Ervaring met medicijn Seroquel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zorgzaam

Ervaring met medicijn Seroquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:50

kavama

Re: Ervaring met medicijn Seroquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:36

Ik heb het vanwege mijn vele angstgedachten, bijkomend voordeel is dat ik er heel goed van kan slapen, het hele grote nadeel waar ik niet zo veel last van heb is dat je er extreem van aan schijnt te komen.
Ik heb er veel gesproken die gewoon in een maand 30 kilo aankwamen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:37

Ik geef het op m'n werk :j

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:41

Ik ken het, heb het vroeger gebruikt en heb meer last gehad van de bijwerkingen dan dat ik baat van het middel heb gehad...
Grootste problemen die ik had met het middel was dat ik in een soort waas leefde (helemaal afgestompt, niets meer echt doordrong en vrijwel emotieloos was) en daarbij gigantisch er van aan kwam (vreetbuien/oncontroleerbare honger).

Als ik alles vooraf had geweten was ik er nooit aan begonnen... Mijn klachten waarvoor ik het slikte waren minder erg dan de gevolgen die het middel heeft gehad (in mijn geval)

In de US lopen ook nog diverse 'groepsrechtszaken' rond dit middel....

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 14:59

quera schreef:
En hoe zijn de ervaringen ermee dan?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:58

Dat is heel uiteenlopend. De een vind het een wereldmiddel en de ander heeft te veel bijwerken icm de klachten die ze ervaren

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:55

ik heb het een paar keer sporadisch als inslaper gekregen , is het niet voor gemaakt, maar deed helemaal waarvoor ik het voorgeschreven kreeg,, KO in een kwartiertje :+
heb toen ook van 11 uur 's avonds tot 15 uur de volgende dag geslapen
de paar keer er na een iets beschaafdere nacht kwa uren, maar die eerste nacht had ik al drie weken vrijwel niet geslapen, dus ik moest inhalen denk ik ;)
ik bleef er wel de rest van de dag suf van

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:03

Ik slik het al heel lang dus kan er aardig wat over vertellen er is ook een langwerkende variant net als concerta.Die slik ik nu ook . Dus kom maar op met die vragen. En ja ik ben wel aangekomen maar zit nu op een vast gewicht afvallen lukt moeilijk.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:38

Ik slik olanzapine. Dat is ook een middel wat je gewicht beïnvloed ik heb er goed de balen van maar ik kan ook niet zonder omdat ik me dan niet voel zoals ik me nu voel.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:49

Ik werk bij dementerende ouderen en wij gaven het voornamelijk voor onrust en mensen die veel riepen en verward waren.
Ook in de psychiatrische stages was dit een veel voor komend middel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:48

Weet iemand of je hier gewoon kinderen mee kan krijgen. ik slik ook citalopram

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:51

quera schreef:

Ik ook, werk in de psychiatrie. Ervaringen zijn idd wisselend, een aantal hebben heel vervelende bijwerkingen, voelen zich afgestompt en komen gigantisch aan. Maar er zijn er ook die er veel baat bij hebben.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:29

franka75 schreef:

Ik heb er hier 2 rondlopen ;)

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 13:09

Gerritt schreef:
Ik werk bij dementerende ouderen en wij gaven het voornamelijk voor onrust en mensen die veel riepen en verward waren.

De uitgebreide versie kan via pb:

Het gaat hier om een bijna 64 jarige vrouw die aan het dementeren is al een aantal jaar.
Ze zit sinds 3 weken in een verzorgingstehuis en kan niet wennen.
Je moet deze vrouw zien (banketstaaf gezegd) als een hond met alle vrijheid van bewegen en zit nu gevangen tussen vier muren.
De bewegingsruimte is daar beperkt door de kleine gang en ze mag om te beginnen al 6 weken niet naar buiten omdat ze bang zijn dat ze niet meer mee naar binnen te krijgen is en de prikkels verkeerd uitpakken.

Het medicijn gebruik is op dit moment:

Ochtend: Oxazepam + Quetiapine
Middag: dreigt er een boze bui te komen ook Oxazepam
Avond: Quetiapine
Vanmorgen om 2.00 uur ook nog Oxazepam gehad.

