Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazzey
Berichten: 9526
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:37

Thanks meiden! Bij mij gaat het behandeld worden met een beugel. Het is ontstaan na trauma, dus niet een aangeboren kaak afwijking.
Ik kies heel bewust voor keramisch omdat ik zekf dus direct zie wanneer iemand een ijzerwinkel in zijn mond heeft. Een vriendinnetje van mij had een keramische beugel en dat viel echt veel minder op. Mijn eigen gevoel speelt hierin ook heel sterk een gevoel. Het verwijderen heb ik inderdaad over gelezen maar dat ongemak neem ik op de koop toe. Ik ben heel benieuwd en vind het ook wel spannend. Ik heb na slechte ervaringen in mijn jeugd een behoorlijke angst voor de tandarts overgehouden.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:38

Dat is niet mijn ervaring Ilsemarie, iedereen ziet zo dat je een beugel hebt (ja, ik heb ook de gewone zilverkleurige gehad), alleen zegt de helft er niks van. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe zichtbaar je tanden zijn als je praat en lacht. Dit verschilt heel erg per persoon. Ik vond mijn keramische een stuk minder aanwezig zeg maar. En ik vind het een stuk beter en volwassener staan op foto's.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:41

Oke! Ben heel benieuwd Tazzey. Laat je tzt wel foto's zien? Vinden we leuk. :D
Het verwijderen van een keramische beugel, tja.. dat gaat inderdaad wat moeizamer en duurt wat langer, maar niet pijnlijk uiteraard en is het langer liggen in de stoel helemaal waard. :j

Tazzey
Berichten: 9526
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:47

Als ik het aandurf zal ik foto's laten zien. Ik hou niet zo goed op beeld :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:59

Hallo iedereen! Ik ben aan het twijfelen om terug een beugel te nemen... (ik ben nu 22)

Toen ik jonger was heb ik er al een gehad, voor dik 4-5 jaar ongeveer. Toen deze verwijderd werd, heb ik onder een spalk gekregen en boven een nachtbeugeltje. Ik wist vantevoren dat er een operatie bij zou komen kijken, maar hoe of wat toen, geen idee. Nouja, beugel eruit, en thats it... geen operatie, werd niet meer over gesproken... duidelijk nog een overbeet en nu kauw ik half mijn gehemelte kapot...

Ik dacht van, Nouja oké, zal wel goed zijn toch!?

Nu jaren later, zijn mijn voortanden dus weer scheef gaan staan, doordat mijn beugeltje niet meer paste. De orthodont was intussen van de aardbol verdwenen...

En nu zit ik met de gebakken peren... enigste optie is dus terug een volledige beugel (beetje vreemd, want ondertanden staan nog kaars en kaars recht) en dan de operatie voor mijn overbeet.

Het is een hoop geld, want krijg dus níks vergoed!! Operatie denk ik wel, maar voor mijn beugel zou ik al 2400 euro kwijt zijn... en dat heb ik zo 1 2 3 niet...

Wat zouden jullie doen? -O-
Tandarts gaf aan dat hij ook wel die ene tand kon opvullen zodat het geheel er terug recht uitziet, maar dat lost het grootste probleem niet op...

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:08

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:21

Steef schreef:
Melewel94 schreef:
Hallo iedereen! Ik ben aan het twijfelen om terug een beugel te nemen... (ik ben nu 22)

Toen ik jonger was heb ik er al een gehad, voor dik 4-5 jaar ongeveer. Toen deze verwijderd werd, heb ik onder een spalk gekregen en boven een nachtbeugeltje. Ik wist vantevoren dat er een operatie bij zou komen kijken, maar hoe of wat toen, geen idee. Nouja, beugel eruit, en thats it... geen operatie, werd niet meer over gesproken... duidelijk nog een overbeet en nu kauw ik half mijn gehemelte kapot...

Ik dacht van, Nouja oké, zal wel goed zijn toch!?

Nu jaren later, zijn mijn voortanden dus weer scheef gaan staan, doordat mijn beugeltje niet meer paste. De orthodont was intussen van de aardbol verdwenen...

En nu zit ik met de gebakken peren... enigste optie is dus terug een volledige beugel (beetje vreemd, want ondertanden staan nog kaars en kaars recht) en dan de operatie voor mijn overbeet.

