ideeën entertainen baby van 2 maanden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

ideeën entertainen baby van 2 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 22:06

Hoi allemaal,

Ik ben de kersverse moeder van een baby'tje van nu ongeveer 8 weken. Hij is echt super leuk, maar ik heb een probleem. Hij heeft echt verschrikkelijk weinig slaap nodig en is dus zo'n 12 per dag wakker. Meer slaap heeft hij echt niet nodig, dus ik zoek geen tips om hem in slaap te krijgen ofzo.
Hij is pas twee maanden, dus hij kan nog bijna niets. Hij kan nietiets vasthouden, bijvoorbeeld.
(Hij wil trouwens wel heel veel, staan en kruipen probeert hij de hele tijd, maar hij heeft nog geen motoriek of evenwicht. Hij is wel ontzettend sterk. De dokter zei trouwens dat alles dat hij zelf probeert, niet slecht voor hem is qua belasting)

mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik hem kan vermaken in de tijd dat hij wakker is. Na eten, wassen, knuffelen, spelen en in de box liggen, blijven er nog úren per dag over. Ik kan zelf niet met hem gaan wandelen helaas, want ik heb een fikse bekkeninstabiliteit. Na tien minuten is dat echt wel klaar. Helaas, want dat vindt hij ook leuk.

hij gaat huilen als hij zich verveelt. Ik zit al redelijk aan mijn max door de weinige uren slaap die ik zelf krijg en doordat ik eigenlijk overdag geen tijd voor mezelf heb. Maar dat kan ik wel accepteren. Maar daar boven op een baby die veel huilt vanwege verveling, trek ik niet zo goed.

Iemand nog ideeën?

vuurneon

Re: ideeën entertainen baby van 2 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:11

Geen buurvrouw oid die overdag tijd over heeft en graag lekker een uur wil wandelen?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:13

Een mobile boven de box (je hebt ze van FP met afstandsbediening :D )
zo'n activity centrum viel hier ook al vroeg in de smaak en kunnen ze ook met de voetjes bedienen.
Zet hem lekker in een wipstoeltje zodat hij rond kan kijken. Aan sommige wipstoeltjes kan je buggy speelgoed maken, hoeven ze ook nog niet te kunnen grijpen.
Opwindbaar baby tv'tje .....

Geloof dat ik nu even leeg ben qua ideeën ;)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:13

Heb je babygym? Kan dat hij zich daar mee kan vermaken in het begin alleen maar door te kijken. Mijn zoontje vond in de wipper liggen ook erg fijn.
Maar misschien is het ook wel eens fijn als iemand met hem gaat wandelen.
Heb je zelf een tuin waar je lekker in kan zitten met de kleine?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:16

Mijn vriendin was heel blij met zo'n baby buitenboxding; zo'n soort konijnenhok voor baby's zeg maar. Geen idee wat de naam is, maar dat vond haar dochter echt heerlijk en sliep ook echt goed.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:17

Zelf een mobile maken waar je steeds wisselende dingen aan hangt om naar te kijken is misschien een idee. Baby's schijnen vooral zwart/wit en felle kleuren goed te zien.
Ook het zonlicht door de blaadjes van een boom kan heel leuk zijn om naar te kijken.
Onze meiden waren ook altijd gek op een babygym, daar hingen dingen aan waar ze tegen aan konden slaan (dus niet echt pakken maar een gelukstreffer af en toe was al genoeg) en die dan een geluid maakten.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:18

Zwemmen? :)
Veel plekjes afwisselen, ook al kan hij nog niks, steeds iets anders zien werkt vaak wel.
Babyschommel, wipstoel, box, kleedje, op schoot?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:19

je hebt ook van die schommelstoeltjes met licht en geluid (kun je naar keuze aan en uit zetten, ik had er een met bijv. ook kabbelend water). Zette ik mijn dochter altijd in (Ze huilde in het begin heel veel) en die zat er dan uren gebiologeerd naar de lampjes boven haar te kijken.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:20

Zo'n babygym inderdaad. Of een schommelstoeltje, die had de gastouder van mijn dochter. Vond ze geweldig.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:22

In een wipstoeltje? (hoe heet zoiets ik ben zelf nog lang geen moeder) naar babyTV laten kijken? Ik werk voor een tv-provider en ik hoor zo ontzettend vaak dat baby's dat echt geweldig vinden.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:26

Baby tv sprak hiet ook aan (nu nog steeds in de avond even om rustig te worden). Stoeltje voor het raam en naar buiten kijken vond mijn dochter ook leuk.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:27

Baby tv is mijn zoontje ook dol op maar met acht weken trok hem dat nog niet dus even uitproberen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:29

En je hebt ook nog van die babyschommels. Valt bij velen ook in de smaak ;)

