Kleine meid(5 jaar) met enorme angst voor praten in openbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ajesca123

Kleine meid(5 jaar) met enorme angst voor praten in openbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:21

Op 21-12-2008 is voor mij het allerliefste en mooiste meisje van de wereld geboren, ons dochtertje Dewi.
Inmiddels is ze nu een gezonde vrolijke meid van 5 jaar.
Ze gaat zoals alle kindjes gewoon naar school en zit nu in groep 2 en gaat na de zomervakantie naar groep 3.
Ze heeft een paar hele leuke vriendinnetjes waarvan 1 toch wel haar beste vriendinnetjes is en je ziet ze dan ook bijna altijd samen.
Thuis is het een vrolijke soms wat drukke meid met een behoorlijke eigen wil maar he het is een kleuter dus dat mag :D
Al met al als je bovenstaande zo leest zou je denken wat is dan het probleem?
Onze kleine meid slaat volledig dicht op het moment dat ze buiten haar vertrouwde thuis omgeving is.
Waar ze als klein meisje dat net kon praten tegen iedereen vertelde dat ze nieuwe schoenen had, of netjes dankjewel zei als ze iets kreeg, durft ze nu gewoonweg echt niets meer te zeggen tegen iemand die ze niet goed kent.
Natuurlijk zijn alle kinderen wel eens verlegen en ook de wel bekende fases komen hier geregeld voorbij :+
Maar het is bij haar zo erg dat het haar belemmerd in haar dagelijks leven en dat baart me heel veel zorgen.
Het probleem doet zich overigens alleen voor tegenover volwassenen.
We merken nu de laatste tijd heel erg dat ze hierdoor thuis vaak heel overdreven reageerd op dingen zoals bvb extreem boos om niets of heel intens verdrietig zijn om de kleinste dingetjes.
Op school hebben we hier ook over gesproken omdat het ze daar natuurlijk ook is opgevallen dat ze gewoon echt geen antwoord durft te geven als haar in de groep iets gevraagd wordt.
Om te testen of het niet weten of niet durven was hebben ze haar wel eens apart genomen en dan kwamen de antwoorden, wel zachtjes , maar ze gaf dan wel antwoord.
Ze heeft nu inmiddels ook zwemles en met de eerste badmeester had ze echt een klik dus ze vond het geweldig!
Nu is ze door naar het volgende groepje en dan zie ik haar weer helemaal in zichzelf keren en nu wil ze dus ineens niet meer zwemmen.
Soms zijn het kleine dingen zoals niet meer zelf drinken durven bestellen in het restaurant waar we al jaren komen, of geen dankjewel meer durven zeggen als ze iets krijgt van iemand.
Ik zeg met opzet durven omdat het ook echt niet durven is.
Je ziet aan haar dat ze wel wil en ze kijkt dan naar de grond en als ik door zou zetten loopt ze weg en gaat ze in een hoekje staan huilen.
Als ik haar dan vraag waarom ze niets zegt dan krijg ik als antwoord dat ze bang is.
Het waarvoor krijg ik dan geen reactie op want heb het idee dat ze dat dus niet kan benoemen.

Veel mensen zullen misschien denken ach daar groeit ze wel overheen maar wij merken echt dat het haar belemmerd in haar dagelijks leven.
Het genieten van een feestje waar onbekenden zijn of gewoon het lekker samen kletsen als we door de stad lopen is er niet meer bij.
Zodra er mensen zijn die ze niet kent fluisterd ze alleen nog maar onverstaanbaar en staat het huilen haar nader dan het lachen.
Mij doet het enorm veel pijn om haar zo te zien want ik wil dat ze lekker onbezorgd kind kan zijn en naar mijn idee gaat dat nu dus niet.
We zijn via school al in contact geweest met de ggd en die konden er niet echt iets mee geloof ik.
Ze is natuurlijk verder ook een pientere gezonde meid dus ja wat kunnen ze er mee.
Ik plaats dit hier in de hoop dat er misschien iemand is die dit herkend?
Maak er aub geen discussie topic van want het gaat hier om mijn allesje en ik ben zelf ook echt niet van gister dus we proberen in alles echt het beste voor haar te doen.
Tips voor waar ik naartoe zou kunnen zijn bvb heel erg welkom!

