's Nachts verward en bang ontwaken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

's Nachts verward en bang ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 01:00

Goedenacht bokkers!
Als persoon die veel waarde hecht aan slaap (ik hou gewoon van slapen!) is het echt heeel ongewoon voor mij om rond deze tijd wakker te zijn. Dit is echter al de tweede keer in korte periode dat ik op deze manier 's nachts wakker word.
Even een korte introductie: ongeveer een half jaar geleden ben ik met paniekaanvallen en angstgevoelens (voornamelijk: angst om 'gek' te worden) naar de dokter gegaan. Deze heeft mij doorverwezen naar een psycholoog, waar ik een aantal sessies heb gehad en inmiddels weer gestopt ben omdat ik me gewoon hartstikke prima voel!
Helaas is het kennelijk toch niet allemaal koek en ei. Dit is nu de tweede keer dat me dit gebeurd en het is echt het engste gevoel wat ik ooit heb gehad. Inslapen gaat hartstikke relaxed, ik slaap prima zonder nachtmerries en eigenlijk lijkt er niks aan de hand. Ik word echter +- een uur na inslapen compleet in paniek 'wakker'. Ik heb een onbestemd maar enorm sterk angstgevoel, het vliegt me echt aan. Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik niks meer weet. Wie ik ben, waar ik ben... Ik probeer dan wanhopig te bedenken hoe ik heet, wat me wel moeite kost, maar waar ik na een tijdje wel op kom. Maar het helpt niet. Ik blijf een gevoel hebben dat ik gewoon... Niks meer weet. Afgelopen keer kon ik er gewoon niet meer opkomen wie de persoon was die naast me lag (mijn vriend). Mijn gedachten gaan in een waas van verwarring en angst. Ook de welbekende angst: 'Zie je, dit was het dan. Ik word nu echt gek.' komt weer boven. M'n hartslag is echt niet bij te houden (zal zo rond de 140 zijn) en ik zweet me kapot. Uiteindelijk heb ik mezelf gedwongen rechtop te gaan zitten, heb ik mijn vriend gewekt en ben ik m'n slaapkamer uitgevlucht. Na beneden te hebben gezeten en wat te hebben gedronken kwam ik gelukkig weer tot mezelf.
Ik durf nu niet meer te gaan slapen ;( . En dat terwijl ik morgevroeg om half 9 tentamen heb.
Zijn er bokkers die dit herkennen? Zo ja, hoe is dit over gegaan? Wat hebben jullie eraan gedaan? Of iemand die een oplosing weet?

stofvlieg

Re: 's Nachts verward en bang ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 01:06

Jemig... dat klinkt helemaal niet chill! Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Heel veel sterkte en misschien toch nog eens wat gesprekken hebben met je psych. Dit komt wel ergens vandaan lijkt mij!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 01:09

Dankjewel :*
Misschien moet ik inderdaad maar weer naar de psych, ga morgen gelijk maar even bellen!

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 01:17

Succes, ook met je tentamen! En hopelijk kun je nog lekker slapen straks :)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 01:22

Dankje! Ik ga het toch maar weer proberen. Hopelijk ga ik in 1x doorslapen tot morgenochtend!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 01:22

Gruis wat enorm vervelend, zelf lig ik nu ongeveer met het zelfde probleem wakker behalve dat ik mijn identiteit wel gewoon weet en alleen paniek/angstaanvallen heb.

Weet je ongeveer hoe lang zo'n aanval duurt? Dan kan je dat gebruiken om te relativeren.

Wat mij goed helpt is om goed en rustig adem te halen, echt heel bewust er mee bezig zijn en de rest van gedachten buiten proberen te sluiten. Eventueel hele simpele kinderliedjes in je hoofd te zingen..
Dat is vrij lastig vooral omdat je hart zo te keer gaat en je ademhaling dat over probeert te nemen. Maar uiteindelijk kalmeer je dan weer sneller.
Misschien kan je vriend je helpen door rustig over je rug te wrijven bijvoorbeeld.
Als hij dat heel gelijkmatig doet kan je je daar ook op richten.

En het is geen gek idee om morgen even contact op te nemen met je HA Of psycholoog
Je zit nu in een stressvolle periode en dat doet de angst vaak (onbewust) aanwakkeren..

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 01:28

O jongens heel erg bedankt voor de lieve meelevende berichten zo midden in de nacht, het doet me echt heel erg goed!
Vreselijk dat je ook wakker ligt czarina, het is echt niet fijn. Heb je bij jezelf enig idee waar het vandaan komt? En heb je het regelmatig?
Ik denk dat de aanval nu een minuut of tien geduurd heeft. Vind het wel heel moeilijk in te schatten hoor, het kan ook korter zijn, langer denk ik niet.. Dat is inderdaad een goed idee, onthouden voor de volgende keer dat het echt wel weer overgaat en niet lang duurt...
De andere tips ga ik ook zeker gebruiken. Ik ga ook volgende x m'n vriend gewoon direct wakker maken in plaats van eerst af te wachten.
Ik heb nu ook ff door mijn hyperventilatie-cassette geademt en dat helpt ook heeeeel goed. Ik ben er alweer een beetje overheen :) Het enige wat er steeds in m'n achterhoofd speelt is dat ik nu niet wil dat het weer gebeurd.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 01:54

Gelukkig dat het weer wat beter gaat. Probeer weer neutraal te gaan slapen, anders wakker je het weer aan..

