Verstandskies eruit, wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Verstandskies eruit, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 12:04

Ik heb van mijn tandarts een verwijzing naar de kaakchirurg gekregen, voor het laten verwijderen van mijn verstandskies rechtsonder. Nu kreeg ik van hem expliciet de instructies om alleen die kies te laten verwijderen (is de enige die moeilijk zit), de rest zou hij tzt zelf doen. Een vriendinnetje van me zegt nu dat ik beter direct boven en onder aan die kant kan laten doen, want dan heb je er maar een keer last van. De TA heeft er natuurlijk financieel baat bij als hij de andere drie mag doen, dus ik ben benieuwd of bokt weet wat hierin wijsheid is.

Ik had een afspraak staan bij de KC maar die valt precies op een verplichte dag voor studie, dus ik moet sowieso nog bellen. Ga graag met wat extra info het gesprek in :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:06

Moet de rest er ook sowieso uit?
Want het kan ook bij 1 blijven namelijk. Zal ze niet eruit willen laten halen als het niet nodig is. Wat ik weet van hier is dat ze sowieso niet 3 tegelijk doen maar het dan in 2 keer opsplitsen. Ook ivm kans op ontstekingen en je zit met de verdoving. Of je moet onder algehele narcose.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-04-14 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Davinia_

Re: Verstandskies eruit, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:08

Misschien zit de rest nog niet goed? De tandarts heeft mij ook doorverwezen voor alleen de onderste kiezen. In het ziekenhuis zeiden ze ook dat mijn bovenkiezen nog niet goed genoeg door waren gekomen om ze er al uit te halen, dat moet een andere keer.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:09

ik heb ook maar 3 verstandskiezen eruit laten halen onder narcose.
Is nu 3 jaar geleden ongeveer.
Ondertussen is de 4e uitgekomen en die gaat mijn tandarts nu zelf doen. dus kan inderdaad wel apart gebeuren.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:15

Mijn zoon heeft 3 weken geleden zijn verstandskies laten trekken. Hij moet de verstandskiezen alleen onder laten verwijderen. In overleg met de kaakchirurg is toch besloten om boven ook er meteen uit te laten halen. Nu heeft hij dus rechts boven en onder laten verwijderen en volgende week hoeft hij alleen links nog, want de verstandskies links boven zit nog veel te diep in de kaak.

Ik zou het even gaan overleggen met de kaakchirurg als ik jou was. Je bent er dan wel in 1x vanaf en mijn zoon was daar ook onwijs blij mee. Ingreep is hem heel erg meegevallen. Vrijwel geen napijn gehad.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:23

Mijn kaakchirurg zei tegen mij dat ze sowieso maar een kant per keer kunnen doen, omdat als ze beide kanten van je mond/tong gaan verdoven, je in je tong kan stikken. Dus ook al laat je het je eigen tandarts doen dan zullen de overige drie niet in één keer kunnen (of hij moet niet willen verdoven, maar dat lijkt me niet handig). De kaakchirurg kan je pijnstillers voor na de behandeling voorschrijven (die erg prettig zijn!), de tandarts mag dit niet. Ik zou dus als het kan alles door de kaakchirurg laten doen en dan inderdaad nu die rechterbovenkies ook gelijk.

Mijn tandarts zei dat de verstandskiezen lang niet zo sterk zijn als de gewone kiezen en dus ook vaak problemen geven. Als er eentje dan vervelend gaat doen, stuurt hij mensen gewoon meteen door naar de kaakchirurg om ze er allemaal (in twee keer) uit te laten halen.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:24

Ik heb begin dit jaar mijn 2 kiezen boven laten doen bij de tandarts, dat was echt 5 minuten werk en 0 last van gehad. Weet niet wat wijsheid, als je het allemaal tegelijk laat doen ben je er wel gelijk van af :P

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:28

ik heb ze alle 4 tegelijk laten doen.
scheelde mij een hoop stress.

