val van paard; vinger scheef

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

val van paard; vinger scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:53

hoi bokkers,

deze middag mocht ik even rijden op een pony bij ons op stal ze is nog jong en net zadelmak gemaakt ze heeft nu 4 maand stil gestaan omdat haar eigenaaresse iets aan haar rug had na een val.
Aangezien ik ervaring heb met mijn eigen merrie terug helemaal door te rijden hebben ze mij gevraagd om met haar te rijden voor enkele weken zodat ze terug wat doorgereden is.

Dit ging eigenlijk heel goed, stap en draf ging lekker, soms wat moeilijk door de bochten en ze heeft een erg sterk karaktertje. Ik wou even aanspringen in galop met de techniek om haar zo snel mogelijk te doen draven tot ze zelf in galop viel. ze deed enkele passen gaf toen plots een bok en stopte.

en tja daar vloog ik dan. ik heb me eigenlijk nergens echt zeer gedaan enkel aan mijn vinger die bloeide aan de nagel en kon ik best moeilijk bewegen maar werd ook niet blauw of dik.

ik heb er ijs op gelegd en het even aangekeken. er was niks te zien maar toen merkte ik dat als ik mijn vingers naar binnen krulde dus je nagels tegen de binnenkant van je hand dat mijn vinger dus scheef ging naar de andere kant. ik kan hem bewegen en ziet een klein beetje dik maar verder niks ernstig heb hem nu ingetaped tegen mijn andere vinger.

is er iemand die iets gelijksaardig heeft meegemaakt ?

marlies85

Re: val van paard; vinger scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:04

Zou toch wel even morgen een belletje plegen naar je huisarts, Als een vinger scheef gaat bij het buigen kan dat soms duiden op een breuk.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:07

marlies85 schreef:
Zou toch wel even morgen een belletje plegen naar je huisarts, Als een vinger scheef gaat bij het buigen kan dat soms duiden op een breuk.

ben wel even bij de apotheker langs gegaan die heeft me de tape gegeven maar kon ook niet zeggen of het gebroken was, hij zei wel dat als het toch gebroken zou zijn het zieknhuis ook niet meer kan doen dan tapen of een spalk zetten

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:16

Als je vinger scheef staat kan het oom zijn dat je botje van de vinger niet meer goed op elkaar staan en moet het gezet worden. Zo niet kunnen ze alleen maar spalken inderdaad maar denk niet dat je het risico wilt nemen dat je vinger voor altijd scheef staat

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:19

ryukapple schreef:
Als je vinger scheef staat kan het oom zijn dat je botje van de vinger niet meer goed op elkaar staan en moet het gezet worden. Zo niet kunnen ze alleen maar spalken inderdaad maar denk niet dat je het risico wilt nemen dat je vinger voor altijd scheef staat

als ik mijn vingers gewoon gestrekt hou ziet ie er gewoon normaal uit het is enkel als ik mijn vingers naar binnen krul dat het laatste kootje naar de andere kant staat als dat het oorspronkelijk zou zijn

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:22

Prima manier van tapen. Als ik je goed begrijp kun je het laatste vingerkootje niet buigen. Denk dat je een gescheurde pees hebt. Misschien moet je een spalkje hebben naast de tape. Zou even langs de huisarts gaan.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:23

mmmmmm.. daar zou ik toch even de huisartsenpost voor bellen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:30

Morgen even langs de huisarts. Huisartsenpost hoeft niet perse.
Mijn zoontje bleek al weken rond te lopen met een gescheurde pees :Y)
Vingertopje trok ook steeds krom. Nu voor weken in een spalkje in de hoop dat het weer aangroeit.
Overigens wordt de pijn vanzelf minder,bij mijn zoontje althans.