Je vriend wakker maken moet je zeker doen, het is vervelend en natuurlijk wil je proberen het zelf op te lossen, maar hulp van buitenaf kan je veel sneller helpen, vooral als je even niet weet wie je bent.

Mijn vriend is nu werken, maar dan stuur ik hem toch ook altijd even een berichtje, hij is heel nuchter en kletst me er weer doorheen.

Makkelijk zo'n cassette, goed van je dat je die gelijk gebruikt hebt.
Je bent dus al bekend met hyperventilatie.
Had je in het begin die angstaanvallen alleen overdag?

Ja ik weet waar het door komt, is een lang verhaal. Het is gekomen toen ik mijn paard( grote steun en toeverlaat) na een emotionele zware tijd in heb moeten laten slapen, dat was vrij traumatisch vanwege een verkeerd Iinslaapmiddel.
Sindsdien ben ik extreem bang dierbaren te verliezen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 02:39

Ook ik heb er last van. Maar al jaren. Er zijn periodes dat het minder is, maar zodra ik stress heb komt het terug. Ik kan het ook hebben vlak voor ik inslaap val. Dan ben ik dus ineens weer wakker.

Voor mij werkt het best om op te staan. Rondje te lopen, beetje suiker te eten en echt even 10 minuten afleiding zoeken. (Even bokt checken, youtube filmpje, stripje lezen) en daarna gewoon weer te gaan slapen.

En wees gerust, ik heb maar heel zelden een tweede aanval. Die keren zijn op 1 hand te tellen over veel jaren. Dus ga gewoon lekker slapen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:13

Probeer eens te zoeken op hypnagoge hallucinaties.
Edit: Inderdaad is het vaak maar 1 keer, als je weer gaat slapen dan is het weg voor die nacht.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:41

Dit herken ik wel ja, heb hier ook last van.
Ik heb het altijd als er iets heftigs is gebeurt of als ik veel stress heb.

Mijn vriend kan er voortaan wel om lachen als ik hem wakker maak omdat er 'zand om het bed heen ligt', 'overal spinnen zitten' of mijn dekbed harde stukjes heeft?! Hij praat dan rustig tegen me totdat ik wakker genoeg ben om te beseffen dat er niets is of tot ik ga liggen en verder slaap.
Het wakker worden en niets meer weten is enger. De eerste keer is echt verschrikkelijk, maar na de zoveelste keer wen je er aan. Als ik goed wakker ben en alles is terug gekomen ben ik meestal nog zo suf dat ik weer verder kan slapen. Even rustig worden, ogen dicht en ik slaap weer. Wakker blijven en uit bed gaan is dus echt niet nodig. Mijn vriend is dan meestal ook wakker geworden (doordat ik bv rechtop zit of het licht heb aangedaan) en die heeft meer moeite om weer in slaap te komen.
Ik ben hiervoor ook naar de dokter geweest (nadat het 8 dagen achter elkaar raak was) en die kon er niets aan doen, behalve dan het advies geven dat ik datgene wat stress gaf in mijn leven aan moest pakken. (Ik was toen net gestopt met werken door een burn out)

Succes en raar maar waar, je went er aan...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:15

'Blij' dat ik toch niet de enige ben die hier last van heeft... Ben er toch behoorlijk van geschrokken. Heb gister gelukkig inderdaad de rest van de nacht prima geslapen!
czarina, wat een nare gebeurtenis moet dat zijn geweest, vreselijk dat je dat hbt moeten meemaken. Ik kan me voorstellen dat zoiets voor je psyche gevolgen heeft. Toen ik nog paniekaanvallen had kwamen die ook vaak tegen de avond opzetten. Vaak voor het slapengaan. Ik was dan altijd blij als ik dan toch in slaap viel, want de volgende dag voelde ik me dan altijd weer goed (vaak tot aan de avond dan).

Suzanne, ik zal hier eens op googlen, bedankt!

Veulen84, erg rot dat je het ook hebt. Ik heb nu zelf meegemaakt hoe erg het is. Ga volgende keer ook proberen zo snel mogelijk écht wakker te worden door even op te staan en wat te drinken of frisse lucht op te zoeken ofzo! Ik hoop er op die manier sneller uit te komen.

Elise, wat eng dat je ook van die rare gedachten hebt, zoals de insecten en spinnen! Dat heb ik gelukkig niet, dat lijkt me nog wel extra erg.. Dat niets meer weten joeg me inderdaad vreselijk angst aan, vooral omdat ik al zo'n ingebakken angst heb om gek te worden. Denk dat het voor mij het beste is om even echt te ontwaken zodat ik even kan relativeren. Anders slaan m'n gedachten echt op hol! Ik hoop dat ik er ook aan leer wennen. Of ja, ik hoop natuurlijk dat ik het nooit meer krijg, maar als ik het weer krijg dat ik dan steeds beter ermee om leer gaan. Ik heb ook totaal niet het idee dat de dokter hier iets mee kan, maar misschien kan ik met m'n psych de onderliggende problemen eens aanpakken.

