de pil en antibiotica

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

de pil en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 23:52

Het is misschien al een beetje laat maar toch zit ik er nog heel erg mee.
ik heb over dit onderwerp al een ander topic gevonden maar bij mij is het anders.
ik ben aan de pil en ik zou afgelopen week eigenlijk mijn stopweek hebben maar omdat deze net in de vakantie viel, heb ik mijn pil doorgeslikt. nu heb ik deze week blaasontsteking opgelopen en ik heb een antibioticakuur gehad (daarvan slik ik morgenvroeg de laatste capsule ) nu heb ik gelezen dat antibiotica de werking van de pil afneemt en dat je dan dus toch zwanger kunt worden.
ik weet nu alleen niet wat ik nu moet doen. als ik nu gewoon mijn strip afmaak betekent dat dat ik de rest van deze maand niet meer beschermd ben. normaal neem ik op vrijdag mijn laatste pil en begint op zaterdag mijn stopweek. als ik nu gewoon stopweek inlas en daarna aan een nieuwe strip begin, ben ik dan wel gewoon weer helemaal beschermd?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:55

ja, als je dan niet meer aan je ab-kuur zit.
de meeste ab zorgen voor 2 weken na het einde nog voor verminderde werking. :)

wat is de naam van je antibiotica?

orkaan

Re: de pil en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:59

ligt er ook aan welke antibiotica..aangezien het om het blaasontsteking gaat verwacht ik dat je nitrofurantoine hebt gekregen.

Nitro heeft geen wisselwerking met de pil, echter krijg je bv door de antibiotica diarree dan ben je net als bij alle andere diarree gevallen (oorzaak niet relevant) niet meer 100% beschermt, je moet de eerst volgende 7 dagen dubbele AC gebruiken (dus condoom oid)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:01

Tegenwoordig is er bij de meeste soorten antibiotica niet meer nodig extra bescherming te gebruiken, tenzij je last hebt van diarree of over hebt gegeven.
Wil je helemaal zeker zijn blijf je tot 7 dagen na het stoppen met de ab extra bescherming gebruiken en daarna ben je sowieso veilig.
Het wel of geen stopweek houden heeft geen invloed op de veiligheid, daarin moet je gewoon doen waar jij je goed bij voelt.
https://www.nhg.org/actueel/nieuws/de-p ... interactie

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:02

ik heb inderdaad nitrofurantoine.
weet je zeker dat die geen wisselwerking heeft met de pil?
ik heb ook geen diarree dus betekend dat dat ik wel gewoon beschermd ben?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:06

zonnebloem18 schreef:
Tegenwoordig is er bij de meeste soorten antibiotica niet meer nodig extra bescherming te gebruiken, tenzij je last hebt van diarree of over hebt gegeven.
Wil je helemaal zeker zijn blijf je tot 7 dagen na het stoppen met de ab extra bescherming gebruiken en daarna ben je sowieso veilig.
Het wel of geen stopweek houden heeft geen invloed op de veiligheid, daarin moet je gewoon doen waar jij je goed bij voelt.
https://www.nhg.org/actueel/nieuws/de-p ... interactie

oke echt heel erg bedankt voor je reactie!
maar ik lees wel veel verschillende dingen.
op sommige sites zeggen ze dat de pil dan helemaal niet meer werkt, andere zeggen dat er kans is op vermindering van werking en andere zeggen dat het niet uitmaakt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:10

alle wisselwerkingen staan altijd in de bijsluiter..hoe klein ook... zelfs al is er alleen maar een vermoeden dan komt het erin te staan (dus altijd bijsluiter lezen) en nee nitrofurantoine heeft geen wisselwerking met de AC pil anders zou ik het niet zeggen.

de antibiotica waarbij wel een wisselwerking is..dat zijn sowieso geen antibiotica die mensen standaard voorgeschreven krijgen, dus relatief weinig mensen komen daarmee in aanraking (iig niet voor simpele dingen..)

van diarree is altijd bekend net als overgeven dat dit de werking van de pil kan beinvloeden, puur omdat je hormoon spiegels niet voldoende hoog kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door orkaan op 09-03-14 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:10

Lees de bijsluiter even, daar staat het in vermeld :)
Overigens wordt bij mij altijd door de verpleegkundige (ab via infuus) of door de apotheker vermeld wanneer de ab voor een mindere werking van de pil zorgt.

Noetje14

Re: de pil en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:19

oke iedereen bedankt voor jullie reactie!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:37