Suikervrij eten icm zwaar lichamelijk werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Suikervrij eten icm zwaar lichamelijk werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:52

:wave:

Sinds een tijdje probeer ik zoveel mogelijk suikervrij te eten. Het gaat me nog niet altijd even goed af, maar hé, het begin is er ;)
Wat ik mij afvraag, is het volgende:

Ik loop momenteel stage bij een dierenasiel/pension en doe hier vrij zwaar werk (veel schoonmaken, lopen, kortom, de hele dag in de benen)
Laatst begon ik sterretjes te zien en begonnen mijn armen en benen te trillen halverwege de dag. Ik heb het voor de pauze gehad, en na de pauze. In de pauze heb ik gewoon normaal gegeten, maar zonder suiker. Wel een appel, maar dat is natuurlijk geen toegevoegde suiker, enkel 'natuurlijke' suikers.
Omdat ik op een gegeven moment echt even moest gaan zitten, dacht ik dat ik wel eens een suikertekort kon hebben omdat het trillen/sterretjes zien ophield nadat ik een stukje chocolade had gehad.

Om een lang verhaal kort te maken:
Hoe kan ik gezond (bij voorkeur suikervrij) eten, en toch mijn werk doen zonder dat het zwart wordt voor mijn ogen en zonder dat ik begin te trillen?

Alvast bedankt :D

Sheran

Re: Suikervrij eten icm zwaar lichamelijk werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:59

Wat eet je wél? Daar hangt het vooral vanaf. En je kunt nu nog best last hebben van ontwenningsverschijnselen, zeker als je nog wel appels etc. eet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:08

Ja, ik heb hetzelfde, dus ik eet maar weer gewoon suikers.
Opzich is het wel vreemd dat chocola het minder erg maakt, omdat het vet in chocola je de suiker minder snel op laat nemen. Zou het zo kunnen zijn dat je gewoon in het algemeen te weinig eet?

Anders moet je gaan denken aan 'langzame' koolhydraten als brandstof voor je lichaam. Volkoren producten, havermout ed. Dan blijft je suikerspiegel stabieler en heb je minder 'dalen'
Dingen met snelle koolhydraten, zoals wit brood etc. Zoveel mogelijk vermijden :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 06:57

Sheran schreef:
Wat eet je wél? Daar hangt het vooral vanaf. En je kunt nu nog best last hebben van ontwenningsverschijnselen, zeker als je nog wel appels etc. eet :)

Ik denk dat het er inderdaad vanaf hangt: wat eet je wél? Vaak hebben mensen de neiging om ook gewoon meteen een stuk minder kcal te gaan eten, van zodra ze suikervrij gaan eten (door gewoon de suikerrijke producten weg te laten). Maar je lichaam heeft wel een minimum aantal kcal nodig, gewoon om goed te blijven functioneren.
Naar mijn ervaring (sinds 2 januari quasi volledig suikervrij/glutenvrij/lactosevrij, op hier en daar een uitspatting na) blijf je zelfs véél langer en makkelijker op je benen op eiwitten en vetten, dan op suikers (en dus ook koolhydraten). Weet dat 'vet' niet iets is waar je bang van moet zijn als vrouw, of moet vermijden. Goede vetten zijn echt enkel maar goed. Vette vis, avocado, noten, eieren, olijven,...

Dus, kan je eens aangeven wat je die dag gegeten hebt, en welke producten daarvan eiwitten en/of vetten bevatte?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:03

je moet zorgen dat je op tijd eet, en op ongeveer dezelfde tijden eet, kiezen voor langzamere energie zoals eiwitten en vetten bijv.

dus ts, wat is jouw eetschema? is dat wel voldoende?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 09:43

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dit is wat ik die dag heb gegeten:

7.45 O: 3 volkoren boterhammen met suikervrij beleg en 1 banaan
12.00 M: 4 volkoren boterhammen met suikervrij beleg, 1 beker yoghurt met muesli en stukjes appel, verder nog 1 mandarijn en 1 appel
15.00 T: stukjes komkommer en wortel en 1 appel
17.30 A: pasta met tomaat, pesto, bosui en kaas

Tussen het ontbijt en het middageten, en na de lunch voelde me ik dus wat duizelig en begonnen mijn handen en benen te trillen. Volgens mij eet ik niet te weinig en ik eet ook eigenlijk nooit wit brood maar altijd volkoren.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ik heb zelf namelijk geen idee hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen, op een gezonde manier :o

