Koolhydraatarm dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Koolhydraatarm dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 23:19

Hallo,

Sinds 2 maanden ga ik, naast dat ik zo'n 5/6x per week rij, 2/3x per week naar de sportschool. Ik ben niet 'dik' en het is ook niet dat ik naar de sportschool ga omdat ik veel wil afvallen. Maar ik wil alles gewoon net wat strakker en daarnaast vind ik het ook erg lekker en voel ik me er fitter door.

Ook ben ik wat meer gaan letten op mijn eten, en heb ik ook een tijdje via een app bijgehouden wat voor hoeveelheden koolhydraten, eiwitten, calorieën enz. ik binnenkrijg. Nu was mij opgevallen dat ik voornamelijk heel veel koolhydraten binnenkrijg en zeer weinig eiwitten.

Na wat googlen naar wat dat nou inhoudt en na me wat meer verdiept te hebben, zijn die vele koolhydraten toch wel een beetje het probleem en zal het wellicht schelen als ik hier minden van binnen krijg. Nu leek het me dan ook wel de moeite waard om een keer een koolhydraatarm dieet te volgen, om te kijken wat dat zal doen. Ik irriteer me namelijk vooral aan die lovehandles en het vet achter mijn oksels zeg maar, dit is natuuijk ook een groot deel afhankelijk van de hoeveelheid insuline en dus koolhydraten.

Alleen, ik leef echt van de koolhydraten. Meerdere keren in de week eten we gekookte groenten met gekookte aardappelen en sla. Als we geen groente eten dan eet ik wel pasta, pizza of rijst. Daarnaast eet ik zo'n 4 boterhammen op een dag. Deze producten zouden dus vervangen moeten worden door producten met eiwitten. Alleen wordt dat best wel even een dingetje.. Ik vind vis en ei namelijk zo niet lekker, net als rouwe groente en ik ben ook niet echt een vleeseter. Volgens mij blijft er dan erg weinig over.

Nu vroeg ik me af of er meer zijn die een koolhydraatarm dieet volgen of hebben gevolgd. Wat vonden jullie hiervan, werkt het echt zo goed als dat ze zeggen op internet?

En zo ja, wat aten jullie dan veelal? Ik weet namelijk echt niet zo goed hoe ik zoiets het beste kan gaan aanpakken.

Alvast bedankt.
Groetjes Dewi

Janneke2

Re: Koolhydraatarm dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:40

...het heeft beslist zin, om vooral plantaardig eiwit te eten.
En dat is er in overvloed. Falaffelballetjes. Lupine. Linzen en allerlei bonen. Tauge. Peultjes. Quinoa, amarant en nog een paar van dit soort granen, met veel eiwit.
Noten, zaden en pinda's.
Vruchten zoal gojibes en moerbeitopjes.

Groente mag je heus koken, rauw is voor mensen die raw food doen (iets dat beslist ook charme heeft, maar eerst maar eens wat meer eiwit in je dieet).

En voor ontbijt en lunch kun je dingen doen zoals eensmoothie (al dan niet met noten en zaden) en havermout (loopt een topic over) of boterhammen met spelt (wel een graan, maar met een eiwit dan tarwe).

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:44

Ik ga ermee beginnen als ik op mezelf woon om koolhydraatarm te eten. Ik heb het boek gelezen van Yvonne Lemmers (Grip op Koolhydraten). Misschien een idee ook dat boek ook eens te lezen? Lenen van iemand of uit de bibliotheek bijvoorbeeld. Het is geen moeilijk en dik en langdradig boek, ik had 'm uit voor ik er erg in had. Heeft me toch wel de ogen geopend. De reden dat ik er pas mee begin als ik op mezelf woon (wat overigens over ongeveer een week al is), is omdat het hier thuis gewoon lastig is. Mijn ouders willen niet koolhydraatarm gaan eten en dat is hun goed recht hoor, maar ik ben van "zien eten, doet eten" en dat werkt voor mij dus niet. :P

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 05:15

Hoi hoi,

Koolhydraten zelf zijn op zich niet eens zo erg, maar haal ze wel uit de juiste bron en de juiste hoeveelheden. Een probleem zijn de geraffineerde koolhydraten, dus alles dat 'wit' is. Neem iig volkoren brood (echt volkoren, niet bruin, want dat is vaak witbrood met een kleurstof). Speltbrood is inderdaad ook prima, maar dan moet t gemaakt zijn van alleen speltmeel, en niet 20% spelt ofzo.
Als er bij de ingredienten staat 'tarwebloem', dan is het wit. Er moet alleen 'volkoren tarwebloem' staan.

