Kramp in schenen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_MelisS

Kramp in schenen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 22:38

Hoi,

Ik heb sinds een tijd het sporten in de sportschool weer opgepakt.. ( zn 3 a 4 weken terug ben ik weer begonnen )
Woensdag geweest en ontzettende kramp/ pijn in mn schenen... Paar dagen rust gegeven en vandaag weer geweest en wederom weer ontzettende pijn.
Hurken lukt niet meer, dan schieten mn benen helemaal opslot en doet het zeer.

Schenen voelen gewoon ook echt pijnlijk, maar tegelijk als kramp..
Na het sporten waren die plekken keihard en gespannen en ontzettend warm terwijl de rest van mn benen gewoon koud aanvoelde.

Is dit nou gewoon ontwenning ofzo? ik dacht eerst misschien moet ik er even doorheen maar het wordt alleen maar erger.

Iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen? Waar ik anders beter op kan letten of iets? Of is het gewoon een kwestie van opbouwen? Heb dit eigenlijk nog nooit gehad..

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:44

Zoek op Google eens naar scheenbeenvliesontsteking. Ik heb er ook al een paar keer last van gehad en ik denk dat je hier last van hebt.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:57

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan je het niet op je sportschool vragen aan een van de trainers/medewerkers. Op de sportschool waar ik sport is dit in ieder geval mogelijk.

Sterkte er in ieder geval mee.

Schuur_

Re: Kramp in schenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:52

Je schenen of je kuiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:54

Dan ga je te hard en kun je idd geirriteerde scheenvliezen oplopen. Shinsplin is gewoon heel pijnlijk en als je nu doorgaat kan het echt ontstoken raken en dan kun je echt niet meer lopen. Ik heb er regelmatig last van en moet het dan ook een week rust geven en dan weer rustig opbouwen. Probeer ook op te letten dat je loopt vanuit je knieen en niet teveel doet met je voeten. Maak een opbouwschema en doe niet teveel, want als je dit eenmaal hebt opgelopen komt t heel snel terug.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:28

Schuur_ schreef:
Je schenen of je kuiten?

Dat staat er toch :')

TS is je training niet te zwaar?? Let je wel op een goede warming up een coolling down?
Heb het zelf ook eens gehad. Gewoon te zwaar getraind in mijn geval.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 10:38

Bedankt voor jullie reacties!
En ja het zijn echt m'n schenen!

Ja zou kunnen dat het te zwaar is, maar let er wel goed op dat ik inderdaad een warming up heb en een coolling down, werd mij verteld toen ik begon dat dat erg belangrijk is!

Doe het dan nu maar gewoon even rustig aan tot dat het weer normaal aanvoelt en misschien kan ik dan volgende week weer beginnen.
Ga vanavond zwemmen, denk dat dat ook wel even lekker is dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:41

_MelisS schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
En ja het zijn echt m'n schenen!

Ja zou kunnen dat het te zwaar is, maar let er wel goed op dat ik inderdaad een warming up heb en een coolling down, werd mij verteld toen ik begon dat dat erg belangrijk is!

Doe het dan nu maar gewoon even rustig aan tot dat het weer normaal aanvoelt en misschien kan ik dan volgende week weer beginnen.
Ga vanavond zwemmen, denk dat dat ook wel even lekker is dan!

Zwemmen zou ik ook even laten, want dan komt er juist veel druk op de scheenspier. Je kuntt proberen maar het kan erg pijnlijk zijn.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 10:44

Oke, dat wist ik niet!
Misschien niet zo handig dan inderdaad... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:51

Joolien schreef:
Dan ga je te hard en kun je idd geirriteerde scheenvliezen oplopen. Shinsplin is gewoon heel pijnlijk en als je nu doorgaat kan het echt ontstoken raken en dan kun je echt niet meer lopen. Ik heb er regelmatig last van en moet het dan ook een week rust geven en dan weer rustig opbouwen. Probeer ook op te letten dat je loopt vanuit je knieen en niet teveel doet met je voeten. Maak een opbouwschema en doe niet teveel, want als je dit eenmaal hebt opgelopen komt t heel snel terug.

Jep! Klinkt heel bekend. Ik heb het al, als ik een keer een stukje ren om even snel iets te pakken o.i.d. Loop dan waarschijnlijk niet vanuit mijn knieen en doe dan teveel met je voeten. Gegarandeerd dat ik 1/2 dgn daarna bijna niet kan lopen van de pijn in mijn scheenbenen -O- .

Met zwemmen heb ik er dan weer helemaal geen last vast. Vreemd eigenlijk??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:16

[***] schreef:
Joolien schreef:

Jep! Klinkt heel bekend. Ik heb het al, als ik een keer een stukje ren om even snel iets te pakken o.i.d. Loop dan waarschijnlijk niet vanuit mijn knieen en doe dan teveel met je voeten. Gegarandeerd dat ik 1/2 dgn daarna bijna niet kan lopen van de pijn in mijn scheenbenen -O- .

