Ik zie door de bomen het bos niet meer! Melksoorten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Ik zie door de bomen het bos niet meer! Melksoorten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:27

Ik hoor zoveel dingen over: Rijstmelk, sojamelk, amandelmelk enz...
Maar waarom zou je voor deze melk kiezen en niet gewone koemelk?
Wie kan mij de verschillen uitleggen?
Ik ben zelf een gezonder eetpatroon aan het ontwikkelen en wil er nog een paar kilo af hebben, dus vandaar dat ik mij hier eens in wil verdiepen..
Maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer :')

Wat is het verschil tussen de melksoorten?
Hoe is de smaak?
Waar gebruik je het voor?
Enz...

Ik gebruik nu dagelijks gewone magere melk, en ik vind melk heerlijk :) Maar nu ben ik toch nieuwschierig waarom er zoveel andere varianten zijn en waarom.

Wie kan mij helpen? :)

Yv_

Re: Ik zie door de bomen het bos niet meer! Melksoorten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:47

Ik kreeg altijd buikpijn na het drinken van koemelk, maar had de link eigenlijk nog nooit gelegd.
Totdat een vriendinnetje zei dat het best daardoor zou kunnen komen en raadde me aan om eens iets van soja te proberen.

Rijstemelk vind ik waterig, soja gebruik ik voor mijn havermout-ontbijt en amandelmelk drink ik als vervanger van koemelk :).

Het is volgens mij gekomen omdat er veel mensen met lactoseintolerantie en allergien zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ach, zo heb je ook 10 verschillende soorten pindakaas :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:49

Sojamelk doe ik in de koffie, dan hoef ik er geen suiker in. :j

Verder heeft het vooral te maken denk ik met allergiën, veganisme etc.

Als je er kilo's af wil zou ik magere melk pakken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:53

Er zijn mensen die vinden dat koemelk voor kalfjes is en dat het niet gezond is voor de mens.
Het maakt mij geen drol uit, ik drink alle sooren melk, plantaardig of dierlijk.

Ik vind rijstmelk zelf superlekker, vooral icm Cruesli! Ik kan dan nauwelijks stoppen met eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:55

Hazelnootmelk is ook lekker. En Amandelmelk <3

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:57

Ik gebruik sojamelk voor Brinta 's ochtends, omdat ik niet goed tegen koemelk kan.
Smaak is totaal anders, wat zoetig.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:02

Nederland is 1 van de enige landen waar niet-gepasteuriseerde koemelk normaal is om te drinken, geef je dit aan een buitenlander is hij/zij vaak gelijk ziek :)

Ikzelf heb na zo veel verhalen over hoe slecht koemelk voor je is, besloten om over te stappen op voornamelijk soya. Rijstemelk heb ik nog nooit gedronken, amandelmelk vind ik echt heerlijk, maar meestal gebruik ik soya. Drink overigns ook nog wel eens normale melk hoor, maar niet te vaak. Krijg ook gelijk diarre en witte stippen op mn nagels na het drinken van melk...

In pannekoeken e.d. gebruik ik trouwens soms wel normale melk, ligt net aan waar ik trek in heb :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:24

Soyamelk is genetisch gemodificeerd en suiker aan toegevoegd. Rijstemelk en amandelmelk vind ik absoluut niet lekker. Koemelk zeggen ze ook van alles over.
Ik heb geen lactoseintollerantie,dus drink zelf het liefst karnemelk en als ik melk nodig heb voor in gerechten pak ik dus gewoon half volle melk.

Dan is geitemelk nu ook flink populair. Maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:27

Volgens mij vooral voor allergieën. :j Was pas op tv dat sommige mensen die allergisch zijn voor koeienmelk wel kamelenmelk kunnen drinken en zo is dat denk ik ook wel met andere soorten. :j

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:45

ArGieVai schreef:
Nederland is 1 van de enige landen waar niet-gepasteuriseerde koemelk normaal is om te drinken

NL een van de enige landen? In heel Europa en Amerika wordt toch koemelk gedronken?

Dat iemand ziek wordt als hij ineens koemelk drinkt, zal wel. Gebeurt met wel meer voedingsstoffen die je langere tijd niet gebruikt. Zegt naar mijn idee niks over de zogenaamde gifheid van melk.

Ik vind het hele antimelkgedoe weer zo'n hype. :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:50

Bedankt allemaal! Zo is het in ieder geval een stukje duidelijker :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:51

Pannenkoeken van amandelmelk zijn ook erg lekker met zoet beleg

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:52

dejavu schreef:
ArGieVai schreef:
Nederland is 1 van de enige landen waar niet-gepasteuriseerde koemelk normaal is om te drinken

NL een van de enige landen? In heel Europa en Amerika wordt toch koemelk gedronken?

