help, een pijnlijk probleempje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

melk123

help, een pijnlijk probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:26

Hey lieve bokkers,
zoals de titel al vermeld heb ik last van een pijnlijk probleempje, bijna altijd na het rijden heb ik erg last van mijn vagina. Soms lichte schuurplekjes enzo, dit vind ik er vervelend. Weet iemand iets wat hier tegen help ?

Alvast bedankt

Gr Melanie

Wendybrian

Re: help, een pijnlijk probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:27

Ik geef je de tip mee om naar de huisarts te gaan, die kan kijken wat er aan de hand is.
Draag je wel katoenen ondergoed, enventueel boxers?

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:28

Misschien wat meer naar achteren haan zitten meer op je kont. En misschien maandverband? Dat het wat minder schuurt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:28

Bontje op het zadel, naadloos ondergoed, heb je sowieso een goed zadel?
Goed rechtop op je paard zitten, dus niet op je voorkant maar echt op je zitbeenknobbels. :+

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:30

inderdaad als tip naar achteren zitten, op je kont dus.. Ik had precies hetzelfde probleem, zat teveel naar voren.

melk123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:31

Ik vertrouw erop dat de manege goede zadels heeft, bondj mag niet. Rijd met katoene hipster, omdat dat eig altijd wel lekker zit opzig

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:31

kom je tegen de boom van je zadel met je vagina met lichtrijden? Ik heb het ook wel eens gehad hoor. Je moet idd wat meer op je zitbeenknobbels gaan zitten.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:34

Ik heb hier ook last van gehad. Dit is met de tijd vanzelf minder geworden. Draag in elk geval ondergoed zonder vervelende stiksels op de gevoelige plekken (of een onderbroek met een zeem erin). Trek ook een onderbroek aan die niet gaat "broeien", dit geldt trouwens ook voor de rijbroek.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:36

Had ik ook toen ik dagen lang minimaal 5 uur reed.combinatie van zweet en randjes van het ondergoed. Ik heb toen een gelpad voor op het zadel gekocht. Wellicht kun je met je instructrice in overleg over een dergelijke pad/bontje. Ik heb op een manege gewerkt en bij ons was het geen probleem als klanten een pad/bontje op het zadel wilden gebruiken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:26

YRT --> MW

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:53

Ik zou ook even overleggen op de manege en vragen of je zelf een bontje mag halen om over het zadel te doen zodat jij fijn kan rijden. Lijkt me toch geen probleem.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:39

Ik ga mee met bovenstaande tips.
Goed op je billen zitten en katoenen ondergoed. Ook een rijbroek met een hoger percentage katoen helpt. Blijft het probleem, dan een bezoekje aan de huisarts.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:41

melk123 schreef:
Ik vertrouw erop dat de manege goede zadels heeft, bondj mag niet. Rijd met katoene hipster, omdat dat eig altijd wel lekker zit opzig

Bontje onder het zadel zal niet mogen, maar men bedoelt een bontje voor op het zadel.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:44

Wat je ook vaker op manege ziet is dat het zadel gewoonweg te klein voor de ruiter is, dan kan je nog zo goed op je billen zitten maar blijft het zeer doen. Heb je een vrouwelijke instructeur? Daar kan je dit best mee bespreken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:48

En misschien twee slipjes over elkaar doen, zodat je wat meer 'bescherming' hebt? Lijkt me heel vervelend.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:49

Geen verstand van,maar kan je geen maandverband in doen.Dan is het wat dikker van voren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:51

Mijati schreef:
Goed op je billen zitten en katoenen ondergoed. Ook een rijbroek met een hoger percentage katoen helpt. Blijft het probleem, dan een bezoekje aan de huisarts.

Ehm, 90% houding, 10% kleding. Een huisarts zal hier hoogst zelden iets zinnigs mee kunnen doen.

Ik weet van iemand die hier met regelmaat last van had; ging lessen bij een andere instructeur (die een betere zithouding aanleerde) waarna het probleem niet meer voorkwam.........

Aangezien je blijkbaar op manegepaarden rijdt, is ook de optie dat het zadel niet onder jouw billen past een mogelijkheid die je niet moet vergeten. Dat is nog steeds een houding-probleem, alleen een stuk lastiger te beïnvloeden in jouw situatie.

