Osteopathie voor de mens

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Osteopathie voor de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:11

Hallo, gister ben ik voor t eerst door een osteopaat behandeld. Ik dacht altijd dat het hetzelfde was als manuele therapie waar ik al jaren heen ga voor mijn artrose in de rug maar dit was en voelde :') toch net ff anders. T was pijnlijk maar ik voelde me erg ontspannen daarna!

Nu ga ik nog een paar keer heen maar ben ik benieuwd of hier meer mensen zijn die naar een osteopaat gaan en wat jullie ervaring is!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:14

Wat hebben ze precies bij jou gedaan? Wervels gemanipuleerd of meer massage? of?
Ik denk er ook wel is over na om naar toe te gaan

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:17

Ja ga hier ongeveer elke 3 maanden, hij maakt de pijn van mijn schouder dragelijk. En voel me na afloop ook altijd beter. Ik kan dan ook veel rechter en beter inwerken met mijn zit tijdens het rijden. Ik ben echt heel blij met mijn osteopaat, hij doet veel sporters en is ook fysiotherapeut en doet ook iets cranio sacraal :o? en nog wat. Maakt me allemaal niet zoveel uit wat hij doet, voel me altijd beter daarna en daar gaat het om.

Hij kan me ook oefeningen meegeven om bepaalde delen sterker te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:18

SuzanLarissa schreef:
Wat hebben ze precies bij jou gedaan? Wervels gemanipuleerd of meer massage? of?
Ik denk er ook wel is over na om naar toe te gaan

Nee, er werd aan mn been getrokken en gedraaid, in mn buik werden wat spieren aangepakt en tussenribspieren werden losgemaakt. Dat is pas 1 deel, de rest wordt volgende week gedaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:19

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee (moet nog steeds een afspraak maken :P ), maar hoor er echt zulke positieve ervaringen over!!
Uiteraard zal het ook net zo zijn wie je treft, maar de mensen die ik ken die hier op het dorp geweest zijn, zijn echt super tevreden!
O.a. iemand met een baby. Het kindje huilde echt alleen maar -O- Wanhopig werden de ouders er van. Op advies huisarts moesten ze van voeding veranderen. Hielp niets. Toen zijn ze uiteindelijk bij de osteopaat terecht gekomen. 1 behandeling en ze hadden een ander kind!!!!!!!!!!!! Er bleek iets met de nekwervel niet in orde.
het was ook grappig om te zien dat toen ze de kleine thuis op de commode legde, hij met z'n hoofdje van rechts naar links aan het 'schudden' was, net zo van 'YES, het werkt weer!' :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:19

Sinds ik op 11-jarige leeftijd een 'beetje' fout ben gevallen van een paard, ga ik regelmatig naar de osteopaat. Ik heb eigenlijk bijna altijd rugpijn, zeker in stresssituaties lijdt mijn rug hieronder. Mijn osteopaat heeft mij echt weer op de been geholpen, na eerst alle reguliere methodes te hebben geprobeerd. Ik hoef nu eigenlijk nog maar ong.1x om de 2 jaar te gaan, wanneer het echt niet meer verder kan. Na een paar behandelingen kan ik dan weer een heeeele tijd pijnvrij verder!

Mede daardoor ben ik in mijn eigen studies ook die richting uit aan het gaan (wel voor paarden dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:23

Ine23 schreef:
Sinds ik op 11-jarige leeftijd een 'beetje' fout ben gevallen van een paard, ga ik regelmatig naar de osteopaat. Ik heb eigenlijk bijna altijd rugpijn, zeker in stresssituaties lijdt mijn rug hieronder. Mijn osteopaat heeft mij echt weer op de been geholpen, na eerst alle reguliere methodes te hebben geprobeerd. Ik hoef nu eigenlijk nog maar ong.1x om de 2 jaar te gaan, wanneer het echt niet meer verder kan. Na een paar behandelingen kan ik dan weer een heeeele tijd pijnvrij verder!