Heb zelf overigens enorme faalangst dus ik denk dat ik weet hoe ze zich dan voelt en dat is echt hartverscheurend voor mij als moeder.

Groetjes een bezorgde moeder -O-

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:46

Ik heb eens een docu gezien over ook een meisje dat niet durfde te praten tegen vreemden. Zij kreeg therapie van een logopediste, dacht ik.
Eerst ging ze oefenen met alleen de logopediste, later gingen ze samen naar een winkeltje om een snoepje te halen (waar ze dankjewel moest zeggen). Opbouwend haar zelfvertrouwen herwinnen.

belle_boef

Re: Kleine meid(5 jaar) met enorme angst voor praten in openbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:49

Is er niet iets gebeurd waardoor ze dit niet meer durft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:52

Ik vraag me ook af of er iets is voor gevallen waardoor ze heel erg geschrokken is. Heb je dat wel eens gevraagd? Doorgevraagd waarom ze bang is?
Verder misschien de huisarts bellen en vragen of hij je kan doorverwijzen naar de GGZ of iets wat haar kan helpen. Sterkte ermee, ik ben benieuwd naar het traject.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:54

Best wel een heftig verhaal. Ik begrijp je bezorgdheid heel goed.
Zoals hierboven ook gezegd: heeft ze niets "raars" meegemaakt? Hoe klein ook.
Het zou misschien een optie kunnen zijn om met de huisarts te overleggen over er mogelijkheden zijn om met bv. met een psycholoog te gaan praten. Die kan haar misschien stapsgewijs over haar angst heen helpen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:55

Misschien eens proberen er een beloningssysteem aan te plakken met aan het eind een uitje of kadootje als ze het goed doet?
Bij Supernanny Jo heb ik al tig versies voorbij zien komen.
Met hele kleine stapjes zo proberen het weer op te rekken?
Dus inderdaad begin met het kopen van een snoepje bijvoorbeeld, of kleiner nog!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:57

Zou het misschien (een lichte vorm van) Selectief Mutisme kunnen zijn? (Google geeft veel info)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:09

Heel erg bedankt voor alle reacties.

Ik begrijp jullie terechte vraag of er misschien iets is voorgevallen waardoor dit ontstaan is.
Dit hebben we ons ook heel vaak afgevraagd.
Ik probeer er met haar ook echt over te praten en soms probeer ik haar ook spelenderwijs wel eens uit haar schulpje te lokken maar helaas komt er niet echt iets uit.
Het is wel echt een heel gevoelig meisje dat is ze altijd al geweest.
Ze kan volledig verontwaardigd reageren als mensen lachen om iets wat ze zegt of doet, hoe goed bedoeld dat ook is ze voelt het als uitlachen en waarom dat is me dus echt een raadsel.
We proberen haar van alles juist het positieve mee te geven maar er wordt ons ook weleens gezegd dat het soms net een oude ziel in een klein lichaampje is.
Zo ervaar ik het zelf ook vaak en ik vind snap dat ook heel goed.
Het is echt een kopie van mij toen ik klein was maar bij mij speelde mijn niet bepaald rooskleurige thuissituatie een hele grote rol.
En ik durf echt met mijn hand op mijn hart te zeggen dat dit in haar geval niet zo is.
Ze heeft wel een hele slechte start gehad als baby en veel ziekenhuis gezien incl operatie etc.
Dus dat zal ook vast zn littekens nagelaten hebben maar ik begrijp dan niet waarom ze de eerste tijd niet zo extreem was als de laatste tijd.
Je zou dan dus denken dat er iets is gebeurt waardoor haar zelfvertrouwen beschadigd is.
Dat maakt het voor mij dus zo moeilijk, ik zou echt niet weten wat wij anders zouden kunnen doen om haar hiermee te helpen.
We zitten zelf ook te denken aan toch een bezoekje huisarts misschien kan die ons verder helpen inderdaad.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:11

