Reuma en voeding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_87

Reuma en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 21:36

Hoi,

Zijn er hier bokkers die me wat meer info kunnen geven de effecten van voedingsmiddelen op reumatoïde artritis?

Ik ben hierin heel erg aan het zoeken en hoop dat er hier mensen zijn die me hierin wat op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt!

peaches

Re: Reuma en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:40

Enige wat ik nog weet wat iemand mij heeft geadviseerd is stoppen met koffie drinken.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 04:21

Ik kan je hier wel een beetje in helpen. Na een aantal jaren met te veel opstoten van ontsteking en pijn heb ik in november vorig jaar mijn voeding radicaal gaan veanderen met positieve gevolgen..
In het kort komt het erop neer dat je zo weinig mogelijk suikers en zuren mag eten... tomaat, paprika en sterke koffie zijn bv absoluut "verboden".

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 06:44

Dank je! Dat ga ik eens in de gaten houden. Laatst best wat augurken gegeten en nu idd veel pijn... heb ook negatieve dingen gehoord over varkensvlees en tarwe. Weten jullie hier ook wat meer over?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:27

Ik heb dan wel geen reuma maar wel vaak pijnlijke gewrichten en spieren. Mijn moeder heeft fibromyalgie en eigenlijk hebben we altijd dezelfde klachten.

Wij zijn beiden gestopt met het eten van zuivelproducten. Ik eet nog weleens kaas omdat ik er zo gek op ben. Maar melk is voor mij echt uit den boze. Kwark en karnemelk gaan wel goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:32

RA is een ontstekingsziekte, dus kan het zin hebben om te kijken welke voedingsmiddelen ontstekingen bevorderen of juist remmen.
Zou je bijvoorbeeld niet tegen gluten kunnen, die dingen die gluten bevatten beslist laten staan.
Er zijn voedingsmiddelen die veel histamine opleveren (zoals varkensvlees, of kaas waar grote gaten in zitten) en het kan zinnig zijn om dat te laten staan.
En er zijn ontstekingsremmende middelen zoals curcuma en gember. (Ik slik tegen mijn artrose geen pijnstilling van de arts meer - plus "maagebeschermer", dus dat je het zonder maagzuur moet doen - maar een pil gebaseerd op curcuma, gember en rozemarijn. )
Een orthomoleculair arts of therapeut kan je hier meer over vertellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:34

http://forum-voeding-gezondheid.advisee ... aid=275830

Varkensvlees zou ik zeker mee stoppen!
Varkensvlees zou ook eiwitten bevatten die sneller rotten in de darmen, vanwege hun structuur. Tijdens dit proces komen er veel giftige stoffen vrij . Qua structuur lijken de eiwitten van varkensvlees op de eiwitten die mensen in het lichaam hebben. Het gevolg is dat de eiwitten niet als "lichaamsvreemde stof" worden herkend. De toxines kunnen zo in het bloed of in de lymfe terechtkomen.
Ook worden de bindweefselstructuren van mensen zwakker door varkensvlees. Er ontstaat slijmvorming in pezen, gewrichten en kraakbeen. Dit kan onder andere tot reuma leiden. Varkensvlees bevat virussen, die zich in onze longen kunnen nestelen, met chronische verkoudheid tot gevolg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:41

Er is geen enkel bewijs voor effect van voeding/dieet of negatieve effecten van voedingsstoffen bij klassieke reuma (reumatoide artritis).

Ook over het drinken van koffie is nog geen duidelijkheid. Er zijn publicaties verschenen dat koffie effect zou hebben op de ernst van de klachten bij RF-positieve RA, maar die zijn recent weer onderuit gehaald.

http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... en/voeding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:49

Geen enkel bewijs?? Ik ken toevallig een paar mensen met reuma en die merken zeker verschil of ze bepaalde dingen wel of niet eten!
Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat voeding een hoop kan doen, voor allerlei aandoeningen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:54

Maar dat is geen bewijs.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:55

Rabarber is ook heel slecht voor reumapatiënten.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:56

Van reuma en voeding heb ik beiden geen verstand. Wel wil ik het volgende vermelden n.a.v. de post boven mij:
Het kan kloppen dat voor sommige mensen een bepaald soort voedsel een negatief effect heeft op het beloop van een ziekte. Dat betekent echter niet dat het per definitie wetenschappelijk is bewezen. Er zijn genoeg studies gedaan die geen significant verschil aanduiden bij het gebruik van verschillende voeding op bepaalde aandoeningen, waardoor er voor deze aandoeningen ook geen conclusies getrokken kunnen worden en er dus geen bewijs voor is.
Als een patiënt van zichzelf weet dat hij/zij slecht tegen bijvoorbeeld koffie kan omdat daar de aandoening van verergert, dan is het inderdaad raadzaam om dat te vermijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:05

Ibbel schreef:
Er is geen enkel bewijs voor effect van voeding/dieet of negatieve effecten van voedingsstoffen bij klassieke reuma (reumatoide artritis).

Ook over het drinken van koffie is nog geen duidelijkheid. Er zijn publicaties verschenen dat koffie effect zou hebben op de ernst van de klachten bij RF-positieve RA, maar die zijn recent weer onderuit gehaald.

http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... en/voeding

Helaas bestaat er een richtingenstrijd.
Professor Pauling was nu eenmaal geen arts, dus al kreeg hij de Nobelprijs voor zijn werk: veel artsen roepen als in koor "dat er geen bewijs zou zijn" en vaak ook nog "dat het niet wetenschappelijk onderzocht zou zijn", etc.
Daar hebben we niets aan.

