Lange tijd ziek en de moed opgeven??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HaKuNaMaTa

Lange tijd ziek en de moed opgeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:49

Hoiihoii

Ik maak dit forum aan omdat ik er zelf erg veel last van heb en ik het toch met iemand wil kunnen delen..
En ook voor jullie de vraag ben je wel eens een lange tijd ziek geweest dat je de moed opgaat geven? En zit het je zo hoog dat je het even kwijt wil of wat dan ook.. hier kun je, je verhaal kwijt.

okee mijn verhaal;

Bijna 14 weken geleden leek voor mij een gewone werkdag, maar ik zat achter de kassa op het werk en ik kreeg het gevoel dat mijn oog heel dik aan het worden was. Toen ik achter de kassa uit ging vroeg ik meteen aan mijn collega licht het nou aan mij of is mijn oog dik aan het worden? waarop ik het antwoord kreeg dat heel mijn rechterkant van mijn gezicht scheef ging hangen.. ik schrok natuurlijk en ben meteen naar de huisarts gegaan.. die gooide het meteen op een ''heftige Migrane aanval'' dit komt vanuit mijn moeders kant in de familie wel heel erg voor. Dus ik heb medicijnen meegehad en heb de rest van de dag/avond/nacht geslapen.
De volgende ochtend toen ik wakker werd was de zwelling in mijn gezicht nog niet weg, en toen ik iets probeerde te drinken liep het zo mijn mond uit. Mijn moeder belde meteen de dokter omdat ze dit niet vond kunnen. daar eenmaal aangekomen wist ze ook niet wat ze met me aanmoest en heeft me maar doorgestuurd naar de eerstehulp in het ziekenhuis. Hier werd ik helemaal onderzocht en na ruim 2 uur gewacht te hebben kwam de dokter terug met de mededeling dat ik ''een virus op een zenuw in mijn gezicht had'' waardoor ik een tijdelijke gezichtverlaming had. daarbij heb ik ook heel erg veel pijn en dit is aangezichts pijn. vervolgens kreeg ik voor 2 weken ''Prednison'' mee en oogzal omdat ik mijn oog door de verlamming niet meer goed kon sluiten.
2weken later kwam ik terug in het ziekenhuis voor controle, het ging nog niks beter met me, dus ik kreeg een onderzoek met kleine stroomstootjes in mijn gezicht om te kijken of mijn zenuw nog wel in orde was en of die nog niet beschadigd was. en ook kreeg ik een onderzoek bij de oogarts omdat ik veel slechter zag met mijn rechter oog.
De uitslag van alles was positief, er was niks aan de hand en met ''mime'' therapie zou het over moeten gaan.
(ondertussen zijn we wel 6 weken verder. & ook al vele medicijnen gehad tegen de pijn waarvoor we nogsteeds het juiste medicijn nog niet weten wat echt helpt.)
Ik ben meteen naar Medifit gegaan om een afspraak te maken. toen ik daar was ging alles al heel snel beter en goed vooruit. ik kon mijn wenkbrouw weer optillen en mijn oog weer volledig opendoen, alleen glimlachen ging mijn lip nog niet helemaal mee.
Ik moest al die tijd nog niet te veel doen want alles wat ik deed was al snel te veel. zelfs paardrijden kon ik niet meer. Werken ging langzaam aan weer de goeie kant op.. en alles kwam weer helemaal zoals het moest gaan. Ik had net weer 2 lessen gehad op Arma en mijn autorijles weer geplant.
Tot vandaag precies 1 week geleden. Ik kreeg een griepje en tegelijkertijd kreeg ik een hele terugslag met mijn gezicht, mijn oog werd helemaal dik mijn wang ook en me lip zakte weer af en me wenkbrouw hangt ook ergens een stuk lager te bungelen.
Vorige week afgelopen dinsdag moest ik naar therapie en mijn therapeut schrok er heel erg van hoe dat het eruit zag en hoe hard het achteruit gegaan is in 1,5 week tijd na dat hij me gezien had. Van hem moest ik meteen naar de huisarts, ook die schrok er heel erg van hoe dat het nu was alleen de huisarts wist geen raad met me en gaf me tramadol tegen de pijn, en in combinatie tegen de medicijnen die ik voor mijn gezicht had sliep ik heel de dag. mijn huisarts kan niet meer doen als me medicijnen blijven geven die de pijn moeten onderdrukken,, maar niks helpt mijn therapeut is afgelopen vrijdag tegen iets aangelopen waar de zwelling in mijn wang vandaan kan komen, nu heb ik waarscheinlijk ook nog een ontsteking van mijn speekselklier.
Morgen ochtend moet ik om 9 uur weer bij de huisarts zijn om mezelf te laten zien.. en waarschijnlijk nummer 8/9 van verschillende medicijnen mee te krijgen in de hoop dat er iets wel helpt tegen de pijn. de ziekte waar ik mee loop heeft ook een benaming gekregen '' de ziekte van Bell'' alleen na dit alles begint de moed mij wel heel erg in mijn schoenen te zakken want niemand kan er iets aan doen en ik blijf maar met heel erg veel pijn zitten.. op het moment huil ik elke dag want ik wil dit zo niet meer..
Maar we zullen morgen maar weer afwachten en kijken wat het dit keer zijn gaat.'
Ondertussen zijn we al bijna 14 weken verder...

