Rugproblemen, zwangerschap en bevalling ---> ervaringen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Rugproblemen, zwangerschap en bevalling ---> ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:52

Ik weet nog niet of ik wel of geen kinderen wil, dat komt vanzelf wel. Maar ik vraag me toch wel af;
Als je rugproblemen hebt, hoe is jouw zwangerschap en bevalling verlopen? Had je meer of minder last van je rug dan normaal? Wat kan/moet je wel doen, en wat moet je absoluut laten vergeleken met mensen die geen rugproblemen hebben?
Ik heb zelf twee hernia's gehad en vraag me dit gewoon af. Ook uit nieuwsgierigheid natuurlijk.

kimberley12

Re: Rugproblemen, zwangerschap en bevalling ---> ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:43

Ik heb mijn onderste 2 wervels versleten, ben 26 jaar oud. Maar ik heb 1 zoontje. De zwangerschap zelf was wel goed te doen, voor mijn rug, alleen de laatste 12 weken kreeg ik wel enorm last, maar dat kwam ook door die dikke buik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:01

Ik heb ischias en ben nu 12 weken zwanger en ik heb nu al meer last dan voorheen. Ben en benieuwd hoeveel erger het nog gaat worden :')
Ik heb er vooral last van in bed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:42

Ik heb mijn rug gebroken gehad op 3 plekken.
Zolang ik maar mobiel bleef was het goed te doen.
Helaas kon ik aan het einde van mijn zwangerschap niet meer goed liggen wat wel pijnproblemen gaf.
Ook had ik last van rugweeën tijdens mijn bevalling wat niet echt bevorderlijk was.

Bij mijn eerste bevalling moest ik blijven liggen tijdens mijn weeën (lag al in het ziekenhuis), en dat was absoluut geen pretje.
De 2 erna zijn thuis geboren en kon ik bewegen hoe ik wilde; dat was een stuk prettiger.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:49

Goede vraag ts, ik vraag me dit ook al heel lang af.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:25

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, wel weet ik dat er wel verloskundigen zijn die daar veel ervaring mee hebben en je van allerlei tips en trucs mee kunnen geven en ook andere houdingen kunnen leren om bijvoorbeeld de weeën op te vangen en de feitelijke bevalling te doen die een stuk minder belastend voor je rug zijn. Het loont dus wel de moeite om daar even achteraan te gaan.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:51

Heel wat meer hernia's gehad en m'n zwangerschap is perfect verlopen. Minder pijn zelfs! Bevalling was ook best wel
simpel. Alleen persen op bed ging niet, dat deed teveel pijn in m'n rug, dus op baarkruk bevallen (ideaal ding!) :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:56

Ik heb 2 tussenwervels versleten en een vergroeiing in mijn bekken en een zoon van 4 en dochter van bijna 7 weken. Beide zwangerschappen en bevallingen zijn anders verlopen.

Ik heb in de eerste zwangerschap niet heel veel extra rugklachten geregen, bij de 2e wel, heb ik bekkeninstabiliteit gekregen. Na de bevalling nu heb ik nergens meer last van en ben nu 6 weken week aan het rijden. Wilde graag al eerder aangezien i ook geen klachten meer had, maar heb het op advies van fysio en arts niet eerder dan de 6 weken gedaan

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:17

Ik heb een vergroeiing in mijn rug (scoliose) en regelmatig hevige rugpijnen.
Hoewel mijn zwangerschap allesbehalve goed ging had ik vrij weinig last van mijn rug.
Op het laatst ging het huishouden niet meer, vooral stofzuigen en dweilen is zwaar.
Maar goed daarom is er ook nog een partner ;)
Bevalling ging vlot en soepel.
Ik kan absoluut niet op mijn rug liggen en heb de meeste weeën in bad weggepuft. Al die rugweeën (auwauwauw)
Maar het was te doen. Bij volledige ontsluiting ben ik op de baarkruk gaan zitten.
Mijn man zat achter me, zo kon ik mijn rug ontslasten en hielp de zwaartekracht mooi mee tijdens de bevalling ;)
Scheelde mij weer kracht zetten.
Bevalling zelf duurde 8,5 uur netjes voor een eerste en een 9ponder. En thuis, zonder pijnstilling.

