HSP en verliefd zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

HSP en verliefd zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:58

Nu ik even niet verliefd ben, heb ik wat meer tijd om te reflecteren op de keren dat ik dat wel ben.
Ik ben absoluut HSP (Highy Sensitive Person) en vraag me af in hoeverre dat invloed heeft op mijn liefdesleven. Natuurlijk heb ik er wel over gelezen, maar ik wilde liever ervaringen delen met andere HSPers en omdat ik weet dat er genoeg op bokt zitten plaats ik dus een topic.

Zelf ben ik iemand die altijd het beste in mensen ziet. Het is voor mij dan ook niet moeilijk om verliefd te worden, ik zie altijd wel iets leuks in iemand en als ik me dan ook nog lichamelijk aangetrokken voel is het al snel vlam in de pan.
Ik wil mezelf daar tegen beschermen, maar heb nog niet echt een manier gevonden.

Daarnaast is alles voor mij gelijk 10x zo intens. Zowel het verliefd zijn, als het samen zijn, maar ook het einde van een relaite. Als ik gedumpt word dan doet het ook gelijk goed pijn en ben ik maanden daarna nog zo gekwetst dat ik eigenlijk niet meer opnieuw verliefd durf te worden.

Zijn er meer mensen HSP die dit soort dingen ervaren? Hoe ervaren jullie liefde en relaties met HSP zijn?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:17

[MW] Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Misschien kun je het hier gooien? Dit topic loopt al wat langer :)

Ik herken je heel goed. Ben ook HSP en zowel positieve als negatieve dingen voel ik heel goed. Ik wordt ook wel makkelijk verliefd en een break up doet ook meteen erg pijn.
Er is een boek over hsp'ers in de liefde. Vrij bekend boek, weet even de schrijfster niet meer.

Azmay

Re: HSP en verliefd zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:20

Ik snap de definitie van HSP nog altijd niet helemaal, maar zoals het met liefde gaat. Het komt als het komt en het gaat zoals het gaat. Zelf ben ik ook vrij gevoelig, maar als ik even rustig ga zitten en de feiten op een rijtje zet kom ik een heel eind ;)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:23

Azmay, ik denk dat iedereen voor zichzelf kan beslissen of je gevoelig genoeg bent om jezelf HSP te noemen. En of je nou wel of geen stickertje HSP op jezelf plakt. Als je gevoelig bent, ben je gevoelig. En soms is dat heel lastig om mee om te gaan.
Ik hoef mezelf niet per se HSP te noemen. Ik weet nu hoe ik ermee om moet gaan dus ik ben gewoon mezelf, een gewoon persoon maar dan even iets gevoeliger. Overigens zijn best veel mensen gevoeliger dan 'normaal' en dus snel HSP te noemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:38

Gewoon niet te veel aandacht aan geven.... toen ik een tijd er helemaal mee weg was dat ik een HSP'er was, vond ik dat het alleen maar slechter met me ging dan beter. In eerste instantie was ik blij dat er een beschrijving/erkenning was voor die gevoeligheid, maar daarna viel het mij alleen maar op dat HSP'ers zich meer als zieken gedragen, sorry... Heb het bovenvernoemd boek ook gelezen maar werd daar niet bepaald vrolijker van!

Wat de liefde betreft, dat gaat gewoon hetzelfde zoals bij 'minder-gevoelige-mensen', je kan voor iemand vallen, en als dat de juiste persoon is gaat alles gewoon helemaal vanzelf. Mijn partner had al snel door dat ik wat sensitiever ben dan gemiddeld, maar doet vooral normaal tegen mij. Mijn leven is een stuk simpeler geworden sinds zijn komst :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 09:52

Het boek heb ik inderdaad, ik wilde alleen graag ervaringen delen.
Ik zie het niet als een last dat ik HSP ben, maar ik vraag me wel vaak af waarom alles zo intens is als ik verliefd ben en hoopte dat ik onder HSPers mensen kon vinden om ervaringen mee te delen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:07

Ik heb het zelf niet, maar wel een relatie gehad met iemand die dat heeft.
Hij werd juist niet makkelijk verliefd, maar t was tussen ons wel heel intens. Hij raakte ook heel snel 'overbelast' van van alles waardoor we elkaar soms lang niet zagen, en weinig spraken. Dit is voor mij de reden geweest er uiteindelijk een punt achter te zetten. We waren voor de relatie enorm goede vrienden en ik mis hem nog dagelijks. Hij kan niet omgaan met dat ik een andere relatie heb..
Hoewel hsp hem maakt wie hij is. En dat heel bijzonder is, denk ik ook dat als ie dat niet had gehad, of beter had kunnen omgaan ermee we nog samen waren geweest..

Ik vond het heel lastig om aan de andere kant te staan. Voelde me regelmatig heel machteloos. Wilde dan zo graag bij hem zijn, hem helpen maar hij kon dat dan niet toelaten.
Toen we uit elkaar gingen heeft ie daar idd heel veel moeite mee gehad. Heb hem nog een paar keer gezien en elke keer weer de vlam erin. We hebben 2x een relatie gehad, over een tijd van meerdere jaren (dan zagen we elkaar heel lang niet en dan zochten we weer contact, om tot de conclusie te komen dat er niks veranderd was. Dat we nog heel gek op elkaar waren maar t nog steeds te moeilijk was). Tot op t punt dat ik mn hart nogmaals op t spel heb gezet en heb gevraagd het nog een keer te proberen, omdat t gevoel tussen ons zo heftig was. Maar hij durfde het niet meer aan, begrijp ik ook heel goed en misschien ist beter zo.. t blijft lastig maar ik ben uiteindelijk verder gegaan met iemand anders.. En een relatie hebben waarin je elkaar soms 2 weken niet ziet omdat je partner dat gewoon niet trekt is niet goed voor je zelfvertrouwen, en ik ben al onzeker van mezelf..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:17

Ik wil het topic toch even boven halen als ik mag.

Ik als hsper vond het begin van de relatie die ik nu heb enorm moeilijk. Voelde me eigenlijk gewoon high en was daar helemaal niet blij mee, ik denk dat ik 3maand het gevoel heb gehad weg te zijn van de wereld, verschrikkelijk want ik ben heel erg down to earth.
Ik kin er niet van genieten omdat het te zwaar was.