Ijzer te kort (al jaren en gaat niet over)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Ijzer te kort (al jaren en gaat niet over)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 14:51

Pfft slik nu al weer 1 jaar dagelijks ijzertabletten en ik eet normaal groente/fruit en vlees.

Maar nu weer bloedgeprikt, ik blijf een ijzertekort houden.

Zie er ook uit alsof ik ziek ben (spierwit)

Ben nu voor andere klachten bij maag/lever/darm arts, dit tekort vertelde ze maar ik ben blond als ik ben vergeten te vragen of zij ook de juiste arts is om dit verder te onderzoeken?

Hoort dit bij deze arts thuis?

Hebben jullie ideeen of adviezen?

PLK

Re: Ijzer te kort (al jaren en gaat niet over)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:57

Soms heb je n foutje in je maagwand, dat heet de intrinsic factor, waardoor je slecht ijzer opneemt. Dat kun je laten bepalen. Vaak komt ijzertekort ook door n vit b 12 tekort, heb je dat al eens laten uitzoeken? Succes, het is niks aan als je je zo slap voelt. Floradix is n goed middel om je op te lappen!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:00

PLK schreef:
Soms heb je n foutje in je maagwand, dat heet de intrinsic factor, waardoor je slecht ijzer opneemt. Dat kun je laten bepalen. Vaak komt ijzertekort ook door n vit b 12 tekort, heb je dat al eens laten uitzoeken? Succes, het is niks aan als je je zo slap voelt. Floradix is n goed middel om je op te lappen!

Ik moet binnenkort terug naar de arts, en ga nu goed opschrijven wat ik wil vragen, dus zal dit eens vragen.

Er is nooit uitgezocht waarom ik zo'n ijzertekort heb terwijl ik het al jaren heb en ook al jaren wit kijk (kom veel buiten en armen flink bruin gezicht wit en wallen) en inderdaad altijd slap.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:59

Ik dacht dat IF alleen B12 belemmerde?

Even helemaal geen zuivel meer nemen en bij al je maaltijden een glas sinaasappelsap drinken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:01

Lijkt me dat je een keer naar een hematoloog moet. Er zijn verschillende chronische bloedarmoedes (sikkelcelanemie bv), met verschillende oorzaken (en behandelingen). Hematoloog kan dat uitzoeken.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:38

Ijzer tekort is niet hetzelfde als bloedarmoede! Als TS bloedarmoede heeft zou het in dit geval het gevolg zijn van ijzer tekort(of ten minste een belangrijke factor naast andere zijn). De oplossing is het ijzer tekort verhelpen, wat dus niet lukt.

De arts waar je nu loopt kan onderzoeken of er iets is waardoor je ijzer mogelijk niet goed opneemt. In de tussentijd kun je proberen meer vitamine C binnen te krijgen, aangezien dat de opname van ijzer bevorderd.

Vitamine B12 tekort is een oorzaak van bloedarmoede, en heeft met een ijzer tekort niets te maken.

Een andere, vervelendere mogelijkheid is dat je niet te weinig ijzer opneemt maar te veel verbruikt. Denk hierbij aan bloedverlies(zware menstruatie) of versnelde afbraak van bloedcellen. Hiervoor zou een bezoek aan de hematoloog zinvol zijn.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 06:59

Heb geen last van zwaar bloedverlies en slik eigenlijk altijd door

Drink veel sinasappelsap en pak iedere ochtend behalve ijzer ook 4 vitamine c tabletten

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:06

Enkele jaren geleden had ik ook ijzer te kort. Gedurende 6 maanden alle dagen 2 tabletten genomen en veel rood vlees gegeten op advies van de arts.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:07

friesam schreef:

Drink veel sinasappelsap en pak iedere ochtend behalve ijzer ook 4 vitamine c tabletten

Dan is het inderdaad tijd voor de hematoloog :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:08

phormicola schreef:
friesam schreef:

Dan is het inderdaad tijd voor de hematoloog :)

Ga de maag/lever/darm arts maar eens vragen of ze me door kan sturen ( is wel een aardige kordate vrouw)

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:14

Is je ijzerwaarde te laag, of is je HB gehalte te laag en wordt je ijzer niet opgenomen?