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 02:14

Mijn zoontje, nu 9 maanden, wilde vaak ook al veel meer dan hij zelf kon. Wat hij super vond is in een wipstoel die heen en weer schommelde, samen een boekje lezen, zijn muziekmobiel, wij hebben een bakfiets en ging vaak met hem fietsen (hoop tuinkussens in de bak voor de demping en daar bovenop de bak van de kinderwagen), lekker naar buiten kijken, spelen op het speelkleed.
Je geeft aan dat hij aan weinig slaap genoeg heeft. Een kindje van een vriendin van mij, 9 dagen jonger als mijn zoontje, sliep ook heel weinig en nu kan hij zelf zijn houding in slaap kiezen en ligt hij altijd op z'n zij op buikje, terwijl zij hem altijd op z'n rug legde en hij dit eigenlijk nooit fijn bleek te vinden. Mijn zoontje heeft altijd op z'n zij gelegen omdat ik een plat achterhoofd slecht vind.
Hier is het trouwens andersom. Mama ligt wakker en ons zoontje ligt heerlijk te slapen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:25

Weet je zeker dat hij zo weinig slaap nodig heeft? Ik dacht dat ook bij mijn zoon maar toen ging ik hem in de draagdoek dragen, ook gewoon thuis. Hij sliep ineens zoveel meer in doek, vond het héérlijk! Kwam ook mede door zijn verborgen reflux dat hij zo slecht sliep in zijn wiegje, Google daar eens op en kijk of je het herkent.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:39

Vind twaalf uur per dag wakker niet normaal voor een baby van twee maanden. Het risico van je baby bezig houden is bovendien dat hij zo overprikkeld raakt dat hij ook niet meer in slaap komt. Slaap is wel nodig voor een goede ontwikkeling. Ik zou dus toch eens kijken of er niet een manier is waarop je hem een slaapjesritme aan kan wennen. Ik weet dat ik het in het begin heel moeilijk vond om te zien wanneer onze dochter moe was. Ook wilde ze niet in de wieg slapen in het begin, wel bij ons op schoot, in de kamer in de box, of in de wagen na een wandeling. Dat laatste is voor jou dan niet handig, maar is er niet een ander die lekker kan wandelen met hem? Ik krijg naar aanleiding van jouw verhaal het idee dat zijn gedrag er ook op kan wijzen dat hij gewoon heel moe is. Huilen is bij zo'n kleintje geen teken van verveling denk ik, maar eerder van vermoeidheid, of hij wil gewoon lekker dicht bij jou zijn.

Wij hebben dus in het begin haar lekker bij ons op schoot laten slapen, vervolgens zijn we haar als ze in slaap was gevallen in de box gaan leggen als ze al sliep.
Van die slaapjes uit zijn we uit gaan bouwen, voorzichtig in de wieg leggen als ze al sliep, en later konden we haar ook wakker weg leggen en sliep ze zelf in. Tot een maand of 9 heeft ze twee slaapjes overdag gedaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:49

Storm schreef:
Weet je zeker dat hij zo weinig slaap nodig heeft? Ik dacht dat ook bij mijn zoon maar toen ging ik hem in de draagdoek dragen, ook gewoon thuis. Hij sliep ineens zoveel meer in doek, vond het héérlijk! Kwam ook mede door zijn verborgen reflux dat hij zo slecht sliep in zijn wiegje, Google daar eens op en kijk of je het herkent.

Helemaal mee eens.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:50

Jeetje, het valt echt niet mee om kersverse mama te zijn al hoor je die verhalen vaak niet. Even een digitale knuffel van mij!

Er zijn hier hele goede tips gegeven. Verder vraag ik me af, geef je borstvoeding en zo ja, drinkt jouw kindje wel genoeg?

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:42

Verborgen reflux zou ook nog kunnen. Spuugt hij veel? Probeer hem eens op zijn buikje te leggen of op zijn zij of probeer hem te bakeren. Je kunt ook het hoofdeinde van het bedje wat omhoog doen dat is wat fijner mocht hij misselijk zijn.
Je zou ook nog kunnen proberen wat regelmaat er in te kunnen brengen bijvoorbeeld na het voeden even knuffelen en dan neerleggen in bed of de box.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:55

Ik zei dat ik meeging in Storm haar post, dat was voornamelijk het eerste gedeelte. Het gedeelte van de verborgen reflux daar begin ik nog niet mee, want dat hoeft helemaal niet van toepassing te zijn. Wat ik wel met je mee wil geven: ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij en achteraf gezien heb ik een grote les geleerd: een baby van 2 maanden hoeft niet als dusdanig ge-entertained te moeten worden. Als dat wel nodig is, komt dat door oververmoeidheid. De rest van jouw post wijst daar ook op.

