Arm niet zelf tillen, schouder ontwricht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Arm niet zelf tillen, schouder ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 13:25

Ik heb nu 2 dagen geleden mijn schouder ontwricht. Volgende week moet ik naar de dokter om te zien of er nog andere schade is.
Ik zit nu in een draagzak met mijn arm en probeer hem af en toe nog wat te bewegen.
Maar mijn vraag is of het normaal is dat mijn spieren(ik denk toch dat het spieren zijn) de hele tijd "spastische" bewegingen aan het maken, zijn? Ik voel mijn schouder zo bijna heel de dag door trillen,ook van buitenaf kan je het zien, erg irritant :(
En ik kan mijn arm wel plooien voor mij uit, maar mijn arm gestrekt lichtjes naar opzij brengen gaat gewoon niet, dat doet pijn en het blokkeert gewoon, dus dat doe ik dan ook niet...
iemand die dit al heeft gehad bij een ontwrichtte schouder?
Laatst bijgewerkt door CrazyIris op 19-03-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:32

Zit je schouder al wel weer in de kom? Want het klinkt alsof hij niet goed zit..

CrazyIris

Re: Arm niet zelf tillen, schouder ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 13:38

Ja ze hebben voor dat ze hem er terug in hebben gezet een foto genomen en erna ook nog een controlefoto, dus normaal zou die goed moeten zitten...

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 13:43

En het zijwaarts bewegen van mijn arm lukt enkel niet als de rest van mijn arm nergens op leunt, dus een kippenvleugeltje bijvoorbeeld maken gaat wel, dan steunt mijn hand nog op mijn heup, maar mijn arm los van mijn lichaam wat opzij bewegen niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:45

Bedenk dat de spieren die rond het gewricht zitten een enorme opdonder hebben gehad. Je zit niet voor niets met je arm in een draagzak, dat is om de boel rust te gunnen en niet te bewegen. Niet doen dus, je lichaam geeft zelf al flinke pijn aan.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:55

Oei niet je arm zijwaarts bewegen hoor! Als je schouder zo kort geleden uit de kom geweest is, is dat echt een no-go om te doen, omdat hij er dan weer makkelijk uit kan gaan!
Dus braaf je arm in die draagzak houden nog niét oefenen/bewegen/kijken wat kan, maar rust rust rust!

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:00

Ten eerste erg vervelend dat je schouder ontwricht is. Ten tweede, doe je arm alsjeblieft niet opzij bewegen. Na een schouder dislocatie is de bedoeling dat je je arm niet hoger optilt dan je schouder en niet verder naar buiten draait dan je lichaam voor zes weken. Jouw 'kippenvleugeltje' zou ik zeker niet meer doen, het kan alleen maar ergere schade aan je spieren toebrengen.
Ik heb diverse dislocaties gehad en ben eind januari voor de tweede keer aan mijn schouder geopereerd, gebruik alsjeblieft je mitella constant de eerste week, daarna met behulp van de fysiotherapeut afbouwen. Af en toe strekken zodat het niet stijf wordt kan natuurlijk wel. (Ik neem aan dat je een doorverwijzing naar de fysiotherapeut hebt gehad, anders zou ik daar echt om vragen.) Dat je spieren trillen betekent waarschijnlijk dat je te veel probeert, is het ook als je arm in de mitella zit? In dat geval kan het misschien zijn dat je mitella te laag zit en je schouder niet goed ondersteunt. Ik hoop dat je je eigen snel beter voelt, maar kijk uit dat je niet te snel gaat.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:04

Oké! Ja dat zijwaarts was per ongeluk , met een trui aan te doen. Daarmee dat ik me toen af vroeg waarom die beweging net zeer deed. Maar hij zit zo goed als altijd in de draagzak :)enkel als mijn nek pijn begint te doen, doe ik hem soms af.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:08

Ja mijn papa is er nu ook aan geopereerd geweest omdat hij ook op den duur dagelijks zijn schouder ontwrichtte.
Ik probeer echt niet te veel te doen, maar het is mijn rechterschouder, en moet op school wel proberen wat op te schrijven, dat probeer ik nu als ik zelf wat hoger ga zitten, zodat mijn arm laag blijft. Volgende week moet ik eerst nog mijn spieren en ligamenten enzo laten checken en dan inderdaad sowieso naar de kinésist.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:10

Ten 1e: Gooi gauw die mitella weg. Bij schouderproblemen NOOIT een mitella gebruiken, maar een sling of brede band onder je pols. Door de mitella duw je je schouder iets omhoog, waardoor je er last van blijf houden.
Ten 2e: Vooral licht blijven bewegen. Door niet te bewegen gaat alles vast zitten en ben je straks nog verder van huis.
Ten 3e: Ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken met je huisarts om de beweging van je schouder te bepalen en eventueel een verwijzing naar een orthopeed vragen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:12

En ja, dat trillen van die spieren is om de 5 A 10 minuten wel eens, ook in de mitella, ik zal hem misschien eens wat hoger zetten, bedankt!