Het is een hoop geld, want krijg dus níks vergoed!! Operatie denk ik wel, maar voor mijn beugel zou ik al 2400 euro kwijt zijn... en dat heb ik zo 1 2 3 niet...

Wat zouden jullie doen? -O-
Tandarts gaf aan dat hij ook wel die ene tand kon opvullen zodat het geheel er terug recht uitziet, maar dat lost het grootste probleem niet op...


Heb je toevallig een foto? Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet. Heb je er zelf ook echt veel last van?


Last is een groot woord,

Maar zou het prettig vinden zou ik minder selectief hoeven te eten (betreft stokbrood bijvoorbeeld) en ik krijg vaak te horen dat ik soms echt 'vreemd' praat, vooral Mn vriend zegt dat. "Praat eens niet zo binnensmonds" zegt ie dan... ja uh ik praat toch luid en duidelijk -O-

Even hele "subtiele" foto's gemaakt tussen het werk door :+

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk wat duidelijk zo? :')

Edit: extra foto normale zijkant
Afbeelding

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:40

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Berichten: 7652
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:12

Bij de ortho die ik op het ook heb gaan de betalingen via Famed. Daar kan je ook een uitstel of in delen betalen aanvragen.
Ondanks dat bij mij 80% per behandeling tot totaal 1500 geloof ik vergoed wordt, is het wel fijn om te weten dat het soms in delen kan :o

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:16

Steef schreef:
Hmm dat is best wel wat overbeet ja en inderdaad zonde dat het boven weer scheef is gaan staan... Twijfel je vooral om de kosten? Als je het kan betalen zou ik dan namelijk zeggen gewoon doen.. Ik heb echt geen seconde spijt gehad van m'n beugel en ik denk dat het afzien het echt waard is als je daarna de rest van je leven blij bent met je gebit :j


De kosten zijn me bekend, toch zo ongeveer. Alleen wat betreft de operatie niet direct.

Het is echt puur het geld wat me tegenhoudt, ieder jaar is er altijd wel iets wat tegen zit, waar kosten aan verbonden zijn, en dat schrikt gewoon echt af om hiermee te beginnen... ben al bij de ortho geweest denk een 1a2 jaar terug, die me dus het kostenplaatje liet zien, en daardoor heb ik het laten verwateren :') ben heel die papieren kwijt helaas anders kon ik het nog eens nalezen... dacht dat het per kwartaal was dat ik moest betalen ofzo, dus dat is dan echt even een hele hap uit Mn boterham, vooral het begin...

Waard zal het zeker zijn, maar het begin nu, Pff zeg een moeilijke keuze... het geld dan...

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:24

Macs schreef:
Bij de ortho die ik op het ook heb gaan de betalingen via Famed. Daar kan je ook een uitstel of in delen betalen aanvragen.
Ondanks dat bij mij 80% per behandeling tot totaal 1500 geloof ik vergoed wordt, is het wel fijn om te weten dat het soms in delen kan :o


Al zou het meer verspreid zijn, zou ik al blij zijn... dan kon ik tenminste nog iets.

Heb toendertijd een extra verzekering laten activeren dat ik (meer) geld terug krijg voor medische zaken, en voor orthodontie zou ik aan 500€ per jaar max zijn dat ik terug zou krijgen. Maarja wanneer wordt dat betaald enzo, dat is een goeie vraag...

Betreft trouwens belgie, woon er maar ben ni steeds Nederlandse van nationaliteit :+

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:40

Ik heb jaren geleden (ik ben nu 22) gebeugeld, maar het heeft nooit echt mijn overbeet verholpen. Nu zit ik ondertussen al weer met een duim die ik tussen mijn boven en ondertanden kan steken...Vorig jaar heb ik mijn wijsheidstanden laten weghalen en mijn chirurg (in belgië doen ze het alle 4 in een keer, onder volledige narcose) vond écht dat ik een kaakoperatie moet ondergaan - mijn onderkaak naar voor zetten.
Mijn ondertanden komen niet in contact met mijn boventanden en groeien dus naar boven. Maw, mijn gebit is om te huilen :')
Maar ik wikkel toch wat over die operatie. Een vriendin van mijn moeder heeft het laten doen en vond het hel, ze had ontzettend veel pijn en ontstekingen, zelfs jaren later nog last van haar kaak.