Nogmaals allemaal super bedankt voor het reageren, het is toch wel fijn om even met lotgenoten te praten, voel me er echt een beetje beter door :) .

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:21

Het klinkt mij een beetje alsof je toch je gevoelens wat verstopt overdag, wat er toch uit moet en dat op deze manier gebeurt.
Zou het bespreken met je psycholoog.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:32

Ik heb ook af en toe zo'n periodes, niet zo extreem angstaanjagend als bij jou, maar toch: bang zonder te weten waarvoor, behoorlijk gedesoriënteerd, soms gewoon bang omdat het stil is, dan denk ik dat ik doof ben...

Wat bij mij lijkt te werken (of is het toeval omdat ik erin geloof?) is magnesiumsupplementen zoals Meta Relax. Ik neem geregeld zo'n poedertjes (helpt ook tegen mijn spierspanning) en lijkt toch wel te helpen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:42

hwn schreef:
Ik heb ook af en toe zo'n periodes, niet zo extreem angstaanjagend als bij jou, maar toch: bang zonder te weten waarvoor, behoorlijk gedesoriënteerd, soms gewoon bang omdat het stil is, dan denk ik dat ik doof ben...

Wat bij mij lijkt te werken (of is het toeval omdat ik erin geloof?) is magnesiumsupplementen zoals Meta Relax. Ik neem geregeld zo'n poedertjes (helpt ook tegen mijn spierspanning) en lijkt toch wel te helpen.

Dit heb ik ook wel hoor, onbestemde angstige gevoelens enzo. Bedankt voor de tip, ga het morgen direct ophalen, wie weet werkt het voor mij ook goed! Kan je dit gewoon bij de drogist halen?

Majabeestje, heb inderdaad ook het idee dat het een beetje onverwerkte gevoelens o.i.d. zijn. Heb vandaag ook definitief besloten om toch weer een paar gesprekken aan te gaan. Hopelijk kom ik er een beetje mee vooruit!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:11

Goede tip! De magnesiumolie gebruik ik nu ook al een poosje en werkt sowiezo erg fijn.
Heb je tevens net een pb gestuurd ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:02

Gruis schreef:
Bedankt voor de tip, ga het morgen direct ophalen, wie weet werkt het voor mij ook goed! Kan je dit gewoon bij de drogist halen?

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, hier in België haal ik het gewoon bij de apotheek.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:08

Is het een idee om een briefje op je nachtkastje te leggen met je naam en dat de persoon die naast je ligt je vriend is? Misschien helpt dat om wat makkelijker weet tot jezelf te komen als je zo in paniek bent. Daarnaast ga je mogelijk ook wat rustiger slapen als je weet dat er een geheugen steuntje op je nachtkastje ligt.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:14

Ik heb ook soms last van angstaanvallen dus ik weet hoe je je voelt bij mij uit dat in eindeloos huilen mezelf afsluiten en teillen enz.

wat.ik kreeg te horen dat het komt door gevoelens die je niet kan/wil uiten of bang zijn voor de realiteit misschien is dat bij jou ook zo?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:48

Suzanne_18 schreef:
Is het een idee om een briefje op je nachtkastje te leggen met je naam en dat de persoon die naast je ligt je vriend is? Misschien helpt dat om wat makkelijker weet tot jezelf te komen als je zo in paniek bent. Daarnaast ga je mogelijk ook wat rustiger slapen als je weet dat er een geheugen steuntje op je nachtkastje ligt.

Het stomme is dat je dan ook hele andere dingen kunt lezen. Dan kijk je er naar en dan staat er iets heel anders. Je hersenen kunnen je zo voor de gek houden. In die fase tussen waak en slaap kunnen waanbeelden heel echt lijken.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:07

Ik denk dat ik niet eens meer zou weten dat daar een briefje ligt, aangezien ik dan niet eens weet dat ik in mijn eigen bed lig en wie dat er naast me ligt.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:00

Jeetje ik zou hetzelfde geschreven kunnen hebben

Ik weet gelukkig wel wie ik ben maar ben in de war waar ik in mijn leven ben gekomen, veel flashbacks naar jeugd etc.

Angst bij slapen was dan vooral irreële gedachten van blijf ik ademhalen als ik in slaap val etc.

Hiervoor bij de psycholoog gelopen en alles gaat nu een stuk beter, kan weer de supermarkt in etc.

Alleen autorijden gaat nog niet goed, binnendoor Nwegen etc prima. Snelweg NoGo na aantal minuten hevige paniekaanval.
Hier zijn we nu dus nog mee bezig.

Ben wel blij dat ik veel gedachtes kan stoppen maar regelmatig komt de gedachte nog van nu word ik echt gek en heb ik geen controle meer.