Wat te doen tegen aften?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Wat te doen tegen aften?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:07

Wie weet er wat te doen tegen aften?
Heb veel blaren onder en langs de tong op het moment. Volgens mij moeder zijn het aften. Wilde eigenlijk morgen naar de dokter gaan maar aangezien ik morgenvroeg een examen heb gaat dat dus niet lukken.

Iemand een idee hoe ik de pijn kan verminderen? Vooral met praten als mijn tong langs de tanden schuurt doet het pijn.

Ben al de hele dag met Kamille thee aan het spoelen.

MarMarieke

Re: Wat te doen tegen aften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:11

Dat komt door vitaminen te kort, je moet veel fruit en groenten eten. Dan gaat het vanzelf weg. Nu kan je er niks aan doen alleen maar veel fruit eten, maar je kan het wel voorkomen door te zorgen dat je veel vitaminen binnen krijgt.

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:14

Ik heb gel van Alocair Plus. Dit zorgt voor een snelle pijnstilling en genezing van aften en mondwondjes.
Dit is volgens mij verkrijgbaar bij de apotheek.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:15

Heb het eigenlijk nooit gehad, laatste drie weken wel. Had drie weken geleden één blaartje. Dacht toen dat gewoon kwam door misschien een scherp stukje chips of dergelijke. Nu heb ik er momenteel twee onder de tong en één ernaast. Hele kleintjes, maar vooral die langs de tong irriteert met schuren langs de tanden.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:17

Ik kan je geen tips geven om de pijn te verminderen, maar de tandpasta "Zendium" is aan te raden als je hier vaker last van hebt. Ik zelf heb ook regelmatig blaren in de mond, op dit moment ook. Mijn blaren gaan ook echt bloeden en vind ik op een gegeven moment eerder open wondjes (ze zijn best groot)dan blaren... Ik eet elke dag 3 stuks fruit. Sommige mensen zijn er ook gevoeliger voor dan de ander. Ik heb van de dokter wel eens verdovingsspul gekregen voor in de mond, dat helpt heel even (bijv. bij eten).

edit: dit medicijn http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 8&rId=1062

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:19

Mijn moeder dacht zelf dat het misschien erfelijk was, want twee mensen in de familie hebben regelmatig last van aften. Ben zelf nu sinds een week overgestapt op andere tandpaste en doe nu twee keer per dag na tanden poetsen spoelen met spoelmiddel.

Drie weken geleden was het maar één blaartje, die was na 2 dagen weer helemaal verdwenen. twee weken nergens last van gehad tot gisterenavond.

Zal mijn moeder eens naar de apotheek sturen :). Anders ga ik morgen na school zelf eventjes langs.
Laatst bijgewerkt door Laptopmuis op 13-03-14 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:20

Ik heb er ook wel eens last van.
Je kunt ook met alcohol of zout spoelen.
Hoe hoger het alcohol percentage hoe beter het verdoofd word maar als je dat al 2 dagen gebruikt werkt het niet zo goed meer.

Veel succes!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:34

Bedankt. Moeder gaat dadelijk langs apotheek. Ben net weer gaan kijken en zie weer 2 kleine blaartjes erbij. Toch maar langs de dokter gaan lijkt me beter... hmpf..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:35

Pyralvex, brandt als een gek maar werkt als een trein!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:38

MarMarieke schreef:
Dat komt door vitaminen te kort, je moet veel fruit en groenten eten. Dan gaat het vanzelf weg. Nu kan je er niks aan doen alleen maar veel fruit eten, maar je kan het wel voorkomen door te zorgen dat je veel vitaminen binnen krijgt.

Dit is niet correct en achterhaald ondertussen. (Gek genoeg blijft die fabel hardnekkig hangen)

Een wondje (bv op de wang hebben gebeten of je mond hebben verbrand aan de thee), slechte mondhygiëne, stress, verminderde weerstand, overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen zijn wel de oorzaak en soms weet je het ook niet.

Ik heb altijd gelijk een aft bij een wondje en als ik merk dat ik ziek begin te worden zit mijn mond onder de aften.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:46

Heb wel griep gehad, momenteel nog wat last van oorontsteking. Zou het dat dan zijn? Voel me al enkele weken grieperige maar vorige week tijdens de vakantie zette het ineens door met oor- en keel ontsteking en koorts. Nu gaat dat dus weer. Hoest alleen nog veel.

Nouja, hoop dat moeder iets vind en dat dokter hulp gaat bieden als ik er morgen nog tussenkom voor de examens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:48

Ja hoor, kan heel goed dat daar je aften vandaan komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:50

Ik krijg ook altijd aften als ik ziek word :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:53

Laptopmuis schreef:
Wie weet er wat te doen tegen aften?
Heb veel blaren onder en langs de tong op het moment. Volgens mij moeder zijn het aften. Wilde eigenlijk morgen naar de dokter gaan maar aangezien ik morgenvroeg een examen heb gaat dat dus niet lukken.

Iemand een idee hoe ik de pijn kan verminderen? Vooral met praten als mijn tong langs de tanden schuurt doet het pijn.

