Pijnlijke schouders, spieren vast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Legoblokje

Pijnlijke schouders, spieren vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 15:03

Hoi!
Ik ben vast niet de enige hier op bokt.
Ik heb namelijk vaak en veel last van mijn spieren bij m'n schouders en nek.
Ik heb paar jaar geleden bij een fysiotherapeut gelopen, dit hielp op zich wel, maar dan zou ik elk jaar daar heen moeten om me te laten masseren zodat het niet meer vast zit. Hier had ik dus totaal geen zin meer in, en ben er mee gestopt.
Maar ja, m'n schouders zitten weer vast. Hierdoor krijg ik ook hoofdpijn. Ik houd namelijk m'n schouders ook té vaak gespannen omdat ik bang ben dat ik weer veel hoofdpijn krijg.
Ik heb toen de tip mee gekregen om veel water te drinken, met dit lekkere warme weer vind ik dat niet erg. Maar in de winter wil ik niks van water weten!

Mensen met hetzelfde probleem? En wat doen jullie er aan?

marjo_elise

Re: Pijnlijke schouders, spieren vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:13

Welkom bij de club! :+ Ben er ook mee naar de dokter geweest en die zei dat het stress was.. Maar ik houd ze ook onbewust omhoog en ga 1x in de 2 week naar de fysio. Ik had ook een oefening moest ik bijvoorbeeld onder de douch staan, en dan je hoofd naar links buigen (dus niet naar links kijken maar kantelen) en je linker hand over je hoofd op je rechter oor. Met je hand trek duw je je hoofd iets naar je linker schouder toe. En voor rechts natuurlijk andersom. Hierbij voel je je nekspier aanspannen en rek je deze wat op. En vaak even je armen goed laten hangen even wat 'schudden' zodat het los zit zegmaar. Verder zal het denk ik nooit helemaal over gaan.. :(

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:17

Ik ga volgende week dryneedling proberen. De fysio heeft hier al hele goede resultaten mee geboekt die ook vaak wel blijvend zijn voor een hele tijd. Er zijn mensen die 2/3 jaar klachten vrij zijn. Zou fijn zijn. En verder op je houding letten. Dus regelmatig loslaten en even met je schouders rollen zeg maar. Ook ik moest m'n nek spieren oprekken door je oor naar je schouder te brengen en dat 30 seconden vasthouden. Veel drinken is altijd goed maar volgens mijn fysio maakt dat geen verschil wat betreft je spieren. Warm houden vind ie wel belangrijk. Ik leg regelmatig een kruik of pittenzak in m'n nek/op m'n schouder en dat is wel fijn ja :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:20

Helaas hoor ik ook bij de club. Toevallig gisteren weer een afspraak gemaakt bij de fysio omdat het weer zo vast zit dat ik ontzettende hoofdpijn heb. Het is mijn eigen schuld want het ging te goed waardoor ik mijn oefeningen wat liet versloffen. Een vermoedelijke oorzaak bij mij is dat ik verkeerd ademhaal. Mijn ademhaling zit veel te hoog waardoor ik bovenin alles vast zet. Doe ik braaf mijn (ademhalings)oefeningen dan heb ik er minder last van. Ook het slikken van magnesiumtabletten doet bij mij wonderen.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:23

Ik ga altijd naar een chiropractor, dit bevalt mij vele mate beter dan een fysio en dit hoeft maar eens in de 2-3 maanden :D

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 15:26

Diaana schreef:
Ik ga altijd naar een chiropractor, dit bevalt mij vele mate beter dan een fysio en dit hoeft maar eens in de 2-3 maanden :D

Wat houd dat chiropractor in?

Ik zal die oefeningen eens doen, elke avond als ik onder de douche stap! Dankjullie!

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:38

Die "kraakt" je botten. Maar vaak is het zo als je botten niet goed staan, dat je spieren ook vast zitten, of wanneer je spieren vastzitten de rest ook vast zit. Bij mij kraakt ze ook bijna altijd bij mijn schouders en laat ze me nek kraken.. waardoor daarna alles weer los zit en dus ontspannen is :)
Beetje lastig om uit te leggen wat ze precies doen eigenlijk haha
Bij mij is het ook een uitkomst tegen rugpijn etc

