Ontzettend veel (gezonde) honger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Ontzettend veel (gezonde) honger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 09:58

Hallo Bokkers!

Ik heb een vraagje, sinds een week heb ik ineens ontzettende honger, terwijl ik in mn eetpatroon niets veranderd heb. Ik ben niet zwanger, want ik was afgelopen weekend gewoon ongesteld. Wel ben ik weer fanatieker gaan paardrijden, van niets naar 5 dagen. Het maakt mij ook niet uit wat voor eten het is, als het maar vult, het hoeft dus niet perse snoep of iets dergelijks te zijn.. Iemand enig idee?

danienappy

Re: Ontzettend veel (gezonde) honger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:03

Als je weer fanatieker bent gaan paardrijden, dan lijkt het me vanzelfsprekend dat je meer honger hebt.
Met paardrijden verbrandt je namelijk een hele hoop, dus je lichaam wil dat er ook weer bij hebben.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:07

Ik had die link ergens al gelegd, maar dan heb ik het gevoel dat ik helemaal vreet als een slootgraver.

Ik begin met 3 plakken brood als ontbijt en dan nog 2 plakken brood bij de lunch. Avond eten is een flink bord vol en ik eet niet of nauwlijks tussendoortjes, tenzij ik vreetbuien heb, dan wel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:27

Je eet niet zoveel. Je mag gewoon twee tussendoortjes nemen. Dat kan ook brood zijn o.i.d.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:38

Vijf broodjes en avondeten :=? Daar zou ik het ook niet op redden, de enkele keer dat ik brood eet tussen de middag heb ik na een uur alweer trek.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:43

_sharonnn schreef:
Ik had die link ergens al gelegd, maar dan heb ik het gevoel dat ik helemaal vreet als een slootgraver.

Ik begin met 3 plakken brood als ontbijt en dan nog 2 plakken brood bij de lunch. Avond eten is een flink bord vol en ik eet niet of nauwlijks tussendoortjes, tenzij ik vreetbuien heb, dan wel.

zoals anderen ook al zeggen 5 boterhammen en avondeten is niet veel (ook niet weinig, 'gewoon gemiddeld'), ligt er natuurlijk wel aan hoe je je boterhammen belegd en wat je gemiddeld aan avondeten eet en in welke hoeveelheden.

Persoonlijk zou ik tussendoortjes gaan toevoegen, zorgt er namelijk ook voor dat je geen grote suikerdips krijgt (wat hongergevoel veroorzaakt) en daar kun je zo ongezond of gezond in zijn als je zelf wilt :)

Als je een gezond gewicht hebt mag je best een periode wat meer eten als je lichaam daar om vraagt hoor, zal op den duur weinig uitmaken in gewicht (als je bang bent ervan aan te komen), je lichaam moet zich even instellen op het nieuwe regime... meer beweging en vraagt dus nu ook meer brandstof

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 12:01

Annemiek80 schreef:
zoals anderen ook al zeggen 5 boterhammen en avondeten is niet veel (ook niet weinig, 'gewoon gemiddeld'), ligt er natuurlijk wel aan hoe je je boterhammen belegd en wat je gemiddeld aan avondeten eet en in welke hoeveelheden.

Persoonlijk zou ik tussendoortjes gaan toevoegen, zorgt er namelijk ook voor dat je geen grote suikerdips krijgt (wat hongergevoel veroorzaakt) en daar kun je zo ongezond of gezond in zijn als je zelf wilt :)

Als je een gezond gewicht hebt mag je best een periode wat meer eten als je lichaam daar om vraagt hoor, zal op den duur weinig uitmaken in gewicht (als je bang bent ervan aan te komen), je lichaam moet zich even instellen op het nieuwe regime... meer beweging en vraagt dus nu ook meer brandstof
[/quote]

Heel erg bedankt!

Broodjes worden vaak met kaas of als broodje gezond belegd, ook wel eens pindakaas of met een gebakken ei, verschilt dus per keer.
Mn avond eten bestaat vaak uit aardappelen groente en vlees en ik schep hoeveelheden op die meer zijn dan gemiddeld (als ik mn vrienden mag geloven). Wat voor tussendoortjes kan ik het beste toevoegen, want ik wil inderdaad niet perse dikker worden. Ik weeg 62 kilo bij 1.71 m en dat is een normaal gewicht voor zover ik weet.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:09

Je hebt gewoon een heel net gewicht bij je lengte.

Ik zou een periode wat meer gaan eten aangezien je lichaam er om vraagt en zich ook moet aanpassen aan je nieuwe (bewegings)patroon, op het moment dat je lichaam dat wat meer kent zal je ook waarschijnlijk weer wat minder honger hebben en dus weer minder kunnen eten ... als je dat wilt. Wel zou ik gewoon tussendoortjes eten, het is sowieso gezond om 5 a 6 eetmomenten op een dag te hebben ipv 3 a 4 (3 maaltijden, 1x tussendoor)

Tussendoortjes kunnen van alles zijn afhankelijk van waar je bent, wat handig is enz.
Een boterham is een prima tussendoortje, maar ook een bakje yoghurt met wat fruit, een smoothie van fruit, fruit sowieso (maar dat zie ik dan weer niet als tussendoortje... voor mij is dat echt te weinig/niet vullend), een cracker, ontbijtkoek, plak roggebrood enz.
Allemaal goed vullende tussendoortjes die niet meer kcal leveren als een pakje sultana/liga maar wel wat gezonder zijn over het algemeen

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:15

Lekker veel fruit ja, want dat mis ik. Noten, kwark en yoghurt zijn ook goede tussendoortjes (let bij noten wel op de hoeveelheid), liga enzo wat minder vanwege de suikers.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 12:18