Heb er geen dag spijt van gehad en kon s avonds al gewoon weer eten.
geen stijve bek of iets en geen napijn gewoon heerlijk relax.

met plaatselijek verdoving is het idd zo dat ze ene kant tegelijk mogen doen.
dit omdat met de onderkant ook je toch verdoofd word doen ze dit aan beide kanten.
schijn je je toch zonder het te voelen af te kunnen bijten of in t eslikken.

denk dat het voorl is hoe jij erover denkt.
zi e je er erg tegen op zou ik alles aan een kant doen.
anders na je tandarts luisteren.

wel si het zo dat om ze alle 4 tegelijk te doen je heir niet zomaar in aanmerking komt.
daar moet ej wel een beetje moeite doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:28

Het kan inderdaad aan dezelfde kant op 1 dag verwijderen. Zou ik dus zeker met de kaakchirurg overleggen.

Maar bij mij zijn er 3 verwijderd (waarvan 2 in 1x boven en onder).
De 4de moest ik ook door de chirurg laten doen... Nou... laat maar zitten :P

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:29

heey, ik heb ook mijn verstandkies onder eruit laten halen deze groeide scheef. Er is toen voor gekozen om meteen de bovenste ook eruit te halen. deze heeft ook geen raakvlakken meer met een kies eronder dus zou eigenlijk vrij doelloos zijn dan nog. Dat werd mij ook verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:31

Als je er toch ligt, kunnen ze net zo goed de andere kies er ook uit halen (die aan dezelfde kant zit dan), die is er zo uit hoor en ze zijn in het ziekenhuis bij de kaaakchirurg echt wel knap handig ermee :) En zoals al gezegd wordt, de kaakchirurg mag héle fijne pijnstillers voorschrijven die je bij de tandarts niet krijgt, alleen maar voordelen dus (behalve voor jouw tandarts dan, die verdient er minder aan)..

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:36

Bij mij hebben 2x de kies langs mijn verstandkiezen boven ook erbij uitgetrokken. Dit was beter voor de rest van mijn gebit en die kiezen waren niet de beste meer.

Verder, als je er idd toch ligt, zou ik persoonlijk kiezen om ze meteen te laten verwijderen. Scheelt een hoop gedoe.

De kaakchirug heeft de laatste keer bij mij 1 verstandskies laten zitten. Omdat de kies ervoor ook getrokken is. Nu heeft die weer meer ruimte. En tegen die tijd zien we wel of deze verwijderd moet worden of niet!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:40

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:16

Ik heb er 2 tegelijk door de kaakchirurg laten verwijderen (stonden wel allebei erg ongelukkig).
Ik weet ook niet in hoeverre de ingreep bij de TA vergoed word, ik heb van de kaakchirurg iig geen rekening gezien.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:20

Bij mij zijn ze er alle 4 in 1 keer eruit gesneden, onder volledige verdoving :j
Raad ik je eigenlijk ook aan (of toch diegene die eruit moeten, maar waarom niet meteen alle 4 tegelijkertijd?) daar heb je maar 1 weekje last van.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:04

Alle vier hoeft van mij nou ook weer niet persé :+ Maar inderdaad, boven en onder aan dezelfde kant. Ik weet dat de KC volledig vergoed wordt, en de TA bij mij in mijn aanvullende pakket zit.

