last-minute faalangst tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

last-minute faalangst tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 14:57

Hey allemaal,

Normaal heb ik er niet zo snel van, maar helaas nu wel: faalangst!

Vrijdag heb ik een oefen-mondeling gehad van een vak dat ik nu moet!! halen anders mag ik niet verder met het schrijven van mijn Bachelor Thesis. Dit ging echter helemaal niet goed en de beste man gaf mij het gevoel dat ik het behoorlijk verknald had en het eigenlijk onmogelijk was dat ik het echte mondeling zou halen.

Het echte mondeling is dus morgen.. ik heb kei- en keihard gestudeerd dit weekend maar ik heb constant zenuwen in mijn buik, het gevoel dat ik in huilen kan uitbarsten en ben ontzettend moe. Ik ben gewoon echt bang om naar het mondeling toe te gaan en ben dan ook bang dat er niks zinnigs uit mn mond komt.

Qua kennis zal ik best een voldoende kunnen halen, maar die angst is echt heel vervelend. Iemand een idee hoe ik me vanavond bijvoorbeeld kan ontspannen en hoe ik minder angstig naar het mondeling toe kan gaan? Met het oefen-tentamen ben ik al huilend weggelopen (wat normaal echt niet zo snel gebeurd).

Ik hoop dat iemand een goede last-minute tip heeft.. alvast bedankt :)

Nassie

Re: last-minute faalangst tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:00

Hier altijd het zelfde probleem gehad, ik viel tijdens het leren in slaap van de stres.
Op het moment van zo'n mondeling krijg je een adrenaline kick en red je je er wel uit.

Wat vooral belangrijk is en goed door ademen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:04

Geef van te voren aan dat je ontzettend zenuwachtig bent en dat je in elk geval heel erg je best hebt gedaan. Misschien geven ze je dan wat meer tijd zodat jij je meer op je gemak voelt?
Als je genoeg tijd hebt, even langs de drogisterij gaan om anti stress pilletjes, die hielpen bij mij bij mijn examens altijd :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:08

Ik heb zelf helaas geen tips, want heb er zelf ook last van en weet ook nog niet hoe ik daar de controle over van kan hebben :+
vorige/ deze (ligt er aan hoe je t bekijkt) week maandag mondeling engels gehad en ging echt dood van de zenuwen. Ik vergeet dan alles wat ik moet zeggen, vergeet te ademen ( :+ ), stem gaat haperen, ging er Nederlandse woorden doorheen gooien en grammaticaal ga ik rare dingen zeggen. Morgen mondeling Nederlands, dus kan ook wel wat tips gebruiken.
Ik lees ff mee :)

Wat iig wel heel verstandig is om te zeggen, is dat je faalangst hebt en er heel zenuwachtig voor bent, vaak hebben docenten daar wel begrip voor en houden ze er rekening mee.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:09

Breng het onder woorden. Aangezien het een mondeling is begint het toch vaak met wat luchtig gepraat voordat de vragen beginnen. Meld dan dat je het heel spannend vind omdat er zoveel van af hangt. Dat je goed geleerd hebt maar op het moment erg bang bent om fouten te maken.

Als je dat al 'kwijt' bent kun je, je daarna beter concentreren. Ook weet de docent dan hoe spannend jij het vind. Voor een volgende keer zou je kunnen denken aan een cursus faalangst. Klinkt mij wel erg extreem want huilend ergens weglopen terwijl het ging om een oefen-tentamen is niet gezond voor je lijf.

Ohw en je mag best fouten maken hoor. Dus wees niet té bang dat het niet goed gaat. Als je goed geleerd hebt en je de stof kent en je denkt dat je een voldoende kunt halen dan moet dat ook wel kunnen. Dat je niet alles weet is niet erg als je maar genoeg weet ;)

Aan pilletjes nu niet gaan beginnen! Die moet je toch echt een keer eerder getest hebben want elk lijf reageert er anders op.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 15:31

Super bedankt alvast voor alle tips! iemand nog een idee hoe ik vanavond rustig kan gaan slapen, mijn hoofd leeg maken?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:27

Reusje0504 schreef:
Super bedankt alvast voor alle tips! iemand nog een idee hoe ik vanavond rustig kan gaan slapen, mijn hoofd leeg maken?

Spreek met jezelf een tijd af dat je stopt met leren. Zeg 19.00 uur. Dan moet het goed zijn. Ga je lekker douchen, nog beetje tv kijken of iets anders leuks! Oja, belangrijk NIET meer met je lesstof bezig zijn dus echt zorgen dat je het om 19.00 uur dan afgesloten hebt.

Ga op tijd op bed en lekker slapen :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 01:41

Als je de stof goed kent, is een mondeling echt hartstikke fijn!
Zorg ervoor dat je de tijd neemt om over je antwoord na te denken. En als het een vraag is over een onderwerp waar je veel vanaf weet, gewoon lekker veel praten.
Heb vertrouwen in jezelf; als je goed hebt geleerd lukt het je!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 09:47

Ik heb het helaas niet gehaald, hij zei dat ik goed had gestudeerd maar het niet goed genoeg snap.. :( mag het over 14 dagen weer proberen of het schriftelijke tentamen maken..