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:07

UMayDream schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dit is wat ik die dag heb gegeten:

7.45 O: 3 volkoren boterhammen met suikervrij beleg en 1 banaan
12.00 M: 4 volkoren boterhammen met suikervrij beleg, 1 beker yoghurt met muesli en stukjes appel, verder nog 1 mandarijn en 1 appel
15.00 T: stukjes komkommer en wortel en 1 appel
17.30 A: pasta met tomaat, pesto, bosui en kaas

Tussen het ontbijt en het middageten, en na de lunch voelde me ik dus wat duizelig en begonnen mijn handen en benen te trillen. Volgens mij eet ik niet te weinig en ik eet ook eigenlijk nooit wit brood maar altijd volkoren.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ik heb zelf namelijk geen idee hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen, op een gezonde manier :o

Op basis van deze menu, eet je héél weinig eiwitten (enkel een bekertje yoghurt en wat kaas, gaat in totaal maar op iets van een 10-15gr eiwitten komen, terwijl je als je geen specifieke sporten doet 1gr per kg lichaamsgewicht nodig hebt) en vrij weinig vetten (enkel wat pesto). Je menu op dit ogenblik is bijna 80% koolhydraten, hetgeen je dipje zeker wel kan verklaren.

Denk er ook aan dat muesli (als je'm niet zelf gemaakt hebt) naar alle waarschijnlijkheid een hoop suiker bevat :).

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:10

Ben je vegetarisch? Wat is je 'suikervrije' broodbeleg typisch?

Inderdaad zie ik praktisch geen eiwitten hier, wat zou kunnen verklaren waarom je pieken/dalen ervaart. Dit soort dingen kun je ondervangen door bijv. een gekookt ei te eten op je brood, of kipfilet, of pindakaas erop (er is pindakaas van 100% noot, dus geen suiker toegevoegd, te koop, vaak in de natuurwinkel - even goed de etiketjes lezen). Bijv. bij je tussendoortje zou je een gekookt ei bij je rauwkost kunnen eten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:11

Is een bannaan erbij geen idee? Zit veel meer in dan in een appel.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:15

Aria_zz schreef:
Is een bannaan erbij geen idee? Zit veel meer in dan in een appel.

Gho, ja en nee. Op zich is een banaan heel goed, maar op dit ogenblik zitten er al 4 stukken fruit op één dag in, hetgeen al vrij veel is. Fruit = suiker. Zeker geen slechte suiker, maar het zal wel een stuk zorgen voor pieken en dalen in je bloedspiegel. Fruit altijd wat beperkt houden.

Probeer gewoon eiwitten en vetten in je eten te steken. Als je vegetarisch bent: hardgekookt eitje, kwark, noten, een avocado, kokos (ik gebruik bv kokosroom + amandelmelk bij mijn banaan en zelfgemaakte muesli smorgens, zo krijg je toch wat goeie vetten binnen),... Als niet vegetarisch bent: gooi er minstens één keer per dag een portie vis of vlees bij. Eventueel ook als tussendoortje: gebakken kippenreepjes, meloen met parmaham,...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:19

Ik zie vooral heeel veep brood. Dus idd heel veel koolhydraten. Ik mis vet en eiwitten. Probeer eens om het aan te vullen met noten en zaden.
eventueel sochtens havermout of muesli.

als je suikervrij zegt bedoel je dan dat je dat vervangt met light en kunstmatige zoetstoffen?
Of echt geraffineerde suikers vrij.

zoetstoffen zijn niet goed voor je en je lijf kan daar heel raar op reageren

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 19:15

@Hanmar, ik ben idd vegetariër en krijg dus minder eiwitten binnen. Behalve yoghurt eet ik soms wel een gebakken ei (gekookt lust ik niet :o ), een handje nootjes of neem ik een glas karnemelk. Maar ben het volkomen met jullie eens dat er idd (te)veel koolhydraten en te weinig eiwitten in dit schema zitten.
Mijn broodbeleg is meestal 2 boterhammen met suikervrije jam, 2 met vegetarische paté voor op brood en 2 met appelstroop. Dit verdeel ik dan over de dag en soms eet ik nog 2 boterhammen extra met suikervrije jam of paté. De pindakaas ga ik naar kijken, daar zit dan idd alweer wat meer in!