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:13

Oei, een beetje tegenspraak hier, nu wordt het wat verwarrend...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:15

Ik ben het helemaal niet eens met de woorden van breakthelaw. Juist teveel doen levert alleen maar meer problemen op. De artsen in het ziekenhuis zullen heus weten wat goed is en wat niet.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:03

dit klinkt eng bekent.. Ik zou snel naar een orthopeed gaan, met een beetje pech is die frozen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:07

Ik heb beide schouders uit de kom gehad en heb geen mitella gebruikt.
Mijn advies is licht blijven bewegen, zo min mogelijk een mitella om en geen zware dingen doen.
Beweging van het lopen is ook beweging, een ondersteunende hand op je boterham is ook beweging.
Verder is de beweging die je noemt ook geen handige net na zoiets als dit is mijn ervaring nee.
Dat doet gewoon zeer, heel simpel.
Wat ik gedaan heb is naar de fysio gaan, die de boel los laten maken om de ergste verkramping eruit te halen en dan kan ik redelijk snel weer normaal bewegen, binnen een week weer redelijk goed functioneel.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:10

ik heb hem vroeger ontwricht gehad en ik heb hem meteen door de huisarts laten terug zetten en kon vrijwel meteen weer alles.
Ik ben hypermobiel dus het gaat allemaal wat sneller uit de kom.
Ik zou wel even contact opnemen met behandeld arts over de trillingen.
Eerlijk ik heb geen mitella gehad en moest zelf gewoon voorzichtig wat kleine bewegingen doen.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:13

kleinvosje schreef:
Ik ben het helemaal niet eens met de woorden van breakthelaw. Juist teveel doen levert alleen maar meer problemen op. De artsen in het ziekenhuis zullen heus weten wat goed is en wat niet.

Ik zei ook LICHT bewegen..
Ben zelf ook hypermobiel en heb 3 operaties gehad. Denk dat mijn schouder wel 1000 x uit de kom is gegaan.
Eerste keer dat ik het had adviseerde de arts mij ook een mitella, maar daar werd het alleen maar heel erg pijnlijk van. Orthopeed later zei dat dat een absolute NO-GO is bij schouder problemen.
Volgens mijn cursus EHBO is een mitella goed voor alles ONDEr de elleboog. Alles daarboven is rust houden met een sling (Brede das)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:13

TS: hoe gaat het nu met je arm?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:28

Ik mocht juist niet bewegen.
Niet na luxatie niet na operatie voor 4 weken.
En ook dan pas heel voorzichtig een paar keer per dag.

Ik had een sling die mijn hele onderarm steunde, dus niet alleen de pols.
En dan nog een band achter de rug door zodat ik de arm ook niet naar voren en al helemaal niet naar de zijkant kon en mocht brengen.

Tip, ga naar je ha, je merkt wel aan de antwoorden bij iedereen is het anders.

Beterschap

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 23:14

Het trillen van die spieren is gelukkig al gestop. Ik begin door die band wel veel last van mijn nek te krijgen, dus die zal ik wel eens laten losmasseren :)
Verder heb ik al een pak minder pijn, als ik per ongeluk een foute beweging maak, maar het is natuurlijk nog steeds afwachten op hoe het er met die spieren en gewrichten Aan toe is... Dinsdag naar de dokter, die zal mij meer weten te vertellen!

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:05

Ben vandaag weet naar de dokter geweest voor een scan. De orthopedist zei dat ik niet naar de kinesist moest gaan, omdat sommigen de schouder kunnen forceren. Ik moest op mijn gemakje rustig beginnen bewegen met mijn arm en kleine cirkeltjes maken met mijn arm als ik voorover gebogen sta. Vrijdag mag ik de draagdoek af doen, maar nu loop ik er thuis ook niet in rond.
de pijn is ook al beter, maar het gaat wel nog een hele tijd duren voordat ik terug alles kan doen :(

als iemand hier nog nuttige oefeningen weet om te doen, mag je die altijd vermelden. Ik heb er enkele gekregen van de orthopedist, maat andere zijn zeker welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:09

Je spieren zijn wss helemaal opgerekt. Mijn oom die had dat ook en toen had die heel veel spierpijn, hij moest gewoon rusten en daarna weer het bewegen opbouwen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:20

Ik zou niet zelf met oefeningen die ik van een ander heb gekregen bezig gaan.

Ga naar een fysiotherapeut of manueel therapeut. Die kan je op de juiste manier begeleiden, de juiste oefeningen meegeven enz. Zelf met een slechte schouder aan de gang gaan is wel het laatste dat ik zou doen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:21

Je weet zeker dat het geen frozen shoulder is??????

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:50

Ik denk het niet, daar heeft de orthopedist niets over gezegd. Hij zei dat er niets aan het bot was, was ook duidelijk te zien op de scan, en dat er dus wel schade aan de ligamenten is (want er zijn blijkbaar 2 verschillende manieren om een ontwrichtte schouder op te lopen)
Hij vreest gewoon dat kiné te belastend gaat zijn, zeker in het begin, en dat is zeker niet goed met mijn soepele gewrichten...
Hij vertrouwt mij met de oefeningen en weet ook dat ik ze juist doe, want ik heb ze daar moeten doen.Ik mag gewoon niet forceren en niets doen wat pijn doet.
Qua oefeningen heb ik er dus wel, maar ik dacht dat hier nog wel wat mensen waren die ervaring hadden met ontwrichtte schouder en die zullen ook wel oefeningen hebben gekregen van kiné/dokter.