Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VinandoW
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:52

Ik heb mijn beugel inmiddels 3 weken denk ik! Eerst boven om ruimte te creëren en dan wordt onder nog geplaatst. Als ik boven geen beugel had genomen had er onder een snijtand uit gemoeten. Plus het feit dat de bovenkant dan ook weer wat gaat schuiven. Uiteindelijk ben ik toch voor keramisch gegaan en er toch wel heel blij mee. Daarnaast hoop ik dat boven er toch wat eerder uit kan, zeker omdat er in principe alleen ruimte gecreëerd hoeft te worden.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:55

Beugel zit hier nu dik 4 weken en het begint langzaam te wennen.
De eerste dag op het werk wist ik niet eens hoe ik moest praten zonder dat ik mij daar niet fijn bij voelde, laat staan lachen! Maar toen ik merkte dat klanten echt niet non stop naar je mond kijken merk je het niet meer..

Bij mij is het wachten tot er boven genoeg ruimte is om de melkhoektanden weg te halen en de volwassen hoektanden in mijn gehemelte vrij te leggen.

Daarna kan ik nog kiezen om onder ook te beugelen, maar dan zal er wel een kaakoperatie moeten komen. (onder gaat te ver naar voren komen waardoor een onderbeet ontstaat als ik daar ga beugelen, en kaken staan scheef..)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:57

Wieke, dan krijg jij ongeveer dezelfde ingreep die ik gehad heb. Hier hebben ze eerst de melktand getrokken en toen via mijn gehemelte de hoektand gehaald.

Ik duim dat het bij jou vlotter gaat dan bij mij...

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:51

Varekaj schreef:
Wieke, dan krijg jij ongeveer dezelfde ingreep die ik gehad heb. Hier hebben ze eerst de melktand getrokken en toen via mijn gehemelte de hoektand gehaald.

Ik duim dat het bij jou vlotter gaat dan bij mij...


Ja ik las je verhaal, schrok er wel van, maar heb de hoop dat dit allemaal vlot gaat..
Hoe kijk jij terug op het trekken van je melktanden en het vrijleggen van je volwassen tanden?

Ik kijk enorm op tegen de periode dat ik geen hoektandjes meer heb! Hoe klein ze nu ook zijn, zonder lijkt mij verschrikkelijk! Wat voor tijdsbestek neemt dat ongeveer in beslag?

Jij nog succes met de laatste loodjes!!!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:14

Hoe kijk ik er op terug... Goh. Bij mij was het maar 1 hoektand, de andere is indertijd gewoon gewisseld zoals het hoorde.

Het was vooral erg lang confronterend om met een gat rond te lopen zeg maar. Wanneer je praat of lacht, het is zichtbaar. Bij mij was het gat waar de hoektand in moest iets groter dan de tand zelf, zodat hij zeker alle plek zou krijgen. Er is aardig wat fout gegaan, wat maakt dat ik er veel langer dan nodig mee heb rondgelopen. Het is nog steeds niet helemaal weg zelfs, ik heb nog altijd 2mm ruimte tussen de laatste snijtand en de hoektand in kwestie. Door fouten is echter de ene helft van mijn gebit hoger gaan staan dan de andere kant, en dat gaan ze nu dus corrigeren, alle tanden boven/onder mooi op elkaar laten aansluiten en dan ook dat laatste stukje nog goed zetten zodat dat gesloten is.

Het vrijleggen op zich viel mee. Ik heb enorm pijn gehad omdat er een compres in die holte zat ivm nabloeden en die zat tegen een zenuw aan. Zelfs een slok water of speeksel doorslikken was om te janken van de pijn. Compres eruit = pijn weg 8-) Dan nog last gehad met draadjes, maar ik verdraag al bij al dat soort zaken slecht en al helemaal in mijn mond, krijg snel een soort contactallergie. Zelfs op hypogeen materiaal.

Ik denk dat ik al bij al met dat gapend gat toch ruim 1,5 jaar heb rondgelopen, al wou hij eerst niet eens indalen. Toen ie eindelijk door het gehemelte was stond hij relatief snel op zijn plek.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:50

Bedankt voor je uitgebreide verhaal!
Verschrikkelijk dat er zo veel met je gebit GEROMMELD is, wel heel tof dat het nu eindelijk bijna klaar is :)

Ik zal hier wel weer updaten als we zover zijn dat ze gaan verbouwen...

Zijn hier trouwens nog mensen met ervaringen met kaakoperaties?
Al gesprek gehad met de kaak chirurg, blijkt nog een best heftige ingreep te zijn

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:54

Ik heb nóg geen ervaring Wieke, mijn operatie staat gepland voor eind oktober..

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:07

Spannend! Succes alvast.
Wil je laten weten hoe het was?

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:28

Hoi Dames. Even een vraagje tussendoor. Mijn wang ligt helemaal open door de elastiekjes. Niet zo prettig. Hebben jullie nog tips of is het gewoon wennen

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:25

Heb je niet van de wax gekregen voor bescherming?
Wondjes gingen hier zelf dicht en nooit weer gehad

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:34

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:43

Ik heb elastiekjes om mijn overbijt te corrigeren. Dus van hoektand boven naar achterste kies onder. Ik heb nu een hele snee in mijn wang staan

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:15

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:18

Heb ik ook wat last van gehad Leonie, helemaal aan het begin van mijn traject toen. Niks aan te doen, gewoon even volhouden. Je wang gaat er vanzelf aan 'wennen'.

