Mee gaan in waan ideeën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Mee gaan in waan ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:57

Mijn moeder beweerd al zo'n 3 jaar dat er mensen bij haar in huis komen en dan spullen weg pakken of neerleggen.
Dat varieert van theelepels tot sieraden.
Ook denkt ze dat ze in de gaten word gehouden en dat iemand haar telefoon op afstand bestuurd en belt op haar kosten.
Heel vervelend allemaal natuurlijk, soms belt ze in tranen of in paniek op omdat ze er niet meer tegen kan.
Nu weet ik het natuurlijk niet 100 % zeker dat het waanideeën zijn maar ik kan het maar moeilijk geloven en dat vind mijn moeder heel erg.
Daarom begint ze er vaak over als ik bij haar op visite ben want ze wilt echt dat ik haar geloof en in het begin ging ik er tegenin maar de laatste tijd ben ik daar een beetje moe van en laat ik in het midden of ik haar geloof.
Ik had haar vanmorgen aan de telefoon en ze vertelde dat er 2 pakken taartmix zijn verdwenen en ik zei dat ik dat heel vervelend voor haar vond.
Toen zei ze dat ze ontzettend blij was dat ik haar eindelijk geloofde waarop ik vertelde dat dit niet zo was en toen was ze duidelijk teleurgesteld en dat vond ik zo zielig |(

Wat zouden jullie doen als je moeder dit zou hebben?
Ik ben bang dat als ik er in mee ga dat ze helemaal mee deze waanideeën blijft zitten, maar aan de andere kant denk ik ook niet dat het ooit nog goed zal komen.
Zou je er in mee gaan of zou je blijven proberen het uit haar hoofd te praten?

P.S. mijn moeder heeft al allerlei psychische hulp gehad dus daar hoef ik geen raad in het gaat echt alleen om het feit of ik er in mee moet gaan of niet.

maximuss

Re: Mee gaan in waan ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:02

Mss eens wat camera's hangen? Da's wel ingrijpend maar mss kan dit haar een houvast geven als ze ziet dat er niemand is.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:02

Ik zou er persoonlijk niet te veel in mee gaan.. Is heel zielig voor je moeder, maar ze heeft er ook niks aan en ze blijft geloven dat het allemaal ''echt'' is..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:04

Niet in meegaan. Zeker gezien het feit dat ze al psychische hulp nodig heeft gehad, denk ik dat dit een soort van vervolg daarop is. Mijn advies zou zijn toch weer hulp te zoeken met/voor je moeder, want dit is niet goed.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:05

Dat hangt af van wat haar precies scheelt en van de verdere symptomen. Ik zou overleggen met haar behandelend arts/psychiater wat je moet doen met deze waanideeën.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:06

Ik zou er niet in mee gaan. Dat maakt het denk ik alleen maar erger. Dan denkt ze: Zie je wel...
Ze moet juist gaan inzien dat ze dingen ziet die er niet zijn.

En ik zou toch hulp inschakelen. Want dit is niet goed.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 03-03-14 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:07

sallandval schreef:
Dat hangt af van wat haar precies scheelt en van de verdere symptomen. Ik zou overleggen met haar behandelend arts/psychiater wat je moet doen met deze waanideeën.

precies dit, informeer even hoe jij het beste kan reageren op je moeder :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:07

Jeetje mina... wat ontzettend heftig. Veel sterkte en kracht om hier mee om te gaan.

Aan de ene kant denk ik even gek gezegd is je moeder te helpen met bijvoorbeeld medicatie of hulp dan zou ik er niet in meegaan? Zo niet, denk ik dat ik toch enigszins met m'n moeder mee zou praten, als zij deze gedachtes heeft en dit werkelijk ook zelf gelooft lijkt me dat heel eenzaam en eng dus ik zou haar willen steunen en troosten denk ik.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:08

maximuss schreef:
Mss eens wat camera's hangen? Da's wel ingrijpend maar mss kan dit haar een houvast geven als ze ziet dat er niemand is.

Maar dat is zo duur, ik heb daar het geld niet voor.
Ze heeft trouwens ook alle deuren met sloten behangen, als ze naar buiten wilt is ze eerst 2 tot 3 minuten bezig om alle sloten open te maken.
Ik hou me hard vast voor brand, als er brand uitbreekt dan is ze er zoiezo geweest.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:11

Tabaluga12 schreef:
Jeetje mina... wat ontzettend heftig. Veel sterkte en kracht om hier mee om te gaan.

