Ik heb al zolang ik mij kan herinneren een fobie, en ben hier nu 2x voor behandeld.
Vroeger ging dit vaak gepaard met paniekaanvallen enz. Maar de laatste tijd (jaar of 2/3) heb ik dit zelden tot eigenlijk nooit meer.
Maar... Sinds een ruim half jaar heb ik mijn eetpatroon omgegooid van toch wel slecht eten, naar gezond eten. En sinds die tijd is mn fobie helemaal gezakt. (Echter dacht/denk ik dat ik er gewoon overheen 'gegroeid' was/ben door de therapie.) Maar vannacht bedacht ik mij ineens iets..
Ik had gister voor het eerste sinds 'lange tijd' weer een dag echt heel slecht gegeten. Totaal niet gezond, en veel suiker en vette dingen. Koekjes/chocola/pannenkoek met stroop enz. En vannacht begon het weer een beetje. Niet in hele ernstige mate, maar toch. Het kwam weer boven.
En ineens bedacht ik me: Hey... Áls ik het krijg tegenwoordig, is het volgens mij elke keer als ik een dag heel slecht/suikerrijk heb gegeten.. Dus toen dacht ik:
Kan het zijn dat slecht eten en dan met name veel suiker eten er voor kan zorgen dat je angstig word e.o. dat je fobie weer meer 'tot leven' komt?
Of is dit echt een idiote gedachte en slaat deze theorie echt helemaal nergens op?
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken