Iedereen willen helpen, grenzen aangeven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Iedereen willen helpen, grenzen aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 10:07

Hoi :)

Om te beginnen, sinds krap een jaar ben ik na 3 jaar hulpverlening genezen verklaard. Ik ben in behandeling geweest voor een persoonlijkheidsstoornis, depressie en eetstoornis. Heb intern gezeten en ben behandeld door psychiaters incl. medicatie. Gaat nu gelukkig erg goed met me, heb m'n leven weer op de rit en ben gelukkig.

Nu heb ik uit die tijd, tijdens mijn opnames, vriendinnen overgehouden. In principe heb ik de meiden waarmee het niet goed gaat het contact min of meer verbroken, om mezelf te beschermen tegen een terugval. Ik raakte voorheen namelijk erg getriggerd door hun verhalen en de dingen die ze deden (zelfmoordpogingen, automutilatie). Nu kan ik daar best goed tegen en ben ik er 0% van onder de indruk, maar op momenten dat ik zelf iets labieler ben door stress, of gewoon een rotdag heb voel ik het een stuk meer dan wanneer ik me 100% goed voel.

Naast deze meiden heb ik wel nog contact met een paar die ik echt vriendinnen ben gaan noemen. Ze komen bij me over de vloer en we doen leuke dingen samen, gewoon zoals vriendinnen dat doen.
Nu zijn er wel een aantal bij waarmee het minder gaat, een ervan heeft een terugval. Ik trek me dit erg aan en doe alles in mijn macht om haar te helpen. Ik lig 's nachts wakker, peins me suf, bel haar ouders in paniek op als ze weer eens rare uitspraken doet. Ik zeg wanneer ze naar de psych/dokter moet, dat doet ze dan ook wel. Wanneer ze weer moet gaan overleggen voor bepaalde medicatie. Vraag haar bij mij in huis te komen zodat ze veilig is. Punt is dat op die momenten de negativiteit dan ontzettend overheerst en in de lucht hangt (depressief), en ik dan ook moeite heb om zelf een beetje positief te blijven omdat ik heel erg gevoelig ben. Nu wil ik haar heel erg graag helpen dus ik doe het ook graag.

Sommigen zeggen dat ik ermee moet kappen. Maar hoe? Ik wil haar helpen en haar niet in de steek laten, juist nu ze het zo hard nodig heeft.

Dit is 1 voorbeeld, maar het gebeurd vaker, ook met anderen.

Door de ervaring die ik heb opgedaan met hulpverlening toen het met mij zelf niet goed ging, weet ik zo ongeveer wat voor vragen er gesteld worden tijdens individuele gesprekken en dit pas ik ook (op mijn eigen manier weliswaar) toe om dingen te weten te komen. Ik prakkiseer me kapot om tot oplossingen te komen en vergeet hierbij mezelf.

Ik weet wel dat ik een goed luisterend oor ben, en mijn vriendinnen weten dit ook. Dit betekent dan ook dat ik heel erg vaak opgebeld word door ze om raad. Ik kom zoveel mogelijk met oplossingen aandragen om ze te helpen. Ik weet tenslotte hoe het is om in zo'n diep dal te zitten..

Hoe ga ik hier beter mee om, zonder ze te laten stikken? -O- Ik wil ze niet kwijt en ik wil een goede vriendin zijn. Maar ik wil ook verder met mijn leven, en niet in het 'zieke' wereldje blijven hangen. Ik wil niet meer dagelijks berichten krijgen van meiden (ook al ken ik ze niet, via via verhalen) die zelfmoordpogingen hebben gedaan en of het ze gelukt is of niet. Wie er weer een overdosis heeft genomen. Wie er weer op de EHBO terecht is gekomen omdat ze geautomutileerd heeft. Het is niet zo dat ik daar nog van schrik ofzo (tis dagelijkse kost), maar meer dat ik niet meer die negativiteit en wanhoop van ze wil voelen. Ik wil verder met mijn leven, met de mensen die ik ken buiten de klinieken om en ik wil positiviteit voelen en plezier maken..