Het is dus prima te doen. Als je er maar rekening mee houd.
Maar ieder mens is anders en dus ook iedere bevalling/zwangerschap.
Maar je vroeg naar ervaring. Die van mij is positief!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:01

Hier een zenuwbeknelling in onderrug door scheef bekken, maar geen rugklachten tijdens zs gehad. Of als ik ze al had was het niet noemenswaardig want kan het me niet herinneren
Tijdens bevalling zelf ook geen last, maar moet wel zeggen dat ik geen rugweeen had, alleen buikweeen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:03

Ik gebruik bij alles waarbij ik moet tillen en/of duwen mijn buikspieren. Maar dat schijnt met een zwangerschap niet meer te mogen.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Op moeten lossen?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:05

Hoe til jij dan als ik vragen mag? Tijdens zs is het gewoon door de knietjes en tillen maar, verschilt niet van het fysio advies da ik voor m'n rug heb...

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:07

je moet vanuit je benen tillen met een zwakke rug, of je zwanger bent of niet. je moet idd je rechte buikspieren met rust laten tijdens de zwangerschap, anders komen ze nooit meer goed na de zwangerschap

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:09

Tillen vanuit de benen,gewoon met de armen,maar als iets zwaar is gebruik ik daarbij automatisch mijn buikspieren. Werd toen na mijn eerste hernia ook aangeraden. Buikspieren zijn dan ook wat ze zeggen een corset voor je rug.

Maar mijn schoonzus zei dat je tijdens je zwangerschap je buikspieren niet mag gebruiken.

Maar goed. Wat is dan handig om schade aan je rug te voorkomen?
Laatst bijgewerkt door Lous op 04-03-14 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:09

Hoe moet je je buikspieren met rust laten dan? Ik bedoel, als je gaat fietsen gebruik je ze al :')
Ik doe persoonlijk nog steeds krachttraining en pak ook bepaalde buikspieroefeningen mee (alleen oefeningen die vrij licht zijn). Ik laat je wel weten of het goed komt met mijn buik :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:14

Dat eerste vraag ik me daarom dus ook af :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:15

Je buikspieren helemaal niet gebruiken is onmogelijk, je moet alleen niet bewust gaan trainen, bv extra buikspieroefeningen gaan doen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:15

Lous schreef:
Tillen vanuit de benen,gewoon met de armen,maar als iets zwaar is gebruik ik daarbij automatisch mijn buikspieren. Werd toen na mijn eerste hernia ook aangeraden. Buikspieren zijn dan ook wat ze zeggen een corset voor je rug.

Maar mijn schoonzus zei dat je tijdens je zwangerschap je buikspieren niet mag gebruiken.

Maar goed. Wat is dan handig om schade aan je rug te voorkomen?

Heb je al snel weer een punt, tijdens de zs mag je niet (te) zwaar tillen dus zul je automatisch die buikspieren minder aanspannen ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:19

Ja dat klopt. Maar als je met zo'n dikke buik zit, word iets lichts tillen ook zwaarder dan normaal lijkt mij dan.
Kortom als ik zo de reacties lees,is alleen intensief de buikspieren gebruiken tijdens je zs schadelijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:20

dat merk je vanzelf, als je teveel doet krijg je vanzelf harde buiken en moet je het rustiger aan doen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:22

Okee,dus je lichaam waarschuwt je dan ook vanzelf.
Dan weet ik dat ook weer :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:24

Ik heb totaal geen last gehad met tillen, mijn vk zei ook dat je tijdens je zs wat meer kan hebben als je vooraf ook al redelijk veel tilde of belastende dingen deed
Maar idd, je merkt het echt vanzelf!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:26

Ik weet niet of het ooit nog gaat gebeuren,maar hier maakte ik me oa een beetje zorgen om. Vandaar dit topic.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:29

Niet doen hoor! Komt echt allemaal wel goed!
En anders kun je hele goede begeleiding krijgen bij oa speciale zs fysios en zijn er evt steunbanden

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:29

Ik lees even mee, ook scoliose patient en daardoor allemaal stangen in mijn rug. Altijd handug om alvast te weten voor later :)