Ik neig nu naar boven&onder van rechts tegelijk inderdaad, als ik er toch lig... Het extra probleem is dat m'n TA een vriend van m'n ouders is, dus ik moet even kijken hoe ik dit tactisch aanpak :P Zal eens gaan overleggen, bedankt voor de input!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:07

Ik heb ze er ook alle 4 meteen weg laten halen. Was onder volledige narcose.
Normaal moest alleen de 2 aan de onderkant er dringend uit maar als ze toch bezig waren konden ze er ook meteen alle 4 uit. Scheelt weer tijd en ellende. Ik heb er niet zo veel last van gehad en kon dezelfde avond al meteen eten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:15

Ik zou alles door de kaakchirurg laten trekken. Dus nu beide aan deze kant en de volgende keer de andere 2...
Heb ik betere ervaringen mee dan de TA.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:16

Ik zou t met de kaakchirurg overleggen.
Als t toch moet zou ik t daar laten doen.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:21

Ik zou even kijken wat je vergoed krijgt en wat niet :)
Even goed de voorwaarden doorlezen van je zorgverzekering. Soms valt het onder je aanvullende verzekering, soms onder je basisverzekering, en dan heb je nog je eigen risico. Afhankelijk van hoe en waar je verzekerd bent natuurlijk.
En met sommige tandartsen valt te praten dat ze bijvoorbeeld een complexe extractie op de rekening zetten als een eenvoudige, zodat hij bijvoorbeeld onder je aanvullende verzekering valt en je dan geen eigen risico hoeft te betalen, maar dit kan per verzekering verschillen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:03

Eerst wel goed uitzoeken wat je wel vergoed krijgt en wat niet. Ik dacht ook dat het vergoed zou worden, was vorig jaar en had alleen een basis. Blijkt na 8! Maanden dat er dus bijna niks vergoed word. Ik kreeg een rekening van 344 euro van MN zorgverzekering, moest dat bedrag betalen omdat het eigen risico was. Eigen risico was vorig jaar dus 350 euro. Niet blij mee dus.

Maar goed, dat was je vraag niet. Ik heb er toen gelijk 2 laten doen, moest ook van MN tandarts. De ene kon hij niet doen omdat ie sceef lag en de andere zou hij wel kunnen, maar hij zei zelf al dat ze m gewoon meenamen in zh. Je bent dan toch al verdoofd. Wel nog een tip: neem een koelelement mee, wel gekoeld natuurlijk. Dit is heel fijn na de behandeling en schijnt ook nog te helpen tegen de zwelling.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:55

Ik heb mijn verstandskiezen ook laten trekken bij de KC, alle vier tegelijk onder plaatselijke verdoving. Dus ja, het kan toch. Ik moest ze onder laten verwijderen vanwege de kaakoperatie die ik ga krijgen nadat ik klaar ben met beugelen, en de ortho zei dat ze dan boven ook geen nut meer zouden hebben en dat die net zo goed er direct ook uit konden, want die hadden dan toch geen functie meer. Ik ben blij dat ik ze in 1x heb laten trekken, ik heb amper ergens last van gehad. Ik heb ze toen het 's ochtends laten trekken en heb diezelfde dag toen 2 ibuprofen genomen (omdat ik toen wel een beetje pijn had) en de dagen erna alleen het 's avonds een zodat ik gewoon normaal kon slapen. :+ Maar dit was na 4 dagen ook niet meer nodig. Ik kan je wel echt aanraden om ze bij de KC te laten trekken, aangezien het daar gehecht wordt en bij de tandarts niet naar wat ik gehoord heb.

Let wel op dat de KC ook niet volledig vergoed wordt, dit gaat namelijk eerst van je eigen risico af (althans, bij mij).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:56

Ik heb er twee laten doen in ziekenhuis, perfect, zo klaar, geen last. Jaren later twee laten doen door TA, heel lang gewurm en getrek en drie weken PIJN.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:03

Ik laat veel liever een kies trekken bij een KC dan bij de tandarts. Ik heb mijn tanden en kiezen laten trekken bij de KC en heb geen centje pijn gehad.
Je kan toch zeggen dat het je je vergoeding kost als de TA het doet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:17

Ik heb het ook laten doen bij de kaakchirurg. In het ziekenhuis kunnen ze veel meer als je een lastige kies hebt. Bij mij moesten ze wat bot wegboren, dat zie ik een tandarts niet zo snel doen :=