hoe kom ik bij een psycholoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJas

hoe kom ik bij een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 08:40

Hoi bokkers,

Ik vroeg me af hoe het werkt om bij een psycholoog te komen?
Heb je altijd een doorverwijzing nodig van je huisarts of kan je er ook zelfstandig heen?

Ik heb erg veel meegemaakt in mijn leven waar ik nu niet teveel over vertel, maar daardoor ben ik wel geworden wie ik nu ben. Ik heb diverse zelfmoord pogingen gedaan in het verleden en steeds vaker denk ik er weer aan.
Ik merk dat ik de laatste tijd erg verandert ben, ik heb totaal geen zin meer in sociale contacten, ik ben ook al mijn vrienden kwijt, en ik vind het niet eens erg. Het liefst ben ik heel de dag alleen. Ik irriteer me snel aan dingen, ik kan niet meer aardig zijn, en ik verwaarloos mezelf. Heb al zeker 2 jaar geen nieuwe kleren meer gekocht, en ben al ruim een jaar niet meer naar de kapper geweest. Het maakt me echt totaal niets meer uit hoe ik er nu bijloop.
Ik ben ook altijd moe, en heb echt helemaal nergens meer zin in. Als ik mijn werk en mijn paardjes niet had, dan lag ik waarschijnlijk heel de dag voor de tv, en kwam ik vooral niet buiten.

Het kan zo niet langer, dat besef ik me inmiddels, want ik word hier totaal niet vrolijk van, dus nu de vraag aan bokkers, hoe zijn jullie bij een psycholoog gekomen en hoe ging het allemaal in zijn werk?

Hhilde

Re: hoe kom ik bij een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:43

Goed dat je er iets aan wil doen! Het leven kan een stuk mooier worden :D Ik ben bij een psycholoog gekomen via mijn huisarts :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:44

Word je niet standaard doorverwezen naar een psyg bij zelfmoordpogingen?

In iedergeval via je huisarts voor de verzekering. Maar als je zelf kan betalen kan je ook gewoon een plaatselijke psygpraktijk bellen voor een afspraak

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:45

Ben je nooit eerder bij een hulpverlener geweest met je verleden?

Je maakt eerst een afspraak met je huisarts die een gesprek met je aangaat en waarschijnlijk zul je een vragen lijst moeten invullen. Aan de hand daarvan krijg je een doorverwijzing naar de personen die jou het beste kunnen helpen.

Sterkte.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:48

Wat goed dat je aan je zelf/instelling wil werken. Dat is al een hele grote stap!!

Ik geloof dat dat wel via de huisarts moet idd (kan het fout hebben) maar je hoeft niet tegen je huisarts te zeggen waarom.... alleen duidelijk aan geven dat je graag met iemand (deskundig) zou willen praten omdat je in de knoop zit.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:49

Allereerst super dat je in ziet dat het zo niet langer kan.
Dat is een mooi keerpunt om aan jezelf te gaan werken.
En nee dat lukt je niet alleen.
Via een doorverwijzing van de huisarts kom je bij een psycholoog terecht.
Meestal krijg je binnen 2 weken al bericht en word er een afspraak gemaakt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:50

Inderdaad via de huisarts, omdat je een verwijsbrief moet hebben. Als ik jou bericht zo lees zal het krijgen van die verwijzing geen probleem zijn.
Bij psyg heb je eerst een intake gesprek, om globaal de problemen duidelijk te krijgen en om te kijken of het klikt. Als je je niet op je gemak voelt bij die psyg, zoek dan gewoon door, als je je niet op je gemak voelt zal de behandeling ook een stuk stroefer verlopen.
Let er ook op dat je per sessie een eigen bedrage hebt van zo'n 20 euro buiten je eigen risico om.

Verder wil ik je vooral ook sterkte en succes wensen ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:58

Via de huisarts inderdaad.
Wellicht kan zij iemand adviseren waarmee ze goede ervaring heeft.

Je kan ook contact opnemen met je zorgverzekering, zij hebben ook een bestand van psychologen waarmee zij goede ervaringen hebben en dan weet je meteen zeker dat het ook wordt vergoedt.

Er zijn veel soorten psychologen en therapieën. EMDR om trauma's te verwerken, of als je een bepaalde stoornis hebt.

Dus wees duidelijk bij je huisarts waar je mee zit zodat ze een goede verwijzing kan schrijven.

Succes, goed dat je hulp zoekt!! :(:) :(:)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:06

Ik zou je aanraden om een afspraak met de huisarts te maken en om een verwijskaart te vragen voor een psychiater. Het liefst een psychiater van een grote instelling zodat je alle hulp bij elkaar hebt en niet hoeft te wisselen van zorgaanbieder tijdens je behandeling. Ik raad je een psychiater aan omdat deze medicatie mag voorschrijven en een psycholoog niet

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:12

Start bij een psycholoog is mijn advies.
Waarom meteen met medicatie erbij? Liever niet........als je het zelf kan oplossen dan graag.