Ik denk dat als ik het laat doen ik weer moet beugelen voordien, maar heeft iemand hier ervaring mee?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:54

Quebelle schreef:
Ik heb jaren geleden (ik ben nu 22) gebeugeld, maar het heeft nooit echt mijn overbeet verholpen. Nu zit ik ondertussen al weer met een duim die ik tussen mijn boven en ondertanden kan steken...Vorig jaar heb ik mijn wijsheidstanden laten weghalen en mijn chirurg (in belgië doen ze het alle 4 in een keer, onder volledige narcose) vond écht dat ik een kaakoperatie moet ondergaan - mijn onderkaak naar voor zetten.
Mijn ondertanden komen niet in contact met mijn boventanden en groeien dus naar boven. Maw, mijn gebit is om te huilen :')
Maar ik wikkel toch wat over die operatie. Een vriendin van mijn moeder heeft het laten doen en vond het hel, ze had ontzettend veel pijn en ontstekingen, zelfs jaren later nog last van haar kaak.

Ik denk dat als ik het laat doen ik weer moet beugelen voordien, maar heeft iemand hier ervaring mee?


Ik vrees dat het toch sowieso beugelen wordt... heb al een en het ander opgezocht, en de ortho werkt dan normaal gezien samen met de chirurg. En die bepalen dan hoe en wat je tanden moeten staan voor als het zover is dat je kaak naar voren gezet wordt zodat alles op zn plek kan komen. Ik denk ook mede daarom dat ik ook beneden een beugel moet ook al staan ze recht met een spalkje in mijn geval..

Heb inderdaad ook slechte verhalen gehoord, maar ik denk dat je overal wel positieve en negatieve ervaringen mee kan hebben, en het ook echt persoonsgebonden zal zijn.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:02

Beugelen waarschijnlijk zowiezo, maar mijn eerdere beugelbeurt hielp (bijna) niet met mijn overbeet. Dus die operatie zal zowiezo moeten (als ik durf).

Tazzey
Berichten: 9526
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:06

Betalen in delen ligt aan het soort contract dat de behandelaar heeft met FaMed. Mijn tandarts heeft bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om in delen te betalen.

Ik wacht nog op mijn afspraak bij de ortho. Ik knijp hem wel flink want door extreem slechte ervaringen in het verleden ben ik echt een held op sokken geworden. Ik kijk vooral op tegen de kies die eruit moet. En die kan gewoon écht niet blijven zitten, 1. voor de behandeling met beugel moet hij weg om ruimte te maken en 2. ik heb hem echt finaal kapot gebeten.

Hebben jullie kiezen moeten laten trekken voor de behandeling?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:24

Mijn tandarts moest inderdaad een kies trekken, al had ze er plots 3 in eens mee :') Maar ik had er geen last van, goede verdoving.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:35

Quebelle schreef:
Ik heb jaren geleden (ik ben nu 22) gebeugeld, maar het heeft nooit echt mijn overbeet verholpen. Nu zit ik ondertussen al weer met een duim die ik tussen mijn boven en ondertanden kan steken...Vorig jaar heb ik mijn wijsheidstanden laten weghalen en mijn chirurg (in belgië doen ze het alle 4 in een keer, onder volledige narcose) vond écht dat ik een kaakoperatie moet ondergaan - mijn onderkaak naar voor zetten.
Mijn ondertanden komen niet in contact met mijn boventanden en groeien dus naar boven. Maw, mijn gebit is om te huilen :')
Maar ik wikkel toch wat over die operatie. Een vriendin van mijn moeder heeft het laten doen en vond het hel, ze had ontzettend veel pijn en ontstekingen, zelfs jaren later nog last van haar kaak.

Ik denk dat als ik het laat doen ik weer moet beugelen voordien, maar heeft iemand hier ervaring mee?


Wat betreft die wijsheidstanden, die zijn er bij mij onder een roesje eruit gehaald, geen volledige narcose, en ja alle 4 :') werd tussendoor eens wakker en toen hoorde ik ze klagen dat ik Mn mond niet open hield :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:57

Damn, dat was bij mij zelfs geen optie := en ik vond het helemaal niet erg, ik ben liever niet wakker als er in mijn mond gerotzooid word met scalpels en zo.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:07

Ik heb niet alles gelezen, want.. even geen tijd voor. Maar ik zag wat voorbij komen over operaties. Ik heb tot eind vorig jaar 2 jaar gebeugeld en heb een kaakoperatie laten doen ivm overbeet. En ik heb 6 kiezen laten verwijderen vlak voor ik met mijn beugel begon. Dit is in 2 etappes gedaan.. en dat was echt piece of cake. Dat is me 1000% meegevallen.