Nu lukt slapen nog niet in de nacht en overdag hangt ze in de stoel of gaat dwalen door het gangetje.
Verder is ze gaan bedplassen daar en kwijlt.
Kijkt afwezig uit d'r ogen en praten komt van ver.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:33

Dilayla schreef:
franka75 schreef:

Ik heb er hier 2 rondlopen ;)

oh ok gelukkig

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:34

Zorgzaam schreef:
Gerritt schreef:

De uitgebreide versie kan via pb:

Het gaat hier om een bijna 64 jarige vrouw die aan het dementeren is al een aantal jaar.
Ze zit sinds 3 weken in een verzorgingstehuis en kan niet wennen.
Je moet deze vrouw zien (banketstaaf gezegd) als een hond met alle vrijheid van bewegen en zit nu gevangen tussen vier muren.
De bewegingsruimte is daar beperkt door de kleine gang en ze mag om te beginnen al 6 weken niet naar buiten omdat ze bang zijn dat ze niet meer mee naar binnen te krijgen is en de prikkels verkeerd uitpakken.

Het medicijn gebruik is op dit moment:

Ochtend: Oxazepam + Quetiapine
Middag: dreigt er een boze bui te komen ook Oxazepam
Avond: Quetiapine
Vanmorgen om 2.00 uur ook nog Oxazepam gehad.

Nu lukt slapen nog niet in de nacht en overdag hangt ze in de stoel of gaat dwalen door het gangetje.
Verder is ze gaan bedplassen daar en kwijlt.
Kijkt afwezig uit d'r ogen en praten komt van ver.

zo over platgooien gesproken, wat erg zeg

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:37

Het is in en in triest.
Heb hier ook clienten zitten die als een dronke persoon gaan lopen zo onder invloed zijn ze dan. Maar ze hebben het nodig voor de nacht. Cliënte reageerd ook heel heftig op de medicatie. Want dit hadden ze ook nog nooit gezien. Cliënte heeft hiervoor 4 weken lang max 1.5 uur per nacht geslapen. Nu met medicatie 6 a 7 uur.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 17:42

Waarom wordt dit dan toch voorgeschreven vraag ik me af?

http://www.consumed.nl/bijsluiters/2920/Seroquel_XR

Wees extra voorzichtig met Seroquel XR
Seroquel XR dient niet te worden gebruikt door oudere patiënten die lijden aan dementie (verlies van functies van de hersenen). Dit is omdat de groep van geneesmiddelen waartoe Seroquel XR behoort, het risico op een beroerte of in sommige gevallen het risico op overlijden kan verhogen bij oudere patiënten met dementie.
-
http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdsc ... heimer.htm

Conclusie onderzoekers. Quetiapine en rivastigmine zijn beide niet effectief bij de behandeling van agitatie bij patiënten met dementie die zijn opgenomen in een verpleeghuis. In vergelijking met placebo geeft gebruik van quetiapine een significant grotere afname van de cognitie.
-
http://nl.wikipedia.org/wiki/Quetiapine

De FDA waarschuwt nadrukkelijk tegen gebruik van alle antipsychotica bij dementie en gebruik -off label- als slaapmiddel.[5] Quetiapine heeft als bijwerking toename van het lichaamsgewicht en een ongunstiger cholesterolprofiel, terwijl diabetes type 2 er moeilijker door vast te stellen wordt. Het risicoprofiel voor hart- en vaatziekten wordt daardoor ongunstiger.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:47

Zijn er nog Bokkers die dit slikken?
Ik ben gisteravond begonnen,twee keer daags 25 mg van de XR versie. Even voor de duidijkheid: ik heb geen last van psychoses, ik ben zo (hyper) actief dat ik aan manisch grens. De bedoeling is dat ik wat rustiger word en zo mijn energie beter kan gaan verdelen want ik put mezelf uit.

Maar ik vind het nu wel eng spul eigenlijk. Momenteel zitten mijn hyperactiviteit en een bepaalde sufheid naast elkaar in mijn hoofd waardoor ik heel geagiteerd word en mezelf opgesloten voel. Mijn lijf is trillerig en ik moet het steeds bewegen en/ of iets zitten eten om bij mezelf te blijven. Ik weet niet of iemand het gevoel kent van bijna in slaap vallen, dat je wegzakt en dan ineens met een schokkend lijf weer wakker schiet? Dát gevoel heb ik dus, van dat bijkomen.
Ik voel me onrustig en angstig, niet voor iets, gewoon het gevoel.
Verder ben ik heel afgevlakt en onverschillig, ik zou echt uit pure who cares domme dingen doen.