Is er misschien iemand die ook zoiets heeft meegemaakt? Hoe stel je je grenzen zonder iemand te kwetsen en het gevoel te geven dat je ze/haar laat vallen? Dat je voor jezelf kiest, maar niet de vriendschap op wil geven. Dus dat je alleen de leuke dingen van de vriendschap wil en niet de drama van hun kant. Want zo voelt het. :\ En dat is imo niet eerlijk..

Hutcherson

Re: Iedereen willen helpen, grenzen aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:30

Super dat je je zo betrokken voelt met hen, en dat je zelf ook herkent dat dit niet de normale gang van zaken is..

Ik denk dat je inderdaad jezelf moet leren om grenzen te hanteren. Je kunt leren om 'nee' te zeggen.
En ik denk dat dit in dit geval echt heel belangrijk is om te doen. Je weet dat je zelf heel kwetsbaar bent daarin(drama van een ander trek je je heel erg aan) en daarom moet je leren om je verhaal te doen tegen je vriendinnen. Vertel ze dat jij je die drama heel erg aantrekt en niet van je af kunt schuiven tot het opgelost is.
Vertel ze dat je 'nee' wilt leren zeggen en vraag hun steun..

veranderen doe je samen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:37

Jeetje Ts wat een ontzettende lastige situatie, ik kan je gevoel heel goed berijpen.

Lijkt me wel heel heftig om in zo een omgeving te leven, zelf heb ik over het algemeen een hele nuchtere vriendenkring en afgezien van liefdesdrama's af en toe mensen die slecht in hun vel zitten vanwege tegenslagen of ziekte gebeurt er op psygisch gebied nooit wat. (ik weet natuurlijk niet wat er bij iedereen tussen zijn oren gebeurt). Dingen zoals zelfmoordpogingen en automutilatie lijkt me heel heftig om mee om te gaan.
Zeker gezien jouw situatie denk ik een hele 'ongezonde' omgeving. Als ik mijn gevoel even compleet aan de kant zet zou ik zeggen van kap er mee, kies voor jezelf en zorg dat je uit deze 'ongezonde' situatie wegblijft en kies voor je eigen welzijn. Maar zou dat zelf gevoelsmatig ook niet kunnen.

Toch denk ik, hoe hard en hoe rot het ook is, om te proberen meer afstand te creeeren en aan je eigen welzijn te blijven werken. Op deze manier zal je altijd met deze negativeit in aanraking blijven komen en dat is niet goed voor je. Dit is toch wat anders dan iemand die 'even' in de put zit of een vriendin die even een sterke schouder nodig heeft.

Vanaf achter mijn computer kan ik dat heel makkelijk schrijven, maar weet zelf ook niet of ik het zou kunnen dat afstand nemen. Hopelijk kan je goed advies krijgen van mensen die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben. Want voor iemand zoals ik die dat nog nooit heeft meegemaakt, is het toch altijd lastig om hier een reeel oordeel over te vellen.
Ik wil je veel sterkte en wijsheid toewensen wat betreft deze situatie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:09

xMendy schreef:
Hoi :)

Om te beginnen, sinds krap een jaar ben ik na 3 jaar hulpverlening genezen verklaard. (...)Gaat nu gelukkig erg goed met me, heb m'n leven weer op de rit en ben gelukkig.
*\o/* *\o/* *\o/*
Joepie - en houden zo!!!
xMendy schreef:
Nu zijn er wel een aantal bij waarmee het minder gaat, een ervan heeft een terugval. Ik trek me dit erg aan en doe alles in mijn macht om haar te helpen. Ik lig 's nachts wakker, peins me suf, bel haar ouders in paniek op als ze weer eens rare uitspraken doet. Ik zeg wanneer ze naar de psych/dokter moet, dat doet ze dan ook wel. Wanneer ze weer moet gaan overleggen voor bepaalde medicatie. Vraag haar bij mij in huis te komen zodat ze veilig is. Punt is dat op die momenten de negativiteit dan ontzettend overheerst en in de lucht hangt (depressief), en ik dan ook moeite heb om zelf een beetje positief te blijven omdat ik heel erg gevoelig ben. Nu wil ik haar heel erg graag helpen dus ik doe het ook graag.