Verder volkoren pasta en bruine rijst. Aardappelen zijn de meningen over verdeeld, ik zeg dat t prima kan. Voor de mensen die vinden van niet, zijn zoete aardappelen een gezond alternatief.

Schrap vooral eerst alle geraffineerde suiker. Geen koekjes, ijsjes etc.
En ook geen chemische zoetstoffen, het is ondertussen vaak genoeg bewezen dat 'light' producten je dikker maken dan suikerhoudende producten. Het gaat niet alleen om de calorien, aspartaam etc werkt op je hormonen schijnt. Waarvan je aankomt. Gewoon water, thee etc. En ik doe vaak 1/3 sap en 2/3 spa rood. Zit er toch lekker wat smaak aan.

En neem niet te veel koolhydraten maar vervang een deel van wat je nu aan koolhydraten eet, door fruit en groenten en een beetje dierlijke producten.

Als je dit lukt, dan kom je een heel eind! Let op, je moet deze dingen wel als permanente verandering invoeren. Ga je terug naar hoe je nu eet, dan ga je terug naar je gewicht van nu. En waarschijnlijk een beetje meer. Dat vind ik niet erg, maar ik denk niet dat dat is wat jij wil : )

Edit: havermout is echt geweldig idd. Bakje yoghurt met havermout en fruit is wat mij betreft een prima ontbijt! (Lust echt geen pap.... Yuk...)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 08:18

Bedankt voor alle reacties, daar kan ik zeker iets mee. Ik ga van de week maar eens beginnen met lijstjes maken met wat ik dan zoal mag eten en recepten maken voor ontbijt/lunch/diner

Ik woon ook nog thuis en mijn ouders vinden het ook wel wat ver gaan, maar zijn wel in staat om mij te helpen en andere producten in huis te halen. Maar inderdaad, zien eten doet eten.. Daar moet ik dan maar boven gaan staan (wat ik nu ook al doe, aangezien ik al geen koek of chips meer eet).

Hoe denken jullie over eiwitshakes? Is het anders een optie om de 3 koolhydraatarme maaltijden per dag aan te vullen met eiwitshakes om de honger te stillen?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:59

Ik heb een paar dagen geleden in een ander topic nog een lijstje geschreven. Ik eet quasi volledig paleo, dus ook vrij weinig koolydraten :).

Mijn ontbijt:
- Appel met kaneel en 3eetlepels homemade muesli (amandelen, walnoten, pompoenzaden, chiazaden, zonnebloempitten, gojibessen, cacao nibs, lijnzaad, kokosolie en een eetlepel notenpasta/pindakaas. Alles mengen, en de oven in)
- Banaan in stukjes met 2 eetlepels muesli, 2 eetlepels kokosmelk, beetje cacao (pure)
- Omelet (2eieren, spek, paprika, champignons)
- Rauwe paprika met 1 of 2 hardgekookte eieren (als ik héél lui ben)
- Smoothie van banaan, avocado en amandelmelk

Tussendoor:
- fruit
- handje noten
- hardgekookt eitje
- hapklare groenten (wortelen - komkommer - paprika - kerstomaatjes)
- handje olijven
- stukjes gebakken kip
- appelschijfjes met notenpasta en wat pompoenpitten erop
- Milkshake (banaan, amandelmelk, klein beetje cacao en alles in de blender)

Middag/avond:
- Zelfgemaakte (dikke) groentensoep, met wat verse groenten bij (paar kerstomaatjes, paar plakjes komkommer) en iets van proteïne (gebakken kip/hardgekookte eitje/garnaaltjes)
- Slaatje (topper = witte kool, rucola, kerstomaatjes, spekjes, scampi, avocado en mango!)
- Chili con carne (met gehakt, bonen, linzen, véél paprika en tomaten)
- Italiaanse ovenschotel (paprika/tomaat/courgette/ui/aubergine en kip of chipolata worstjes en véél kruiden)
- Pompoen-mango curry (met pompoen,zoete aardappels, mango en scampi)
- Omelet (veel groentjes, iets van vlees/vis erin)
- Gebakken zalm met gewokte groentjes erbij
- Vissoep (véél vis, véél groentjes)
-...