StonedRomy

Re: Lange tijd ziek en de moed opgeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:44

Je kunt mij altijd een pb sturen ! Zelf loop ik al 16 jaar rond met allerlei dingen... Hartaandoeningen, astma, bronchitis, voor en bijholteontsteking, tumor, doof aan een oor bij meerdere geluiden....
Nooit de hoop opgeven, bevalt het niet bij het ziekenhuis ( omdat se eg traag zijn in het vinden van een medicatie ) gs naar het volgende! Sterkte in ieder geval! Maar geef de moed nooit op! We krijgen net zoveel op ons bord als wat we aankunnen!

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:14

het is en blijft moeilijk om moed te houdden vooral als je zo goed als genezen bent en dan in ergere maten een terugval krijgt.. en respect voor jou echt voot jou StonedRomy

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:26

Bell was bij een oud collega stressgerelateerd, zodra hij ging ontstressen, therapie had en 6 weken verlof heeft gehad was het zo goed als weg.
Uiteindelijk is het helemaal weggetrokken en nu 2 jaar later ook niet meer terug gekomen.
Probeer hoe dat ook te accepteren dat je hier nu last van hebt i.p.v. er tegen te vechten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:29

Kun je geen second opinion krijgen? Klinkt misschien stom, maar wie weet helpt het? Heel veel beterschap in ieder geval hopelijk gaat het snel weer wat beter met je, maar geef de moed niet op!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:30

Je moet door deze rouw fase heen, want ja; je mag het zo zien.

Geef er ook aan toe, huil, baal, rol in een bolletje want op een gegeven moment kom je op een punt waarop je beseft; zelfmedelijden kost energie en is zonde van mijn energie. Dan kun je weer vooruit kijken. Maar je moet hier gewoon doorheen :(:)
Dan kun je het ook accepteren en zul je merken dat het makkelijker gaat en kun je, hoe vreemd het nu ook klinkt, vaak zelfs enorm lachen ermee en erom. Ik zit nu nog regelmatig te gniffelen in de wachtkamers :=
En natuurlijk vervloek ik ook alles heus wel en dank ik 'ach arme ik!' en dat is ook heel normaal. Maar je leert ermee te leven.

Sterkte met de situatie en de pijn :(:)

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:49

Zonnebloem18; Jaa klopt het komt ook door stress, alleen door werk en school zit ik helemaal in de stress en da zal daar ook echt niet goed aan doen dat weet ik.. en het accepteren is echt moeilijk de pijn okee maar hoe dat ik er op het moment uitzie.. ten eerste net een zombie en verder een halfzakkend gezicht maar ik doe me best!