...en hier is idd het thema "grenzen" heel actueel.
Wat een grens is, waar verder iemand last van hoeft te hebben, is dat je je niet te veel mee laat nemen in het gevoel, als zij weg is.
Kun je iets doen voor jezelf, op een of andere manier dat je je niet suf hoeft te peinzenen niet wakker hoeft te liggen...?

xMendy schreef:
Sommigen zeggen dat ik ermee moet kappen. Maar hoe? Ik wil haar helpen en haar niet in de steek laten, juist nu ze het zo hard nodig heeft.
+:)+
Maar: daarbij is het wel essentieel, dat je ondertussen ook goed voor jezelf zorgt!!!
Zij heeft JOU nodig, dus hoor jij "goed verzorgd" te worden. OOK door jouzelf.

xMendy schreef:
Door de ervaring die ik heb opgedaan met hulpverlening toen het met mij zelf niet goed ging, weet ik zo ongeveer wat voor vragen er gesteld worden tijdens individuele gesprekken en dit pas ik ook (op mijn eigen manier weliswaar) toe om dingen te weten te komen. Ik prakkiseer me kapot om tot oplossingen te komen en vergeet hierbij mezelf.

....heb je ooit in je therapie het schema "reddingsdriehoek" lang horen komen...?
Op zich siert het je, dat je heel erg graag voor je vriendin en goede oplossing wilt vinden, maar een van de regels in hulpverleningsland is, "werk als therapeut niet harder dan de client zelf, anders ''ga jij de reddingsdriehoek in''".
Of stel minstens de vraag aan haar: "Ik wil graag heel hard samen met jou nadenken over een oplossing - maaar gosh, om een of ander reden zie jij dus geen oplossing, momenteel. Heb je een idee, wat jou tegenhoudt...?"

xMendy schreef:
Ik weet wel dat ik een goed luisterend oor ben, en mijn vriendinnen weten dit ook. Dit betekent dan ook dat ik heel erg vaak opgebeld word door ze om raad. Ik kom zoveel mogelijk met oplossingen aandragen om ze te helpen. Ik weet tenslotte hoe het is om in zo'n diep dal te zitten...

Let ook hier op de balans: opgebeld worden om raad, dat is prima - maar graag om over leuke dingen.
En gesteld, dat jij een dag laten we zeggen hoofdpijn hebt (...maak je eigen vertaalslagen...!) dan meld je dta je niet in topconditie bent en niet veel kunt doen.

xMendy schreef:
Hoe ga ik hier beter mee om, zonder ze te laten stikken? -O- Ik wil ze niet kwijt en ik wil een goede vriendin zijn. Maar ik wil ook verder met mijn leven, en niet in het 'zieke' wereldje blijven hangen. ik wil positiviteit voelen en plezier maken

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Prima, schitterend!!
Houd hier aan vast!!

xMendy schreef:
Ik wil niet meer dagelijks berichten krijgen van meiden (ook al ken ik ze niet, via via verhalen) die zelfmoordpogingen hebben gedaan en of het ze gelukt is of niet.
Ik kan me levendig voorstellen, dat je daar geen zin in hebt!!
En dat is iets, dat je nu alvast aan de verschillende vriendinnen kunt communiceren.
(Okee, als Anna overstuur is, vanwege gedoe met Bertha, dat ze jou dan belt, dat is 1 ding. Maar dat jij niet dat hele Bertha verhaal horen wilt van je vriendin Anna, dat is een redelijke grens.)

xMendy schreef:
Hoe stel je je grenzen zonder iemand te kwetsen en het gevoel te geven dat je ze/haar laat vallen? Dat je voor jezelf kiest, maar niet de vriendschap op wil geven. Dus dat je alleen de leuke dingen van de vriendschap wil en niet de drama van hun kant. Want zo voelt het. :\ En dat is imo niet eerlijk..

Als ik heel erg cynisch ben (wat ik meestal niet ben en ook niet leuk vind en iedereen afraad) "dit kan niet".
Dwz.: als je te maken hebt met mensen die het heerlijk vinden om samen met jou de reddingsdriehoek te beleven, die zullen per definitie boos, gekwetst, teleurgesteld en wat allemaal wel niet zijn.

Goed - en nu even een verhaal over die hele reddingsdriehoek...
Officieel: de drama driehoek van Karpmann uit transactionele analyse.