Mocht iemand vragen hebben, stel ze gerust! Of stuur me een pb..

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:33

ik ben panisch voor naalden en bloed... heb 1 verstandskies laten trekken en 3 gesneden bij de kaakchirurg in 2 behandelingen (een kant per keer). Heb een pammetje bij de huisarts gehaald wat ervoor gezorgd heeft dat ik niet het ziekenhuis uitgerend ben. Nou... het enige wat ik erg vond was de verdoving, dat doet in je gehemeltje gewoon echt heel naar pijn. Verder is het me 300% meegevallen (ondanks dat een van de kiezen ontstoken was). Ik had het allemaal echt veel erger verwacht! Gewoon een pammetje van de huisarts halen en gaan met die banaan. Bij de kaakchirurg werdm'n gezicht afgedekt dus ik kon verder niks zien.

Mijn beugel is er sinds gister uit! Wauw... Volgende week nachtbeugel ophalen en over een maand nog weer controle en foto's maken. Daarna zal ik die hier ook plaatsen. Maar er is echt veel verander en dat in ruim 9 maand tijd. bizar! t voelt wel gek nu... leeg en de spalkjes zijn wennen, net alsof je een kattensnorhaar in je mond hebt haha (ik heb een kat dus katten haren zijn wel eens ergens waar je ze niet wil hebben, maar dit is net een soort hele dikke haha)

Tazzey
Berichten: 9526
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:50

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je Oxazepam bedoeld? Die heb ik standaard als ik naar de tandarts moet.

Fijn dat je beugel eruit is! Dat moet een fijn gevoel zijn. Ik ben benieuwd naar de foto's.

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:52

@tazzey, ja zoiets was het, zo'n rustgevend tabletje :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:52

Ilsemarie schreef:
ik ben panisch voor naalden en bloed... heb 1 verstandskies laten trekken en 3 gesneden bij de kaakchirurg in 2 behandelingen (een kant per keer). Heb een pammetje bij de huisarts gehaald wat ervoor gezorgd heeft dat ik niet het ziekenhuis uitgerend ben. Nou... het enige wat ik erg vond was de verdoving, dat doet in je gehemeltje gewoon echt heel naar pijn. Verder is het me 300% meegevallen (ondanks dat een van de kiezen ontstoken was). Ik had het allemaal echt veel erger verwacht! Gewoon een pammetje van de huisarts halen en gaan met die banaan. Bij de kaakchirurg werdm'n gezicht afgedekt dus ik kon verder niks zien.

Mijn beugel is er sinds gister uit! Wauw... Volgende week nachtbeugel ophalen en over een maand nog weer controle en foto's maken. Daarna zal ik die hier ook plaatsen. Maar er is echt veel verander en dat in ruim 9 maand tijd. bizar! t voelt wel gek nu... leeg en de spalkjes zijn wennen, net alsof je een kattensnorhaar in je mond hebt haha (ik heb een kat dus katten haren zijn wel eens ergens waar je ze niet wil hebben, maar dit is net een soort hele dikke haha)


Kan je niet vragen voor boven ook een spalkje? Heb een nachtbeugeltje gehad maar die spuugde ik snachts altijd uit in Mn slaap... met als gevolg dat dat ding dus niet hielp. Uiteindelijk terug bij af... spalkje went snel genoeg en voor je het weet heb je niet eens in de gaten dat je hem hebt :D

het valt vaak uiteindelijk wel mee ja! Fijn dat het zo goed gegaan is!

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:54

@melewel: heb boven en onder een spalkje (onder 6 tanden, boven 4) maar krijg boven nog zo'n doorzichtig hoesje als extra.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:55

Ilsemarie schreef:
@melewel: heb boven en onder een spalkje (onder 6 tanden, boven 4) maar krijg boven nog zo'n doorzichtig hoesje als extra.


Ah oké! Dat kende ik nog niet :+ Mooizo!