Gewichtstoename door betablokker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Gewichtstoename door betablokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:07

Hoi :wave:

In oktober 2012 is er bij mij, na een 240uurs meting, een verhoogde bloeddruk geconstateerd. Ik heb hiervoor een betablokker gekregen. Ik ben begonnen op 5 mg (weet zo even de naam van het medicijn niet en kan het ook niet checken op het werk). Na een paar weken had ik het nog steeds het gevoel helemaal "peace man" 8-) te zijn en heb ik eens gebeld met de HA. Nee dit was idd niet goed, missschien was de dosis wel een beetje te hoog. Dus ik ging over na 2,5 mg en ook mijn bloeddruk bleef mooi laag met deze lagere dosis. Het is eigenlijk maar heel weinig wat ik slik en soms ben ik nog duizelig als ik te snel op sta e.d. Maar naar de HA gaan om mijn bloeddruk te laten meten, levert een te hoge bloeddruk op :+ Ik kan er gewoon niet tegen, ik word al zenuwachtig als ik er aan denk.

Maar goed nu het echte probleem. Ik probeer sinds oktober 2012 ook af te vallen, maar dat lukt helemaal niet. Sterker nog ik ben denk ik nog 2 kilo aangekomen. Ondertussen heb ik me suf getraind voor een hardloopwedstrijd, maar ik viel geen gram af. Tot mijn eigen grote telleurstelling, want wat deed ik fout? Ik at gezond, sportte 3 keer in de week en toch lukt het niet. Geen gram en ik kwam eerder bij dan dat er af ging.
Nu kwam ik er vrijdag bij toeval achter dat een betablokker ook de werking van de schildklier vertraagd en die van mij werkte al zo lekker snel :n Ik moet 1 keer in het jaar bloedprikken om te kijken of mijn schildklier het nog zonder medicijnen kan. Nu heb ik dat al zeker 3 jaar niet gedaan :o Maar het zou allemaal wel een verklaring zijn waarom het niet lukt om af te vallen.

Ik wil eigenlijk gewoon stoppen met de betablokker en op een gezonde manier mijn bloeddruk laag proberen te houden. Dus 10 kilo afvallen en gewoon door blijven sporten en gezond eten. Eten wat de bloeddruk kan verhogen laten staan en wat meer eten wat de bloeddruk zou kunnen verlagen.
Al twijfel ik of mijn bloeddruk ook te hoog is op de momenten dat ik geen last heb van het witte jassen syndroom ;) Dus vanmiddag ga ik eens even mijn huisarts in overleg wat het beste is en zal ik vragen of ik mijn schildklierfunctie weer een keer mag laten prikken :j

Zijn er meer mensen met deze ervaring en wat hebben jullie er aan gedaan? Wat waren jullie ervaringen tijdens het afbouwen van de betablokker? Ik vergeet er nu wel eens 1 en dan stuiter ik als een drugsverslaafde met afkickverschijnselen in het rond, dus rustig afbouwen lijkt me heel goed :+

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:17

Een Bètablokker vertraagt je stofwisseling; ik moest hem van de cardioloog slikken wegens hartritmestoringen, heb me er onderuit gel*ld omdat ik toch al problemen met m'n gewicht had. Gelukkig maar, mijn schildklier werkte al te traag, ik krijg daar nu natuurlijke medicatie voor en de ritmestoringen zijn weg.
Een hoge bloeddruk kan heel goed van stress komen, en zoals je al zegt, afvallen, gezond eten, véél groente en fruit, géén suiker(s), en denk er om overal zit suiker in, tot in soep en vleeswaren toe. 1 x druk meten bij de arts zegt niets, je zou het een aantal keren op een dag moeten doen en dan het gemiddelde nemen.
Blokkers altijd rustig afbouwen maar doe het niet buiten je arts om, doe alles in overleg. En als de arts je niet aanstaat, andere meer begripvolle arts zoeken. Heb ik ook gedaan, en die luisterde tenminste en nam me serieus. Succes! +:)+

schuimpie

Re: Gewichtstoename door betablokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:31

Vervelend voor je zeg!
Bèta blokkers kunnen buiten het ontregelen van de schildklier ook nog voor wat vocht vasthouden zorgen. Die combi is voor jou dus niet ideaal.