Je hebt 3 posities: de redder, de vervolger en de positie van hetzij het slachtoffer hetzij de zielepoot.

Er is een groot verschil tussen "zielepiet" (= iemand die kiest voor een passieve rol) en "slachtoffer" - iemand die niet gekozen heeft, maar op de verkeerde plek terecht is gekomen.

Belangrijk is, om verschil te maken tussen 'een bewuste keuze' en 'een patroon, waar je om een of andere reden ooit in terecht bent gekomen'.

De redder gaat ervan uit dat een ander een taak of bezigheid niet zelf kan en neemt de verantwoording over van degene: “Ach kind, kom maar, ik doe het wel”.
De redder "leert" de ander: "jij bent machteloos, jij kan niets".
Of misschien wel: "Ik wil niet, dat je dit kunt"...
Redders hebben het nooit over "Dit kun je nu nog niet, maar dat kun je leren...!" Een redder wil niet, dat er veel geleerd en veranderd wordt.
(De redder heeft daar zo zijn/ haar eigen redenen voor. Bijv. moeders kunnen opzien tegen het "lege nest" en een of meerdere kinderen klein houden. Zo'n moeder verdient beslist steun - kinderen laten uitvliegen IS soms niet makkelijk, maar die steun moest toch maar niet van het kind in kwestie komen, maar "uit de gemeenschap".)

Je kunt in deze rol terecht komen, als jou is geleerd, dat het goed is, liefdevol is, om flink voor de ander te zorgen en jezelf weg te cijferen. Helaas: redders worden vaak bittere vervolgers en de liefde verdwijnt.
Terwijl liefde zich goed laat combineren met de zelfstandigheid van 2 volwassen mensen die voor elkaar kiezen.
Als gezegd: belangrijk is, dat jij niet meer doet voor die ander, dan die ander zelf. ("Ieder 50%.") En belangrijk is, dat je niets tegen je wil in doet, dat je je vrij voelt in de relatie, niet gedwongen of gemanipuleerd.
Hier past dus ook de schone oefening: "Probeer je zo weinig mogelijk zorgen te maken om die ander."

Slachtoffer (dan wel: zielepoot)
Eerst een belangrijk verschil: slachtoffer versus "een slachtofferrol".
Je bent slachtoffer, als het tegenzit. Punt, uit.
Geen vrouw kiest ervoor, om verkracht te worden. (Dat is gewoon de definitie.) Als je over de zebra loopt en een automobilist kijkt niet uit, word je slachtoffer van 'een auto'.Je kunt als mens door een rotziekte wordne getroffen, "oliebol happens".

Maar "een slachtofferrol", zielepiet spelen is een actie. (Niet noodzakelijk een keuze, maar wel iets dat je kunt leren weigeren.)
De zielepiet is degene die ontdekt heeft, dat als je "een zielig gezicht trekt", mensen voor je gaan rennen.
(Zielepiet duwt anderen de reddersrol in.)
Altijd geldt, dat hulpeloosheid kan je een beschaamd gevoel kan geven - maar let op: je koos niets, zo werd je behandeld! De kunst is dan, hoe je daar op reageert: volwassen, verantwoordelijk - of met zielepieterij de boel manipuleren.

Het slachtoffer zit zogezegd letterlijk in de hoek waar de klappen vallen: er is al pijn etc., er komt nog eens passiviteit bij (Nee, doe nou maar wat IK zeg!) en daarna de verwijten van de vervolger.
Gevolg: die hele driehoek maakt werkelijke vooruitgang onmogelijk. Er komt angst en woede over de onbetrouwbaarheid van die mensen die eerst "hielpen" (zogenaamd) en daarna gingen vervolgen - en die onzekerheid van het gevoel "Zie je wel, ik weet dus ECHT niet wat ik moet, want dat zou me gezegd worden, maar dit werkt ook al niet...!" - bovenop de eerdere passiviteit - en de eerder problemen.... Dat gun ik niemand.

Om de gedachte te bepalen: Ook als je hulp vraagt (een verantwoordelijke, volwassen actie, die niets met de reddingsdriehoek van doen heeft) en jou die hulp wordt geweigerd, ben je slachtoffer. (Jij bent niet verantwoordelijk, voor foute keuzes etc. van anderen
....en hoeveel te meer ben je slachtoffer, als je een ondeskundig therapeut voor je neus krijgt.