Chimello: dokters kunnen niet meer doen word er gezegd dus ik moet het de tijd gunnen, maar het duurt me net iets te lang eigenlijk!

vuurneon; huilen doe ik echt enorm veel dag in dag uit.. omdat ik er niet meer tegen kan om het zomaar te zeggen, en natuurlijk thuis heb ik wel zo mijn momentje met mijn vader dat er grapjes overgemaakt worden ik probeer ook vrolijk en blij over te komen, maar zodra ik op straat kom word ik aangekeken alsof er een olifant door de straat heen loopt, mensen vragen veel en hoevaak ik het al uitgelegd heb.. en zoals zonnebloem18 ook al zei bij een collega 6 weekjes, dat is ook de normale tijd voor zoiets en aangezien ik nu al 14 weken loop, en hoe langer hoe groter de kans dat er iets blijvends is, dat breekt me het ergste nog eigenlijk..

En dankjewel iedereen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:53

Dit levert ook extra stress op en kan het herstel flink dwarsbomen.

Gezien je leeftijd en de duur, heb je nog zeker goede kans op volledig herstel. Je zit nog niet op een jaar gelukkig en je bent jong.

Heb je de arts ook over je gevoelens verteld?

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:55

Ja klopt, geef ik je gelijk in.. maarja het is gewoon even genoeg op t moment en ergens hoop ik dat het goed komt maar ik durf het mezelf niet te beloven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:01

Weet je wat mijn tactiek is? 'Wat kan ik er zelf doen om de situatie te verbeteren?'. Dus er actiever mee bezig zijn ipv passief over mij heen laten komen. Dat ik nog het gevoel heb ergens controle over te hebben, ook al weet ik dat ik met de aandoeningen ben geboren en ermee zal sterven.
In jouw geval kan het bijvoorbeeld zijn; wat kan ik doen tegen de spanning? Of; hoe zorg ik ervoor dat het aan mijn reet zal roesten dat ik word aangekeken? Hoe leer ik hiermee omgaan?
Dus het eromheen aanpakken en daar kun je ook goed advies bij vragen bij een arts, lotgenoten groep, psycholoog etc.

Bedenk ook goed dat jij er niet door verandert als het wel blijvend is. Je karakter is niet opeens aangetast door de aandoening. Zou het rot zijn? Natuurlijk. Maar alles gaat wel gewoon door.

Maar op dit moment? Rouw en neem daar echt je tijd voor. Je hebt namelijk wel te maken met een verlies :(:) dat heb je nodig om het een plek te kunnen geven. Je kan meer aan dan je denkt :(:)

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 23:12

Ik zit er zelf ook aan te denken om hulp te zoeken ook ivb met mijn werk.. ik maak me eigen daar 24/7 druk over.. als jij iets zegt tegen mij wat voor mij vervelend overkomt blijf ik altijd overnadenken.. kben een moeilijke daarin en dan zoiets ik denk altijd wat vind een ander ervan waarom kijk je me zo aan ik maak me veelste druk.. maar zoiets spant gewoon de kroon even om mij naar beneden te halen! en het zal heel veel tijd nodig hebben denk ik ook ja maar ik denk dat met praten al veel goedkomt maar die stap zetten is nog het aller lastigste

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:15

Lijkt mij ook heel verstandig. Heel veel succes om die hoge drempel over te komen. De zwaarste weg van echt constructief bezig met jezelf, is op langer termijn wel de meest effectieve manier. Want makkelijkste is de schijn ophouden dat alles goed is, maar je merkt dat nu vast al wel... Daar voel je je echt niet beter door.
Het gaat goed komen met je :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:15

Is er niet een mogelijkheid dat je een tijd vrij neemt? Echt de tijd voor jezelf en voor rust?

