Orthomoleculair en kPNI, ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Orthomoleculair en kPNI, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:07

Naar aanleiding van een reeks zaken die opvallen aan mijn lichaam, is me gisteren door een osteopate aangeraden om eens verder te gaan bij een orthomoleculair arts/dietist (is dat hetzelfde?) op basis van kPNI. Op basis van mijn "klachten" gaf zij aan dat zij mijn lichaam niet optimaal gaat krijgen, als ik de inwendige "ik" niet grondig ga aanpakken.

Een heel aantal jaartjes geleden ben ik 2 keer bij een orthomoleculair dietiste geweest, maar die ging met pensioen, dus daardoor niet verder gegaan. Dus ik sta er zeker voor open.

Ik ben benieuwd wie hier ervaring heeft en of je die ervaringen wilt delen. Uiteraard de positieve maar ook de negatieve.

Waar moet je op letten als je naar "zo'n" arts of dietist op zoek gaat?

Knakkertje

Re: Orthomoleculair en kPNI, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:25

Ik loop nu al sinds augustus vorig jaar bij een orthomoluculair arts die de KPNI-opleiding heeft gevolgd. Zij is tevens een Drs. in de Gezondheidswetenschappen en NAET-therapeute.
Tot nu toe alleen maar goede ervaringen. Ik kampte met enorme vermoeidheidsverschijnselen en had een slaapstoornis ontwikkeld. De huisarts verwees me door naar het slaapcentrum en wilde me antidepressiva geven.
Omdat ik verder wilde kijken ben ik bij haar terecht gekomen en wat bleek, mijn bijnieren waren uitgeput. Ze heeft me redelijk snel weer op de been gekregen maar het is net alsof er steeds en 'schil' afgepeld wordt. Nu komt naar voren dat mijn lever niet goed werkt en ik een schimmelinfectie heb waardoor ik nog steeds niet de oude ben.

In het begin kon ze nog geen bloed prikken dus stuurde ze me regelmatig naar de huisarts om bepaalde waardes te laten prikken (die trouwens goed meewerkte). Nu kan ze dat zelf en kan ze ook de ontlasting laten onderzoeken. Op die manier heeft ze 'harde' waardes en kan ze gericht een plan opstellen. Belangrijk, zij gaat uit van alleen maar wetenschappelijke onderzoeken. Dus geen vage aannames etc.

In de tussentijd heeft ze me ook nog door gestuurd naar een psychotherapeut met een KPNI-achtergrond om ervoor te zorgen dat de 'stress-as' uitgezet werd. Daar heb ik een 5-tal sessies gehad.

Ze werkt met supplementen (van Bonusan) dus mijn keuken staat vol met allerlei potjes ;)
Het kost enorm veel geld omdat de supplementen niet vergoed worden maar dat heb ik er wel voor over.

Kortom, waar de huisarts geen raad mee weet, gaan hun verder.
Ik weet niet in welke regio je iemand zoekt maar ik kan haar wel om referenties vragen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:59

Knakkertje, dank je wel. Ik ga op zoek in regio west friesland (Noord Holland) of de Achterhoek (Doetinchem eo).

Ik wist al dat het duur zal gaan worden, dat het voor mij ook een lang traject zal worden (klachten dateren vermoedelijk uit mijn zeeeeeer vroege jeugd en ben nu toch akelig dicht tegen de 40). Nu is het alleen zoeken naar ervaringen van mensen en zoeken naar een goede therapeut oid. Juist omdat het duur is, wil ik geen charlatan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:02

...Ik ben ook bij zo iemand over de vloer geweest en het zet echt zoden aan de dijk.
Waarde huisrats idd symptomen bestrijdt (...op zich kan dat een zegen zijn...) ging zij volstrekt logisch te werk.
Ik zat destijds "tegen het plafond" van de stress. ''Nou'', zei ze, ''dat doet iets met je lichaam". Vervolgens werd idd mijn bijnier aangepakt - nou, dat voelde alsof er een soort gordijn werd opengetrokken (...het duurde plm. 4 maanden, maar daarna kon ik weer nadenken.)

Ook vd ik het heerlijk, dat ze uitgebreid doorvroeg (ik herinner me iets als "als je je dromen niet onthoudt, heb je gebrek aan vitamine B")

Na mijn lever kwam mijn schildklier in beeld. Ze heeft me bewaard voor kunsthormonen te moeten slikken - mijn schildklier had gewoon honger. Ze produceerde keurig voldoende hormoon (de inactieve vorm) maar er was te weinig selenium om het om te zetten naar de actieve vorm.
Ik heb idd ook een rijtje potjes op het aanrecht, maar het werkt.
(Dat seleniumtekort, daarvan ging mijn schildklier als eerste protesteren, maar andere organen zoals je immuunsysteem hebben het net zo goed nodig.)