Krijg je prima therapie, maar steek je geen poot uit in die therapie, dan word je iemand met een slachtofferrol.
(Want er is de mogelijkheid, dat je dingen achter je laat, maar soms kiezen mensen er voor, om dat dan toch niet te doen. Een echt goede therapeut heeft dat in de smiezen en stelt het aan de orde: "Wat is er dat iemand geen poot uitsteelt...?)

Vervolger.
Variant 1: de redder heeft de passiviteit van een ander versterkt door hem/haar niet op zijn/haar kracht aan te spreken,
maar op zijn/haar machteloosheid. Met het gevolg dat de ander het nooit leert en de redder het “altijd weer alleen moet doen”. De inmiddels uitgeputte redder heeft er genoeg van en gaat verwijten maken ("vervolgen").
Er zit een kant aan, dat dit compleet onredelijk is: de redder "wilde" om een of andere reden zo graag, dat iemand afhankelijk was - en nu krijgt de afhankelijke partner de volle laag. (Brrr....)

Maar de optimist zegt, dat er wel een mogelijkheid is, om nu te breken met de hele driehoek.

Ieder van beide (of drie, of nog meer) partners kan nu zeggen: "Okee, om de tafel! Dit werkt kennelijk niet naar tevredenheid – hoe zullen we dit voortaan wel gaan doen...?"
Daarbij kun je afspraken maken: de ex-redder gaat echt vaardigheden overdragen, degenen die nu niet meer passief (moeten!!) zijn gaan vragen stellen 'over hoe het moet' en liefst ook: elkaar aanspreken op "we doen het nu op een nieuwe manier".

Variant 2 van de vervolger is de zielepiet die zijn/haar zin niet krijgt.
Er is een vreselijk stereotyp beeld: de dikke schoonmoeder die de hele dag op de bank hangt en het prachtig vindt, dat iedereen voor haar draaft en vliegt. Maar als iemand niet hard genoeg draaft, of nog erger: haar uitdaagt om toch maar vooral zelf eens iets te doen, krijgt de volle laag. Niet zelden wordt nu een hartkwaal van stal gehaald – en O! Wee!! Dadelijk heeft zij een hartaanval en gaat ze dood en JIJ hebt het dan gedaan!! (De volwassene in TA zal nu zeggen dat enige activiteit waarschijnlijk veel en veel beter voor haar hart is dan al dat bankhangen...)

Variant 3 zijn die vermoeiende mensen, wier grote hobby het geworden is, om alles en iedereen verwijten te maken Niets is ooit goed, jij doet het fout, de regering doet het fout, het ene verwijt na het andere en ook op goede bedoelingen (...pas op voor redden!!) volgt de volle laag.
Als je de keuze hebt: hard weglopen van type 2 en 3!!

Rosie

Re: Iedereen willen helpen, grenzen aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 16:12

Oh wauw Janneke2, ik heb je post even globaal doorgelezen (zit op mn telefoon) maar wat een goede informatie! Ontzettend bedankt, als ik vanavond (laat pas) thuis ben ga ik het op mijn gemak lezen en uitgebreid reageren. De andere dames ook bedankt! Kan hier echt wat mee!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 16:06

Iets later dan gepland, maar ik heb het rustig door kunnen lezen net. En idd, ik heb de reddingsdriehoek wel eens voorbij horen komen, maar wat het precies inhoudt wist ik niet.

Ik snap het grotendeels wel nu, en ik begrijp ook dat ik hier dus duidelijk uit wil blijven. Wat dat betreft heb ik bij deze (weer) een bevestiging gekregen dat ik hele goede therapeuten voor mijn neus heb gehad. Ze bleven nl. VER van de reddersrol vandaan. Ik moest zelf de regie pakken, hebben zij nooit voor mij gedaan op wat voor manier dan ook. Ik vond dat erg moeilijk, omdat ik niet wist hoe ik mezelf moest helpen. Maar uiteindelijk heb ik er echt ontzettend veel baat bij gehad. :j Heel onafhankelijk van anderen, kan (mezelf) goed analyseren en ervaar heel veel stabiliteit wb emoties en hoe ik reageer in conflicten met anderen.