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 23:16

ik heb mezelf ziek gemeld op het werk maar ik stel me aan volgens de mensen daar en ik moet gewoon kunnen komen werken maarja wat niet gaat gaat niet dus ik heb me ziekgemeld en kom dus ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 03:06

Meid, ziek is ziek.
Als je weet dat stress een grote factor speelt en er zijn successen geboekt met ontstressen: meld jezelf ziek op je werk en op school en blijf gewoon een aantal weken thuis. Er is niks aan te doen, en het belangrijkste is dat jij beter wordt en er geen blijvende schade aan overhoudt.

(Heb je overigens wel laxeer middeltjes gekregen nu je tramadol slikt? Mijn ervaring is dat tramadol helemaal niet werkt tegen zenuwpijn, je gaat er raar van dromen en je raakt ervan verstopt! Let dus goed op bij het gebruiken van dit medicijn!)

Veel beterschap

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:47

Laat je in ieder geval ook even testen op lyme! daar kwam in mijn geval de aangezichts verlamming vandaan.....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:57

Tramadol is opzich een prima medicatie, maar het duurt wel even voordat je er goed tegenkan. Ik heb nooit last gehad van verstopping, wel een tijd van slapeloosheid :j

Ts wat ontzettend vervelend voor je. Ik ben ook al jaren ziek alleen zie je bij mij dan een afwijkende hand..
Weet je hoe hard je ook schreeuwt, huilt, gilt of wilt dat het anders was, het is wat het is.. Je wordt er niet beter van. Sterker nog, de stress die je erdoor ervaart vreet zoveel energie dat je je alleen maar rotter gaat voelen.

Het heeft mij enorm geholpen om te blijven kijken naar wat je wel kunt, ga leuke dingen doen en verleg op die manier je grenzen. Ik vond/vind het (vooral in het begin) doodeng (echt doodeng) om in een grote groep mensen te lopen. Omdat als iemand tegen mij aanstootte ik ter plekke in huilen kon uitbarsten van de pijn. Alsof ze met een baksteen op een gebroken arm sloegen zeg maar :o
Dus ging ik met mijn beste dinnetje naar Equitana ;) en daar was het druuuuk!! Maar ondanks alles was ik zo blij dat ik toch gegaan ben. Was een super leuke dag.

Nou heb ik anyways niet zoveel met grote groepen (kuddes) mensen maar het zal me ook niet tegen houden als er weer een dag komt dat er ergens iets leuks te doen is.

Mijn advies aan jou: Ga dingen doen die je echt heel leuk vind zo zul je vanzelf steeds een stapje verder gaan en je beperkingen uiteindelijk leren accepteren en zien dat het ziek zijn maar een deel is van jou en niks zegt over jou als persoon. Vecht er niet tegen maar omhels het als deel van je leven.
En het is echt niet erg om een baaldagje te hebben, dat hebben we allemaal wel eens. Maar blijf er niet inhangen, en zorg ervoor dat je actief blijft op je eigen manier. Doe wat je wilt en kunt :D

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:05

Rowdine, ik ben ookalweer van de tramadol af ik bleef pijn.. ik ben net van de huisarts af en nu hebbeb ze me morfine gegeven omdat ik alle pijnstillers gewoon afstoot. Ik ben ziek gemeld.. en bok ik maar wat meer..

woofie; dat is al mee getest!

Chocobroodje; het is moeilijk om zo positief te blijve want nu met die morfine kan ik niet veel meer als slapen dus het is echt pittig voor me!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:57

Tramadol is geen morfine, meer het zwakkere neefje zeg maar ;) Ik ken het probleem ik gebruik het inmiddels al meer dan 4 jaar. Je kunt eens vragen (als je het nog niet hebt) om de "retard" variant, die geeft de dosis geleidelijker af waardoor je max 2x per dag een pilletje neemt. Geeft in de regel wat minder bijwerkingen. Als je de "spiegel" op peil hebt/houdt en je lichaam is over een tijdje aan het middel gewend dan is het echt fijn spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:06