Dessert:
- Ijs! (bijna toch :D. Mix 100 gr kokosmelk met 1 bevrozen banaan en een handje bevroren rode vruchten)
- fruitsla
- Gebakken appeltjes met kaneel
- Gebakken banaan met amandelpasta en kaneel (banaan opensnijden, amadelpasta erin, kaneel erover sprenkelen, in aluminiumfolie en zo de oven in. HEERLIJK!)
-

Echt, er is keuze ten over :), als je maar wat creatief wordt in wat je klaarmaakt. Ik moet zeggen dat ik wel héél veel eieren op een week erdoor krijg, maar dit heeft bij mij absoluut geen slecht effect gehad op mijn cholesterol (heb het na 2 maanden eens laten testen). Cholesterolgehalte zit zelfs echt vrij laag (véél lager dan gemiddeld), ondanks de 10 eieren die er minstens (!) elke week door gaan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:06

Wat eet je nu gemiddeld op een dag? Misschien is het handig om rustig aan te beginnen en te kijken welke (snelle) koolhydraten je eenvoudig kan vervangen..

Ik zit relatief laag in mn koolhydraten vanwege mn sport. op een duursportdag zit ik soms op max 25% koolhydraten, 30% plantaardige vetten en 45% eitwitten. Maar vaak is het 40%, 40%, 20%. Ik ben me er dus heel erg bewust van wat ik in mn mond steek :+

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:08

Ja, ik ben hier al bijna een halfjaar mee bezig en het werkt ontzettend goed!
Mijn allergrootste tip is: zorg dat je meer vet eet dan eiwitten. Vetten heb je echt nodig (ja, ook de verzadigde!) en zorgen ervoor dat je snel gevuld bent. Ze zorgen (net als eiwitten trouwens) dat je een constante energie houdt gedurende de dag, in plaats van de pieken die je zo gewend bent met een koolhydraat-gebaseerd dieet.
Meer vetten eten dan eiwitten is een apart dieet binnen de koolhydraatarme dieten, en is een zogenaamd 'ketogenisch dieet' (ketonen = moleculen die vrijkomen bij vetverbranding). Ik weet niet of dat is wat je zoekt, maar het bevalt mij in elk geval érg goed, al moest ik wel even wennen aan de hoeveelheid vet die je gedurende een dag consumeert :P

In elk geval: ik ben met dit dieet al bijna 20 kilo afgevallen in een halfjaar tijd. Ik eet maximaal 50g koolhydraten per dag, en daarnaast nog 175g vet en 97g eiwit.

Mocht je geïnteresseerd zijn:
Hier kun je uitrekenen hoeveel gram koolhydraten, vet en eiwitten je zou "moeten" eten: http://keto-calculator.ankerl.com/
op MyFitnessPal (myfitnesspal.com) kun je deze zogenoemde macro's invullen, zodat het programma voor je bijhoudt hoeveel je nog van elk mag of moet eten. Zorg er wel voor dat je alles dus handmatig instelt want het programma is niet echt berekend op zo'n dieet van zichzelf :P
Ook nog een tip: Reddit (een enorm groot messageboard over van alles en nog wat) heeft een zogenoemde subreddit genaamd Keto (ketogenic diet, vetverbrandingsdieet): http://www.reddit.com/r/keto. Hierop zitten heel veel mensen die hier mee bezig zijn, er staan fijne recepten op en er is veel (wetenschappelijk onderbouwde) info te vinden :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:14

Persoonlijk zou ik geen keto dieet adviseren aan iemand van 18 jaar := daarbij is het doel om droger te worden, niet perse af te vallen. Om spiermassa op te kunnen bouwen heb je meer eiwitten nodig dan <100 gram.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:22

Nee juist niet, mijn spiermassa is er echt niet minder van geworden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:25

weet ik, ken het dieet. Maar ook niet meer :+

Je hebt 2 manieren van cutten, dat is waar dit over gaat.

1. basisbehoefte uitrekenen en minder eten dan je nodig je nodig hebt (diëten)
2. Basisbehoefte uitrekenen en meer sporten terwijl je niet meer gaat eten (leefstijl)

Bij jou is -waarschijnlijkheid naar verhouding!- je spiermassa niet minder geworden. Je kan ook spiermassa opbouwen waardoor je verbranding omhoog gaat en daarmee het vet wordt verbrand terwijl je niet afvalt. Andere invalshoek, andere wijze, ander resultaat.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:09

Op MW hebben we een centraal topic over dieten en afvallen: [HK] Diëten en afvallen deel 5!

Daarnaast kun je op VT ("Voedertijd") verschillende topics vinden, waar recepten uitgewisseld worden die passen bij een bepaald dieet.

Omdat we MW graag overzichtelijk houden en hier dus al topics over bestaan, plaats ik een slotje.