Ontsteking in teen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Ontsteking in teen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 15:52

Hoi,

Ik zit een beetje te dubben of ik de huisarts wel of niet moet bellen vanwege mijn teen, dus ik dacht ik vraag het hier, misschien zijn er mensen met dezelfde ervaring.

Ik heb sinds vrijdag- op zaterdagnacht een ontstoken teen, ik werd 's nachts wakker met ontzettend veel pijn en een dikke, rode teen. Zaterdag kon ik nog gewoon lopen, maar die avond werd mijn teen dikker en roder waardoor ik zondag niet meer op mijn teen kon staan zonder het gevoel te hebben dat mijn huid zou scheuren. Dus de huisartsenpost gebeld en we moesten die dag meteen langskomen.

Ze hebben een gaatje gemaakt waardoor het pus uit mijn teen kon lopen en als de klachten aan bleven houden óf er niets uitkwam moest ik naar mijn eigen huisarts om een snee te laten maken. Prima, dat "probleem" opgelost maar ik had duidelijk aangegeven dat ik mijn teen ook niet kon bewegen, maar dit zou door de zwelling komen.

Nu zijn we 3 dagen verder en is de zwelling al heel erg afgenomen, maar mijn teen kan ik nog steeds met zeer veel moeite bewegen, ik moet ontzettend veel "kracht" zetten en me uitermate concentreren wil ik mijn teen een beetje kunnen bewegen, maar dan nog kan hij niet zo ver heen en weer als mijn andere teen.

Weet iemand of dit kan komen doordat de zwelling nog niet helemaal weg is? Of kan het zijn dat de ontsteking (ook) in mijn gewricht zit en ik hem daardoor met veel moeite kan bewegen?

Wendy_Komen

Re: Ontsteking in teen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:57

Bel je huisarts, leg de assistent het verhaal uit, en je hoort vanzelf of je moet komen.
Ik verwacht van wel, maar belletje is zo gemaakt denk ik zo ;-)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:01

Ik zou ook zeker even contact op nemen met je huisarts!
Doe je ook weken in soda??

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:07

Wendy_Komen schreef:
Bel je huisarts, leg de assistent het verhaal uit, en je hoort vanzelf of je moet komen.
Ik verwacht van wel, maar belletje is zo gemaakt denk ik zo ;-)

Ging het hier maar zo makkelijk, haha.
Nu zijn ze gesloten dus ik zal mijn moeder morgenochtend even laten bellen.

Wat ik meer "vreemd" vind is dat het bij de huisartsenpost zo genegeerd is, terwijl ik dat juist iets vreemds vind, je teen niet kunnen bewegen. Ik kan er sinds gisteren namelijk pas weer een beetje beweging in krijgen, dit heb ik daarvoor gewoon helemaal niet gekund.

Kentaro schreef:
Ik zou ook zeker even contact op nemen met je huisarts!
Doe je ook weken in soda??

Ja, ik week het in soda en heb dit al meerdere keren gedaan.
Het probleem is nu niet zozeer meer dat er nog pus in m'n teen zit, maar dat ik hem gewoon niet kan bewegen en de beweging die ik erin krijg pijn doet.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 26-03-14 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:08

Praktijk is nu nog open dus ik zou even bellen, of morgenochtend in hoeverre het normaal is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:10

vuurneon schreef:
Praktijk is nu nog open dus ik zou even bellen, of morgenochtend in hoeverre het normaal is.

Hier is hij gesloten..
Op woensdag is hij tot 12:00u open.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 26-03-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:10

_Cowgirl, ik raad je aan om het zo vlug mogelijk verder te laten onderzoeken!
Mijn schoonmoeder haar teen begon ook met een ontsteking en een beetje pus, ondertussen een jaar laten is ze geopereerd en is nog steeds niet mobiel en is het chronisch geworden..
Maw laat het niet aanslepen want je tenen zijn belangrijker dan je denkt.

groetjes Thamara

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:11

Morgenochtend gelijk even bellen :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:11

vicksytje schreef:
_Cowgirl, ik raad je aan om het zo vlug mogelijk verder te laten onderzoeken!
Mijn schoonmoeder haar teen begon ook met een ontsteking en een beetje pus, ondertussen een jaar laten is ze geopereerd en is nog steeds niet mobiel en is het chronisch geworden..
Maw laat het niet aanslepen want je tenen zijn belangrijker dan je denkt.

groetjes Thamara

Oh, dat is niet best zeg!
Ik ga morgen dan toch maar een afspraak maken.

