Het begint weer! Wespen, bijen, hommels, teken, etc. etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Het begint weer! Wespen, bijen, hommels, teken, etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:24

De eerste heb ik al gesignaleerd en het is me net ook al overkomen dat ik gewoon NIET rustig even buiten kan zitten....

Als kind vond ik ze al niet leuk, maar dat is naarmate ik ouder werd alleen maar erger geworden. Vroeger werd mij geleerd dat ik héél rustig moest blijven staan of zitten, maar dat lukt me tegenwoordig niet meer. Ik ren hard weg... -O-

En het maakt me niet uit waar ik ben, thuis of bij iemand anders op een terrasje of aan het shoppen in de stad, of ik nou druk met iemand in gesprek ben of niet als er zo'n beest in mijn buurt kom ben ik weg. Heel vervelend, maar ben er gewoon zo bang voor geworden dat ik gewoon echt niet rustig kan blijven... ^)

Een paar jaar terug was het op de camping zo erg dat ik gewoon de hele tijd binnen in de caravan zat.. Gingen we naar het zwembad dan had ik geregeld een hele work out en héél wat uren in het water erop zitten als we weer terug gingen. :=

Nu dus mijn vraag, is er niet iets waarmee je die beesten een beetje op afstand kan houden? Kleding (kleur?) die je beter niet aan kan doen? Of bv. spul wat je ook tegen muggen hebt wat je op kan spuiten, is dat er ook tegen wespen e.d.? Ik weet al dat het beter is om geen luchtjes etc. op te doen.. En wat is nou DE oplossing wat je thuis kan gebruiken dat ik in elk geval RUSTIG in de tuin kan zitten.. Het word anders echt een ramp deze zomer voor mij.. -O-

Ik ben dan ook helemaal niet blij met afgelopen winter, was het maar wat strenger geweest dan waren ze hopelijk wat meer dood gevroren :+ Lief hè? Sorry! Heb gewoon echt zo'n hekel en angst voor die beesten... :\ Muggen maakt me weer niet uit, maar teken bv. zijn ook een ramp.. :(

Meer mensen hier last van? Lotgenootjes?
Of mensen die DE gouden tip hebben?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:26

Herkenbaar !! Vroeger was ik totaal niet bang, toen ving ik hommels met mijn handen :')

Ben al talloze keren gestoken door wespen, ze kwamen klem te zitten tussen bv mijn haar of een kledingstuk zonder dat ik er erg in had dat er een wesp op mij zat, daardoor ben ik er nu als de dood voor.

Kruidnagel in water schijnt te werken tegen wespen..
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 28-03-14 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:28

Hier ben ik ook heel benieuwd naar! Ik ben ook echt niet gediend van hun bezoekjes en mijn moeder helemaal niet. Die gaat gillen, rennen en met haar handtas (of een ander dichtstbijzijnd voorwerp) in de rondte slaan.. Ik volg dit even. :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:29

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:29

Niet om je nog negatiever te stemmen maar een strenge winter doet niet af aan het aantal insecten :=
Het voorjaar is het cruciale punt.

Maar om op je vraag terug te komen: waarom ben je er zo bang voor? Maak je je niet een beetje té ongerust en focus je je niet een beetje teveel?

Verder... ik denk dat je alleen maar veel kunt smeren met anti-insectenspul... meer kun je niet doen denk ik buiten wat je al doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:33

Hommels en bijen zijn belangrijk voor de bestuiving.
Vooral vroeg in het voorjaar als er zo'n dikke brommel op een krokus landt en dan met bloem en al omkukeld, is een prachtig gezicht. Als je bijen en hommels met rust laat doen ze niets. Wespen en hoornaars is een ander verhaal.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:33

Zeer herkenbaar en nu ik zelf moeder ben moet ik me nog beheersen ook om de angst niet over te brengen. Met name wespen is een probleem. Gezellig terrasje is geen lol aan alleen in het donker als ze slapen.
Heel genant want iedereen vind dat he je aanstelde. Stil zitten helpt niet want ze komen heel brutaal gewoon op je zitten. Brrrrr

Wat hielp was roken of naast roker zitten. Ik rook niet maar heb van ellende weleens met sigaret op terras gezeten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:34

Hommels zijn echt <3

Hoornaars zijn echt eng :oo daar kan ik het zelfs niet zo mee vinden en ik ben toch wel van de bijen ed(imkers vind ik ook reuze interessant)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:40

Dus als het in het voorjaar gaat vriezen dan hebben we minder insecten?? Helaas is dat nu ook niet het geval, we hebben al een super mooie voorjaar! Ik ben echt bang aan het worden dat in de zomer het straks stikt van die beesten. :=