De 24 uurs meting wees echter uit dat je bloeddruk te hoog was. Neem aan dat de dokter toen niet 24 uur naast je heeft gezeten... <<) Wat niet weg neemt dat het niet bevorderlijk is voor je bloeddruk als je gaat bijkomen op de medicatie!
Is er na de start van de medicijnen nog eens een 24 uurs meting gedaan? Zo niet, zou ik deze in ieder geval vragen aan je huisarts. Als de bloeddruk netjes is op 2,5 mg is hij waarschijnlijk makkelijker te overtuigen van het stoppen met de medicatie, dan als je het op dit moment wilt stoppen zonder medische onderbouwing.
Wat ook nog een optie is, is een doorverwijzing naar de cardioloog vragen. Die zijn vaak toch beter met het instellen van dit soort medicatie, en hebben wellicht goede ervaringen om jou problemen op te lossen met een ander merk....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:33

Ik heb een 24-uurs meting gehad ;) Volgens de HA kon ik nooit 24 uur lang zenuwachtig zijn, maar ik heb ook last van hyperventilatie en ik heb me dus wel 24 uur lang druk gemaakt en zenuwachtig gevoeld. Ik heb 24 uur niet geslapen, maar alleen maar liggen stuiteren :n

Mijn vader heeft een geijkte bloeddrukmeter. Ik wil mijn HA dus voorstellen dat ik zelf mijn bloeddruk in de gaten hou en de betablokkers afbouw. Mocht mijn bloeddruk echt weer te hoog worden dan kan ik weer aan de bel trekken.

*edit* Ik meet af en toe mijn bloeddruk zelf en die is op dit moment goed.
hoewel ik zelfs als ik zelf meet de eerste keren zenuwachtig ben: ooohhhhh als het maar neit te hoog is. Het is gewoon een beetje een dingetje geworden
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 11-03-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:33

ik ben ook flink aangekomen door hart medicatie

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:37

Ik vraag mij eigenlijk wel af hoe hoog je bloeddruk dan daadwerkelijk is. Zijn je nieren verder in orde en wat eet je op 1 dag? Schrijf alles op, zelfs de suiker/zoetjes in je koffie/thee, wat je drinkt en of je veel zout gebruikt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:56

Ik vrees dat ze me dan onder zeil moeten brengen :o

Ja ik schrijf alles op. Zout eet ik al heel weinig, zoetjes zijn de deur uit (heel soms nog een keer). Suiker probeer ik ook zo veel mogelijk te beperken. Ik snoep eigenlijk nooit. Ik eet gewoon echt serieus gezond. Ik zit al anderhalf jaar in het afvaltopic en plaats daar vaak mijn lijstjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:04

Ik vind je wel heel erg jong om op een anti-hypertensiva te staan?(30 toch?)

Wat is de rede dat de arts daar voor gekozen heeft. En hoe hoog is/was je bloedruk tijdens de 24 uurs meting?

Hieronder zie je de tabel voor cardiovasculair risico management.

Vaak gaat men pas tot behandeling over indien men in de gele gebieden komt. En gaat men eerst over op leefstijl adviezen.

Afbeelding

Er zal best een goede rede zijn om nu al te behandelen hoor.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:41

Nierwaarden waren goed. Ik heb toen eerst een bloedonderzoek gehad ;)

Ik weet niet helemaal hoe ik de tabel moet lezen. Ik twijfel ook enorm over het voorschrijven van de medicijnen. Dat is ook mijn reden om eerst af te bouwen en te kijken hoe het gaat met een gezonde leefstijl. Ik had ik toen op dat moment namelijk niet echt ;)
Daarin ben ik al veranderd destijds omdat ik liever niks slik. Ik heb al eens aangegeven toen ik nieuwe medicijnen bestelde te willen stoppen, ik moest dat uiteraard met de arts overleggen. Ik weet niet precies hoe hoog het was tijdens de 24 uurs meting, het was verhoogd.

