Hoe lang mag een verkoudheid duren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Hoe lang mag een verkoudheid duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 09:27

Ik ben al een maand lang verkouden. Het begon met alleen maar heel vol klinken, dus geen snotneuzen en andere klachten. Daarna begon ik te hoesten, dat begon droog en werd daarna zo'n vies slijmhoestje. Toen dit aanhield en ik nachten niet sliep/rechtop moest slapen omdat ik anders stikte ben ik naar de huisarts gegaan. Deze vertelde mij dat het hoesten een reactie is op het slijm dat vanuit mijn neus mijn keel in loopt en gaf me een neusspray met steroïden ofzo? Avamys is de naam van die spray. Die mag ik dagelijks 1x gebruiken, ik spray dan 2x in elk neusgat. Deze spray mag je gewoon zo lang gebruiken als nodig is.

Verder heb ik hoestdrank gebruikt, fysiomer (die hele heftige zoutoplossing), spoel ik met zoutwater, gebruik ik sinuforce van A. Vogel, smeer ik met Vicks op mijn rug en onder mijn voeten en niks helpt.

Het hoesten leek minder geworden maar wordt nu weer erger en mijn neus klinkt nog net zo vol als altijd. Inmiddels zijn we in de vijfde week.

Het is alweer bijna 2 weken geleden dat ik bij de huisarts ben geweest. Na dit bezoek kreeg ik gigantisch last van mijn holtes, dit duurde de hele week en toen heb ik op paracetamol geleefd. Nadat ik een heel weekend buiten ben geweest in de zon is dit minder geworden.

Ik kom trouwens ook gewoon buiten, ik heb een bijrijdpaard waar ik sowieso uurtjes in het weekend doorbreng en op maandagavond heen ga, ik heb het afgelopen weekend hele dagen in de zon gezeten en buiten gelopen, en op mijn stage probeer ik ook zoveel mogelijk buiten te zijn.

Is er iemand die enig idee heeft hoe lang zo'n verkoudheid mag duren? Ik wil niet zo'n watje zijn dat meteen weer terugbelt naar de huisarts als iets niet helpt, maar dit wordt inmiddels wel erg vermoeiend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:30

Kan het geen hooikoorts zijn?
Het seizoen is alweer een tijdje begonnen en mijn zoon heeft dit jaar voor het eerst van zijn leven daar goed last van.
Mijn man (al jaren hooikoorts"patiënt") heeft ook al 1 1/2 maand last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:32

Ik zou voor de zekerheid even bellen met de ha. De assistent weet vaak wel hoe of wat. T zal wellicht een hardnekkige ontsteking zijn en misschien kan ze je dar zonder je te zien nog extra medicatie voor geven oid.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 09:41

Brainless schreef:
Kan het geen hooikoorts zijn?
Het seizoen is alweer een tijdje begonnen en mijn zoon heeft dit jaar voor het eerst van zijn leven daar goed last van.
Mijn man (al jaren hooikoorts"patiënt") heeft ook al 1 1/2 maand last van.

Ik ben al een keer getest op hooikoorts vorig jaar, dit heb ik niet. Ik heb wel een allergie ergens voor, maar er is nooit onderzocht wat precies.

Edit: misschien even voor de duidelijkheid. De klachten voor mijn allergie zijn anders dan deze klachten. Ik heb dan echt tintelende lippen + gehemelte, nies heel erg en het snot loopt als water uit mijn neus. Heel anders dus dan deze snotkop :P

Brainless

Re: Hoe lang mag een verkoudheid duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:50

Je kan ook altijd voor het eerst allergisch worden.
Mijn zoon is 14 en heeft voor het eerst hooikoorts.
Mijn man heeft het pas gekregen rond zijn 25ste.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:19

Oke dus misschien is het dan toch een idee om de huisarts terug te bellen.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:01

Veel medicijnen en smeerseltjes, maar eet je ook gezond daarnaast?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:03

Ik ben ook eens twee maanden lang verkouden geweest, is gelukkig vanzelf over gegaan. Maar het is wel heel vervelend.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:08

Het hoeft gaan hooikoorts te zijn. Maar je kan het idd ineens krijgen/allergisch worden.
Ik heb het nu ook sinds 2011.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:09

Ik ben altijd verkouden van oktober tot maart en dan slaat het om naar hooikoorts.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:22

Ik heb ook wel eens langer dan 6 weken met een ontzettend nare verkoudheid gelopen.
Dat bleek achteraf voornamelijk te maken te hebben met het feit dat ik te veel aan het doen was en geen rust nam.