Ik heb inderdaad wel gemerkt hoe belangrijk je tenen eigenlijk zijn, toen ik niet kon staan op mijn teen besefte ik pas dat je dat ding altijd gebruikt en gewoon niet zonder kunt. :')

Was de ontsteking over geslagen in haar gewricht? Want ik heb wel zoiets gelezen op internet..

vuurneon schreef:
Morgenochtend gelijk even bellen :)

Ga ik zeker doen, bedankt!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:21

De ontsteking zat zowat over heel de teen, nog net niet op het bot zelfs.
Tijdens de operatie is er dan ook een groot stuk van de teen 'geamputeerd'.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij voordien ook niet zo bewust was van mijn tenen, maar zo zie je maar he..

Veel succes met je afspraak morgen en laat je niet afschepen, want doordat mijn schoonmoeder de dokter zijn raad heeft gevolgd en dus veel te lang heeft gewacht is het zo erg geworden..

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:23

Is het je teen die ontstoken is of langs de rand bij de nagel?
En welke teen is het? Is hij al vaker gaan ontsteken?
Er bestaat namelijk ook zoiets als een ingegroeide teennagel (meestal grote teen) de zijkant van de nagel groeit dan in een te scherpe hoek naar binnen en daardoor gaat je vlees irriteren en ontsteken.
Er zijn dan een soort ijzeren spalkjes waar je je nagel mee kunt verbuigen dat ie weer iets beter terug groeit, maar als dat niet helpt moet je geopereerd worden en halen ze een gedeelte (links of rechts) van je teennagel er helemaal af.
Zoiets kan komen als je bv je nagels vaak kort afknipt, er een paard op je teen is gaan staan, je vaak smalle puntige schoenen draagt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:28

vicksytje schreef:
De ontsteking zat zowat over heel de teen, nog net niet op het bot zelfs.
Tijdens de operatie is er dan ook een groot stuk van de teen 'geamputeerd'.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij voordien ook niet zo bewust was van mijn tenen, maar zo zie je maar he..

Veel succes met je afspraak morgen en laat je niet afschepen, want doordat mijn schoonmoeder de dokter zijn raad heeft gevolgd en dus veel te lang heeft gewacht is het zo erg geworden..

Klopt, bij de huisarstenpost kreeg ik een stagaire (prima hoor, die mensen moeten het ook leren) maar ze kon nog niet zo goed luisteren en het was "ik denk dat ..., misschien is het dat .." niet bepaald fijn als je gewoon wilt horen wat je hebt, maar goed haar begeleider kwam erbij (na een half uur extra wachten) en toen was het kom maar liggen, we prikken een gaatje doen er een verband om heen en als het niet beter gaat naar je huisarts.

En dan moet je je voorstellen dat ik op de huisartsenpost beter te spreken ben dan mijn huisarts. :') Maar goed, ik maak me nu toch wel zorgen dus ik ga morgen bellen voor een afspraak.

Pepper32 schreef:
Is het je teen die ontstoken is of langs de rand bij de nagel?
En welke teen is het? Is hij al vaker gaan ontsteken?
Er bestaat namelijk ook zoiets als een ingegroeide teennagel (meestal grote teen) de zijkant van de nagel groeit dan in een te scherpe hoek naar binnen en daardoor gaat je vlees irriteren en ontsteken.
Er zijn dan een soort ijzeren spalkjes waar je je nagel mee kunt verbuigen dat ie weer iets beter terug groeit, maar als dat niet helpt moet je geopereerd worden en halen ze een gedeelte (links of rechts) van je teennagel er helemaal af.
Zoiets kan komen als je bv je nagels vaak kort afknipt, er een paard op je teen is gaan staan, je vaak smalle puntige schoenen draagt.

Ze hebben het niet uitgebreid onderzocht, ze "denken" dat het langs mijn nagel is, maar hij is niet ingegroeid volgens de arts. De pijn zit hem bij het gewricht in m'n teen (zo'n soort knokkel, waar je dus een buiging hoort te kunnen maken).

Maar bij een ingegroeide teen (heeft mijn tante regelmatig gehad) moet je wel je teen kunnen bewegen voor zover ik weet. :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:34

http://www.mijnalbum.nl/Album=WCXOVJYQ

Hierbij mijn ontstoken teen. Ik had een aseptische infectie, geen bacteriele. Heb 2 weken niet kunnen lopen en een ontstekingsremmer gehad. Mijn teen doet nog regelmatig pijn, nader onderzoek wees helaas niks uit.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:37

lucifertje schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=WCXOVJYQ

Hierbij mijn ontstoken teen. Ik had een aseptische infectie, geen bacteriele. Heb 2 weken niet kunnen lopen en een ontstekingsremmer gehad. Mijn teen doet nog regelmatig pijn, nader onderzoek wees helaas niks uit.

Het ziet er bij mij niet zo uit, bij mij zat de zwelling aan de bovenkant van mijn teen en begon onder mijn nagel (niet bepaald aan de zijkant, wel gevoelig) en liep door tot het einde van mijn teen. Ik heb alleen pijn aan mijn bovenste gewricht. (Dus degene die het eerst komt als je bij je nagel naar beneden gaat).