Hij wil wel slapen, maar hij kán niet slapen. Gevolg, hij wil alleen maar meer en meer prikkels. Je denkt dat hij meer nodig heeft en gaat alles uit de kast trekken om m maar tevreden te houden. Ondertussen wel trots want het zijn vaak fysiek sterke kinderen, heel alert, maar ze putten niet alleen zichzelf uit, maar ook jou. En zo wordt het langzaam een spiraal waar je moeilijk uit kan komen.

Ik adviseer je twee dingen: Koop het boek 'Baby in een droomritme' van Stephanie Lampé. Zij legt op een zeer kindvriendelijke manier uit hoe je dit patroon kan doorbreken. Verder lees ik ook dat jij bekkeninstabiliteit hebt. Heel erg vervelend. Dan is het ook dodelijk vermoeiend om maar met zo'n kleine wakkere man te moeten sjouwen. Ook daar heb ik indirect ervaring mee, ik heb een zenuwblokkade gehad en een gebroken rib na mijn bevalling. Om jouw kind op een zo verantwoord mogelijk manier te dragen op een wijze waarbij het kindje zich geborgen voelt maar VOORAL waarop jij zo min mogelijk hinder van jouw klachten hebt, adviseer ik je eens contact op te nemen met een draagdoekconsulente. Dus vooral geen Mini Monkey, geen Baby Bjorn en bij voorkeur ook geen rekbare doek. Je zult merken dat bij een goed aangespannen doek, het gewicht over jouw hele lichaam verdeeld wordt en je daarom ook vele malen minder klachten hebt.

Esplendido hier op Bokt is een draagdoekconsulente. :)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 00:01

Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor al jullie tips. Een flink aantal daarvan heb ik zeker wat aan.

Verder: ik vind het ook niet normaal dat hij zo weinig slaapt. Maar ik herken het wèl als hij moe is en dan slaapt hij ook heel snel. Ik heb dit al overlegd met de huisarts, de verloskundige, de gynaecoloog én de osteopaat. En allemaal hebben ze hem gezien en allemaal zeggen ze hetzelfde: hij heeft echt maar zo weinig slaap nodig.
Ik heb hem al heel laag in de prikkels staan omdat ik ook eerst uit ging van een overprikkelde baby die daardoor druk werd en niet kan slapen. De tv staat niet aan, we doen maximaal 1 ding per dag (max één stel op bezoek of even naar de winkel).
Hij slaapt daar waar hij het beste slaapt. Dat was de eerste vijf weken bij mij in bed en daarna in zijn eigen bed s nachts. En overdag slaapt hij op mijn schoot. Vandaag heeft hij voor het eerst in een hangmat in de box geslapen dus daar lijkt hij nu ook aan toe.
Ik draag hem in de draagdoek zo veel ik kan met mijn bekken en ben al geadviseerd door een draagdoekconsulent. Het beste voor mij zou zijn als hij op mijn rug zit maar daar vind ik hem te klein voor.
Ook (verborgen)reflux heb ik al met de arts, gynaecoloog, het CB en verloskundige besproken maar dat is het niet.

Geloof me nou maar, ik ben écht goed geïnformeerd en hij heeft gewoon niet meer slaap nodig. (En hiermee houd ik dan ook op met het verdedigen van die stelling)

En gelukkig drinkt hij ook genoeg, ik heb zelfs te veel melk en ik moet hem matigen. Het is een luxe, maar het brengt ook wat problemen met zich mee omdat ik bij iedere voeding eerst moet kolven om te zorgen dat hij niet alleen maar de waterige voormelk binnenkrijgt, maar de vette achtermelk en in een voeding krijgt hij anders 1 borst niet leeg. De andere borst kolf ik dan vaak helemaal leeg, anders ontplof ik. En ik heb een hele volle vriezer ; )

Ik ga een lijstje maken met al jullie nuttige tips, me er in verdiepen en er mee aan de slag. Bedankt! En meer tips zijn zeker welkom!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 08:33

Ons zoontje nu bijna 7 maanden sliep ook zo weinig, huilde niet erg veel, maar kon wel ineens heel verdrietig worden. Ook zo sterk.. die had Kiss syndroom.. niet in hele erge mate dus werd niet direct gezien. Zou het toch eventjes in de gaten houden :-) op het bureau zeiden ze eerst ook tegen ons dat hij dan niet meer slaap nodig had.. en nu hij uitbehandeld is slaapt hij heel erg veel. Alleen de nacht al 12 uur en dan s ochtends direct weer na zijn pap nog 1 A 2 uur na zijn fruit s ochtends weer 2 1 uur en dan smiddags na de fles weer 2 A 3 uur.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:19

Het klinkt alsof je in ieder geval sterke overproductie hebt. Vooraf kolven en de andere borst waar niet gedronken is ook kolven houdt dit probleem in stand en maakt het mogelijk nog erger.
Heb je hierover specifiek contact gehad met een lactatie kundige?