@Aria_zz/florenc, per dag eet ik meestal 1 banaan, 2 appels en 1 mandarijn/sinaasappel/peer. Ligt er een beetje aan wat er in huis is. Ik dacht altijd dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel fruit je eet, aangezien dit geen geraffineerde suikers zijn. Maar blijkbaar is teveel fruit dus ook niet goed?
Dat van die kwark/kokosroom/amandelmelk is een goede tip! Kwark zit alweer wat meer in dan yoghurt, en volgens mij hebben we nog wel kokosroom in huis. :)

@callum, 's ochtends havermout of muesli heb ik geprobeerd maar dat was geen succes. Dat vult voor mij niet genoeg en ik krijg dan heel snel weer trek. De muesli doe ik wel door de yoghurt die ik meeneem naar stage, en als het goed is (zal het voor de zekerheid morgenochtend nog een keer checken), is die muesli wel suikervrij :j
Met suikervrij bedoel ik ook echt suikervrij, dus ook geen zoetstoffen. Maargoed, echt helemaal suikervrij eten lukt me nog niet, ik eet wel eens een koekje of snoep een chocolaatje.

Bedankt allemaal voor het meedenken, dat helpt me ontzettend!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:12

Als vegetarier is het wel wat lastiger ja, maar gelukkig toch zeker niet onmogelijk! Gebruik je wel eens vleesvervangers? Soms zijn die namelijk geweldig qua veel eiwitten/weinig koolhydraten en vetten. Ik ben zelf niet vegetarisch, maar eet best vaak bijv. vegetarisch gehakt o.i.d. om eiwitten toe te voegen aan mijn maaltijd.

Een andere bron; bonen en peulvruchten. Ik eet bijv. best vaak linzensalade; linzen met allerlei rauwkost of sla, aangemaakt met wat olijfolie + azijn, wat kruiden (mint, koriander en peper/zout doe ik vaak), is samen met best een fijne manier om misschien wat meer eiwitten te eten, en toch vegetarisch. Moet je wel van linzen houden natuurlijk ;)

Wat ik ook vaak doe is mijn rauwkost dippen; ken je hummus? Is een 'smeersel' op basis van kikkerwten en olijfolie (dus eiwit + goede vetten). Kun je eventueel zelf maken maar verreweg de meeste supermarkten verkopen 't ook gewoon. Vind ik persoonlijk ook heel lekker op brood, trouwens! :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 20:38

Vleesvervangers eet ik dagelijks :j Ik zal eens kijken voor wat meer vega broodbeleg, vegetarische ham vind ik erg lekker dus dat kan ik wel eens meenemen op brood.
Linzen ben ik niet weg van, maar voor de verandering is het wel eens lekker! 's ochtends heb ik meestal niet zoveel tijd om iets klaar te maken (of heb ik er gewoon geen zin in :+ ) maar als ik eens een ochtend vrij heb, dan ga ik dat proberen.
Hummus ken ik, daar ben ik erg van fan! Ik had alleen nog nooit bedacht om het op brood te doen, goede tip, thanks! :D

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:08

Ik zou, als ik jou was, eens wat gaan eten rond de klok van tien, daarmee vang je het dipje tegen lunchtijd op. Wat meer eiwit is als vegetatier best te doen, vis, ei en noten zijn eiwit rijk. Al zit er in brood en pasta ook best wat eiwitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:26

Mag ik je een tip geven? :)

Vergeet heel het suikervrij eten en eet gewoon! Vooral als je zoveel beweegt. Ik zeg niet dat je suiker nodig hebt, het is waar dat (geraffineerde en korte) suiker alleen maar néémt in plaats van geeft. Maar je zal veel gelukkiger en energieker zijn als je gewoon eet wat je nodig hebt, en geen honger hoeft te lijden!

Eet 5 x per dag, en zorg ervoor dat je vooral genoeg fruit en groenten eet, koolhydraten (rijst, pasta, brood,...) en in jouw geval als vegetariër ook genoeg vervangers voor de vlees en de vis etc. die je niet eet. Eiwitten zijn ontzettend belangrijk om geen honger te hebben en je lichaam van voldoende energie te voorzien :)

Een gezond voedingspatroon draait niet om het eten van wel of geen suiker, het draait om vooral evenwichtig eten. Een beetje suiker kan echt echt echt geen kwaad, integendeel... ik geniet sinds kort weer van elke ochtend een boterham met hagelslag en rond 16 uur eet ik gerust een stukje zelfgemaakte appelcrumble. Op een warme dag drink ik zelfs een glas cola. Heb me nog nooit zo goed gevoeld...