Ik snap dat t frustrerend is maar ik zou zeggen, meid kom op t is nog maar 14 weken. Maar als ik het zo lees zit er veel meer achter, iets met alles goed willen doen en nooit gerust zijn, altijd druk maken vooral om anderen. Misschien zal t idd helpen om hier wat begeleiding bij te krijgen want het lijkt een vicieuze cirkel, de stress houdt dit in stand.
Probeer eens een bodyscan, daarvan kun je stress mooi even stil zetten :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:34

Ik snap je TS! Begin januari ben ik geopereerd aan mijn hart, het plan was om een week later terug te gaan werken. Ik ben sindsdien al 6 dagen (verspreid zelfs) gaan werken en de rest in ziekteverlof.. Ik begon steeds opnieuw te werken en na een paar dagen moest de huisarts me weer thuis zetten. Het is enorm frustrerend en je denkt steeds, ik voel me iets beter dus ik ga opnieuw werken, maar steeds lukte het niet. Vorige week ben ik zelfs een week opgenomen geweest en het klinkt raar maar sinds dan accepteer ik het gemakkelijker.
Misschien omdat ik toen pas echt besefte om aan mezelf te denken ipv mijn werk en dergelijke. Dus neem te tijd om te rusten en luister naar je lichaam. Jij weet als enige wat je precies voelt!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:42

Ik weet zelf niet wat het is om lang ziek te zijn, maar mijn vader is al zeker 25 jaar ziek. Hij is ook al zeker 20 jaar arbeidsongeschikt. Dan heeft hij weer dit, dan weer dat.. Het houdt gewoon nooit op. Is het ene weg, dan komt er weer iets anders terug. Ik vind het zo knap dat hij altijd positief blijft! Al heeft hij wel hele slechte momenten gehad. Ook voor mijn moeder is het erg zwaar om een man te hebben die altijd lichamelijke problemen heeft. En natuurlijk was het voor mij ook moeilijk toen ik in mijn puberteit zat.
Geef de moed niet op en blijf genieten van dingen die je kan!

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 17:06

Chocobroodje; Tramadol heb ik gehad maar de pijn kwam er gewoon doorheen en nu heb ik morfine ervoor gekregen, dus we gaan hopen dat het helpt.

Joolien; 14 weken zo rondlopen duurt lang.. en de moed opgeven gaat nu snel en makkelijk want het duurt te lang en vooral als het bijna weg geweest is en het komt in een ergere vorm terug.. en hulp zoeken wil ik echt want ik moet anders tegen dingen aan gaan kijken en alleen kan ik dat niet.

Farjen; Respect! het is gewoon zwaar,, maar ik kan nu al zeggen zodra ik maar 1 voet binnen het bedrijf durf te zetten krijg ik een preek van hier tot tokio want ik stel me dan toch alleen maar aan.. dus het is gewoon alles wat me bang maakt waardoor ik meer stress krijg enzo.. het is enorm vervelend en ik heb me eigen ziekgemeld en nu met morfine hoop ik rust te kunnen krijgen en ook dat het de pijn van mijn gezicht afnemen zal.

Supervixen; Super knap van hem! maar op een bepaalde hoogte kun je denk ik niks anders meer als het te accepteren en dan ben je vanzelf positief denk ik.. alleen mij lukt het niet! en dat vind ik echt het ergste van alles :(

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:08

Wat erg dat je werkt zo zou reageren! Jij hebt dan nog een zichtbaar probleem om het zo te zeggen, bij mij zie je het niet en krijg je ook veel commentaar. Zeker als je eens een goede dag had, dat is het enige wat ze zien helaas.. Ik dacht soms ook dat ik een seut ben en gewoon moet gaan werken maar als je al morfine nodig hebt voor de pijn doe je echt niet alsof.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 00:54

Farjen; maar bij mij word er niet verder gekeken dat alleen mijn oog dik is en afhangt.. en de pijn nee dat zien ze niet dus is die er ook niet zegmaar.. kvind het ook heel erg moeilijk. en nee dat klopt ik slaap nu heel erg veel.. dus ik wil eigenlijk eerst beter worden en dan maar weer is verder kijken..