Ontstoken tandvlees rondom verstandskies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Ontstoken tandvlees rondom verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:37

Ik loop nu al een paar dagen rond met ontstoken tandvlees rondom mijn verstandskies.
Vooral met eten kan dit behoorlijk pijn doen! Ik heb vanmiddag nog geprobeert de tandarts
te bellen voor advies, maar die waren helaas niet meer aanwezig. Dus ik dacht, ik probeer
het hier eens! Het is niet zo erg dat ik niet kan functioneren, het is vooral vervelend.

Ik heb het al eens eerder gehad en toen trok het vanzelf weg, maar het blijft toch wel
erg vervelend dus ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben hoe ik er snel vanaf kan
komen en eventueel om de pijn met te verminderen.

Overigens gaan mijn verstandskiezen er als het goed is dit jaar nog uit. :)

(Als het erger wordt of nog veel langer blijft aanhouden dan bel ik uiteraard de tandarts).

chanicha

Re: Ontstoken tandvlees rondom verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:42

Je hebt speciaal spoelmiddel tegen ontstoken tandvlees, kan alleen niet op de naam komen maar misschien is Perio-Aid ook wel een oplossing. Kreeg ik na operatie aan mijn kaken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:50

Je kan corsodyl halen, gewoon bij de kruidvat. Als je dan een spuitje ergens op de kop tikt, als in een plastic spuitje, kan je het direct tussen het tandvlees en de kies spuiten. Probleem is dat je vaak eten tussen je tandvlees krijgt omdat dat loskomt doordat de kies door komt.
Probeer de corsodyl, doe dat 2x per dag na het poetsen, dan gaat het binnen een paar dagen beter :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:55

Corsodyl gaat je mond van verkleuren en bij Perio-aid niet. Had nl eerst Corsodyl maar het werd echt erg de verkleuring.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:59

Dat moet je ook niet te vaak en niet te lang gebruiken, en niet je hele mond ermee spoelen :) als je het alleen tussen t tandvlees doet gaat t prima. En na 'n dag of 5 ben je er van af en kun je stoppen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:07

Van perio aid krijg je ook verkleuringen en andere bijwerkingen, maar kunnen je wel een beetje het weekend doorhelpen. Ondertussen goed proberen te poetsen en maandag bellen om ze eruit te laten halen :)

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:09

Ik heb dit ook gehad en moest, op advies van de tandarts, spoelen met waterstofperoxide. Dit kan je gewoon zonder recept bij de apotheek halen. Helpt goed!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 18:10

Bedankt voor de tips! :)

Ze kunnen ze er volgens mij sowieso niet uithalen als er een ontsteking zit en helaas zal het bij de
kaakchirurg moeten omdat ze nog helemaal verstopt zitten (ze staan ook schuin tegen mijn andere
kiezen aan). Maar ik moet in juni in ieder geval weer naar de tandarts en dan gaan ze foto's maken
en me doorverwijzen. Maar mocht het niet snel over gaan of weer terug komen dan ga ik wel
even een belletje doen. :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:12

Of zout water 1 theelepel op een kopje water.En spoelen.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:34

Je kan ook waterstofperoxide bij de apotheek halen, als het goed is heb je daar geen recept voor nodig. Dit half half mengen met water! Dan een gaasje daarin natmaken en erop bijten. Met een monoject spuitje kan je goed onder je tandvlees spoelen maar die kan je alleen bij je tandarts meekrijgen. Waterstofperoxide bruist en daardoor komt er zuurstof bij de ontsteking. Het verlicht eigenlijk bijna direct, je kant het een aantal keer per dag gebruiken totdat het over is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:38

Raggertjes gebruiken om het schoon te houden en spoelen met Meridol/perio-aid.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:44

goed stokeren en glaasje jenever :P brand als een malle maar maakt het mooi schoon.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:47

Ik wou ook zeggen Corsodyl (chloorhexidine). Helpt bij mij altijd heel goed bij ontstoken tandvlees. Zelf geen last van verkleuringen, maar let dan ook wel op dat ik de eerste tijd na het gebruiken ervan geen koffie/thee/ rode wijn etc. drink anders vraag je om ellende inderdaad.