Feit is, dat er bijvoorbeeld zeer veel wetenschappelijke kennis is over voeding en CRP.
(Dat is veel specifieker dan "reumatoïde artritis" -doorgaans is bij RA de CRP verhoogd en daarop (en niet op de aandoening alleen) wordt een biochemische therapie bepaald.)

Concreet: koffie is bij sommige mensen in staat om de CRP te verhogen. That's all.
Voor sommigen is dat niet erg, die verhoging(= als je geen reuma of andere pijnklachten of ontstekingen hebt) bij sommige koffieleuten blijft de CRP gewoon gelijk en bij anderen is het laten staan van koffie nou precies de kwestie van pijn of geen pijn.

En tja, ik stel voor om dus niet te veel te gaan praten over dit soort bijzaken.
Er is nuttige wetenschappelijke informatie waar je je voordeel mee kunt doen - "of koffie goed of slecht is bij RA" - dat zal me een worst wezen.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 20:23

Het is inderdaad allemaal erg tegenstrijdig. Ik ben er ook van overtuigd dat voeding veel voor je kan doen maar het ook zijn weerslag kan hebben op je gezondheid.

Ik las op internet ook wat over het zuurdieet, maar daar kan ik mijn vinger nog niet echt op leggen omdat ik de achterliggende gedachte erachter niet begrijp. Zo weinig mogelijk zuur eten omdat je darmen hier niet goed tegen kunnen en er dan eiwitten in je bloed komen?? Volgens mij werkt het niet zo in je lichaam. Eten wordt altijd zuur in je lichaam juist om eiwitten te kunnen afbreken volgens mij, en in de originele vorm kunnen eiwitten juist niet diffunderen door je vaatwand volgens mij.. Maar ja ik ben geen dokter.

@ Epidaure, bij jou werkt het dus wel? Zit m dit dan vooral in de suikers of zuren?

Als ik al het bovenstaande zo begrijp is het dus per persoon erg verschillend en vooral erg uitproberen dus.

@Janneke2 waar kun je deze pil bestellen? Ik heb namelijk wel kurkuma in huis ( maar dit is zooo smerig.. ) en gember drink ik door mijn thee, maar een pil zou wel ideaal zijn.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 20:25

Kentaro schreef:
http://forum-voeding-gezondheid.advisee ... aid=275830

Varkensvlees zou ik zeker mee stoppen!
Varkensvlees zou ook eiwitten bevatten die sneller rotten in de darmen, vanwege hun structuur. Tijdens dit proces komen er veel giftige stoffen vrij . Qua structuur lijken de eiwitten van varkensvlees op de eiwitten die mensen in het lichaam hebben. Het gevolg is dat de eiwitten niet als "lichaamsvreemde stof" worden herkend. De toxines kunnen zo in het bloed of in de lymfe terechtkomen.
Ook worden de bindweefselstructuren van mensen zwakker door varkensvlees. Er ontstaat slijmvorming in pezen, gewrichten en kraakbeen. Dit kan onder andere tot reuma leiden. Varkensvlees bevat virussen, die zich in onze longen kunnen nestelen, met chronische verkoudheid tot gevolg.

Ik at al bijna nooit varkensvlees, maar nu laat ik het nog vaker staan...

Vind het wel lastig hoor, omdat ik weet dat bepaalde dingen effect hebben, maar welke zijn dit nou precies?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:18

Goed onderzoek doen bij iemand die echt verstand van voeding heeft en die onderzoek (bijv bloed of ontlasting) kan doen.

Een vriendin van mij kwam ooit bij Marijke de Waal Malefijt. Die deed een anamnese van heb ik jou daar, inclusief een tijdje alles wat je eet opschrijven, de peut die nog een uur puzzelt nadat je weg bent gegaan, dan dus onderzoek en dan krijg je via de mail de eerste uitslag plus advies. Na drie maanden had ze een herhalingsconsult met nieuwe adviezen en zo is ze naar een onderhoudsdieet gegaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:30

Citaat:
@Janneke2 waar kun je deze pil bestellen? Ik heb namelijk wel kurkuma in huis ( maar dit is zooo smerig.. ) en gember drink ik door mijn thee, maar een pil zou wel ideaal zijn.

1) het spul heet KappArrest van firma biotics - googel geeft een boel hits.

2) ...en van mijn favoriete papjes:
3 theelepels cacao
1 theelepel amandelmeel
1 theelepel maca poeder
1 theelepel kaneel
beetje -warte peper
2 theelepels curcuma
2 theelepels gemberpoeder
(Uiteraard kun je wat variëren mbt precieze samenstelling.!)
Een scheut sinaasappelsap erbij, beetje roeren, dat het een smeuïge massa wordt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:33

tweebelgen schreef:
Rabarber is ook heel slecht voor reumapatiënten.

Want???

Bewerkte producten met geraffineerde suikers zou ik zeker vermijden en verder is het een beetje uitproberen of, waar en hoe je op dingen reageert.
Als je je er via Google en voeding/gezondheidssites een beetje in verdiept kom je veel tegen, ook kruiden en voedingsmiddelen die ontstekingsremmend zijn.
Eerlijk gezegd merk ik nooit echt grote verschillen...

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 07:50

Ik ben inderdaad al wat aan het zoeken geweest op internet, maar hier staan zoveel tegenstrijdige dingen..
Ga het papje van janneke2 eens proberen wie weet helpt dat wat..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:33

Het papje eet ik vooral omdat het smakelijk is. (Lekker veel cacao! ...en ik spaar wat uit op de kapparest, drie pillen per dag is begrotelijk, ik ben nu terug naar 1.)

Stap gewoon naar een ordentelijke proffesional - die RA heb je waarschijnlijk voor de rest van je leven en als je er nu goed mee omgaat, heb je daar nog jarenlang plezier van.