Je kunt evt Rhodiola slikken. Dat is een soort natuurlijke antidepressiva.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:46

Waarom ik een psychiater aanraad? En geen psycholoog? Dat doe ik gezien het verleden van ts. Als je al diverse zelfmoord pogingen hebt gedaan dan vraag ik me af of je het gaat redden met alleen een psycholoog. En gezien het verzekerings technische verhaal qua financien en aantal sessies zit je bij een psychiater beter op je plek. En als je zelf de patient bent is het niet fijn om te moeten ruilen van behandelaar als blijkt dat een psycholoog niet genoeg is.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:56

Het kan ook allebei, een psycholoog en een psychiater, deze twee werken nauw samen. Vind het zelf heel prettig, maar kan me ook voorstellen dat je liever een persoon zou willen.
Via de huisarts kun je je door laten verwijzen, je hoeft daarbij niet eens diep in te gaan op je problemen, bovendien heeft deze ook een beroepsgeheim. Een particuliere psycholoog/psychiater, raad ik niet echt aan omdat je daar vaak maar een aantal behandelingen van vergoed krijgt en vanuit je schrijven denk ik dat je aan enkele behandelingen niet genoeg zult hebben. Kijk meer naar zoiets als GGZ of PsyQ bijvoorbeeld. Bij mijn weten wordt het vergoed door de verzekering, behalve eigen risico (check het voor de zekerheid). Het voordeel van een grote instelling is ook dat ze daar meerdere mogelijkheden hebben qua behandelingen, je kunt er alle kanten op en alles is binnen handbereik.
Wel heel goed van je dat je deze stappen wilt gaan zetten :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:07

Het ziekenhuis heeft ook een afdeling psychiatrie. Dat kan ook een optie zijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:29

Ik heb ook gehad wat jij nu hebt, ik was er echt heel slecht aan toe.
Het scheelde erg weinig of ik was er niet meer geweest.

Ik heb toen 12 maanden een deeltijd behandeling gedaan, dat is 3 dagen in de week van 09:00 tot ongeveer 3 uur (ligt er aan welke "vakken" je krijgt)
Je begint in de ochtend met de dag opening, je zit in een groep met ongeveer 10 mensen.
Na de dag opening ga je bijvoorbeeld naar Beeldend (dingen maken en daar kan je dan je gevoel in stoppen, ik vond kleien altijd heel leuk) Je gaat met de groep je week plannen, je hebt ook nog bijvoorbeeld assertiviteit training, de VERS training, muziek, beweging enz.
Ik heb daar echt heel veel aan gehad, aan de behandelingen maar ook aan de mensen, iedereen begrijpt elkaar en er werd ook veel gelachen, tussen de middag lekker lunchen :P
Daar naast krijg je ook nog gesprekken met een psycholoog en worden er tussen tijdse evaluaties gedaan.

Ik heb de deeltijd gedaan op de Rembrandthof Symfora groep in Hilversum maar je hebt ze door het hele land.
Ik denk echt dat dit goed voor je zal zijn, met jouw problematiek is een uurtje in de week naar psych niet de oplossing denk ik.
Sterkte en me pb staat voor je open!! :+:

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:36

een verwijs brief van de dokter hoeft niet persee. ik heb bij een psygoloog gelopen waarbij je geen doorverwijsing nodig had. maar ik raadt je het wel aan om eerst bij je huisarts langs te gaan

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:40

Ik ben trouwens wel doorverwezen door mijn huisarts.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:44

Het kan ook andersom dat je zelf een psycholoog zoekt en dan daarna een verwijsbrief haalt.
Maar ik raad je aan psychotherapie te gaan doen. Een 1e lijns psycholoog is meestal de bedoeling dat je probleem in 1-8 gesprekken verholpen is/ dat je ermee om kunt gaan. Een 2e lijns kijkt verder waardoor je er meer aan hebt ook voor de toekomst. En 2e lijn wordt ook beter vergoed.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:45

Ik zou ook wel met iemand willen praten, maar ik heb er geen geld voor. Zou ook best een soort praatgroepje mogen zijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:47

moonsparkle schreef:
Ik zou ook wel met iemand willen praten, maar ik heb er geen geld voor. Zou ook best een soort praatgroepje mogen zijn.

Dat word toch vergoed?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:48

bij de huisarts heb je ook mensen lopen die in de praktijk zijn die kosten niks vertelde mijn dokter me. maar dat verschilt per huisarts.

vanaf je 18e word psygologie etc niet vergoed binnen een huisartsen praktijk vaak wel maar dat is een kwestie van infomeren

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:50

Arrabel schreef:
Ik heb ook gehad wat jij nu hebt, ik was er echt heel slecht aan toe.
Het scheelde erg weinig of ik was er niet meer geweest.