Waterstofperoxide (wel verdunnen!!) kan je ook gewoon kopen bij kruidvat, máár ik heb echt mega veel respect voor mensen die daar mee kunnen spoelen. Ik heb het geprobeerd voordat ik van corsodyl had gehoord en wat is dat spul góór. Ik ging er letterlijk van over mijn nek en na 3 keer spoelen was het zo erg dat ik bij de gedachte eraan alleen al zowat over mijn nek ging dus dat hield echt op :=
Gelukkig is corsodyl niet vies (maar ik gebruik het wel half verdund alsnog want het brand mijn mond uit). En werkt gelukkig erg goed.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:54

Bedankt voor de tips! Ik weet alleen niet zo goed waartussen ik zou kunnen "stokeren" en "raggertjes gebruiken" :Y) want mijn verstandskiezen zelf zijn niet door, het is echt het tandvlees wat over mijn verstandskiezen heen ligt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:56

Voel je je verstandskies door je tandvlees heen? Dan komt hij gewoon door , dit kan ook zo enorm zeer doen.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:57

Rageren heeft dan niet zoveel zin als het ontstoken tandvlees is wat er een beetje overheen ligt. Gewoon een spoelmiddel halen morgen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:57

Nee ik voel ze er niet door, maar volgens mij kunnen ze bij mij ook niet goed doorkomen omdat ze schuin tegen mijn andere tanden aanliggen en dus niet omhoog wijzen. :j

Spoelmiddel halen ga ik zeker doen morgen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:59

Sem_ schreef:
Bedankt voor de tips! :)

Ze kunnen ze er volgens mij sowieso niet uithalen als er een ontsteking zit en helaas zal het bij de
kaakchirurg moeten omdat ze nog helemaal verstopt zitten (ze staan ook schuin tegen mijn andere
kiezen aan). Maar ik moet in juni in ieder geval weer naar de tandarts en dan gaan ze foto's maken
en me doorverwijzen. Maar mocht het niet snel over gaan of weer terug komen dan ga ik wel
even een belletje doen. :j

Vaak geven ze eerst ab en daarna pas trekken.
Mijn tandarts heeft echter bij mij gewoon getrokken door de heftige ontsteking, hoefde niet eens naar de kaakchirurg.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:59

Ik had dit een paar weken geleden ook. Ik had pericoronitis, het was ook helemaal dik.
Ik heb er een aantal dagen een watje opgedaan met waterstofperoxide, en toen was het binnen een week weg, heb nu nergens last meer van!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 20:01

Ik dacht dat ze om te trekken wel al een beetje door moeten zijn?
Ik denk overigens niet dat het een hele heftige ontsteking is, maar alsnog erg vervelend!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:07

Vreselijk zo'n ontsteking!!
Ik ben er net een paar dagen vanaf. Bij mij was het wel een flinke ontsteking. Was ook dik geworden en het deed veel pijn, vooral met slikken en eten was al helemaal geen optie. Ik heb een spoedafspraak gemaakt bij de TA, maar die konden niet echt wat voor me doen. Ja evt stukje wegsnijden, maar dit zou dan weer terug groeien. Heb toen het advies gekregen om 4 x per dag 10 min te spoelen met verdund waterstofperoxide.
Dit hielp! Ontsteking is nu weg, maar het tandvlees scheurt nog steeds verder open, dat is nog een beetje pijnlijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:17

Corsodyl is wel een wondermiddel wat dat betreft (althans bij mij).
Ik had toen ook ontstoken tandvlees rondom de onderste verstandskies. Dat kwam omdat de bovenste verstandskies elke keer bij het sluiten van de mond tegen dat losse tandvlees aan kwam. Toen de bovenste verstandskies eruit was, was het probleem onder dan ook verholpen.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:04

Sem_ schreef:
Ik dacht dat ze om te trekken wel al een beetje door moeten zijn?
Ik denk overigens niet dat het een hele heftige ontsteking is, maar alsnog erg vervelend!

Hij moet idd al door zijn. Mocht hij niet helemaal door zijn en toch eruit moeten, dan wordt hij er vaak uitgesneden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:51

Gelukkig heb ik nog wel wat lidocaine gel liggen dat is voor nu wel even fijn. :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:57

Als ze nog niet door zijn is het dan niet gewoon groeipijn? Van de verstandskies die probeert te groeien, spanning die op het tandvlees komt staan en daardoor dat het zeer gaat doen? Dat kan ik me ook herinneren van toen mijn verstandskiezen aan het doorkomen waren. Met name die ene die niet omhoog aan het groeien was, maar tegen m'n andere kiezen aan duwde.

Als ze nog verstopt zijn kunnen ze wsl niet trekken en zullen ze ze moeten uitsnijden. Bij mij is er maar een getrokken die nagenoeg helemaal door was, de twee die half door waren zijn uitgesneden, net als die ene die zich helemaal niet liet zien