Een arts is gewoon een arts: het is een wettelijk beschermde titel. Je kunt naar een arts stappen die de orthomoleculaire opleiding heeft gedaan, dan heeft zo iemand een bak achtergrondinfo.
Een dietist heeft de dietistenopleiding gedaan, en weet dus veel meer van voedsel dan een arts (want in de standaard opleiding tot arts komt next to no thing over voedsel voor.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:02

...misschien is Marijke de Waal Malefijt iets voor jou...?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:09

Ik zal haar eens googlen! Dank je wel.

Wat is overigens aan te raden? Arts kan je vermoedelijk verder helpen, vanwege onderzoek dat hij kan doen (bloed, urine, ontlasting). Dietist weet meer over voeding.

Mijn eigen verstand zou nu (zonder teveel verstand van zaken) eerder kiezen voor een arts die verder is opgeleid.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:34

Ik zou een arts zoeken die verder is opgeleid. Mijn behandelaar weet ook heel veel van voeding dus geeft meteen ook aan wat ik wel en niet moet eten. In de KPNI-opleiding wordt ook voeding behandeld.

Maar wat ik zo lees is heel herkenbaar. Alles hangt met elkaar samen en men moet juist naar de oorzaak gaan zoeken en niet alleen de symptomen bestrijden.
Ook bij mij komt het voor een deel vanuit mijn vroege jeugd. Tja, en dan komt er een moment dat het lichaam gaat protesteren. Het begon met ieder jaar een aanval van spit die steeds heviger werden en elkaar steeds sneller opvolgden.

Ik ga eens navragen of zij goede collega's weet in jouw regio.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:10

Als je wilt doen heel graag! Thanks.

Bij mij is mijn immuunsysteem volledig ontregeld (wist ik al langer). Ben eigenlijk nooit ziek, amper verkouden etc. Vroegah als uk was ik altijd ziek: amandelen, oorontstekingen, vijfde kinderziekte, de zesde en nog een die ze niet eens herkenden. Longen altijd gestresst etc. Inmiddels hypoglykemie. Onlangs weer op grove manier (cold turkey) gestopt met nemen van suiker. Prompt heb ik minder last van mijn rug.

Nu loop ik met een heeeeeeeeeeeeeele rits aan intoleranties. Ook daar aan symptoombestrijdig gedaan (alleen elimineren). Wil het nu echt een keer heeeeeel goed aanpakken, goed zuiveren en hopen dat over een jaar of 2 mijn lichaam weer normaal kan functioneren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:27

Brrrr - dat is een boel ellende!
Ik zou zeggen: eerst je barrières dicht. Een goede darmflora en gezond darmweefsel, dat dus doorlaat wat erin moet en buiten houdt wat buiten moet blijven. (En als je darm dat goed doet,"gaan je andere slijmvliezen mee".)

Maar daar komt de pni mevrouw of meneer vast ook mee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 15:59

Janneke2 schreef:
Brrrr - dat is een boel ellende!
Ik zou zeggen: eerst je barrières dicht. Een goede darmflora en gezond darmweefsel, dat dus doorlaat wat erin moet en buiten houdt wat buiten moet blijven. (En als je darm dat goed doet,"gaan je andere slijmvliezen mee".)

Maar daar komt de pni mevrouw of meneer vast ook mee.

Correct, dat is ook zoals ik het zie, ook wat mijn osteopate (die geloof ik ook heilpraktikerin is) ook aangeeft. Ik heb al vrij lang een eliminatie dieet. Helaas kennelijk niet genoeg (na mijn eigen intoleranties is er inmiddels ook suiker bij gekomen. En nu vermoedelijk ook nog fructosen. Jaja, heb mijn lichaam goed onder stress staan. Dus wordt nog verder elimineren.

Ik heb inmiddels contact met een dietiste. Zij werkt op basis van "uithoren". Dus, voor zover ik kan zien, niet met bloed-onlasting-of urineonderzoek.

Wacht nog op antwoord van Marijke. Ben jij daar geweest Janneke?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:21

Nee- ik heb een boek van haar gelezen (het energie herstel plan), en volgens mij 'zit' ze ergens in Noord Holland.
En ik kijk van tijd tot tijd op haar website.