Herkent iemand dit en is het gewoon de gewenning of reageer ik er verkeerd op?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:56

Urielle, ik slik dit! Veel meer (350mg) maar bij jou is het opbouwende zo te lezen, het is zooi en je lichaam moet aan deze zooi wennen. Het klopt dat je er in het begin heel slaperig van word, maar na ongeveer 2 weken knap je op. Het afbouwen hiervan is echter een HEL! Is het echt de enige optie dat je seraquel krijgt? Je reacties kloppen op de bijwerkingen die je in het begin kunnen bijkomen, maar gezien jou situatie vind ik dat wel raar. Miisschien even navragen bij je dokter op psygiater ? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:09

Wat fijn, zo'n snelle reactie!

Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat ik straks meer voorgeschreven krijg, de psychiater wilde gewoon net de scherpe randjes van mijn drukheid afhalen zonder verslaving of neveneffecten. Ze is nog een beetje aan het zoeken naar de juiste medicatie voor me (en volgens mij ook de juiste diagnose, volgens mij kan ze niet helemaal besluiten of ik alleen hyper ben met periodieke totale uitputting of dat ik bijvoorbeeld bipolair ben. )

Momenteel voel ik me heel akelig maar als dit gewoon de gewenning is moet ik het gewoon een kans geven.

Hoe zit het trouwens met autorijden?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:14

Kan ze het niet eerst proberen met Ritalin te onderdrukken ? Dat is voor ADHD en kan ook je scherpe kantjes minderen in de vorm van hyperactiviteit. Als dat niet werkt kun je Concerta proberen maar dat word niet vergoed.

Seraquel is wel een heftig middel je hebt ook echt tijd nodig eraan te wennen... Ik neem het s'avonds bij mij werk het dan in de nacht het ergst en heb de gewone versie er ook bij zo kan ik overdag ook nog door licht onderdrukt en heb dan s'avonds de nieuwe dosis. Ik heb borderline, en heb het echt nodig maar ondanks de medicatie nog mijn triggers + 25KG erbij.

Autorijden mag niet, je bent niet verzekerd met dit middel achter het stuur.
Er staat een stikker op je medicatie doosje maar mijn psychiater waarschuwde er echt voor. Ik slik het al jaren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:32

Die 25 kilo erbij kan ik me helemaal voorstellen ja. Ik heb echt de hele dag zitten eten. Voor mij niet van de honger maar ik sta net iets buiten mijn lichaam. Niet compleet dissocieren maar ook niet helemaal erin. Ik moest gewoon eten om mijn lichaam te voelen,en ook expres warmte en koude zoeken en in de avond begin ik nu met mijn armen strekken en met mijn handen over mijn bovenbenen wrijven om contact te houden. Ik klink nu compleet maf maar het is het medicijn dus!

Wat bedoel je met je triggers, als je dat wil beantwoorden uiteraard.

Ritalin en Concerta heb ik nog niet gehad, ik ben ook niet echt ADHD want ik kan me goed concentreren normaal. Mijn hoofd lijkt alleen op een nooit eindigende takenlijst, liefst zes naast elkaar. Ik ben net een duracellkonijn. Ik voel me daar ook happy mee. Helaas is soms de batterij leeg en dan ben ik op. Daarnaast sta ik zo onder hoogspanning dat teveel stress, teveel emoties of teveel prikkels zorgen dat ik geagiteerd, snauwerig en boos reageer.
Ik weet niet onder welke stoornis dit valt :=

Hmmm, ik zit in de thuiszorg en moet met de paarden ook thuis veel auto rijden. Maar ik kan me voorstellen dat het suffe, afstandelijke en onverschillige niet gewenst is achter het stuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:34

Een ROT medicijn!!!!
Ben er onwijs veel van aangekomen en het was ONWIJS moeilijk om er weer af te komen.
Als er ook maar een kleine kans is om iets vervangends te vinden, zou ik je aanraden om dat te proberen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:50

Ik reageer morgen even op je vragen tuurlijk wil ik die beantwoorden maar ga nu slapen.
Lange dag gehad. 5 oxazepan op om de shetlanderdag vol te houden en me gewone medicatie.
Nu me seraquel innemen. Ik kan er echt niet zonder dan sla ik compleet door.