Ik heb eigenlijk geen idee waarom ik er precies zo bang voor ben, vooral voor het feit dat ik gestoken ga worden. De angst word ook steeds groter naar mate ik ouder word merk ik. :\ Ik houd ervan om lekker buiten in de zon te zitten en zo gauw het mooi weer is ben ik ook erg vaak buiten te vinden (zowieso bij de paarden al veel buiten, maar thuis zoek ik ook erg vaak de tuin op als het weer het toe laat). Kan daar echt van genieten, maar zo gauw ik zo'n beest hoor of om me heen zie word ik bang en ren een stukje weg. Gaan ze dan weg, dan ga ik weer zitten, komt ie weer, ben ik weer weg. Ik denk wel dat ik te ongerust ben, maar hoe kom je daar van af??

Bedankt al voor de tips! Vond op google dat wierrook ook goed schijnt te helpen?
En ga de drogisterij is even plunderen met anti insectenspul.... Als dat helpt..

Mijn vader rookt en mijn vriend ook, ik moet dus maar bij hen in de buurt blijven van de zomer? :Y)
Ik laat ze overigens verder wel met rust, ren alleen weg.. :+
Ga er niet naar slaan o.i.d.

Ibbel

Re: Het begint weer! Wespen, bijen, hommels, teken, etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:47

Insecten kunnen prima tegen vorst. Je wilt een nat voorjaar met lekker veel ziekmakende schimmels :D
Wespenval ophangen een stuk van je terras af. En als je veel wespen in je tuin hebt eens laten zoeken of er nergens een nest zit.

Ik was er vroeger ook niet erg van gediend, maar nadat ik weer eens een paar keer was gestoken en dat eigenlijk best meeviel ben ik erachter dat je er (zolang je niet allergisch bent) niet dood van gaat...
Wat kán je nou gebeuren? Een steek en een bult op je arm of waar dan ook. Die is na een dag ook weer weg.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:52

Ohhh hahaha, nou dat natte voorjaar hebben we ook niet echt.. :+

Dat is denk ik ook het probleem, ik ben nog nooit gestoken door een wesp... Ben bang voor de pijn en het gevolg ervan volgens mij.... Weet dus overigens ook niet of ik er allergisch voor ben of niet...

We hebben ooit wel een wespennest in de spouwmuur van de garage gehad, die is een paar jaar terug al weggehaald. En mijn broertje is toen keer aangevallen door een hele zwerm, die is er ook goed van af gekomen. En toch, blijf ik bang... Opzich hebben we ze niet extreem veel in de tuin, maar moeders heeft wel een prachtige tuin met veel planten en bloemen e.d. Dat trekt natuurlijk toch meer insecten aan in alle maten en vormen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:58

Bijen en hommels steken pas als ze zich ontzettend bedreigd voelen, dus zolang je er niet op gaat zitten of er naar slaat, heb je daar in principe geen last van. Ik zou bloemetjesparfum en felgekleurde kleding mijden, dan hebben ze minder neiging om even te checken of er stuifmeel bij je te halen is :D

Wespen zijn in het voorjaar op zoek naar hartig voedsel maar meestal niet agressief. Maar wel even opletten als je in de zon een broodje kroket eet met zo'n beest in de buurt, een hapje wesp is geen goed plan :n in het najaar/eind zomer gaan ze naar zoetigheid zoeken en dan worden ze ook chagrijnig, dat is het moment dat je het beste niet met een ijsje naast een prullenbak kan gaan staan. Zoetigheid afdekken en een wespenvanger aan de andere kant van de tuin lost dan een hoop op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:08

Yessy schreef:
Bijen en hommels steken pas als ze zich ontzettend bedreigd voelen, dus zolang je er niet op gaat zitten of er naar slaat, heb je daar in principe geen last van. Ik zou bloemetjesparfum en felgekleurde kleding mijden, dan hebben ze minder neiging om even te checken of er stuifmeel bij je te halen is :D

Wespen zijn in het voorjaar op zoek naar hartig voedsel maar meestal niet agressief. Maar wel even opletten als je in de zon een broodje kroket eet met zo'n beest in de buurt, een hapje wesp is geen goed plan :n in het najaar/eind zomer gaan ze naar zoetigheid zoeken en dan worden ze ook chagrijnig, dat is het moment dat je het beste niet met een ijsje naast een prullenbak kan gaan staan. Zoetigheid afdekken en een wespenvanger aan de andere kant van de tuin lost dan een hoop op :)

Heb ooit eens een wesp een stuk ham uit mijn nasi zien oppeuzelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:13

JA HIER!! Al die vliegende stekende beesten zijn zo eng... Ik kan ook nooit optimaal genieten van de zomer door die poedersuiker beesten :')

Ik ben zo vaak bij mijn paard weggerend omdat er zo'n huuuuuge steek ding naar ons toe kwam vliegen. En dan uit schuldgevoel terug gaan om dat ding weg te jagen met een of andere stok of ander voorwerp dat ik kan vinden. Om erna weg te rennen omdat ie misschien boos op me is. :')

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:21

Wij zetten in de zomer altijd potjes 'water' met getrokken kruidnagels in de hele tuin en binnen. Die geur vinden ze verschrikkelijk. Het helpt wel, bij ons tenminste ;).