Ik heb toen 12 maanden een deeltijd behandeling gedaan, dat is 3 dagen in de week van 09:00 tot ongeveer 3 uur (ligt er aan welke "vakken" je krijgt)
Je begint in de ochtend met de dag opening, je zit in een groep met ongeveer 10 mensen.
Na de dag opening ga je bijvoorbeeld naar Beeldend (dingen maken en daar kan je dan je gevoel in stoppen, ik vond kleien altijd heel leuk) Je gaat met de groep je week plannen, je hebt ook nog bijvoorbeeld assertiviteit training, de VERS training, muziek, beweging enz.
Ik heb daar echt heel veel aan gehad, aan de behandelingen maar ook aan de mensen, iedereen begrijpt elkaar en er werd ook veel gelachen, tussen de middag lekker lunchen :P
Daar naast krijg je ook nog gesprekken met een psycholoog en worden er tussen tijdse evaluaties gedaan.

Ik heb de deeltijd gedaan op de Rembrandthof Symfora groep in Hilversum maar je hebt ze door het hele land.
Ik denk echt dat dit goed voor je zal zijn, met jouw problematiek is een uurtje in de week naar psych niet de oplossing denk ik.
Sterkte en me pb staat voor je open!! :+:

Dit heb ik ook gedaan, maar dan via Altrecht. Heel prettig inderdaad en veel ruimte om over moeilijke dingen te praten en het ook te verwerken door de verschillende therapievormen en veel erkenning van lotgenoten.
Persoonlijk vond ik het wel prettig om niet meteen met deze therapie te beginnen, het is behoorlijk zwaar. Voordat ik hieraan begon heb ik een tijdje bij een psycholoog gelopen, dat vond ik wat prettiger omdat het een beetje opgebouwd kon worden. Heel persoonlijk natuurlijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:53

claudiadvx schreef:
bij de huisarts heb je ook mensen lopen die in de praktijk zijn die kosten niks vertelde mijn dokter me. maar dat verschilt per huisarts.

vanaf je 18e word psygologie etc niet vergoed binnen een huisartsen praktijk vaak wel maar dat is een kwestie van infomeren

Ik wil voorkomen dat ik wordt doorverwezen en dat ik achteraf dan rekeningen krijg. Zoals al eerder vermeld is de eigen bijdrage 20 euro per behandeling.is het bij mij nood? Nee dat denk ik niet, maar ik heb echt ontzettend de behoefte om mn levensverhaal bij een professional neer te leggen.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:19

Bel even naar je zorg verzekeraar, die kunnen je vertellen of en wat je kosten zullen zijn, ik vermoed bij jou alleen je eigen risico

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:24

Inderdaad, bel je zorgverzekeraar. Die kunnen je aangeven welke trajecten je vergoed (mag) kiezen.
Goed dat je deze stap wilt gaan maken!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:15

SanneJas schreef:
Ik heb erg veel meegemaakt in mijn leven waar ik nu niet teveel over vertel, maar daardoor ben ik wel geworden wie ik nu ben.

Hoi Sanne Jas,
dit zinnetje kan ik je nazeggen.
Ik heb als incestvrouw ook fiks wat op mijn bordje gemikt gekregen - het heeft me gevormd, tot wie ik nu ben: gelukkig getrouwd, fijne baan, vrienden om me heen.
Okee - dat heeft een tijd geduurd, daar iet van, maar ik bedoel maar: je geschiedenis issowieso je kracht, ook als die geschiedenis niet leuk is!!!

Goed dat je hulp zoekt!! Anno 2014 is er heel veel mogelijk.

SanneJas schreef:
Ik merk dat ik de laatste tijd erg verandert ben, ik heb totaal geen zin meer in sociale contacten, ik ben ook al mijn vrienden kwijt, en ik vind het niet eens erg. Het liefst ben ik heel de dag alleen. Ik irriteer me snel aan dingen, ik kan niet meer aardig zijn, en ik verwaarloos mezelf. Heb al zeker 2 jaar geen nieuwe kleren meer gekocht, en ben al ruim een jaar niet meer naar de kapper geweest. Het maakt me echt totaal niets meer uit hoe ik er nu bijloop.
Ik ben ook altijd moe, en heb echt helemaal nergens meer zin in. Als ik mijn werk en mijn paardjes niet had, dan lag ik waarschijnlijk heel de dag voor de tv, en kwam ik vooral niet buiten.
Wat ik hier in hoor, is dat je door alle ellende zo veel stress hebt, dat "er niets meer bijkan".

En dat is doorgaans ook, waar een goede therapeute mee begint: niet met het rotverhaal uitspitten (misschien even in de eerste 2 geprekken, maar daarna laten ze het) - en dan krijg je uitgebreide tips, trucs, technieken om de stress wat af te bouwen, jezelf te troosten, jezelf te "voeden" met fijne dingen, etc.etc.etc.
Op basis daarvan kun je op gegeven moment, als de stress niet meer zo alles overheerstend is, de trauma's met een techniek zoals emdr gaan verwerken.