Mede daardoor ben ik in mijn eigen studies ook die richting uit aan het gaan (wel voor paarden dan).

Ja dat had ik dus ook, ik vind t onwijs interessant om allemaal te horen wat ze doet! :)

Is het normaal dat ik nu spierpijn/nekpijn heb?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:28

Ik ken manuele therapie niet, wat was volgens jou het verschil?
Zelf ga ik sinds ongeveer 4 jaar naar de osteopaat. De eerste keer 3 behandelingen achter elkaar, daarna nog zo'n 2x per jaar.
Ik was zo blij dat er eindelijk iemand was die mij wel kon helpen. Fysio bijvoorbeeld hielp mij nooit verder (behalve dan het spieren sterker maken na blessure). De osteopaat heeft mijn scheefheid opgelost. In het begin kwam het na ongeveer 3 maanden weer terug en dan sprak ik weer af. Erna ben ik naar de mensendieck geweest voor mijn houding. Nu komt de scheefheid eigenlijk vrijwel niet terug, combi dus van osteo en erna betere houding. Ook misselijkheid, hoofdpijn en slecht slapen heeft de osteo mij mee geholpen.
Mooi vind ik hoe mijn lichaam reageert op de behandeling. Elke aanraking komt door en geeft reactie. Na de eerste behandeling was ik een week ziek, week spierpijn en toen helemaal goed. Nu meestal 1 dag ziek en even spierpijn. Er vindt dan echt verandering plaats zonder dat er aan je lichaam getrokken wordt (zoals bij een kraker, vind ik helemaal niet prettig en hielp mij niet)
Volgende keer wil ik naar iemand die bowen, heeling, cranio en energetische behandeling doet. Voor de verfijning. Heel benieuwd naar. Eigenlijk volg ik mijn paard hierin, die is ook eerst erg opgeknapt van de osteopaat en toen die blokkades wegwaren naar de bowen etc en daar weer erg van opgeknapt.

Ben benieuwd of je er ook veel verschil van gaat merken!

Edit; ik lees over baby geholpen, daar ken ik er ook 3 van, echt heel mooi hoe die veranderen!
Laatst bijgewerkt door Liin op 20-02-14 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:29

Ik ga op dit moment elke vier weken, morgen mag ik weer. Ik heb een moeilijk lijf en allerlei problemen en loop al ruim 10 jaar bij allerlei therapeuten om het weer op orde te krijgen. Eerst een manueel, daarna een paar jaar cesartherapie en nu een osteopaat. Meer over waarom ik voor osteopathie heb gekozen staat op mijn weblog: http://www.ruiterinevenwicht.nl/behande ... teopathie/

Ik heb vaak napijn, soms een paar dagen, soms een week. Dat ligt een beetje aan wat er gedaan is. De vorige keer heb ik zeker een week niet kunnen rijden, dat was wel een beetje jammer. Maar de behandelingen helpen mij enorm.

akishino

Re: Osteopathie voor de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:36

Ik ben met de kindjes geweest na hun geboorte, op aanraden van de kinderarts. Bij mijn zoontje bleek na 1 behandeling dat eigenlijk alles prima was en zijn nekje niet vast zat. Dus die was na één keer al klaar. Mijn dochtertje is een keer of 5 geweest omdat ze alleen maar huilde, heel gespannen was en heel veel overstrekte. Na twee behandelingen zag ik al verbetering en na 5 keer hadden we een heerlijk ontspannen meisje.
Ik ga zelf voor mijn migraine (als het weer erger wordt), maar dat is maar eens in de anderhalf jaar ofzo en dan twee of drie behandelingen. Ik heb er hele veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:40

akishino schreef:
Ik ben met de kindjes geweest na hun geboorte, op aanraden van de kinderarts. Bij mijn zoontje bleek na 1 behandeling dat eigenlijk alles prima was en zijn nekje niet vast zat. Dus die was na één keer al klaar. Mijn dochtertje is een keer of 5 geweest omdat ze alleen maar huilde, heel gespannen was en heel veel overstrekte. Na twee behandelingen zag ik al verbetering en na 5 keer hadden we een heerlijk ontspannen meisje.
Ik ga zelf voor mijn migraine (als het weer erger wordt), maar dat is maar eens in de anderhalf jaar ofzo en dan twee of drie behandelingen. Ik heb er hele veel aan.

Fijn van je kinderen, wat een verschil kan dat maken zeg!

Ik mag vanavond en woensdag weer, ben benieuwd. Ik dacht trouwens dat het vergoed werd door de verzekering maar t valt onder alternatief, wat is er alternatief aan? Nu krijg ik max €40.- per keer vergoed.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:47

Joolien, ik lees overal dat tussen de behandelingen vaak minimaal 2 weken zit.

Pakken ze jou lijf in stukjes aan of zo? Om dat je nu in 2 weken tijd al 3x gaat.

Ik zit er aan te denken om het ook te proberen. Heb een behoorlijke schouderblessure. Inmiddels gestopt met fysiotherapie/manuele therapie en het hele behandelverhaal omdat mijn klachten in stand bleven ipv weg gingen na een periode van ruim een jaar behandelen.
Toch ben ik nog steeds niet pijnvrij en kan ik bv niet op mijn rechter kant slapen.

Andere optie is naar Roelof Baart toe in Maartensdijk, daar hoor ik meer dan positieve verhalen over en hoeft je maar 1x naar toe, wordt niet vergoed maar 1 malig betalen heb ik geen probleem mee.

Zit nog heel erg te dubben tussen R. Baart en osteopatie proberen dus blijf even meelezen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:05

De osteopaat heeft mij al meerdere keren geholpen, een keer met drie behandelingen van een jaar lang hoofdpijn afgeholpen, tussendoor nog van allerlei kwaaltjes door vallen van een paard, en ik heb vorig jaar een flinke klap van een paard op mijn ribben gehad waar ik nu nog last van heb: kijken ze in het ziekenhuis dan is alles in orde, als de osteopaat kijkt vindt ie nog vanalles :D . Vooral de laatste behandelingen hebben een behoorlijke impact omdat er een en ander aan de hand is/was, en dan ben ik echt een dag of twee drie helemaal gevloerd :') . Hij kan ook precies aangeven waar de klachten die ik heb vandaan komen en de klachten verdwijnen inderdaad na de behandeling :j

Laatst checkte hij de beweeglijkheid van mijn benen/knieen door de knie wat "door te drukken", links ging veel minder soepel dan rechts. "Oh dat dacht ik al, dat is je bijnier". Na de behandeling weer checken: ja hoor, weer gelijk. En later de klachten (vermoeidheid, pijn) weg he. Ik vind het geweldig _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:18

MarliesV schreef:
Joolien, ik lees overal dat tussen de behandelingen vaak minimaal 2 weken zit.

Pakken ze jou lijf in stukjes aan of zo? Om dat je nu in 2 weken tijd al 3x gaat.

Ik zit er aan te denken om het ook te proberen. Heb een behoorlijke schouderblessure. Inmiddels gestopt met fysiotherapie/manuele therapie en het hele behandelverhaal omdat mijn klachten in stand bleven ipv weg gingen na een periode van ruim een jaar behandelen.
Toch ben ik nog steeds niet pijnvrij en kan ik bv niet op mijn rechter kant slapen.

Andere optie is naar Roelof Baart toe in Maartensdijk, daar hoor ik meer dan positieve verhalen over en hoeft je maar 1x naar toe, wordt niet vergoed maar 1 malig betalen heb ik geen probleem mee.

Zit nog heel erg te dubben tussen R. Baart en osteopatie proberen dus blijf even meelezen.