Toen ben ik dus wat meer slaap ben gaan pakken (ik weet het, dat is erg moeilijk met hoesten :+ ), stel een minimum aantal uren slaap in en houd je eraan.
En verder mijn veel te drukke weekrooster wat aangepast, zodat ik af en toe eens een avondje thuis kon zijn (en dan meteen gezond koken, dat is natuurlijk ook belangrijk)

Het hoeft bij jou helemaal niet van toepassing te zijn hoor, maar kijk eens goed naar je (eet)gewoontes. Misschien kan het helpen :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:23

Ik ben ondertussen ook al 2-3 weken verkouden, gaat steeds wat beter en dan weer minder. Idd heel vermoeiend, ben het ook moe want slapen doe je er niet goed van.
Volgens mij komt het door dat het het einde van de winter is, weerstand is dan minder. De zo'n zal wel gaan helpen, maar dat duurt toch even. Dus, moest ik jou zijn, naast al die medicatie ook weerstand verhogend eten eten of eventueel vitaminen snoepjes of iets in die aard.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:28

Klinkt een beetje als hooikoorts/allergie...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:09

Vorig jaar drie maanden verkouden geweest. Wel naar de huisarts geweest maar die gaf aan dat het wel vaker voorkwam dat mensen lang verkouden zijn. Ze gaf aan dat als het mooie weer er aan kwam de verkoudheid wel zou verdwijnen omdat je weerstand dan beter wordt. En inderdaad toen was ik er vanaf.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:11

Over mijn eetpatroon: ik eet gezond en gevarieerd. Ik slik vitamine d bij en eet (bijna) elke dag fruit.

Ik ga morgen de dokter even terugbellen voor advies.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:16

Ik zou idd terug gaan...
Ik ben ook veel verkouden en neem ook mijn rust niet (kan ik gewoon weg niet)

Vaak is t een week snot verkouden en n week beter en zo wisselt het af
Nu zit ik verplicht op de bank met een dekentje met een infectie op de luchtwegen
Hoest me het apenzuur (hoest ook kleine beetjes bloed op)
Het lijkt alsof ik zaag bladen in mijn keel heb en heb maar 15% lucht
Word er gek van en kan niet slapen...

Zeker terug gaan en zeggen dat je verder onderzoek wilt eventueel bloedwaardes laten testen want zolang verkouden zijn is niet goed
Al hangt het wel een beetje in de lucht

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:59

...als ik heel erg grof ben, dan zeg ik, dat een echt gezond mens niet verkouden wodt.
En "alleen maar even een virusje te pakken hebben" - dat hoort in 3 dagen over te zijn.

En van de valkuilen waar mensen vaak in terecht komen, is dat de arts "de ziekmaker wil vinden". Op zich is dt niet stom, daar gaat het niet om, maar als het gaat om een "gewone" verkoudheid, die veel te lang aanhoudt, vindt je die doorgaans niet.
En om nou altijd maar bijnierschors spul te slikken, dat is nou ook weer zo wat. (Avamys is nagemaakt bijnierschors hormoon, een neefje van anabole steroiden. Er bestaan ook "niet steroide ontstekingsremmers". Slijmvlies dat dik is, rood en droog/pijnlijk - en bakken slijm en snot kan produceren, is ontstoken.)

In de natuurgeneeskunde stelt men dan een andere vraag: "wat is er met je slijmvlies aan de hand, dat dat niet in staat is, de gewone ziekmakers buiten de deur te houden?"
...en meestal is de route dan, al dan niet na ontlastingsonderzoek, het bijslikken van darmbacterieen.
Ik heb ooit in een kuur van eerst de groene prosymbioflor, daarna wisselend "de rode en de blauwe" symboiflor een chronische verkoudheid kwijtgespeeld.

Enne: NEE, je bent geen watje, als je terugbelt omdat iets niet werkt.
Dat is informatie, die de behandelend arts hoort te krijgen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:20

Nou ik ben vanmorgen bij de dokter geweest en weet niet echt wat ik hier mee moet.
De huisarts zegt dat het inderdaad door allergie komt en ik hierdoor ook zoveel last heb van mijn holtes.Twee jaar geleden ben ik geprikt op allergie omdat ik ;s ochtends erge niesbuien heb, en ook een keer een allergische reactie in mijn gezicht heb gehad. Hier kwam toen niks uit en hij wilde niet nog een keer bloedprikken omdat hij denkt dat het uit mn immuunsysteem komt.
Ik moet no 4 weken sprayen en dan verder kijken..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:25

Kun je er niet op aandringen? Bloedprikken moeten ze lijkt me gewoon doen
En een allergie test met die krasjes? Ook op aandringen

T gaat hier om jou gezondheid

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:31

Misschien een beetje vies vraagje, maar is je snot ook geel/groen?
Zo ja, dan zijn je holtes nog/weer ontstoken.
Hoe anti-allergisch is je omgeving? Wollen/veren dekbed of kussen? Vloerbedekking, huisdieren, etc.?
Synthetisch en gladde vloeren is dan beter bijvoorbeeld.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:37

Snot is doorzichtig maar wel heel taai zegmaar.

Ik heb katten en honden (in 2 huizen, gescheiden ouders) en er ligt laminaat bij ons. Mn bed heb ik eigenlijk geen idee van!