Belangrijker is dat alles wat je eet zo vers mogelijk is, en zo weinig mogelijk bewerkt in een fabriek.

Ach ja, wat je ook doet, eet in elk geval genoeg! :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:43

Van geraffineerde suikers krijg je geen energie.
en als je eenmaal gewent bent om die te mijden kom je niks te kort. Je hoeft niet minder te eten en ook geen honger te hebben.
over hrt algemeen krijg je steeds honger van geraffineerde suikers omdat ze je suikerspiegel laten schommelen.

ts zoek naar een goeie balans in koolhydraten vetten en eiwitten. Is lastig als vegetarier. Variatie is meestal de sleutel.
sterkte

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:53

Ik mis een tussendoortje om 10.00 uur? Van 7.45 tot 12.00 zonder eten is wel erg lang, dat verklaart het trillen.
Zelf eet ik om 10.00 uur een plak roggebrood met 30+ kaas, jij zou wellicht 2 plakken met volvette kaas kunnen eten.

Over muesli. Wat je ook kunt proberen is een flinke bak met volle yoghurt met muesli (zelf eet ik graag de 4-granen van AH) met schep gebtoken lijnzaad en eetlepel Chiazaad. De Chiazaadjes zetten uit en geven je langer een "vol" gevoel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:58

Wat je tussendoor in de middag eet, geeft ook niet veel energie. Een schaaltje volle yoghurt met muesli erbij geeft meer energie.
En 's avonds eet je ook niks? Daar gaat je bloedsuiker ook van schommelen, die kan dan 's morgens erg laag zijn.

Probeer zoals hiervoor ook al genoemd vaker op de dag wat te eten, zodat je bloedsuikerspiegel niet teveel schommelt, vooral ook omdat je best wel zwaar werk doet.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:12

Nou UMD je haalt me de gedachtes uit m'n hoofd (? :=). Ook sinds kort suikervrij en in het begin veel hoofdpijn maar laatste dagen ook duizelig. Ook vegetarisch, eet wel vis maar niet zo vaak ivm studentenbudget. Dus ik lees even met je topic mee! Eet nu vaak 's morgens kwark, hoewel dit niet fijn mengt met muesli vind ik. Verder inderdaad hummus op brood en vaker noten tussendoor.
Hou het wel vol, ik merk nu al zoveel verschil, is het zeker waard! Geen opgeblazen buik meer, m'n huid is veel zachter, geen buikpijn, minder pijn en meer energie! Succes :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:36

ik zie idd geen enkel probleem met suikervrij eten in de zin van geraffineerde suikers
wel zou ik ts aanraden eiwitten te verhogen in het rantsoen
dus als je fruit eet, handje noten of wat kwark oid er bij
of lekker hummus op je brood, eitje op je brood
avocado noem maar op...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:47

Wat ik ook altijd lekker vond op brood was uitgelekte kwark gemengd met bruchettakruiden.
De kwark kun je laten uitlekken in een theedoek of koffiefilter, bruchettakruiden zijn bijvoorbeeld te koop bij de xenos voor weinig.

Zelf eet ik niet meer geheel suikervrij, maar is het wel zo dat ik niet veel suikers binnen krijg. En ik voel me zonder geraffineerde suikers echt veel beter dan met :j
Is je pasta trouwens ook volkoren?
Maar het gekke is dat ik toch altijd nog schommelingen in de bloedsuikerspiegel krijg van appels (niet als ik de appels verwerkt heb tot appelmoes bijvoorbeeld, dat is het bijzondere).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:51

Ik zou die yoghurt vervangen voor volle kwark. Daar eventueel nog een flinke schep hennepzaad in doen en rond een uurtje of 10:00 nemen en dan je brood gewoon voor de lunch.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:13

en vergeet je gezonde vetten niet. Zie een hoop brood voorbij komen maar weinig vetten. Eet je wel vis? Dan zou je bijvoorbeeld zalm kunnen eten. Avocado is ook heel gezond. Kokosolie/vet, kun je ook in een smoothie doen. Zelf eet ik ook geen suiker/granen en houd me op stal ook druk bezig met zwaar werk maar dat gaat uitstekend zolang ik de juiste brandstof in m'n lijf stop ;)