Ja zijn allemaal kleine stukjes, vorige week pakte ze rechts aan, vandaag links en woensdag weet ik niet :P

Ik merk wel dat mn lichaam nog wat moet zetten. Heb gister paard gereden maar dat voelde toch niet helemaal top.

Amigo, dat was bij mij met het draaien van mijn voeten naar binnen toe, rechts was veel stijver. Na wat geduw en getrek aan mn been en t niet al te fijne duwen in mijn buik was ie weer soepel.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:24

Hier nog iemand die bij een osteopaat loopt.
Vorig jaar al flink aangepast wegens AC luxatie na een val op de trap (met mijn sleutelbeen op de trede geklapt).
Sleutelbeen stond dus naar voren en had last van hoofdschudden.
Na een aantal behandeling ging dit al veel beter (pijn was nagenoeg weg en het schudden met mijn hoofd was een stuk minder).
Helaas eind vorig jaar een auto-ongeluk gehad waarbij ik van links aan ben gereden.
Nu weer bij de osteopaat omdat alles scheef is en mijn oude blessure ook weer opspeelt. Gelukkig was het de laatste behandeling al een heel stuk verbeterd.
Heb vooral bij de behandeling voor de AC luxatie pijnlijke behandelingen gehad, maar daarna voelde ik me wel beter (dag na de behandeling had ik standaard hoofdpijn).
Nu zijn de behandelingen zelf iets minder pijnlijk, maar voel me nu ook weer na de behandeling beter dan ervoor.
Moet de eerste paar dagen na de behandeling wel altijd rust houden. Vooral de eerste dag mag ik weinig.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:37

Mijn vaste recept na een behandeling is een stuk wandelen (meestal met pony), veel water en thee drinken, uurtje in bad en vroeg naar bed. Ik heb mijn behandeling meestal op vrijdagmiddag om 1 uur, 's avonds ben ik echt doodop. Ook de dag erna doe ik nog erg rustig aan. Afgelopen vrijdag ben ik weer geweest en ik heb vrijwel geen napijn gehad dit keer. :) Wel ben ik zaterdag flink gevallen thuis en heb ik de klap opgevangen met mijn schouder, die nu erg zeer doet. Hopelijk is alles nog recht.

Mijn vader gaat morgen ook voor het eerst naar een osteopaat, omdat het mij zo goed bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:14

Imre schreef:
Mijn vaste recept na een behandeling is een stuk wandelen (meestal met pony), veel water en thee drinken, uurtje in bad en vroeg naar bed. Ik heb mijn behandeling meestal op vrijdagmiddag om 1 uur, 's avonds ben ik echt doodop. Ook de dag erna doe ik nog erg rustig aan. Afgelopen vrijdag ben ik weer geweest en ik heb vrijwel geen napijn gehad dit keer. :) Wel ben ik zaterdag flink gevallen thuis en heb ik de klap opgevangen met mijn schouder, die nu erg zeer doet. Hopelijk is alles nog recht.

Mijn vader gaat morgen ook voor het eerst naar een osteopaat, omdat het mij zo goed bevalt.

Vanavond moet ik naar toneel, ik hoop dat ik dat ga volhouden.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:17

Ik ben voor m'n hoofdpijn diverse keren naar een osteopaat geweest en heb hier erg veel baat bij gehad. Ik kan het iedereen aanraden.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:44

ik volg :) ik ga regelmatig naar de fysio. Ik zit regelmatig vast bij mijn nek en schouders en inderdaad daar krijg je hoofdpijn van.
Ben vroeger een keer van mijn paard gevallen, bovenop mijn rug en sindsdien heb ik eigenlijk altijd wel rugklachten gehad, vastzitten bovenin en pijn onderin en ga zo maar door..........
Als ik dan weer 4 of 5 keer bij de fysio geweest ben gaat het een poosje goed en dan kan ik weer.
Ben heel benieuwd naar jullie ondervindingen met een osteopaat :D

