Stekende pijn in zij, wat kan het zijn? Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Stekende pijn in zij, wat kan het zijn? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:50

Hallo!

Ongeveer een jaartje terug heb ik fanatiek hardgelopen. Het ging super goed, ik was goed in vorm. Op een gegeven moment in de zomer ging ik met mijn ouders mee op vakantie naar Frankrijk. Ik vond het zonde om het hardlopen 3 weken stil te leggen, dus besloot op de camping ook gewoon een rondje te doen.
Het was natuurlijk erg warm, dus dat viel wel een beetje tegen. Maar verder ging het heel goed. Tot het eind. Toen kreeg ik uit het niets een enorme steek in mijn rechter zij, net onder mijn ribben zeg maar. Ik moest echt even stoppen, ik kreeg bijna geen lucht meer. Langzaam trok dat weer weg en ben ik naar de caravan gewandeld.
De rest van de vakantie heb ik niet meer hardgelopen, omdat ik steeds een beetje last bleef houden met bewegen van die plek. Eenmaal weer thuis merkte ik het heeel af en toe met paardrijden uit het niets weer even. Niet zo'n hele harde steek, maar gewoon irritant.
Volgens mij heb ik daarna helemaal geen last meer gehad. Ik liep niet meer hard, daar was ik even mee gestopt (durfde het niet goed meer, was bang het weer te krijgen).

Nu ben ik sinds een aantal weken weer bezig om het hardlopen weer opnieuw op te pakken. En het ging onwijs goed, ik liep echt lekker! Nergens last van. Tot gisteren. Ik zit op een HTV opleiding en dus is sport erg belangrijk. We hebben al vaker met de klas hardgelopen met sportlessen, maar dat was gewoon over steen of door parkjes etc.
Nu gaan we om de week met sport naar Egmond aan zee. Daar is een sportzaal waar wij gebruik van mogen maken, praktisch naast de duinen. (Op school hebben we alleen een fitness ruimte)
Gister gingen we omdat het zulk lekker weer was door de duinen hardlopen. Dat was zwaar, maar wel lekker. Hele groep liep samen. Tempo lag vrij hoog. Bergjes op, bergjes af, mul zand.
En toen kreeg ik het weer.. Een enorme steek in mijn rechterzij, onder mijn ribben. (Dan bedoel ik dus NIET achter mijn ribben, maar echt er onder) Het was niet zo erg als toen in Frankrijk, ik kon wel een beetje door rennen, maar fijn was het niet.

Nu heb ik er dus nog steeds last van. Ik heb ook wat spierpijn in mijn kuiten, maar dat kan geen kwaad.
Ik vroeg mij af of die steken in mijn zij kwaad kunnen? Kan het zijn dat ik teveel heb gedaan dan wat ik aan kon? Met een groep gaat dat snel namelijk. En misschien was de hitte in Frankrijk wel te veel? Of zou het toch niets anders zijn?
Ik dacht eerst aan mijn milt, maar die schijnt links te zitten las ik ergens.. En mijn pijn is toch echt aan de rechterkant.. Heel vervelend.

Iemand die het herkent?

Chantal511

Re: Stekende pijn in zij, wat kan het zijn? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:52

Waarschijnlijk gewoon een steek in je zij? Let goed op je ademhaling als je een steek voelt aankomen en niet teveel eten van tevoren. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:54

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:56

Maar een "steek in je zij" komt toch door je milt? Dat je lichaam daar bloed vandaan haalt. En je milt schijnt links te zitten. Vandaar mijn vraag, want ik dacht eerst ook dat het mijn milt was, maar als die links zit is het niet mijn milt.

En het lijkt mij ook niet echt logisch dat je een steek een paar dagen erna ook nog voelt? (wel minder, maar wel irritant)
Ook in rust, en als je erop drukt.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:57

ik heb dat ook die steek in mn zij meestal ook rechts maar soms ook links heb er al jaren last van (ben net als jou ook een fanatieke sporter en hierdoor ga ik ook niet makkelijk meer hardlopen maar liever zwemmen) ook ik ben er nog niet achter wat dit kan zijn dus ik volg even mee...

Iloveiswan

Steken links is idd je milt. En die steken kunnen heel erg pijnlijk zijn heb ik zelf al ondervonden.