Mijn dochter had op diezelfde leeftijd ook dat probleem. Ze is nu 9 en het wordt al veel beter. Alleen met bepaalde mensen heeft ze het nog. En dat zijn vooral vriendelijke mensen :) . Wat wij hebben gedaan is haar altijd in haar waarde gelaten (ik zeg niet dat je dat niet doet!) en haar zoveel mogelijk ruimte gegeven om verlegen te zijn. En er achteraf wel met haar over gehad in veilige situatie en haar laten vertellen wat ze dan voelt. En dat ook begrijpen. Rustig aan zijn we dan met haar gaan bepalen bij wie ze samen met mij bijv ermee ging oefenen. Want ze begreep best dat het in nood bijv niet handig is als je zo dicht slaat.

Op het kind af vragen "waarom zeg je niks" is erg aanvallend en naar. Kind kan daardoor gevoel hebben dat ook jij als moeder antwoord van haar verwacht. Wij hebben het daarom zo aangepakt: Ik ging bijv (en nog wel als ze er last van heeft) op ooghoogte zitten, ik vertelde dat ik zie dat ze verlegen is en niks durft te zeggen. Dat ik dat snap, dat het niet erg is om verlegen te zijn en of ik haar kan helpen. Of bijv samen doen. Die kleine meiden (en ook jongens) vinden het soms best lastig iets goed onder woorden te brengen. En die grote mensen zijn ook zo groot!

Bij ons kwam een echte doorbraak voor dochter toen bleek dat iemand waar zij erg tegen op keek OOK enorm verlegen was. Maar een soort rol (nou ja, eigenlijk echte rol haha, het is een acteur) opzet om tegen mensen te kunnen praten. Toen dochter hem voor het eerst echt ontmoette en helemaal dicht sloeg, heeft hij samen met mij haar er doorheen geholpen door het gewoon te accepteren. Hij legde ook uit dat het beste de volwassene niet naar haar moet blijven staren, maar ook op ooghoogte moet komen, langs haar kijken, via mij te praten etc. Hij deed dat dan ook en langzaam kwam ze tot de ontdekking dat het niet zo eng was allemaal. Ook bij een tweede keer heeft hij haar enorm geholpen. Omdat hij zelf zo verlegen is, kon hij ons dus goede tips geven.

1. de volwassene moet niet aan blijven staren en antwoord blijven verwachte
2. de volwassene moet op ooghoogte komen en langs het kind kijken
3. de volwassene moet verwoorden dat hij/zij snapt dat het eng is en evt voorbeeld van zichzelf geven
4. geef kind de ruimte om antwoord te formuleren en maak de vraag niet te moeilijk. is de vraag te moeilijk kijk of je het kunt vergemakkelijken
5. Accepteer dat het kind zo is en zet er geen druk op
6. Laat kind thuis oefenen bijv voor de spiegel

Hopelijk heb je hier iets aan.

edit: zie nu je laatste post. Dochter is net als ik heel gevoelig voor ogen en de energie die iemand uitstraalt. Die acteur legde dat ook zo uit, dat ogen vaak heel indringend kunnen zijn bij gevoelige mensen. Hij had dat zelf ook. Als hij niet in zijn 'rol' zit, kijkt hij je dan ook nauwelijks aan. Wordt dan ook echt verlegen. In zijn rol kan hij het wel (en heel goed...) dus wellicht is dat iets om voorzichtig te bespreken met je dochter.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 13-03-14 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:14

ladyrosa schreef:
Zou het misschien (een lichte vorm van) Selectief Mutisme kunnen zijn? (Google geeft veel info)

Dacht ik ook meteen aan.

