Veel last van buik en stoelgang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veel last van buik en stoelgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 05:22

Hoewel ik natuurlijk weet dat jullie geen doktoren zijn, wil ik toch graag even m'n situatie aan jullie voorleggen. Bokt heeft zoveel leden dat er ongetwijfeld ervaringsdeskundigen zijn :)

Al een hele tijd, (lees een jaar of 2,5) heb ik vrij veel last van buikpijnen en m'n stoelgang.
Buikpijn varieert van een irritant gevoel tot echt kromliggen van de pijn. Veel gasvorming en wanneer ik of iemand op m'n buik drukt (met name onder m'n navel), dan doet dit erg pijn.

M'n stoelgang is eigenlijk echt verschrikkelijk en m'n grootste irritatie. De samenstelling varieert, maar het is vaak dun en (oke, heel smerig), er komt vaak slijm bij. Ik wil op het moment eigenlijk nergens naartoe waar geen toilet is, want ik kan het gewoon niet ophouden. Dit gaat een beetje met vlagen. Soms heb ik een weekje nergens last van, maar op het moment moet ik een keer of 5 per dag naar de wc. Van te voren word ik enorm misselijk, zelfs een beetje licht in m'n hoofd en ik kan moet dus gaan omdat ik het gewoonweg niet kan ophouden.

Al een hele tijd ben ik moe en vaak een beetje ziekjes. Ik heb het idee dat m'n lichaam weinig vitaminen en mineralen opneemt. Recentelijk ben ik naar de huisarts geweest vanwege aanhoudende jeuk op m'n hoofd en hij constateerde een te lage bloeddruk en verhoging. Nu heb ik het idee dat beide zo'n beetje normaal is geworden bij me.

Wanneer ik stress heb wordt dit alles erger, maar daar heb ik al jaaaaren last van.
M'n eet en beweeg patroon is denk ik redelijk normaal. Ik eet expres niet bijzonder vezelrijk omdat ik pertinent niet wil dat m'n darmen nog meer geprikkeld worden. De afgelopen week ben ik denk ik al zo'n 1,5 kilo afgevallen. M'n gewicht schommelt nogal tussen de 59,5 en de 63 kilo omdat ik de ene week iedere dag zo'n 4/5 keer naar de wc moet en de andere week kan ik niet eens 1 keer per dag en voelt het soms wat verstopt zelfs.

Overigens: ik heb het idee dat dit zo'n beetje begonnen is nadat ik Pfeiffer heb gehad zo'n 6 jaar geleden.

Nou dank voor t lezen :)

pleiada

Re: Veel last van buik en stoelgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 05:55

Klinkt als een allergie voor gluten of lactose..Zelf kan ik niet tegen gluten en na het stoppen met het eten hiervan zijn de klachten over..

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:00

klinkt alof je darmflora niet goed is, heb je geen spastische darm? Heb ik ook en voordat ik speciale darmflora pillen slikte had ik dezelfde klachten als jou. Overigens ben ik ook allergies voor melk, vlees, kleur- & smaakstoffen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:18

En ook hier kan alleen de huisarts je mee verder helpen. Dat het zo verschilt klinkt idd alsof je darmflora niet in orde is en daar wordt je automatisch minder fit van. Zou langs gaan en je klachten voorleggen, misschien dat een diëtist je daarna kan helpen met een passend voedingspatroon :)

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:21

PDS ? Je beschrijft precies waar ik ook last van heb.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:38

Ik zou toch even langs de huisarts gaan.
Dit zijn verschijnselen die bij op ziekte van Crohn of Colutis Ulcerosa kunnen duiden.
Dit zijn chronische ontstekingen in je darmen. Dat kan ook de verhoging in temperatuur verklaren. Je lichaam is bezig de ontsteking te onderdrukken.
Vraag een endoscopie aan bij de dokter. Dit is niet het fijnste onderzoek en volgens mij doen ze het tegenwoordig meestal onder een roesje. Ik heb zelf 2 x dit onderzoek gehad, nooit met verdoving en ik kan niet zeggen dat ik het als iets heel naars ervaren heb. Fijn is natuurlijk anders maar zodra het onderzoek over is (en dat is echt met een paar minuutjes) heb je nergens meer last van.

Succes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:41

Naar de huisarts gaan en een onderzoek eisen. En wat iemand al eerder zei, wellicht gluten en lactose uit je dieet verbannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:31

Dank voor de antwoorden!
Ziekte van crohn zit geloof ik niet in de familie, dus dat lijkt me sterk dan, toch?
Ik eet eerlijk gezegd heel weinig gluten en melkhoudende producten. Ik eet ook geen varkensvlees en probeer vet eten te vermijden.
Kan ik ondanks dat ik die producten weinig consumeer daar toch in vlagen last van hebben?
Ik ga wanneer ik in Nederland ben direct naar de dokter, het is echt zo vervelend. Krijg van verschillende mensen te horen dat ik veel ben afgevallen, gaat me in een iets te hard tempo nu!

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:34

Ik zou je even laten testen op B12 tekort, glutenallergie en schildklier. In ieder geval een bloedonderzoek eisen.