Je kan natuurlijk zo'n fles met dikke ranja/siroop ergens in de tuin neer zetten, waardoor ze daar dus heen gaan i.p.v. naar jou, maar dan lok ze juist wel, dus dat zou ik niet zo snel doen denk ik.

Edit; ik lees net dat je iets zoekt voor je eigen lichaam, voor als je weggaat of zo. Misschien kruidnagelgoedje over je uitsmeren? Haha, weet niet hoe lekker dat ruikt ;).

Succes iig!

Oh, nog een keer edit: voor teken, muggen en dazen werkt knoflook heel goed. Onze hond en paard geven we in de zomer elke dag knoflook door het eten. Hierdoor bevat de huid dus een bepaalde smaak/geur waardoor teken zich meteen laten vallen en dazen en muggen niet willen steken. Dit werkt voor mensen ook. Of het zo praktisch is weet ik niet :D .
Laatst bijgewerkt door Arcodavella op 28-03-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:23

nou ik heb het ook hoor, laat staan dat ik er vroeger nooit naar om keek en zeker overal in de bosjes aan het spelen was, of zou er nu meer zijn dan vroeger?

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:24

Bijen en Hommels zijn voor mij geen probleem, die doen inderdaad vaak vrij weinig en zijn niet agresief.

Wespen zijn voor mij wel een groot probleem, ik ben daar namelijk zwaar allergische voor, hierdoor ben ik ook 'bang' van ze geworden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:32

Je kunt ook een sprayflesje meenemen met (verdunde) tea-tree erin. Zo jaag ik altijd de wespen uit mijn huis. Spray ze zo richting de deur!

Maar ook als je buiten zit, kun je ze zo wegjagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:30

Hommels en bijen zijn vriendelijk , wespen sla ik niet naar maar blijf doodstil zitten. Ik ben banger voor vliegende lieveheersbeestjes :o

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:31

Ban vannacht ook al gestoken door een mug :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:09

Ik heb dat ook, ik ben echt doodsbang voor wespen. Hommels ben ik minder niet/minder bang voor. Ik ren dus ook altijd weg; kunnen ze best zeggen dat je rustig moet zitten maar eh, echt niet hè. Ik ren lekker weg.

Ik was afgelopen jaar zó blij in de zomer; ik heb hier in Ede gewoon praktisch geen wespen gezien! Toen ik een week in Nijmegen was, viel me wel op dat daar veel meer wespen leken te zijn.
Jammer genoeg is het deze winter hartstikke warm gebleven, dus zijn al die rot insecten niet kapot gevroren. Ik kijk nu al uit naar de zomer.. not. Ik zit in de zomer ook zelden buiten als er veel insecten zijn, ik vind het vreselijk. Rot beesten.

En het ergste? Ik ben nog nooit gestoken door een wesp! Waar mijn angst vandaan komt, weet ik dus ook niet..

Edit; ik lees nu net dat het niet aan de winter ligt maar aan het voorjaar, oeps, weer wat geleerd.. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-14 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:11

Ik heb geen antwoord op je vragen TS...

Vandaag zat er ook een hommel in de stal van 1 van de pony's... Gelukkig stond de pony er niet in... De hommel is er zelf weer uit gegaan, gelukkig maar, want ik zou hem er niet uit durven halen :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:22

Ik had dit weekend ook een hommel in mijn schuur/kippenhok. Ze zijn nu nestruimte aan het zoeken denk ik. Een hommelnest is helemaal niet erg/eng maar niet in mn schuur waar de kippen zitten. Toen ik hem/haar na 4x uit de schuur jagen weer terug zag komen (bij zoveel bezichtigingen is de kans van 'aankoop' redelijk groot denk ik) heb ik hem/haar platgeslagen...

Vind het eigenlijk nog steeds erg, zo'n schattige hommel! Gaat vreselijk tegen mn principes in om hommels iets aan te doen. :(

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:34

Iemand voert hier knoflook aan hond en paard,ik zou mensen aanraden om zich hierin te verdiepen want het is hartstikke ongezond en kan zelfs gevaarlijk zijn. :-)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:38

Sigaret in je hand houden. Ze houden niet van rook