Dat iemand ziek wordt als hij ineens koemelk drinkt, zal wel. Gebeurt met wel meer voedingsstoffen die je langere tijd niet gebruikt. Zegt naar mijn idee niks over de zogenaamde gifheid van melk.

Ik vind het hele antimelkgedoe weer zo'n hype. :)

Ze doelt op niet-gepasteuriseerde melk, dus rauwe koemelk.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:10

Ook daar zijn we toch niet uniek in? In Oost-Europa is dat ook heel gewoon.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:07

Ik lees vaak over soja-, rijst- en amandelmelk als vervanger, maar er is ook nog havermelk. Vind ik ook een erg fijne 'melk'.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:13

Havermelk is inderdaad erg lekker ja!

Ik functioneer prima op koemelk, maar mijn vriend krijgt dan last van allerlei kleine kwaaltjes, dus hij drinkt altijd rijstmelk. Ik vind gewone melk ook erg lekker, en het is goedkoper dan sommige fancy melkdrankjes, dus af en toe drink ik gewone melk. Voor in de havermout vind ik amandelmelk etc wel handig, omdat het minder kcal bevat en ik minder zoete dingetjes moet toevoegen; die melksoorten zijn zoet genoeg.

Sojamelk vind ik gewoon overheerlijk; of het gezond is wordt niet door iedereen aangenomen. Rijstmelk in de havermout vind ik de allerlekkerste combi, alleen bevat het wel iets meer kcal, mocht je daar op letten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:14

Aan alle van die melksoorten word suiker toegevoegd. Dus geen wonder dat ze zo zoet zijn.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:16

In de rijstmelk die ik heb niet. En de sojamelk is de ongezoete variant (... hoewel er een ietsiepietsieminibeetje fructose in zit, maar dat vind ik verwaarloosbaar).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:16

Ik gebruik geitenmelk omdat ik inderdaad niet tegen koemelk kan.
Overigens ook geitenkaas :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:18

Van nature aanwezige suikers heb ik geen problemen mee. Bijna alle producten met toegevoegde suikers last ik staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:48

ArGieVai schreef:
Nederland is 1 van de enige landen waar niet-gepasteuriseerde koemelk normaal is om te drinken, geef je dit aan een buitenlander is hij/zij vaak gelijk ziek :)

Melk uit een pak/fles bij de supermarkt is gewoon gepasteuriseerd hoor :j

Ik zelf vind melk een vrijwel overbodig product. Niet voor niets heeft het overgrote deel van de wereldbevolking een lactose-intolerantie. Melk hoor je als afgespeend zoogdier eigenlijk niet meer te drinken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:30

Lous schreef:
Soyamelk is genetisch gemodificeerd en suiker aan toegevoegd.

Nee.
Er zijn goedkope merken, waar je dit soort rommel krijgt. Of soya geteeld ten koste van het amazone woud.

Maar het kan ook gewoon goed. Er zijn fatsoenlijke soya melkproducten op de markt.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:37

Lous schreef:
Soyamelk is genetisch gemodificeerd en suiker aan toegevoegd. Rijstemelk en amandelmelk vind ik absoluut niet lekker. Koemelk zeggen ze ook van alles over.
Ik heb geen lactoseintollerantie,dus drink zelf het liefst karnemelk en als ik melk nodig heb voor in gerechten pak ik dus gewoon half volle melk.

Dan is geitemelk nu ook flink populair. Maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Alleen de goedkope versies en de versies met een smaakje (banaan, vanille etc). Pure soja melk van een goed merk is niet genetisch gemodificeerd en is niet gezoet.

Als die amandel-, rijst, havermelk is flink gezoet. Kijk maar eens op dat pak. Dat is geen melk, dat is gewoon zoetigheid. Niet echt gezond dus.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:42

Ik snap die logica van zoogdier wat geen moedermelk hoort te drinken wel...

Maar is sojamelk dan zo natuurlijk? Dronken onze voorouders dat ook?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:45

Veel mensen vinden inderdaad dat volgroeide zoogdieren geen moedermelk meer moeten drinken, of ze zijn veganistisch of allergisch voor bepaalde stoffen in melk.
Ik zou je aanraden gewoon eens verschillende soorten te proberen! De smaak is ook anders en ik vind het persoonlijk allemaal heel lekker, maar fijn om eens afwisseling te hebben. Ook in de muesli/havermout is het heel lekker :D