Ik heb stage gelopen op een basisschool in groep 1/2 en dus ook deze leeftijd. Daar zat ook een meisje in mijn klasje met selectief mutisme. Ik heb toen de taak gekregen om dit te gaan begeleiden enzo. Was zeer zeker interessant.
ook mijn afsluitende opdracht voor mijn diploma heb ik hier over gehouden. En het klinkt wel een beetje bekend zo!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:16

Ik zou ook overwegen om naar een kinderpsycholoog te gaan. Dat ze daar een beetje spelenderwijs met haar gaan praten (met jou erbij) en dat er dan misschien iets los komt, over dat er iets gebeurd is misschien.

Is het anders misschien een optie om eens met iemand af te spreken die zij niet kent maar jij wel (collega ofzo) die je wel vertrouwd. Dan je je kleine meid erop voorbereiden dat er een hele aardige mevrouw komt etc. En vervolgens bijvoorbeeld laat zeggen "Ik heet *naam*" "En hoe oud ben je?" "5 jaar". En dan is het klaar.

Ik weet niet, ik roep maar wat. Gewoon kleine stapjes in ieder geval.

Anyway, ik herken het ook heel erg van mezelf (ik was zelf ook zo vroeger) en ik weet precies hoe ze zich moet voelen. Dat is zeker geen pretje. Daarom is het ook belangrijk dat jij er zelf bij bent, haar grote steun en toeverlaat.

Edit: post van Zilfstar vind ik erg goed. Misschien is het ook een idee om diegene eerst iets over zichzelf te laten vertellen. Heeft ze zelf kindjes, hondjes/katten oid. Hele random dingen. Ik heb zelf heel lang in therapie gezeten (op latere leeftijd hoor, begon op mn 20e, maar durfde toen ook amper te praten) maar toen mijn therapeute begon met dingen over zichzelf te vertellen werd het voor mij een stuk makkelijker.
Laatst bijgewerkt door Rosie op 13-03-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:18

Nomaals bedankt weer voor deze reacties!
Ik ben dat selectief mutisme inderdaad ook eerder tegengekomen maar merk dan dat er vooral in de omgeving snel gezegd wordt och het zal wel een fase zijn ze zal er wel overheen groeien.
Maar dat idee heb ik dus echt niet en als ik het nu weer lees is het precies mn dochtertje en ik lees het dan ook met tranen in mn ogen.
Vind het zo sneu voor zon kleintje.
Ik ga er eens achteraan en inderdaad misschien wel samen met de huisarts!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:19

En daarnaast zou ik zoeken naar manieren waarop je dochter zich meer durft te uiten, groots. Met een honkbalknuppel een pinata stukslaan, of een potten-en-pannenconcert (desnoods op de hei als je het je buren niet aan wilt doen.) Oude kleren aan en een levensgroot kunstwerk schilderen (bij voorkeur vingerverven ofzo). Vies worden en herrie maken.

Dat is niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo, puur een gevoelsmatig idee. Maar misschien wel het proberen waard! Het praten is nu een grote stap, maar door dingen te doen waarin ze zich los kan laten, en ook alvast wat frustratie kwijt kan, wordt de drempel misschien weer wat lager.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:21

ik heb je een pbtje gestuurd deze dame kan jullie miss meer vertellen en helpen

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:23

Shadow0 schreef:
En daarnaast zou ik zoeken naar manieren waarop je dochter zich meer durft te uiten, groots. Met een honkbalknuppel een pinata stukslaan, of een potten-en-pannenconcert (desnoods op de hei als je het je buren niet aan wilt doen.) Oude kleren aan en een levensgroot kunstwerk schilderen (bij voorkeur vingerverven ofzo). Vies worden en herrie maken.

Dat is niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo, puur een gevoelsmatig idee. Maar misschien wel het proberen waard! Het praten is nu een grote stap, maar door dingen te doen waarin ze zich los kan laten, en ook alvast wat frustratie kwijt kan, wordt de drempel misschien weer wat lager.

Heel erg bedankt voor je reactie.