Met zwemmen heb ik er dan weer helemaal geen last vast. Vreemd eigenlijk??

Met zwemmen heb je er alleen last van als de irritatie al aanwezig is. Je voet gebruik je als zwemvlies en door de weerstand komt er spanning te staan op de 'scheenspier'. Dus als t al geirriteerd is, is zwemmen redelijk pijnlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:42

Joolien schreef:
Met zwemmen heb je er alleen last van als de irritatie al aanwezig is. Je voet gebruik je als zwemvlies en door de weerstand komt er spanning te staan op de 'scheenspier'. Dus als t al geirriteerd is, is zwemmen redelijk pijnlijk

Ah, oke ik snap 'm. Duh! Heb volgens mij nog nooit gezwommen, nadat ik een stukje gerend heb ;) . Kan me wel voorstellen dat zwemmen dan inderdaad pijnlijk is.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:46

Bij mij doet traplopen al ontzettend zeer, gewoon lopen lukt wel alleen voel ik het wel steeds...

dus zwemmen sla ik denk ik ook nog maar een x over dan!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:54

Kijk ook je sportschoenen eens na. Kan al een enorm verschil maken als je schoenen goed bij je passen.

Had het vroeger ook heel snel (en idd zelfs traplopen is dan een crime).
Nu heb ik goede schoenen, enorm verend ook (loop percies op wolkjes) en kan ik zonder problemen gaan hardlopen in heuvelachtig terrein.

Sowieso moet je nu eerst rusten, dit is niet iets waar je door kan lopen.

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:54

Sinds een half jaar heb ik ook last van geïrriteerd botvlies maar dan aan een been. Dat is gekomen door zweepslag in m'n kuit anderhalf jaar geleden. Inmiddels al 3x een terugval gehad daarvan waarbij er van het najaar weer een klein scheurtje in m'n kuitspier zat. Door al die problemen is er vocht ontstaan rond m'n kuit en scheen waardoor het botvlies is gaan irriteren. Ben nu het lopen weer aan het opbouwen, ik kan op dit moment een kleine driekwartier achter elkaar lopen op asfalt/harde ondergrond en dan moet ik even rusten en/of tijdje stilstaan want anders gaat het echt pijnlijk branden. Op zachte ondergrond zoals het bos kan ik wel langer lopen (uurtje of 2) maar ook dan neem ik na 3 kwartier even verplicht een pauze want anders speelt mn zweepslagspier weer op. Ik moe(s)t van de fysio dagelijks koelen met van die icepacks om alles tot rust te brengen. Maar neem echt je rust want hier wil je niet nog jaren mee doormodderen!
Laatst bijgewerkt door Haimati op 17-02-14 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:56

ik volg even

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:51

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 09:52

Bedankt voor het topic!
Ook even doorgelezen inderdaad,

Voor zover ik weet zijn mijn sportschoenen goed, maar dubbel check kan nooit kwaad natuurlijk!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:59

Vriendin van mij heeft hetzelfde gehad, tip van de fysio?
Hakken dragen overdag, of iig zo veel mogelijk.. Zo train je blijkbaar een x-aantal spieren om herhaling te verminderen :)

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:00

Hakken dragen?
Oke dat is nieuw haha.

Nouja, tis het proberen waard!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:01

:') ja, wij hebben er ook om zitten lachen.. mja het klonk vrij logisch :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:03

TS: Wanneer heb je je schoenen gekocht? Na 1,5/2 jaar moet je eigenlijk wisselen van schoenen. De vering 'droogt uit' en na 1,5/2 jaar is de demping in de schoen dus vrijwel verdwenen.

Welke oefeningen doe je zoal in de sportschool?

Hakken dragen is hier ook nieuw, ik zou er niet voor kiezen in ieder geval.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:04

Opzich, maar dat is dan toch juist meer voor je kuiten of niet? :o?
Ik heb wel een hoop hakken, maar draag ze nu niet echt omdat het geen lekker weer is.

En als je juist al pijnlijke benen hebt zou dat toch eigenlijk helemaal niet fijn moeten lopen :+

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:05

Winged schreef:
TS: Wanneer heb je je schoenen gekocht? Na 1,5/2 jaar moet je eigenlijk wisselen van schoenen. De vering 'droogt uit' en na 1,5/2 jaar is de demping in de schoen dus vrijwel verdwenen.

Welke oefeningen doe je zoal in de sportschool?

Hakken dragen is hier ook nieuw, ik zou er niet voor kiezen in ieder geval.

Sportschoenen heb ik nog niet zo heel lang, nog geen jaar!

Voornamelijk cardio, fietsen, op de crosstrainer, roeien, loopband enz

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:07

Ok, wat voor soort schoenen heb je? Bij de eerste de beste Scapino vandaan of van een goede sportzaak waarin is gekeken naar jouw loophouding?
(investeren in goede schoenen is erg belangrijk, zeker bij scheenblessures)