Benauwd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Benauwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 23:03

Sinds nu ruim 4 weken heb ik benauwdheidsklachten. Het begon met heel veel hoesten en daarna dan benauwdheid. Ook voelde ik me ziek en heb ik even koorts gehad. Ik kon 's nachts niet plat liggen van de benauwdheid. Het vele hoesten is na 2 weken overgegaan. Ik ben toen wel naar de huisarts geweest, omdat ik nog niet eens normaal boodschappen kon doen van de benauwdheid. Die gaf mij de puffer Salbutamol (luchtwegverwijder) en een prednison-kuur mee. Hierdoor kon ik gelukkig wel weer plat liggen. De puffer haalde de scherpe randjes eraf, maar qua conditie was het nog drama. Na een week nog eens naar de huisarts geweest, die mij doorstuurde naar de longarts. Daar is een Ventolin-test (longfunctietest) gedaan en nog eens wat geluisterd naar m'n longen. Ik reageer maar heel licht op de Ventolin schijnbaar. Op de x-foto was een lichte waas te zien in m'n longen. Qua bloedbeeld iets hogere bezinking, verder alles normaal. De longarts zei dat het waarschijnlijk de nasleep is van een infectie oid, maar het lijkt ook veel op astma (alleen dat ik niet reageer op Ventolin is raar). Ik moest echter nog meer bloed laten prikken en een hartfilmpje laten maken, omdat hij het niet vertrouwde. M'n hartslag is altijd minimaal 80 (bij iets inspanning zo 100 of meer) en door de Salbutamol voel ik 'm helemaal steeds kloppen. Volgende week maandag belt de longarts terug, mits de uitslagen van het bloedprikken en het hartfilmpje afwijkend zijn. Ik heb Flixotide (luchtwegbeschermer + ab) gekregen, evenals een ab-kuur. Deze is inmiddels bijna klaar. De afgelopen week had ik redelijke en slechte dagen. Ik merk dat ik meer benauwd ben als ik stress heb of opgejaagd ben. Ook als ik probeer aan m'n conditie te werken, voel ik mij de rest van de dag meer benauwd. Dan moet je denken aan 30 minuten zeer langzaam wandelen door het park (een rondje wat ik vroeger in 10 minuten wandelde). Ook reageer ik sterk op rook, parfum en uitlaatgassen.
Ik zit nu dus al 4 weken thuis. Op het werk verwachten ze dat ik wel eens hersteld ben onderhand. Echter voel ik me nog bagger. Ik heb weinig eetlust, forceer mezelf om voldoende te eten (en dat is nog maar 3/4e van wat ik normaal eet, ik ben normaal een bodemloze put). Ook ben ik erg moe. Ik slaap minimaal 10 uur, het liefst langer.

Ik voel me rot dat ik zo weinig kan. Ik verveel me dood, maar weet dat ik me op werk nog beroerder ga voelen (stoffige omgeving). Omdat de huisarts en longarts niet precies weten wat er aan de hand is, heb ik het idee dat ik me misschien aanstel. Hyperventilatie kan het niet zijn, want ik let op de juiste ademtechniek en voel me ook niet angstig. Ik baal als een stekker van de situatie en ben er gewoon klaar mee.

Het is een beetje een lang zeurverhaal geworden. Misschien herkent iemand mijn klachten? Of zijn er tips hoe ik me beter kan voelen?

Grapjasjes12

Re: Benauwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:24

Klinkt wmb als bronchitis. Ik heb zowel astma als bronchitis, de laatste krijg ik meestal eens per jaar.
Hoe klinkt je ademhaling als je diep inademd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:30

Hebben ze ook een allergie test afgenomen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:50

In rust klinkt het normaal. Bij inspanning hoor je een raspend/piepend geluid bij in- en uitademing. Na flinke inspanning blijft het raspende geluid aanhouden tot ik heb geslapen (en soms de dag erna ook nog).
Hoort een bronchitis niet goed op te knappen van ab?

Ik heb als kind een allergietest gehad. Hier kwam uit: katten, honden, pollen, huisstofmijt. Met de jaren is daar nikkel, kobalt en kiwi bij gekomen.
Ik leef al m'n hele leven samen met katten. Hierop krijg ik enkel klachten in m'n neus, verhemelte en ogen. Ik ben nog nooit benauwd geweest ervan. Sterker nog; na +- een jaar raak ik gewend aan een huisdier en reageer ik er helemaal niet meer op. Een soort natuurlijke desensibilisatie.