Wat je aangeeft is inderdaad wel wat we ook proberen te doen.
Nu is het zo dat ze de drempel thuis helemaal niet heeft.
Thuis staat haar kwebbeltje geen seconde stil en weet ze juist alles heel goed onder woorden te brengen en is het echt een grote clown.
Ik heb haar nu ook een eigen tuin gegeven en daar hebben we plantje voor gekocht die ze zelf uit mocht zoeken.
Dat vond ze ook heel spannend maar dat heeft ze uiteindelijk wel gedaan.
We hebben thuis ook echt de regel dat alles bespreekbaar is.
Dus wat je ook dwars zit, gooi het in de groep en we praten erover en ik heb het idee dat ze dat ook doet maar hier krijg ik dus geen grip op helaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:24

Ik was vroeger ook zo en dat merk ik nog steeds.
Ben sociaal nog altijd niet echt handig. Presenteren voor grote groepen is geen probleem, maar feestjes vind ik heel moeilijk.
Ik kom er eigenlijk nu pas achter dat sociaal kletsen een trucje is die je kunt leren en dat het dan veel eenvoudiger is.
Misschien dat logopedie daarbij kan helpen?
In feite hebben stotteraars een vergelijkbaar probleem (onzekerheid met spreken) dus misschien kun je met iemand praten die stotter therapie geeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:26

Als ik je verhaal lees... merk ik dat je heel erg bezorgd bent... misschien wel een beetje te bezorgd... ik ben invalkracht en als ik bij de kleuters sta voor een dagje dan willen sommige ouders ook graag dat hun kind zichzelf meteen gaat voorstellen etc... maar eigenlijk past dat niet bij kleuters. Ze is verlegen en juist omdat ze weet dat haar ouders graag willen dat ze wel extravert dank je wel zegt en dingen vraagt heeft ze het idee dat ze faalt. Ik denk dat je daarvoor echt voor moet oppassen... maak het niet te groot... ja ze is verlegen ... nou ze gaat iig geen rare praatjes maken met vreemden ;) Kijk naar wat ze allemaal wel kan benadruk het goede in haar... want dat zie je vast genoeg en negeer dit een beetje... zolang ze met kinderen wel meteen contact maakt ... en vreemde volwassenen een beetje mijdt (wat me eigenlijk als 5-jarige helemaal niet ongezond lijkt)

Ik vind bijv. zelf een plantje kopen bij een verkoper wel behoorlijke stap voor een verlegen 5 jarige. Dan dwing je haar uit haar comfortzone. Thuis is ze veilig en praat ze honderuit maar in een winkel of in een restaurant ... dat is echt heftig voor introverte mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:31

Misschien heb je wat aan een kindercoach, denkend vanuit het kind.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:37

komt ook omdat de tegenpartij vaak juist de aandacht op het probleem legt, vaak met de goede bedoelingen maar juist niet goed voor haar, ik geef even een voorbeeld op hondengebied

ik heb het bv gehad met een tjechisch wolfdog met veel wolvenbloed, had angst/wantrouwen voor vreemden, als vreemden juist voorzichtig deden, op hun knieen gingen lokken al dan niet met een snoepje (denk aan poesie poesie gefluister) dan moest ie niets van die mensen weten, juist degene die hem negeerde, met ons gingen praten en hem de gelegenheid gaven om zelf het initiatief te nemen en te komen snuffelen, die mensen konden op gegeven moment hun hand op zijn kop leggen en hem kriebelen, maar juist de mensen die aandacht aan hem bestede en hun hand aanboden om te ruiken etc. dat ging niet, ze konden kilo's brokjes aanbieden die hij soms wel aanpakte maar dat had geen enkel effect, hij rausde het brokje uit hun hand en ze waren daarmee nog geen stap dichten bij het benaderen of aanraken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:39