Ik heb enkele jaren serieus last gehad van m'n rug met dank aan een zadel dat me in een verkeerde zithouding dwong.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:54

Heeft vaak met de houding te maken.
Maar kan ook komen dor bepaalde naadjes in ondergoed of rijbroek.
Je hebt tegenwoordig ook naadloze rijbroeken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:55

bij ons zie je bijvoorbeeld manegepaarden met een 17,5 inch zadel en dat past goed, moet er 1x per week een grovere ruiter op dan wordt met die ruiter gekeken welk ander zadel van ander paard hij/zij kan pakken als dat paard niet in die les loopt.

Ook hebben wij ruiters met een barebackpad

Ik rij zelf met naadloos ondergoed van de hunckemoller dit is met lazer gesneden en heeft dus ook geen stiknaden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:57

Maandverband zou ik júist niet doen! Daar krijg je dan juist nog eerder 'schuurplekken' van!

Je zou na het rijden van VSM Hametum zalf dun kunnen gebruiken! Verlicht en verzacht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:23

Kentaro schreef:
Maandverband zou ik júist niet doen! Daar krijg je dan juist nog eerder 'schuurplekken' van!

Hier wel goede ervaringen met maandverband. Juist geen schuurplekken daarmee. Is een soort zacht kussentje he? :+

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:36

ikke schreef:
Mijati schreef:

Ehm, 90% houding, 10% kleding. Een huisarts zal hier hoogst zelden iets zinnigs mee kunnen doen.

Ik weet van iemand die hier met regelmaat last van had; ging lessen bij een andere instructeur (die een betere zithouding aanleerde) waarna het probleem niet meer voorkwam.........

Aangezien je blijkbaar op manegepaarden rijdt, is ook de optie dat het zadel niet onder jouw billen past een mogelijkheid die je niet moet vergeten. Dat is nog steeds een houding-probleem, alleen een stuk lastiger te beïnvloeden in jouw situatie.

Ik heb enkele jaren serieus last gehad van m'n rug met dank aan een zadel dat me in een verkeerde zithouding dwong.

Ik zeg ook dat het probleem rijtechnisch en met kleding in principe opgelost zou moeten zijn. Echter kunnen bepaalde vaginale infecties ook de kop op steken en die merk je dan pas op als er wrijving ontstaat.
Dus als het probleem zich blijft voordoen, ook nadat de houding verbetert is en synthetische kleding vermeden word, kan er dus ook een infectie zijn. En daar over kan de huisarts zeker wat zinnigs zeggen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:37

Suzanne, :D Ik ken ze wel..... :') Maar als je niet goed zit/teveel beweegt kan het juist gaan schuren :P

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:15

Ik heb hetzelfde probleem gehad, begon mild maar werd steeds erger en erger totdat het helemaal niet meer heelde en ik 24/7 open lag.
Een schapenbontje hielp wel iets (wel echt materiaal, niet dat syntetische), alle soorten ondergoed geprobeerd enz enz.
Maandvetband maakte het 10x erger, in verschillende soorten rijbroeken merkte ik geen verschil.
Uiteindelijk ben ik mede hierdoor (en nog een aantal andere redenen) gestopt met rijden, het zitten in dat zadel deed zo veel pijn! (En in mijn dagelijksleven had ik er daardoor ook zooo veel last van).
Uiteindelijk (achteraf veel te lang gewacht) ben ik naar een huisarts gegaan.
Die schrok nogal van de situatie, doorgestuurd naar ziekenhuis enz enz 3kwart jaar later was t probleem opgelost.
Het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat er aan de hand was, waarschijnlijk een soort combi tussen eczeem en een niet veel voorkomende schimmelinfectie.
Tijdens mn dagelijks leven geen last meer van nu in ieder geval maar omdat ik er zo lang (een jaar of twee) mee rond heb gelopen blijft de huid daar extreem gevoelig en kwetsbaar.

Ts ik zou het eerst proberen te zoeken in houding etc.. Maar loop er niet te lang mee rond en laat het niet uit de hand lopen zoals bij mij. Desnoods naar een huisarts gaan (baadt het niet dan schaadt het iig ook niet) .. Ik had echt gewild dat ik dat eerder gedaan had..

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:18

veel is hierboven al genoemd.

wat ook helpt is een wielrenbroekje onder je rijbroek, hier zit namelijk een dikke schuimlaag in, dit helpt bij mij heel goed! :D