B12 om je waarde vragen en eventueel doortesten op MMA.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:34

Ik ben er heel lang mee doorgelopen, viel zelfs gewoon weg af en toe (ook niet gek als alles met een noodgang eruit komt 5 keer op een dag via de achterkant). Ik had eerder het moeten aangeven; ben in het ziekenhuis keurig onderzocht (ontlasting (om te zien of er bv geen gevaarlijke bacterie in zat) bloed, testen) en bleek lactose intolerant te zijn. Sinds ik geen lactose meer eet, gaat het geweldig!
Dus zeker je door laten verwijzen :)

(En lactose zit in meer dan je denkt wat dat betreft)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:52

Citaat:
Ziekte van crohn zit geloof ik niet in de familie, dus dat lijkt me sterk dan, toch?

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. In mijn familie komt het ook niet voor maar ik heb het toch echt wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:55

Crohn hoeft inderdaad niet in de familie te zitten om te krijgen. Mijn schoonzusje heeft ook een behoorlijk heftige vorm en daar zit het ook helemaal niet in de familie.

Ik zou me echt laten doorlichten door de huisarts. Bloed laten trekken en de boel eens goed laten onderzoeken. Afvallen, pijn, wisselende ontlasting enz is niet iets waarmee je wilt blijven lopen.
Ben je snel weer terug in NL? Of kan je waar je nu bent ook naar de arts toe?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:58

Mijn moeder heeft hier ook wel last van. Zodra ze het voelt heeft ze ongeveer een minuut om het toilet te raken.
Het is erger als ze veel gluten, rauwe groenten of pittig eten heeft gegeten ( en dan is het nog niet eens heel pittig hoor ), steenvruchten zoals perziken, pruimen,... heeft gegeten.
Misschien hier op proberen te letten?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:02

Ik zou idd eens voor dezekerheid terug naar de dokter gaan om ernstigere dingen uit te sluiten dan zou ik een doorverwijzing vragen voor een dieetiste die bekend is met het FODMAp dieet, doe ik op het moment zelf ook en het gaat super.. nu pas weet ik hoe het voelt om zonder buikpijn rond te lopen en zonder te huilen van de pijn van de wc af te komen. Nog twee weken streng en dan gaan we langzaam kijken waar ik wel of niet tegen kan ^-^

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:06

een ervaringsdeskundige ;)
Klinkt als candida maar kan natuurlijk ook wat anders zijn. Is op internet veel over te vinden en is zelfs door een reguliere arts te testen. Eten aanpassen is dan zeker aan te raden (ook al heb je dat niet specifiek want melk en gluten zijn al gauw te zwaar voor gevoelige darmen).
Over candida is op internet tegenwoordig veel te vinden (al vinden veel artsen het iets wat tussen de oren zit):
http://www.myjourneywithcandida.com/201 ... ptoms.html

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:08

Ik heb er ook last van en word er helemaal gek van, ook ik ga liever nergens heen waar geen toilet is en schiet altijd in de stress als ik niet weet waar een wc is. Ook eet ik niet ergens anders dan thuis want met de spanning erbij moet ik bijna gegarandeerd naar de wc. Ik en bij de dokter geweest en die zei een spastische darm, maar volgens mij word dat al heel snel gezegd..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:15

spastische darm kan een symptoom ergens van zijn. Ik kreeg die diagnose ook al mijn hele leven totdat ik er via een "natuurarts" achter kwam dat ik niet tegen suiker, melk en granen kan. Darmlief is in 1 keer braaf en al mijn klachten zijn over. En dat ging echt van vreselijke krampen tot PMS, rugpijn en vreselijke sloomheid (en daarbij nog een scala aan typische candidaklachten).

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:25

Ik ben ook sinds een lange tijd heel erg moe, doe zelfs mijn school op een alternatieve manier omdat het niet meer lukte. Nog steeds moe maar het gaat beter, de buikpijn heb ik echt heel erg vaak. Heb ook heel vaak dat ik 's nachts wakker word met hele erge buikpijn dat ik bijna moet overgeven van de pijn, dan moet ik naar de wc en dan zijn de ergste pijnen over. Ts herken jij dit ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:46

MarliesV schreef:
Crohn hoeft inderdaad niet in de familie te zitten om te krijgen. Mijn schoonzusje heeft ook een behoorlijk heftige vorm en daar zit het ook helemaal niet in de familie.

Ik zou me echt laten doorlichten door de huisarts. Bloed laten trekken en de boel eens goed laten onderzoeken. Afvallen, pijn, wisselende ontlasting enz is niet iets waarmee je wilt blijven lopen.
Ben je snel weer terug in NL? Of kan je waar je nu bent ook naar de arts toe?

Over 3 weekjes, dus dat is wel te doen!
Hm, ik kan me toch niet bepaald voorstellen dat het de ziekte van crohn is, zeker omdat het met vlagen komt.

Ik ga me eens verdiepen in lactose en gluten vrij eten. Lijkt me best een opgave zo in het begin!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:52

Ik zou me er zeker in verdiepen en dan kijken hoe je reageert als je of gluten of lactose laat staan..Ik zou het niet tegelijk doen want als je dan opknapt weet je niet precies waardoor..