
HA zei al dat ik nooit meer de oude zou worden :(

nadeel is dat men vanaf de buitenkant ook niets ziet he, je kan beter je been breken ofzo.
Mijn arts zei ook toen dat het toch anders zou zijn mmm heeft ie toch gelijk in gehad

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:15

Ik heb in augustus een ernstige longontsteking gehad met bijbehorende ziekenhuisopname....

Nooit meer het zelfde als daarvoor, om even aan te geven lig ik nu door een verkoudheid al een week op bed en heb ik gisteren nog paar uur vertoefd op de SEH.
zeer waarschijnlijk heb ik er astma aan over gehouden...

zodra ik verkouden wordt slaat het door op mn longen, heb nu puffers van de longarts gekregen en zit aan de prednison.

ik zou zeker naar een longarts gaan, ik ben blij dat ik er eentje heb die niet lang aan kijkt als ik ziek ben maar die mij meteen op de seh wil hebben als het niet goed gaat

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:19

Ik heb ieder jaar wel een paar keer longontsteking. Dit door chronische bronchitis en bronchiale hyperreactiviteit. Ik ben nogal koppig waardoor ik negen van tien keer niet goed herstel omdat ik denk dat alles dan weer goed gaat. Uiteindelijk heb ik daar vooral mezelf mee. Ik loop het ook enorm snel op en hoef maar even kou te vatten en hoppa...
Ik krijg ventolin om mijn longen wijd te zetten zodat ik bij het sporten wat meer lucht krijg. En verder moet ik veel beter op mezelf gaan letten.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:38

Hebben jullie ook ineens last van stof??
Ik had echt nooit last van stof of warm vochtig weer maar sinds de longontstekingen kan ik er niet meer tegen.
Ik loop dan echt te piepen en te snakken na adem en als ik te diep inadem schroeit het in mijn rechterlong(die ook iedere keer de ontsteking in zat)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:40

Heb je na de ontsteking al eens een longcapaciteitstest gehad?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:41

Ik heb ook last van stof etc en heb een longfunctie test gehad die bovengemiddeld goed was......
Toch zit ik nu aan medicatie

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:49

ivy_power89 schreef:
Ik heb ook last van stof etc en heb een longfunctie test gehad die bovengemiddeld goed was......
Toch zit ik nu aan medicatie

Klachten komen ook niet altijd overeen met wat eruit de longfunctietest komt. Toch kan het wel een goede indicatie geven van de schade die er is in de longen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:50

Enige test die positief was, was de histamine test terwijl ik daarvoor echt nog nooit last heb gehad.
Dat je van een gezond leven met goede conditie naar een slechte conditie met astma gaat is een idee wat ik zelf nog niet heb kunnen accepteren. ...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:54

har166 schreef:
Heb je na de ontsteking al eens een longcapaciteitstest gehad?

Ik wel, meerdere keren. Capaciteit is net onder het randje.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:57

Ik heb toen ik een jaar of 8/10 was een zware dubbele longontsteking gehad, scheelde niet veel... Ik heb na die longontsteking ook puffers gekregen omdat ik er astmatische bronchitis aan over heb gehouden, zegt mijn huisarts... Dat is een ander verhaal.

Ook ik merk dat mijn longen het verre van fijn vinden wanneer het kouder is buiten, heb ik ook last van de stof, ook moet ik heel vaak -tot grote ergenis van mijn omgeving- diep inademen/zuchten.

Ik krijg volgende week een longfunctie test, heb ik overigens nooit eerder gehad.