Ik zou het richting de maag/darmen zoeken.
Toen ik jonger was heb ik ellendig veel onderzoeken gehad waarom mijn ijzerwaarde normaal was maar mijn HB waarde ernstig laag. (ijzer werd niet opgenomen) Uit alle onderzoeken kwam niks nuttigs en uiteindelijk ben ik onder behandeling van progressive geneeskunde er helemaal boven op gekomen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:16

De ijzerwaarde waren te laag en voor bloedarmoede (HB? ) hebben ze opnieuw geprikt omdat ze de eerste keer geen 4 buisjes vol kreeg.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:00

Om je HB te meten heb je maar enkele druppeltjes nodig en kunnen ze binnen enkele seconden zien op een apparaat.
Ik zou sowieso om helderheid vragen bij je arts!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:29

Chrissie schreef:
Om je HB te meten heb je maar enkele druppeltjes nodig en kunnen ze binnen enkele seconden zien op een apparaat.
Ik zou sowieso om helderheid vragen bij je arts!

Maar, mij is geleerd dat dat geen betrouwbare manier van HB meten is. Mijn arts vertrouwd in ieder geval niet op die waarde, die wil gewoon buisjes bloed hebben.

TS, even kijken of een doorverwijzing mogelijk is. Hematoloog kan je idd meer vertellen.

manonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:08

Ik kan moeilijk ijzer opslaan, net als mijn vader.

Daarom krijg ik een keer in de maand een ijzer spuit. Dat geeft een boost.

Maar dit wordt volgens mij niet zomaar gedaan.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:19

PLK schreef:

Zou je me even kunnen uitleggen wat de intrinsieke factor van je maag te maken heeft met de opname van ijzer aub? Dat de intrinsieke factor nodig is voor koppeling aan B12 (extrinsieke factor), wist ik maar dat die ook iets te maken heeft met ijzeropname, is nieuw voor mij.
En de intrinsieke factor is geen foutje in de maagwand maar een proteïne die door cellen in de maagwand wordt geproduceerd en in het ileum actief wordt om daar B12 te absorberen.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:07

Waarom konden ze je hb niet bepalen dan als ze 4 keer de buisjes niet vol zijn? Ik werk op een ziekenhuis lab en zelfs als het buisje maar voor een kwart vol zit kunnen we het hele bloedbeeld en waardes zoals hb en ht bepalen..

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:59

Toen ik bloedarmoede had door een langdurig groot ijzertekort hebben ze bij mij ijzer ingespoten. Erg pijnlijk, maar wel effectief. Ik heb dan een jaar lang nog pillen genomen en nu schijnt mijn ijzer volledig in orde te zijn :) Misschien eens goed boosten dmv een spuit?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:42

Je hebt inderdaad een aantal bloedziektes zoals thalassemie en sikkelcelanemie die ijzergebreksanemie (zoals dat heet) kunnen geven, waarbij ijzertabletten etc niet helpt. Sterker nog, ijzertherapie is dan juist gevaarlijk omdat het zich in je lichaam kan opstapelen. Even naar de hematoloog toch. Wat ook een goede is om eventueel te vragen: wat is je MCV? Dat is de gemiddelde grootte van je rode bloedcellen, en dit geeft meer informatie over of het eventueel zo'n rode bloedcel ziekte kan zijn. Als je meer wil weten kun je me altijd PBen ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:21

Bij thalassemie heb je wel een microcytaire anemie, maar vaak geen ijzertekort. Maar omdat (in Nederland) de meest voorkomende microcytaire anemie ijzergebreksanemie is wordt dit nog weleens verward.

Bloedarmoede kan vele oorzaken hebben, voor vele hiervan heb je niet eens zozeer een hematoloog nodig, maar heb je aan een goede internist ook voldoende.