Waterpokken van binnen gehad, ben ik nu resistent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Waterpokken van binnen gehad, ben ik nu resistent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 00:59

Ik heb ooit de waterpokken in mijn hersenen gehad ( ja, kom maar op met de grapjes over blijvende schade e.d. :') ) .

Nu is er in mijn omgeving een geval van de waterpokken en ik vroeg mij dus af, of het nog uitmaakt welke variant en op welke plek in je lichaam je dit virus heb gehad.

Kan ik het nu alsnog oplopen of niet? Kan er weinig over vinden helaas...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:07

Waterpokken (het virus) kan in uitzonderlijke gevallen oa hersenvliesontsteking veroorzaken.
Dit houdt in dat je het virus al binnen hebt gehad.
Citaat:
De verschillende complicaties die kunnen optreden zijn zoal; hersenvliesontsteking, middenoorontsteking en longontsteking. Iedereen die de ziekte heeft gehad, is er verder levenslang immuun voor, maar het virus blijft in de zenuwcellen zitten en kan later in het leven gordelroos veroorzaken.

http://www.medischwebboek.nl/waterpokken/

Het is wel zo, dat als je het de eerste x amper hebt gehad (en dat gaat voor jou denk ik niet op....) dan heb je zeker kans dat je het een 2de x krijgt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 01:16

Het was geen hersenvliesontsteking, ik had echt waterpokken op mijn hersenen ( Had uitvalsverschijnselen in mijn gezicht en krachtverlies in mijn benen en armen, omdat die pokken op druk gaven op mijn hersenen ) .

Het gaat er dus vooral om of je het heftig genoeg gehad hebt, dat hoop ik dan maar :)

_Gerdien_

Re: Waterpokken van binnen gehad, ben ik nu resistent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:49

Het Herpes Zoster virus veroorzaakt waterpokken. Ookal had je niet de klassieke waterpokken, je hebt het virus dus wel bij je.
Het virus kan weer actief worden wanneer je weerstand/algehele lichamelijke conditie achteruitgaat. Bijvoorbeeld bij HIV, chemotherapie en bepaalde andere medicijnen.

Op latere leeftijd uit dit zich vaak in gordelroos
Ik werk op infectieziekten in een UMC. We behandelen hier met enige regelmaat volwassen patiënten met herpes zoster met antivirale medicatie.