Ben al de hele dag met Kamille thee aan het spoelen.

hoi je kan bij de apotheek een verdoofmiddel halen en dan aanstippen , volgens mij kan het ook bij de dokter aangestipt worden. Af en toe lik er aan om even contact te maken ermee of schoon te likken dan verdoof je hem eigenlijk zelf een beetje omdat het eerst pijn doet en daarna kan je er beter aan likken zeg maar. dat doet je lichaam zelf

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:54

Laptopmuis schreef:
Heb wel griep gehad, momenteel nog wat last van oorontsteking. Zou het dat dan zijn? Voel me al enkele weken grieperige maar vorige week tijdens de vakantie zette het ineens door met oor- en keel ontsteking en koorts. Nu gaat dat dus weer. Hoest alleen nog veel.

Nouja, hoop dat moeder iets vind en dat dokter hulp gaat bieden als ik er morgen nog tussenkom voor de examens.

Ze zeggen vaak dat je ze krijgt met verminderde weerstand , de eenzegt dat klopt niet maar in jouw geval klopt dat dus wel . Ook met stress examens kan je ze krijgen. spoelen met jenever, dan word je ook gek maar het werkt
Laatst bijgewerkt door franka75 op 13-03-14 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:55

Ik krijg aften als ik 1 dag geen fruit eet..
Maar wat de rest ook al zei: kan komen door verminderde weerstand oid.
Bij de drogist zijn verschillende middeltjes te krijgen die zorgen dat het sneller over gaat. Ik gebruik wel eens pyralvax (als je het zo schrijft) doet goed zeer maar het helpt wel..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:56

Ik heb er ook veel last van, ik eet altijd evenveel vitamines, dus daar ligt het niet aan.
Wel merk ik dat het met mijn weerstand te maken heeft.
Als ik stress heb, weinig slaap of een weekendje goed feest, een paar nachten achter elkaar dan kan ik er donder op zeggen dat ik ze maandag heb.

Dus ik kan je weinig tips geven, maar leef wel met je mee :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:57

Ik gebruik Dentinox als ik ze heb. Dat verminderd het niet, maar het haalt de pijn weg, is bedoeld voor kleine kinderen die tandjes krijgen. Voordeel daarvan over pyralvex vind ik niet alleen de smaak, maar ook het feit dat het gemaakt is om met een wattenstaafje te worden aangebracht ipv met een kwastje in het potje, waardoor je dus veel hygiënischer werkt.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:03

Vjestagirl schreef:
Ik gebruik Dentinox als ik ze heb. Dat verminderd het niet, maar het haalt de pijn weg, is bedoeld voor kleine kinderen die tandjes krijgen. Voordeel daarvan over pyralvex vind ik niet alleen de smaak, maar ook het feit dat het gemaakt is om met een wattenstaafje te worden aangebracht ipv met een kwastje in het potje, waardoor je dus veel hygiënischer werkt.

Dit ga ik onthouden, dat kwastje vind ik ook niks dus ik gebruikte toch al een wattenstaafje.. maar vind vooral de pijn irritant dus misschien maar over op Dentinox

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 17:04

Heb nu Pyralvex gekregen van apotheek. hadden dat andere medicijn niet.
Moet ik nu 3-4 keer per dag aanstippen met een kwastje. Hoop van zegen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:05

Laptopmuis schreef:
Heb nu Pyralvex gekregen van apotheek. hadden dat andere medicijn niet.
Moet ik nu 3-4 keer per dag aanstippen met een kwastje. Hoop van zegen :)

Ik raad je aan om het kwastje niet te gebruiken en een wattenstaafje te gebruiken. Daarmee pak je iedere keer een schone, en stop je niet de bacteriën uit je mond in het potje.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 19:49

Oké, ik spoel het nu telkens af als ik het gebruik heb. Maar zal wattenstaafjes gaan gebruiken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:07

Babel schreef:
Ik heb er ook veel last van, ik eet altijd evenveel vitamines, dus daar ligt het niet aan.
Wel merk ik dat het met mijn weerstand te maken heeft.
Als ik stress heb, weinig slaap of een weekendje goed feest, een paar nachten achter elkaar dan kan ik er donder op zeggen dat ik ze maandag heb.

Reken maar, dat het bij jou wel degelijk te maken heeft met een vitaminegebrek.
Wat dacht je, dat in in zo'n weekend in jouw lichaam gebeurt?
Je pleegt roofbouw op jezelf, verbruikt daardoor je vitaminen in een hoger tempo en "hoepla", aften.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 09:36

Nou, vanmorgen opgestaan... Aften waren vuurrood en hele tong was aan die kant opgezwollen. Vanmorgen dokter gebeld, afspraken waren allemaal vol. Apotheek gaat nu iets maken wat ik erop kan smeren, moet dat vanmiddag ophalen.

Heb nu nog één keer dat spul erop gedaan net. Zit nu weer thuis, want ik kan niet fatsoendelijk drinken, eten of praten... pff... Krijg ook vitamine B tabletten voorgeschreven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:43

ik heb dat ook in periodes, soms ineens mn hele mond vol, dan weer een tijdje niet. Ik stip ze altijd aan met pyralvex, dat verdooft dan even. Verder eet ik dan kiwi's, geen idee of het helpt, maar naar mijn idee wel :+