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:07

De fysio kan je klachten (tijdelijk) verhelpen door je spieren te masseren, te strekken en/of door dry needling maar de oorzaak is waarschijnlijk een verkeerde houding. Let erop dat je niet naar voren gebogen of onderuit gezakt zit tijdens het studeren/computeren/tv kijken etc. Om op de juiste manier rechtop te kunnen zitten moet je het gevoel hebben dat je vanaf je kruin aan een touwtje omhoog wordt getrokken (dus niet je borst vooruit). Een juiste ademhaling is ook belangrijk, adem in mbv je buik en bij het uitademen ontspan je je schouders en recht je je rug (vanuit je kruin!). Bij klachten is het inderdaad ook aan te raden iets warms in je nek te leggen en rekoefeningen te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:07

....en soms heeft het zin om magnesium te slikken.
Een van de eerste tekenen van magnesium gebrek is dat je schouderspieren vast gaan zitten.

(En voorbij een bepaald punt is/wordt het een vicieuze cirkel: spanning geeft pijn, pijn geeft spanning. Massage kan dan zin hebben. )

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:25

Een kleine oefening voor de ontspanning van de schouder,
Ga lekker op de bank zitten( ja je leest het goed) neem een klein kussentje en leg die op jouw schoot
Leg je handen op het kussentje en ontspan. Begin dit met een kwartiertje (denk niet dit is niks de volgende dag voel je spierpijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:45

Wat voor werk doe je? Zit je onbewust verkeerd of te lang voor een computer?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:07

Ik denk ook dat het vooral belangrijk is om de oorzaak te achterhalen.
Charaz schreef:

Ik heb zelf veel baat gehad bij houdingstherapie om me veel bewuster te maken en te leren zelf je spieren weer los te maken.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:23

marjo_elise schreef:
Verder zal het denk ik nooit helemaal over gaan.. :(

Kan ik je geruststellen. Heb jaren gelopen met een hoop pijnen. Alles maar dan ook echt alles zat vast. Ging 3 x per week naar de fysio. En als die me maar aanraakte in het begin, sprong ik bijna tegen het plafond. Maar verder was dat alleen maar pappen en nathouden. :( Een uur nadat ik de praktijk uitliep zat het weer net zo vast. Hierna ben ik naar een osteopaat gegaan en na 3 behandelingen had ik 90% minder last.
Dit alles kwam wel door een hoop stress en daardoor spande ik altijd onbewust al mijn spieren aan.

Het is voor jezelf even uitzoeken wat het beste bij jou past maar ik ben van mening dat er vrij vaak wel een oplossing is voor dit soort dingen! :j

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:28

Als het echt je spieren zijn, met als gevolg vastzittende nek, doordat je je gaat vastzetten in bepaalde houding..zou je eens magnesiumolie kunnen proberen.
Ik heb altijd zo'n pijn in mn onderrug en kom helemaal stijf uit bed. Sinds ik mijzelf insmeer met de magnesiumolie van de G & W winkel, slaap ik stukken meer ontspannen en ik merk ik overdag ook.
Nu gebruik ik het in mijn geval doordat ik overdag verkeerde houdingen aanneem en daardoor snachts zo ellendig sliep.

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:23

Amy77 schreef:
Als het echt je spieren zijn, met als gevolg vastzittende nek, doordat je je gaat vastzetten in bepaalde houding..zou je eens magnesiumolie kunnen proberen.
Ik heb altijd zo'n pijn in mn onderrug en kom helemaal stijf uit bed. Sinds ik mijzelf insmeer met de magnesiumolie van de G & W winkel, slaap ik stukken meer ontspannen en ik merk ik overdag ook.
Nu gebruik ik het in mijn geval doordat ik overdag verkeerde houdingen aanneem en daardoor snachts zo ellendig sliep.

Magnesium pillen heb ik inderdaad ook wel is gebruikt. Smeer jij elke dag magnesium olie op je spieren? En welke olie gebruik je daar precies voor van de site? :o

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 07:58

Charaz schreef:

Ik zit in de zorg, maar ik ga ook nog naar school en zitten inderdaad ook achter den laptop met een verkeerde houding. Allemaal zo houterig :=

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:59

Ik heb er ook last van. Ik bleek 2 scheve nekwervels te hebben. Ben behandeld door een chiropractor en dat heeft mij echt geholpen. Daarnaast laat ik iedere 2 weken mijn nek en schouders los masseren door een thaise masseuse.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:06

Herkenbaar. Zolang ik maar met regelmaat naar osteopaat ga is het goed te doen nu heb ik het laten versloffen en is het weer pet. Bij mjj is het idd houding stress.