Ik heb al eens eerder een tijdje betablokkers geslikt omdat ik last had van hartoverslagen, hier maakte ik mij zorgen over en ik kwam een beetje in een neerwaartse spiraal terecht. Dus meer zorgen, meer hartoverslagen.
De reden dat ik nu nog niet gestopt ben is omdat ik er enorm tegen op zie. Ik voel me heel erg naar als ik een keer een dag vergeet. Dat is natuurlijk logisch, maar dat zorgt er dan weer voor dat ik weer hartoverslagen krijg en dan komt die spiraal weer om de hoek kijken.
Dit zit natuurlijk voor een groot deel tussen de oren en dat zal ik echt zelf moeten oplossen door intern de rust proberen te bewaren, me minder zorgen te maken. Dit los ik niet op door betablokkers te slikken ;)

ik denk dat mijn HA er uiteindelijk wel achter staat hoor, daar kent hij me goed genoeg voor namelijk. Hij weet dat de apparatuur van mijn vader betrouwbaar is en dat ik daar rustig mijn bloeddruk mee kan meten op een moment dat ik me rustig voel. Ik meet dan vaak een paar keer achter elkaar omdat ik vaak toch zenuwachtig ben. Je ziet de bloeddruk dan dalen naar mate ik vaker even meet.

Ik ben me heel erg bewust van mijn hartslag. Tijdens spinning bijvoorbeeld was het de spinninglerares die mijn hartslagmeter in de gaten hield en niet ik zelf. Ik zat namelijk altijd snel hoog in mijn hartslag, was bijna geobsedeerd daardoor. Zodra ik niet meer kon kijken wat mijn hartslag een stuk rustiger en was ik ook veel sneller hersteld qua hartslag. Als ik dat ding zelf in de gaten moest houden zat ik nu nog op de fiets uit te fietsen. Maar zoals ik al zei dat is een probleem dat ik zelf op moet lossen.

Tijdens de laatste meting in de sportschool was mijn bloeddruk ook iets aan de hoge kant, maar niet noemenswaardig, ik dacht 154/88. Ze keken daar niet van op, ik was daar voor het eerst en had een intake.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:53

Ik zou aan je arts vragen hoe belangrijk het is om de medicatie wel te nemen en wat de risico's zijn voor jou als je het niet doet. (kan ik echt niet inschatten ben geen dokter)

Als hij zegt dat je het kan proberen zonder medicatie kan je het proberen.

Dan inderdaad op een heel gezond leef patroon gaan zitten met voldoende beweging en gezonde en gevarieerde voeding. Afvallen heeft een positieve invloed op je bloeddruk.

De tabel geeft aan dat hoe ouder je bent en hoe hoger de bloedruk en het aantal risico's op hart en vaatziektes hoe meer je kans maakt binnen een aantal jaar te overlijden aan hartaanval of beroerte.

Jij valt nu nog binnen het groene gebied. Maar met het stijgen van de leeftijd, gewicht en cholesterol gehalte worden ook de risico's hoger.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:50

Je hartoverlagen kunnen dus ook door je schildklier veroorzaakt worden, dat had ik dus. Door een kleine aanvullende schildkliermedicatie (Thyreoïdum) was de hartslag binnen een week steady as a rock. Met excuses van de cardioloog:"tja, daar meten we niet op". Nee, maar wel medicijnen voorschrijven als symptoonbestrijding. En ondertussen niets aan de oorzaak doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:04

linky schreef:
Je hartoverlagen kunnen dus ook door je schildklier veroorzaakt worden, dat had ik dus. Door een kleine aanvullende schildkliermedicatie (Thyreoïdum) was de hartslag binnen een week steady as a rock. Met excuses van de cardioloog:"tja, daar meten we niet op". Nee, maar wel medicijnen voorschrijven als symptoonbestrijding. En ondertussen niets aan de oorzaak doen.

Ja dat heb ik ondertussen ook vernomen...... Vandaar dat ik ook ga vragen of ik dan ook gelijk mag bloedprikken voor de schildklier sowieso is dat al veel te lang geleden maar dat is mijn eigen schuld.
Daar had ik zelf assertiever in moeten zijn.

De tabel heb ik even bestudeert en idd je hebt gelijk en dat is voor mij des te meer een reden om te vragen of ik die troep aan de kant mag zetten. Ik wil gewoon een gezond lichaamsgewicht hebben en om eerlijk te zijn vind ik mezelf nu niet mooi :o Hoewel ik niet dik ben, dit is gewoon niet hoe ik ben.