Mocht het gebroken zijn tapen ze waarschijnlijk twee vingers aan elkaar voor een tijdje.
Succes!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:36

Ik heb m'n pink gebroken door een val van een paard. Deed ook niet echt pijn maar stond wel scheef, dus heb foto's laten maken. Bleek een hele gecompliceerde breuk te zijn en heb 4 weken met gips gelopen. Zou toch ff langs een arts gaan, voor de zekerheid.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:49

heb net nog even de tape ervan gehaald ik zie nu een roodachtig plekje tussen mijn eerste en tweede kootje ongeveer en dit wat pijn doet

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:56

Precies dat rode plekje had/heeft mijn zoontje dus ook,ook is het gezwollen op het gewricht.
Heb je er veel pijn aan of valt het mee?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:58

Saskia9 schreef:
Precies dat rode plekje had/heeft mijn zoontje dus ook,ook is het gezwollen op het gewricht.
Heb je er veel pijn aan of valt het mee?

goh wat is veel pijn het voelt vooral heel trekkerig aan en bij het opspannen voor strekken of buigen doet het wel wat pijn

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:04

Als je je vinger strekt,staat het topje dan ook gestrekt of blijft deze afhangen?
Bij mijn zoontje bleef deze dus gewoon afhangen,vinger kon alleen helemaal recht als je het topje vasthield.

Morgen gewoon even langs de huisarts,dan weet je het zeker!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 00:06

Saskia9 schreef:
Als je je vinger strekt,staat het topje dan ook gestrekt of blijft deze afhangen?
Bij mijn zoontje bleef deze dus gewoon afhangen,vinger kon alleen helemaal recht als je het topje vasthield.

Morgen gewoon even langs de huisarts,dan weet je het zeker!

nee die blijft gewoon recht het is net omgekeerd ik kan het niet buigen tezij ik het zelf forseer ja we rijden morgenvroeg even lang de kliniek dan zijn we meteen zeker! alvast bedankt voor de hulp en info ! :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:07

Laat je even weten wat de HA heeft gezegd? Ben wel benieuwd!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 00:09

Saskia9 schreef:
Laat je even weten wat de HA heeft gezegd? Ben wel benieuwd!

zal ik doen, even een mentaal geheugensteuntje maken want ik heb echt het geheugen van een vis :')

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:14

ik zou hem in iedergeval even niet meer buigen,
als hij gebroken is kun je de breuk door het buigen forseren en een breuk moet binnen een bepaalde tijd gezet worden volgens mij binnen 24 uur.
betterschap er mee

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 00:16

hanny_jelke schreef:
als hij gebroken is kun je de breuk door het buigen forseren en een breuk moet binnen een bepaalde tijd gezet worden volgens mij binnen 24 uur.
betterschap er mee

ik heb hem weer ingetaped en ga nu slapen morgenvroeg rijden we dan naar de kliniek dus buigen zal ie niet meer doen tot dan

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:23

TsarinaZ schreef:
hanny_jelke schreef:
betterschap er mee

ik heb hem weer ingetaped en ga nu slapen morgenvroeg rijden we dan naar de kliniek dus buigen zal ie niet meer doen tot dan

+:)+ heel goed, nogmaals betterschap

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:53

ik heb dat ook gehad en foto laten nemen. resultaat 3 barsten in mijn vinger. laat een foto nemen voor zekerheid

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:11

ben net terug van spoed en er zit een barstje in een weekje met spalk en daarna tapen :/ word het net mooi weer en kan ik niet rijden

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:16

Balen maar ie vinger gaat voor!
Dacht het al wel een barstje want trok niet helemaal krom.
Hopelijk geneest het snel en heb je niet teveel last ervan!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:23

Saskia9 schreef:
Balen maar ie vinger gaat voor!
Dacht het al wel een barstje want trok niet helemaal krom.
Hopelijk geneest het snel en heb je niet teveel last ervan!

ach ja hoop dat het snel beter word heb wel wat pijn maar heb goede pijnstillers gekregen
nogmaals bedankt voor de hulp en info :o