Sem_

Hmm.. Misschien een spier verrekt? Als het lang aan houdt anders gewoon eens bellen naar de HA,
kijken wat die er van zegt. :)

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:59

bij mij was er geen logische verklaring voor volgens HA dat ik me maar aanstelden zei die als ik er last van bleef houden moest ik maar wat anders gaan doen

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 19:00

Dat is wel erg apart BeauWertz. Ik hoop niet dat ik er last van blijf houden! Ik vind hardlopen leuk en zou het jammer vinden als ik er om die reden mee moet stoppen..
Ik zie op een echo-plaatje dat op die plek ongeveer je galblaas zit. (als ik het goed zie)
Maar galstenen of zo lijkt mij een beetje gek, gezien mijn leeftijd? (17)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:11

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:14

Gewoone zijsteek? Ik heb het altijd als ik veel eet en dan sport, of wanneer mijn weerstand minder is en ik wat verkouden ben. Probeer je armen in de lucht te steken en je zo lang mogelijk te rekken zeg maar, dan moet de stekende pijn wel afnemen. in iedergeval niet stilstaan of in elkaar kruipen

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:22

@creatas dat is wel een fijn artikel!
@loveidefix dat met je armen in de lucht lopen heb ik vaker als tip gekregen heeft in het begin wel baat gehad maar later nam dat ook af en bleven de steken zich aanhouden,

ik heb wel dat het iets minder is als ik er wat druk met mn hand op uitoefen, heb inmiddels wel geleert er gewoon doorheen te lopen want telkens als ik ga wandelen komen ze sneller terug en soms heftiger..

@Cecline_famke ik ben 18 en heb er sinds mn 16e mee te maken gewoon ook uit het niets..
en dan kreeg ik tijdens mn sport lessen op school naar mn hooft gegooit dat ik geen conditie heb tjaa ruiters die doen niet veel * deze anders we zwemmen, hardlopen, fietsen,voetballen*

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:26

Ik zal voor de zekerheid, effe langs de huisarts gaan en laten checken. Het kan nooit kwaad ;)

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:28

Het kan ook zo zijn dat als je recent ervoor hebt gegeten je eerder last krijgt van steken. Ik heb dit ook vaak gehad met het paardrijden. Ik ging altijd na het eten paardrijden en dan had ik altijd last, andere tijdstippen niet. Misschien ook van toepassing op jou?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:10

Maar dan lijkt het mij logisch als ik het alleen onder het hardlopen heb. Niet nog 3 weken erna...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:56

Dan zou ik al helemaal langs mijn HA gaan :)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:58

hier idemdito!!

het ligt aan je vocht gehalte,
ik drink ongeveer een halve liter water voor dat ik ga hardlopen.
ik loop dan rond de 7 a 8 km... :) niet in een keer haha anders kots je het uit XD
ik verspreid het over een half uurtje

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:01

baszo17 schreef:
hier idemdito!!

het ligt aan je vocht gehalte,
ik drink ongeveer een halve liter water voor dat ik ga hardlopen.
ik loop dan rond de 7 a 8 km... :) niet in een keer haha anders kots je het uit XD
ik verspreid het over een half uurtje

Maar kan je daar nogsteeds last van hebben dan, een aantal dagen/ week na het hardlopen?
Ik ben wel iemand die van mijzelf gewoon (te) weinig drink.. Moet er erg op letten.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:37

Nog mensen die het herkennen?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:40

Ik heb vaak inderdaad links steken met het paardrijden, vaak als ik te vlak vantevoren heb gegeten.. maar rechts heb ik eigenlijk nooit..

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:51

Het kan gasvorming zijn.
- Doe het volgende voordat je gaat rennen. Ga rechtop staan, steek je armen omhoog en maak je zelf zo lang mogelijk. Vervolgens blaas je uit en buig je naar voren en probeer je je handen op de grond te zetten terwijl je benen recht blijven.
- Als je er last van krijgt tijdens het rennen doe je het volgende. Span je buikspieren stevig en houdt zo lang mogelijk vast.
Met beide manieren pers je lucht uit je darmen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:23

Ik zal het proberen EvelienKiss!
Maar kan je daar dan ook langer last van houden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:27

Ik heb de steken ook soms links, soms rechts. Moet zeggen dat ik er geen last meer van heb sinds ik eigen paarden heb (alsof die opeens anders lopen, ik zal wel anders trainen). Ik kon niet lang doorzitten en al helemaal niet rennen, dan lag ik na een rondje op de grond van de pijn.

Ik ga eens werken met die tips van EvelienKiss zodra het weer komt, handig!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:35

Als ik een steek krijg is het ook altijd rechts. Ik loop veel hard en heb een goede conditie. De steken komen natuurlijk altijd tijdens een wedstrijd, wanneer het tempo goed hoog ligt en ik vergeet om aan mijn ademhaling te denken :o Dan werkt het goed om het tempo iets terug te nemen (zodra je het aan voelt komen) en diep in te ademen en de lucht in 2x weer uit te ademen. Soort van puffen :D. Schijnt te maken te hebben met dat er minder zuurstof naar je darmen gaat. Of het zo is weet ik niet, aangezien na een beetje googlen er wel tig mogelijke oorzaken te vinden zijn.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:38

rechts zit je blindedarm misschien een ontsteking? zou het zeker even na laten kijken door een arst