Vannacht zo benauwd geweest dat ik veel moeite had met in slaap vallen, ondanks m'n vermoeidheid. Bij het ontwaken ging het wel iets beter gelukkig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:53

Hoeft niet, AB hoeft niet aan te slaan en als de oorzaak viraal is helpt AB 0,0 natuurlijk.
Laatste keer heb ik geen medicatie gekregen, omdat de oorzaak viraal was. Dus dat was gewoon uitzieken en eer ik weer fatsoenlijke conditie (en dus niet meer piepend de trap op liep) had was ik heel wat tijd verder. Rustig 2 maand.

Heb je geen uitleg gekregen over de flixotide? Want dat die echt zijn werk doet zul je na een week beginnen te merken, maar.... Het duur enkele weken voordat het effect echt maximaal is.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:33

Viraal zou het idd ook kunnen zijn. Maar twee maanden is wel serieus lang :oo

Flixotide moet ik 2x daags gebruiken, na de Salbutamol. Dit is met een voorzetkamer. Ik zat zaterdag in de trein naast een mevrouw met zeer veel parfum op. Toen ben ik in een andere coupé gaan zitten, omdat ik er benauwd van werd. Toen gebruikte ik het medicijn 6 dagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:05

Haha ja, ben wel na 2 week weer gaan werken. Kon wel thuis zitten, maar ook daar bleef ik piepen dus gewoon aan het werk gegaan. Ben een slechte thuiszitter zeg maar :+ dus toen ik over het ziekste punt heen was hoppa aan het werk. (Fysieke arbeid, omgeving ook niet echt geweldig. Conditie moest weer opgebouwd worden. Dat heeft echt tijd nodig. Was ook helemaal stuk na een dagje werken uiteraard. )

6 dagen is te kort voor de flixotide om echt goed te werken. Dus dat klopt :)
Neem jij de medicatie ook wel goed in? Zal je verbazen hoeveel mensen dat fout doen (niet elke arts laat je het voordoen namelijk).

Bij viraal zit er maar 1 ding op; het lichaam moet het zelf uit het systeem halen. En het heeft even tijd nodig met de flixotide :) je mag wel gewoon bewegen natuurlijk, dus lekker even naar buiten voor een wandeling is goed! Je raak sneller je conditie kwijt, dan je het opbouwt. Voor de longen en lijf ook goed om te blijven bewegen :) anders zit je vast in een neerwaarts spiraal zeg maar.

Qua slapen; hoger liggen kan erg helpen. Maar heb zelf ook wel gesmokkeld met bv even wat slaapmedicatie (mijn arts vond het prima) om gewoon echt even een patroon te doorbreken. Want goede slaap helpt enorm natuurlijk, voel je je meer mens de dag er na.

Maar ik zou wel adviseren om weer een allergietest te laten doen; het kan namelijk ook zijn dat een allergie ineens is verergerd en dan zou je met anti histamine kunnen werken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-02-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:13

Hebben ze geen histamine provocatietest gedaan in het ziekenhuis?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 14:30

Zo'n test is niet gedaan. Wel slik ik hooikoortstabletjes, omdat de pollen alweer rondvliegen hier. Ik zal het in ieder geval voorleggen aan de arts.

Ik ben zelf fysio, dus weet hoe belangrijk beweging is :D Ik ga elke dag een stukje wandelen en blijf ook het huishouden doen. Daarna ben ik helemaal kapot, maar dat hoort erbij :)

Ik slaap op 2 kussens als ik erg benauwd ben. In principe slaap ik redelijk door. Word alleen wakker als ik het te warm heb (zo'n 2-3x per nacht).

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:32

De arts is ervan op de hoogte dat je hartslag sterk op de salbutamol reageert? Dat is een tamelijk veelvoorkomend bij-effect, maar als jij al een tamelijk snelle hartslag hebt dan helpt dat je ook niet om je beter te voelen natuurlijk. :(:)

Het zou bronchitis kunnen zijn, maar dan wel een hardnekkige variant die dus niet goed reageert op je antibiotica. Excuus als ik erover heen lees: heb je nog koorts of echt niet meer? Je hebt het warm 's nachts, maar heb je op zo'n moment verhoging of heb je het wel vaker te warm 's nachts? Een (slepende) longontsteking is een optie, maar gelukkig worden de tests daarvoor al gedaan. Goed dat er ook een hartfilmpje gedaan is/wordt (?).

Een allergietest zou ook geen slecht plan zijn hoor, dat blijft niet per se je hele leven constant. Wat is de werkzame stof in je hooikoortspilletjes? Iets anders wat bij me opkomt is kinkhoest, dat heb ik toen ik jonger was (ong. 10 jaar) gehad - en ja, ik ben keurig ingeënt! - dat sleept ook nog een hele tijd na met benauwdheid. Alleen je zegt dat het begon met hoesten, maar inmiddels hoest je niet meer?