Ik ga zo eens bellen en kijken of dit tijdens het telefonisch spreekuur kan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:15

SAKKIA schreef:
De tabel heb ik even bestudeert en idd je hebt gelijk en dat is voor mij des te meer een reden om te vragen of ik die troep aan de kant mag zetten. Ik wil gewoon een gezond lichaamsgewicht hebben en om eerlijk te zijn vind ik mezelf nu niet mooi :o Hoewel ik niet dik ben, dit is gewoon niet hoe ik ben.

Ik ga zo eens bellen en kijken of dit tijdens het telefonisch spreekuur kan.

Heel goed dat je het via de arts doet en niet zomaar stopt. Het kan namelijk ook nog andere redenen hebben waarom de arts medicatie wenselijk vind.

Schildklierfunctie testen lijkt mij wel handig ja.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:47

Nou ik heb gebeld en hij was het roerend met me eens :+
Ik mag stoppen, gewoon cold turkey omdat mijn doses maar zo laag is dat ik niet lager kan. Ik kan me er wel even naar van voelen maar dat is iets wat ik moet accepteren en negeren. Mijn lichaam gaat toch iets missen en moet het zelf weer oppakken.
Hij dacht zelf dat zo'n lage dosis niet eens veel voor mijn bloeddruk zou doen (had toen een andere arts die het voorschreef) en zoals ik al zei kent hij me heel goed en weet hij hoe zo'n druktemaker ik ben in mijn hoofd. Maar daar schrijf je geen betablokker voor voor.

Bloedprikken op de schildklier vond hij een uitstekend idee en ik kan vanmiddag het briefje ophalen.
Het was zeer goed mogelijk dat het afvallen niet lukte door de betablokker.
Hij stelde voor naar de praktijk te komen om mijn bloeddruk te meten maar ik gaf direct aan dat dit niet veel zin zou hebben en hij gaf me hierin gelijk. Meten met de bloeddrukmeter van mijn vader vond hij goed en mocht het dan niet goed zijn moest ik bellen. Dan kon ik langs komen en gingen we het er even over hebben :+ Wat hij daar precies mee bedoeld weet ik ook niet :')
Als het afvallen niet zou lukken dan mocht ik langskomen bij de dietiste bij hun in de praktijk.

Dus so far so good, nu nog stoppen :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:55

+:)+

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:12

Ik herken het.. Ben dan toevallig kort geleden gestopt, maar heb lange tijd aan de bètablokkers gezeten. Ook verschillende geprobeerd. (migraine)

Totaal zo'n 13 kilo aangekomen en voel me er goed poedersuiker van.. Pas zoveel kleren niet meer, mijn chaps voor paardrijden niet.. Want kan je er ellendig door voelen zeg.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 14:25

Ja en dan heb ik nog niet eens overgewicht, maar gewoon dat frusterende gevoel dat je dus super ergens je best voor doet en dat het dan niet lukt en gewoon zelfs aankomt.
Nu ben ik een paar weken gestopt met hardlopen, want wat voor zin had het (valkuil :+ ) en zit er gewoon alweer 1,5 kilo bij aan.

Ik hoop echt dat dit voor mij gaat werken, al zal er best wel wat tijd over heen gaan misschien.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:16

Ik hoop het voor je en ook voor mijzelf nu ik er mee gestopt ben.. Alleen het aankomen is makkelijker en sneller gebeurd dan er weer af :=

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 11:32

Ja dat denk ik ook wel. Gelukkig valt bij mij de schade mee. Ik ben over de hele periode maar 4 kilo aangekomen, maar mijn doel was 6 kilo er af en 65 kilo wegen :+ Dus dat is alsnog teleurstellend.