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:03

Ik ben er nu drie keer geweest en ben de beste man zo dankbaar. Ik ben nu bijna 37 weken zwanger. Ben de eerste 30 weken fluitend door gekomen en toen ging t mis. Mijn baarmoeder knelt mijn urine leider af en dan ontstaat er stuwing in de nieren en dat doet echt verschrikkelijk veel pijn. Meerdere keren in t ziekenhuis geweest maar die konden niks voor me doen behalve pijnstilling voorschrijven. Ik slikte op een gegeven moment 8 paracetamol per dag en ook nog 3 zetpillen erbij. Ook moest ik volledig stoppen met werken. Op aanraden van een kennis ben ik naar een osteopaat gegaan. Ik bleek scheef in mijn bekken/ heup aan de rechterkant. De kant waar ook de pijn zit. En had een disbalans in mijn buik waardoor er veel meer spanning op rechts stond dan op links. Hij heeft me behandeld wat vooral in mijn buik heel vreemd voelde. Een week erna ben ik nog een keer geweest. De pijn is nu zo goed als weg en ik gebruik geen pijnstilling meer. Ik moet er alleen wel op letten rustig aan te blijven doen, maar ja dat moeten de meeste aan het eind van de zwangerschap. 1 1/2 week geleden ben ik voor t laatst geweest en heeft hij me ook nog even van een zeer spiertje in mijn schouder af geholpen. Ik denk dat ik voor mijn bevalling er niet meer heen hoef, omdat het nu dus een stuk beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:04

shettie1978 schreef:
ik volg :) ik ga regelmatig naar de fysio. Ik zit regelmatig vast bij mijn nek en schouders en inderdaad daar krijg je hoofdpijn van.
Ben vroeger een keer van mijn paard gevallen, bovenop mijn rug en sindsdien heb ik eigenlijk altijd wel rugklachten gehad, vastzitten bovenin en pijn onderin en ga zo maar door..........
Als ik dan weer 4 of 5 keer bij de fysio geweest ben gaat het een poosje goed en dan kan ik weer.
Ben heel benieuwd naar jullie ondervindingen met een osteopaat :D

Ik heb dat dus ook met mijn rug, had op zn slechtst extreme uitstraling naar mn bekken en bovenbenen, echt een nare pijn. Maar dat blijkt dus artrose te zijn. Dan slaat de boel dus op slot.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:08

Ik loop al enkele jaren bij de osteopaat. om de 3 maanden. Soms 2. Rug en nek zitten bij mij snel vast. En met mijn werk erbij verergert dat. Ze maakt dit los. en ze pakt mee wat ze nog meer tegen komt.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:13

Loop 4 jaar bij een osteopaat voor mijn migraine, hij heeft toen ontdekt dat ik overgevoelige darmen had. Ik ga om de 2 maanden naar hem toe, en als ik een slechte maand heb gehad 2x in de maand.
Ik ben heel erg tevreden over mijn osteopaat, gaat al veel beter met mijn migraine. Naast het behandelen van mijn migraine behandelt hij ook mijn rug, ik heb een kleine scoliose in mijn rug en sinds hij deze behandeld heb ik er zelden nog last van :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:14

Ik ga sinds kort ook naar de osteo (terwijl mijn paard al zeven jaar naar de osteo gaat.. :') ).
De eerste behandeling deed me echt ontzettend veel zeer en ik voelde mij echt een week verschrikkelijk erna. Heb hem daarover opgebeld en afgesproken wat minder intensief te behandelen de volgende keer.
Na die week werd het wel beter.
Nu net een week geleden de tweede behandeling gehad. De behandeling deed weer veel pijn, maar ik heb niet heel veel extra napijn gehad.
Ik ga voor mijn PDS (prikkelbare darm), maar hij ontdekt telkens ook nog wat andere dingen die ook behandeld moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:16

Hoe zit dat bij jullie met vergoeden?