Noten krijg je mij niet aan haha :=
En eigenlijk is het voor mij het makkelijkst om dingen on the go te hebben dan, want ik heb niet vaak de tijd om rustig te gaan zitten met een bakje kwark bijvoorbeeld.
Fruit is wel een goede, maar voor mn gevoel vult dat niet zo..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:22

voortaan trommeltje meenemen dus lol, daar kun je prima een boterham, plak ontbijtkoek, crackers ed indoen
sultana/liga is ook geen slecht tussendoortje hoor, altijd beter als naar een mars grijpen (en ook deze zijn lekker :P), maar een boterham ed is net zo makkelijk

smoothie lekker een avond van te voren klaarmaken en meenemen in een flesje/schoolbeker kan ook prima, kun je dan altijd nog wat yoghurt/kwark doorheen gooien en je hebt een heel gezond tussendoortje

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 12:26

Dan ga ik dus gewoon veel meer broodjes eten! Strak plan :)
Heel erg bedankt.
Ik ben op zich wel benieuwd naar andere alternatieven, dus als er nog mensen zijn?:)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:32

Dan eet je wel heel veel van hetzelfde ... das ook niet echt gezond.

Donkere chocolade (>70%) is ook gezond (geen hele reep opeten natuurlijk).
Fruit vult imho wel goed ... maar je moet ook niet één mandarijn nemen, maar een appel en twee mandarijnen, of twee bananen oid.

Gekookte eitjes?
Een salade (die goed vult) maken en in een broodtrommel doen?

Koekjes zoals sultana's kun je beter niet nemen ... had gelezen dat daar zelfs een e-stof in zat die je trek naar iets hartigs (sultana's dus) vergroten ...

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 12:49

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in..
Dat zijn wel oplossingen inderdaad!
Koekjes ben ik ook niet zo'n fan van om eerlijk te zijn!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:49

Ik wil je niet laten schrikken, maar ik had dit precies hetzelfde aan het begin van mijn zwangerschap... :=
Kilo's fruit, brood etc gingen er doorheen...

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 12:52

Haha, gelukkig ben ik net ongesteld geweest en heb ik zeker de afgelopen maand geen seks gehad :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:29

Oke, nou ja, het was maar een suggestie :D

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 13:41

Haha dat snap ik! Ik ben wel blij dat, dat niet tot mogelijkheden behoort om eerlijk te zijn.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:58

Wat dacht je van een banaan als tussendoortje? Dat geeft veel energie en gemakkelijk mee te nemen.

I.p.v. boterhammen kun je ook een bak (volle) yoghurt met muesli , eetlepel gebroken lijnzaad en eetlepel chiazaad eten, dan krijg je veel minder gauw trek dan met brood.
Als je niet van noten en rozijnen houdt in muesli kun je ook de 4-granen muesli van AH eigen merk proberen.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:01

Te veel brood eten is ook niet goed he..
fruit vult best, je kunt het eventueel van te voren klaarmaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:57

Als je de mogelijkheid hebt om producten lang te bewaren kan ik je aanraden om alles door de blender te gooien := Ik drink erg graag smoothies, en als ik weet dat ik een dag thuis werk of een koelkast tot mijn beschikking heb zet ik mijn smoothies daar gewoon in. Om het goed te laten vullen gooi ik er vaak wat havermout en hennepzaadjes in. Ontzettend gezond en op die manier vult fruit echt wel, geloof mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:01

Ik weet niet wat voor brood je eet, maar ik herken je "honger" wel! Ik ben overgestapt naar speltbrood en ik eet als tussendoortje nog wel eens een plak roggebrood met kaas of worst. Dit vult bij mij vele malen beter dan gewoon bruin brood. En veel fruit. Een grote sinaasappel (of 2) vult ook goed.

Verder vind ik dat je echt niet veel eet. Je beweegt behoorlijk veel, dus daar hoort ook behoorlijk wat brandstof bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:03

[***] schreef:
Ik weet niet wat voor brood je eet, maar ik herken je "honger" wel! Ik ben overgestapt naar speltbrood en ik eet als tussendoortje nog wel eens een plak roggebrood met kaas of worst. Dit vult bij mij vele malen beter dan gewoon bruin brood. En veel fruit. Een grote sinaasappel (of 2) vult ook goed.

Verder vind ik dat je echt niet veel eet. Je beweegt behoorlijk veel, dus daar hoort ook behoorlijk wat brandstof bij

Ben ik het helemaal mee eens. In veel supermarktbrood zit erg veel suiker, daardoor krijg je een suikerpiek. Een uur lang voel je, je verzadigd en daarna krijg je weer honger. Probeer idd je brood eens te vervangen door speltbrood, en eet tussendoor wat plakjes roggebrood of een kommetje kwark. Ik ben gek op dit recept:

Yoghurt
Een theelepel lijnzaadolie
Een theelepel (acacia)honing
Walnoten
Havermout

Walnoten en havermout even klein slaan met een deegroller of iets dergelijks, en dan gewoon alles door elkaar. Vult echt als een trein en is heel voedzaam!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 16:12

[***] schreef:

Ik eet gewoon bruin brood, maar het is wel bijzonder dat dat nu ineens veranderd, want ik eet het altijd al.
Haha ik snap in die zin wat je bedoelt, maar toch las ik m eerst even verkeerd :=
Roggebrood lust ik niet..

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:13

Wat goede vullers zijn:
- Donker roggebrood
- Volkoren brood
- Havermout
- Brinta

Tussendoortjes:
- Schaaltje yoghurt met rode vruchten of muesli
- Plakje peperkoek
- Fruit