Dit zet me dus ook aan het denken. Door dit stuk begrijp ik dat het dus niet werkt teveel te rennen voor deze vriendin, maar haar zichzelf te laten helpen. Mijn therapeuten (en hierbij heb ik 1 specifieke therapeut, die ik heel lang heb gehad, voor me) hebben me altijd laten zien wat ik WEL kon en dat de dingen die ik nog NIET kon of kende, uiteindelijk WEL zou kunnen/kennen. En dat is inderdaad gebeurd. Resultaat; heel veel vertrouwen in mezelf en mijn kunnen.

Wat ik hier wel voor nodig had was doorzettingsvermogen. Op het moment dat ik er met de pet naar gooide, deed zij ook niets meer dan ik (waarom lukt het nu niet meer?), en gingen we een paar stappen terug naar waar het nog wel lukte.

Ik denk dat ik ook mijn grenzen duidelijker moet stellen. Hoe precies weet ik niet, ik zit dan te denken aan bijv. na 21:00 geen (telefonisch) contact meer over dit soort dingen, maar dan hang ik nog steeds teveel in de rol van hulpverlener. Heb daar gewoon geen zin meer in, punt. Wat mijn grenzen dan wel moeten zijn weet ik nog niet.

knuffeldier schreef:
Jeetje Ts wat een ontzettende lastige situatie, ik kan je gevoel heel goed berijpen.

Lijkt me wel heel heftig om in zo een omgeving te leven, zelf heb ik over het algemeen een hele nuchtere vriendenkring en afgezien van liefdesdrama's af en toe mensen die slecht in hun vel zitten vanwege tegenslagen of ziekte gebeurt er op psygisch gebied nooit wat. (ik weet natuurlijk niet wat er bij iedereen tussen zijn oren gebeurt). Dingen zoals zelfmoordpogingen en automutilatie lijkt me heel heftig om mee om te gaan.
Zeker gezien jouw situatie denk ik een hele 'ongezonde' omgeving. Als ik mijn gevoel even compleet aan de kant zet zou ik zeggen van kap er mee, kies voor jezelf en zorg dat je uit deze 'ongezonde' situatie wegblijft en kies voor je eigen welzijn. Maar zou dat zelf gevoelsmatig ook niet kunnen.

Toch denk ik, hoe hard en hoe rot het ook is, om te proberen meer afstand te creeeren en aan je eigen welzijn te blijven werken. Op deze manier zal je altijd met deze negativeit in aanraking blijven komen en dat is niet goed voor je. Dit is toch wat anders dan iemand die 'even' in de put zit of een vriendin die even een sterke schouder nodig heeft.

Vanaf achter mijn computer kan ik dat heel makkelijk schrijven, maar weet zelf ook niet of ik het zou kunnen dat afstand nemen. Hopelijk kan je goed advies krijgen van mensen die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben. Want voor iemand zoals ik die dat nog nooit heeft meegemaakt, is het toch altijd lastig om hier een reeel oordeel over te vellen.
Ik wil je veel sterkte en wijsheid toewensen wat betreft deze situatie.

Dankjewel! Eigenlijk is het best heftig ja, als ik er zo over nadenk. Het is eigenlijk van de zotte dat ik er zo gewend aan ben geraakt. Ik kijk werkelijk nergens meer van op. Niet lang geleden was ik met een vriendin toen ik gebeld werd door een andere vriendin (ze kennen elkaar niet) toen ze op de intensive care lag na een poging. Nadat ik opgehangen had vroeg mijn vriendin wat er was, mijn reactie "Oh, een vriendin van me heeft geprobeerd zelfmoord te plegen. Maar waar waren we ook alweer?" Het doet me vrij weinig dus. Schaam ik me ook best wel voor. Net alsof het me niks meer kan schelen oid terwijl dat dus niet zo is, want ik ben enorm bang haar te verliezen.

Anyway, ik ga je post nog een paar keer lezen Janneke2, en ermee aan de slag. Dat ik hoe dan ook iets moet doen aan het stellen van mijn grenzen mag duidelijk zijn.

Dank!