Ik ben vanmorgen direct gestopt met de betablokker en ik voel me echt heel goed. Ik merk ook dat ik lang zo moe niet ben als anders. Mijn hartslag is mooi rustig, zo tegen de 70 aan met heel af en toe een keer een overslag, maar die ben ik wel gewend.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 16:18

Even een update:
Het gaat best wel goed! Merk wel dat ik een beetje zenuwachtiger ben dan anders. Dit had ik wel een beetje verwacht en probeer ik te negeren. Hartoverslagen zijn er wel af en toe, maar daar probeer ik verder niet te veel aandacht aan te besteden, ik weet namelijk dat deze erger worden als ik daar te veel aan denk.
Wat ik wel merk is dat mijn hartslag veel sneller stijgt als ik bijvoorbeeld trap ga lopen e.d. Ik doe dat dagelijks best veel maar met een betablokker gaat je hartslag natuurlijk nooit veel omhoog, dat is nu wel zo. Gelukkig zakt het ook vrij snel weer terug.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:53

Toch vind ik het niet normaal dat je zo duidelijk voelt dat je hartslag overslaat. Dat hij dat zo af en toe doet is wel normaal trouwens, maar als je het zo duidelijk voelt terwijl je bijv. aan het werk bent vermoed ik toch dat je bloeddruk ook weer hoog is! Ook het voelen van een stijging van je bloeddruk als je simpel de trap op loopt vind ik niet helemaal zoals het hoort...
Ik zou toch voor een doorverwijzing cardio gaan. Die weten echt wel dat mensen zenuwachtig zijn en daardoor sl wat hoger kunnen uitkomen bij controle. En zij kunnen je ook een stress test laten doen, waarbij het dus niet gaat over de absolute waardes, maar meer over het verschil tussen rust en activiteit.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 05:57

Wat is je bloeddruk in rust thuis?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:55

Die overslagen heb ik al heel lang, veel langer dan ik medicijnen voor de bloeddruk slik. Je wilt niet weten hoeveel mensen deze overslagen hebben ;) Is allemaal al onderzocht en er is daarbij niks aan de hand ;)

Ik heb nergens gezegd dat ik mijn bloeddruk voel stijgen als ik de trap oploop. Mijn hartslag stijgt wel, maar dat lijkt me meer dan normaal. Het is niet 1 trap, maar 4 verdiepingen omhoog. Lijkt me best gewoon dat je hartslag dan stijgt. Dat deze meer stijgt nu ik gestopt ben lijkt me ook niet meer dan normaal.

De laatste keer meten was mijn bloeddruk 131/79, in rust thuis.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:03

Ik heb een hele lage bloeddruk en heb regelmatig last van overslagen, ik heb weleens gehoord dat iedereen er gemiddeld eens per uur eentje heeft, maar dat de meeste mensen het niet bewust merken. Als jij er zo mee bezig bent, dan voel je het natuurlijk extra goed. Een snellere hartslag bij inspanning is heel normaal. Bij rust ligt die bij mij rond de 60, als ik 4 trappen loop verdubbelt dat gerust :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:14

En daarbij is de werking van mijn schildklier niet goed, waar deze overslagen ook heel goed vandaan kunnen komen. Zeker omdat ik deze echt al jaren heb, in stressvolle perioden meer dan gewoon. Ik heb er vandaag nog geen één duidelijk gevoeld.
Maar ik voelde me wel zo gespannen gisteren (had de huisarts me voor gewaarschuwd, de eerste dagen konden best moeilijk zijn omdat mijn lichaam echt moet wennen), dat ik toch vanmorgen gekozen heb om een halve dosering te nemen. Dit doe ik dan vandaag en morgen en dan probeer ik in het weekend helemaal te stoppen.

Uiteraard heb ik hier op gegoogled. En het schijnt dat heel veel mensen echt veel moeite hebben om met een betablokker te stoppen en daar best veel klachten van krijgen. Klachten die ik precies herken en waardoor ik er toch voor gekozen heb een halve dosering te nemen. Misschien was de stap naar in één keer helemaal niks toch te groot. Er zit een makkelijke breeklijn in het pilletje en volgens de HA moest ik maar even kijken waar ik me goed bij voelde, moest er alleen om denken dat niet 's avonds voor het slapen gaan alsnog zou slikken want dan ga je heel slecht slapen e.d.
Hoewel mijn hartslag vrijwel hetzelfde is als gisteren, voel ik me wel rustiger en ik denk dat dit vooral tussen de oren zit :+