Evelijn schreef:
Als ik je verhaal lees... merk ik dat je heel erg bezorgd bent... misschien wel een beetje te bezorgd... ik ben invalkracht en als ik bij de kleuters sta voor een dagje dan willen sommige ouders ook graag dat hun kind zichzelf meteen gaat voorstellen etc... maar eigenlijk past dat niet bij kleuters. Ze is verlegen en juist omdat ze weet dat haar ouders graag willen dat ze wel extravert dank je wel zegt en dingen vraagt heeft ze het idee dat ze faalt. Ik denk dat je daarvoor echt voor moet oppassen... maak het niet te groot... ja ze is verlegen ... nou ze gaat iig geen rare praatjes maken met vreemden ;) Kijk naar wat ze allemaal wel kan benadruk het goede in haar... want dat zie je vast genoeg en negeer dit een beetje... zolang ze met kinderen wel meteen contact maakt ... en vreemde volwassenen een beetje mijdt (wat me eigenlijk als 5-jarige helemaal niet ongezond lijkt)

Ik vind bijv. zelf een plantje kopen bij een verkoper wel behoorlijke stap voor een verlegen 5 jarige. Dan dwing je haar uit haar comfortzone. Thuis is ze veilig en praat ze honderuit maar in een winkel of in een restaurant ... dat is echt heftig voor introverte mensen.

Hoi,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik begrijp heel goed je denkwijze zo hebben wij het ook lange tijd bekeken en benaderd maar helaas moet ik echt de conclusie trekken dat dit veel verder gaat dan gezonde verlegenheid van een meisje van 5.
Het is ook niet een beetje mijden het is huilend weg kruipen met een hartje dat overuren maakt omdat ze het doodeng vind en dat heeft in mijn ogen weinig meer te maken met een beetje verlegen zijn -O-

Mungbean

Re: Kleine meid(5 jaar) met enorme angst voor praten in openbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:42

Ik zou het zeker niet wegwuiven.
Als ik vroeger beter geleerd had hoe je je met eenvoudige trucjes beter sociaal actief kan zijn had ik een stuk minder ellende gehad op de middelbare school.
Dat is dus gewoon te leren dus ik zou daar zeker naar kijken.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:42

Ik was vroeger ook zo'n kind. Ik durfde tegen niemand te praten die ik niet kende en al helemaal niet in een groep. Ik durfde geen vragen te stellen aan de leraar (nu ook niet als ik in een drukke collegezaal zit).
Het belemmert mij niet (meer) in mijn dagelijks leven, en ik ben er nooit voor gecoacht. Wat ik vooral wil aanraden is dat je haar niet moet 'dwingen' om te praten of iets te doen in het openbaar. Ik ben panisch voor acteren/uitbeelden/praten in het openbaar en als iemand me dwingt om het toch te doen dan barst ik gewoon in tranen uit en dan schaam ik me des te meer.
Het is belangrijk dat ze zich meer op haar gemak gaat voelen bij mensen maar dat kun je toch niet echt afdwingen denk ik..

Nu moet ik overigens wel zeggen dat ik een lichte vorm van autisme heb (waarschijnlijk) en dat dat het een en ander kan verklaren :o

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:43

Inmiddels heb ik contact gehad met het UMC afdeling psychiatrie.
Daar kwam ik een onderzoek tegen mbt selectief mutisme en dat was voor mij zo herkenbaar dat ik contact met ze heb opgenomen.
Ons dochtertje was van harte welkom en ze vonden mijn omschrijving ook echt heel herkenbaar.
ze hebben daar een speciale poli waar mensen zitten die hier in gespecialiseerd zijn en ik ga nu een verwijsbrief vragen van de huisarts.
Wachttijd is 8 tot 10 weken maar het idee dat er hulp gaat komen is al heel erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:44

Wat goed dat je zo snel actie hebt ondernomen ts. Ik hoop dat het je iets kan brengen... Of nja je dochtertje :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:45

Maar je vraagt haar wel om zelf een plantje te kopen? Terwijl ze dus al doodangsten uit slaat terwijl mensen haar alleen maar aankijken?

Is ze op school ook bang van haar juf?