Aan de ene kant denk ik even gek gezegd is je moeder te helpen met bijvoorbeeld medicatie of hulp dan zou ik er niet in meegaan? Zo niet, denk ik dat ik toch enigszins met m'n moeder mee zou praten, als zij deze gedachtes heeft en dit werkelijk ook zelf gelooft lijkt me dat heel eenzaam en eng dus ik zou haar willen steunen en troosten denk ik.

Ja dat voel ik zo, ze voelt zich zo alleen als ik het niet geloof.
Medicatie heeft ze al, verschillende zelfs.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:12

dit heeft mijn oma ook. de buren tappen het warm water af waardoor ze nu maar koud douched en de verwarming staat het hele jaar door op 15 graden (als het niet minder is). Wij laten het altijd maar en praten gewoon rustig mee. Wij worden echter niet opgebeld hiervoor. Wens je er in ieder geval veel succes mee.

zonnebloem18

Ze klinkt psychotisch en in dat geval zou ik gewoon met haar meegaan er elke keer tegenin gaan in voor jullie allebei niet de moeite waard.
Voor haar is het de waarheid en als je zegt dat het niet zo is zorgt dat alleen maar voor wantrouwen en wrijving.

Mijn man dacht tijdens zijn psychoses dat hij afgeluisterd en achtervolgd werd. Als hij helder was wist hij heel goed dat dat niet het geval was maar er tegenin gaan is tijdens een psychose zo zinloos.

PureSG

Inderdaad niet in meegaan. Ik denk dat het alleen maar haar gevoel zal bevestigen dat er daadwerkelijk mensen binnen zijn geweest. Het lijkt me verstandig om informatie in te winnen bij een psycholoog/psychiater welke hier ervaring mee heeft hoe je hier het beste mee om kan gaan.
Als ik het goed begrijp heeft je moeder momenteel geen professionele hulp meer? Is het niet een idee om een professioneel te vinden die ervaring heeft specifiek met deze problematiek? Misschien heeft ze daar baat bij.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:15

Is ze al opgenomen geweest?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:16

Ik ken ook iemand die deze gedachten heeft.. Echt heel verdrietig zoiets. Heb je wel eens met de behandelaar van je moeder gepraat? Ik denk dat zelfs als je moeder camerabeelden zou zien dat ze het nog steeds niet zou geloven dus ik denk dat je haar alleen maar kunt troosten en steunen zonder er dan al te veel in mee te gaan.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:16

aardbeitje_ schreef:
Inderdaad niet in meegaan. Ik denk dat het alleen maar haar gevoel zal bevestigen dat er daadwerkelijk mensen binnen zijn geweest. Het lijkt me verstandig om informatie in te winnen bij een psycholoog/psychiater welke hier ervaring mee heeft hoe je hier het beste mee om kan gaan.
Als ik het goed begrijp heeft je moeder momenteel geen professionele hulp meer? Is het niet een idee om een professioneel te vinden die ervaring heeft specifiek met deze problematiek? Misschien heeft ze daar baat bij.

Mijn moeder wilt geen hulp want ze is niet gek, ze heeft zelfs een keer gezegd dat ik niet mag zeggen dat ze hulp moet zoeken want "dat willen ze juist.." zegt ze.
Ze had ergens gehoord of gelezen dat vroeger mannen uit wraak dit bij vrouwen doen om de vrouwen dan gek te laten verklaren en op te bergen.
Ze denkt dat er nu ook zoiets met haar aan de hand is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:18

Camera's zou ik niet doen, dat kan juist versterkend werken waardoor ze juist nog meer het idee heeft dat een ander haar in de gaten houdt. Bovendien lost dat het probleem niet op denk ik.

Feit is dat jouw moeder de wereld anders ziet als jij. Ik zou niet ontkennend reageren, maar ook niet mee gaan in haar manier van kijken. Ik zou neutraal reageren, daarmee kun je wel bevestigen dat het idd vervelend is, maar ook aangeven dat jij het anders ziet. Begrijp ik goed dat je moeder nu geen hulp meer krijgt? Als ze goede hulp krijgt kan het leven voor je moeder ook weer een stuk overzichtelijker worden.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:19

Iemand in mijn familie heeft ook deze gedachtes. Zij ziet soms ook mensen als ze in een psychose zit.
Ik zeg altijd dat ik deze mensen niet zie, maar dat het heel goed kan dat zij ze wel ziet...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:20

SusanH schreef:
Camera's zou ik niet doen, dat kan juist versterkend werken waardoor ze juist nog meer het idee heeft dat een ander haar in de gaten houdt. Bovendien lost dat het probleem niet op denk ik.