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:03

Heey, ik zag dat er niet veel leven meer is in deze topic. Maar voordat ik een nieuwe topic open, wou ik het toch nog eerst hier een bericht plaatsen.

Ik heb eindelijk op mijn 26ste genoeg moed verzameld om een beugel te nemen. Ik heb een flinke onderbeet en al mijn tanden staan scheef.
Morgen is het zo ver en gaat de beugel er in. Ik kijk er ontzettend tegen op.
Hebben jullie tips ?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:40

Ik zit ook zo een beetje op het punt, maar moet nog even sparen.. :')

Onthou dat het voor tijdelijk is en je er een super resultaat van terug zal krijgen! Ik zal er nog een operatie achteraan moeten krijgen, heb jij dat ook?

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:06

Wat is het duur he! Ik heb gelukkig een verzekering kunnen afsluiten die het voor een gedeelte vergoed.

Ja dat bedenk ik ook. Het lijkt mij zo gaaf om een recht gebit te hebben.
Nee gelukkig hoef ik geen operatie. Waarom willen ze bij jou achteraf een operatie doen ?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:34

Ik ben nog bezig :D inmiddels aan de refinement van invisalign; onder staat nog niet recht. Nog een klein jaartje.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:26

Ik heb ook paar jaar terug extra verzekering aangesloten. Beter iets als niets :')

Ik hb een beugel gehad, maar mijn ortho is op pensioen gegaan en die heeft volgens mij geen zin meer gehad om nog langer bezig te blijven 8)7 mijn onderkaak moet naar voren gezet worden voor mijn overbeet...

Nu jaren later begint mijn voortand schever te staan, en mijn overbeet komt erger terug, waardoor ik nu mijn gehemelte kapot bijt bij harde etenswaren...

sunny44

Berichten: 837
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: ergens in het noorden van ons kikkerlandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:44

Hoi lotgenoten!
Ik ben 29. Heb in mijn puber jaren al wel een beugel gehad maar dat is niet goed gegaan. Er zat een spalkje achter m'n tanden die niet passief was en dus de heleboel weg drukte aan 1 kant. 1 hoektand stond er "als een strijkplank" in |( en boven had ik een spleetje tussen m'n voortanden en na het beugelen zat het te strak dus schoven ze over elkaar heen... Nu weer een nieuwe poging dus.
Heb onder alweer 1,5 jaar een beugel en boven een klein jaartje. Dit jaar ergens najaar moet ik ook geopereerd worden. Dan wordt mijn onderkaak naar voren uitgeschoven...

De beugel plaatsen is opzich niet heel eng. Wat vervelend maar het was bij mij niet pijnlijk ofzo. Wat ik voor daarna in huis haalde was in elk geval paracetamol en zacht eten. Paaseitjes vond ik ook geweldig want die kun je laten smelten :Y)

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:26

Bedankt voor de berichten! Fijn om lotgenoten te hebben haha.

Ik kom net terug van de tandarts en boven zit nu alles er in. Ik heb gewoon blokjes en een plaatje op mijn gehemelte.
Onder zou voor nu, 2 ringetjes om mijn kiezen komen met daar tussen een staafje. Maar helaas was er te weinig ruimte tussen mijn kiezen en is het niet gelukt. Ik moet over een maand terug komen en dan opnieuw proberen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:58

Hoe lang duurde het bij jullie voordat de beugel daadwerkelijk zat?
Ik heb vorig jaar april een afspraak gemaakt, in juni kon ik eindelijk terecht. Inmiddels tig afspraken verder maar nogsteeds geen behandelplan en geen beugel in zicht .. al wel honderden euro's verder. Word er moedeloos van.

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:06

Wow wat moet je ontzettend lang wachten! Heel raar.
Ik had vorig jaar een gesprek en maakte ze röntgen foto`s. Paar dagen later kreeg ik al de begroting. Ik heb er zelf daarna heel lang over na gedacht. De beugel is voor 3jaar en heel duur. Maar in januari toch de stap genomen. 3 weken later kon ik al happen en zit het er in.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:38

Wow dat is echt super snel! Ik had een andere verzekering afgesloten die het deels betaalde, dus betaalde 45 euro per maand extra.
Dus ik had zoiets van snel die beugel erin. Maarja er gebeurde maar niets.
Inmiddels de verzekering opgezegd en een klacht tegen de behandelend ortho ingediend.

Ik weet niet of ik ooit nog de moed heb alles weer overnieuw te proberen.
Nu was er bij mij ook sprake van een operatie, maar die is uiteindelijk wel goedgekeurd door de verzekering. Misschien dat het daardoor wat langer duurde maar ortho heeft echt grove fouten gemaakt.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:13

Bij mij zal het ook niet lang duren als het goed is ik moet enkel nog afdrukken maken en daarna kan mijn beugel binnen de maand geplaatst worden. Rontgen enzo zijn allemaal al gemaakt :D