Feit is dat jouw moeder de wereld anders ziet als jij. Ik zou niet ontkennend reageren, maar ook niet mee gaan in haar manier van kijken. Ik zou neutraal reageren, daarmee kun je wel bevestigen dat het idd vervelend is, maar ook aangeven dat jij het anders ziet. Begrijp ik goed dat je moeder nu geen hulp meer krijgt? Als ze goede hulp krijgt kan het leven voor je moeder ook weer een stuk overzichtelijker worden.

Precies zo heb ik het ook tegen mijn moeder gezegd, of het nou waar is of niet ik vind het heel vervelend voor haar en ik heb haar ook gezegd dat ik het niet helemaal geloof... maar dat vind ze echt verschrikkelijk.
Ze heeft geen hulp meer om de reden die ik hierboven beschrijf.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:23

Persoonlijk zou ik voor zo iemand een gedwongen opname proberen te regelen (ik heb als hulpverlener ervaring psychiatrische problemen en opnames). Dit gaat niet vanzelf verbeteren en ik heb zo het idee dat er wel eens gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:24

de vader van een vriendin van me had dat ook. paranoia, en kon er agressief om worden. bleek naderhand Alzheimer te zijn. dit schijnt een van de beginsverschijnselen te zijn..
schakel de HA in !

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:26

En als er een andere insteek wordt gebruikt voor de hulp? Aan gek zijn kleven hele negatieve vooroordelen, maar ze heeft wel een probleem er gebeuren dingen om haar heen waar zij geen vat op lijkt te hebben. Ik denk dat ze het wel heel fijn zou vinden als daar verbetering in komt. Dan hoef je helemaal niet te benoemen dat ze gek is, of psychisch niet in orde, maar kun je het vanuit die kant benaderen.

Maximus: gedwongen opname kan alleen met een rechterlijke machtiging, en die wordt alleen afgegeven als de persoon in kwestie een acuut gevaar is voor zichzelf en anderen. Dat is hier volgens mij niet aan de orde.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:27

Arrabel schreef:
maximuss schreef:

Maar dat is zo duur, ik heb daar het geld niet voor.
Ze heeft trouwens ook alle deuren met sloten behangen, als ze naar buiten wilt is ze eerst 2 tot 3 minuten bezig om alle sloten open te maken.
Ik hou me hard vast voor brand, als er brand uitbreekt dan is ze er zoiezo geweest.

Neehoor dat hoeft helemaal niet duur te zijn en kan DE oplossing zijn.

Ik heb sinds een paar weken een ip cameraatje van de Aldi bovenop een kast staan. Kan met een app op mn tablet en foon kijken en besturen en op de pc kun je ook kijken en besturen. Ding kostte € 50,-

Ideaal en voor rond de 50-60 euro heb je zo'n cameraatje. Neem er dan wel een met infrarood dan heb je over de nacht ook geen discussies.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:30

Ik ga haar niet gedwongen laten opnemen, dat kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen.
Ze heeft inderdaad wel iemand die soms langs komt om te praten van de GGZ, die komt dan praten over de mensen die in haar huis komen maar me moeder zegt dat deze man haar geloofd...
Dat schiet dus ook niet op, of het moet een tactiek zijn van deze man.
Mijn moeder woont in Amsterdam en haar hele leven lang heeft ze al psychische problemen en heb ook met haar in het ziekenhuis gezeten of bij de politie toen ze in de cel zat.
Dan komt er iemand van de crisis dienst die geeft haar een slaap pilletje en dan kan ze weer gaan, ik ben meerdere keren heel boos geworden maar ze doen gewoon niks.
De zorg in Amsterdam vind ik dan ook heel slecht.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:36

Alle spulletje op laten schrijven door mams als je erbij bent, foto's maken van kostbaarheden e.d.
Inverzorgingstehuis komen helaas wel diefstallen voor, woont moeder zelfstandig nog?
Ik zou er nieet in mee gaan maar ook niet fel tegenin gaan. Met een fotoboek met al haar spulletjes erin heeft ze meer beeld bij iets.